Geld verduisterd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Geld verduisterd

Ongelezen bericht door marc1766 »

Mijn broer, tevens beheerder van financiële zaken en later testamentair executeur heeft giga bedragen weggeschreven voor persoonlijk gewin, kan dit geld in een proces wat waarschijnlijk opgegaan is aan dure auto en dure vakanties teruggevorderd gaan worden?

Toen het huis van pa is verkocht is letterlijk al het geld overgemaakt naar een voor mij onbekende rekening, tevens heeft hij zichzelf meerdere malen verrijkt van pa zijn rekening.

Als testamentair executeur geeft hij geen openheid van zaken

Hoe nu verder?

Hij wil mediation, en dat snap ik bij zijn hoge functie bij de overheid

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door DvdVK »

Heeft u bewijzen?
Is er een testament?

Als u überhaupt naar de Rechter gaat, kan er mediator worden " opgelegd" om te zien of u er gezamenlijk uit kunt komen.

We hebben het 2x meegemaakt.
Wij hebben van juridische stappen destijds afgezien en de banden met de inhalige kanten resoluut en definitief verbroken.
Zo kon de herinnering aan de langstlevende ouder redelijk positief blijven.

Hetgeen in ons bezit is hebben mijn man en ik 100% zelf verdiend; wij hebben een dichtgetimmerd testament op laten maken (wij zijn -ongewild- kinderloos). De inhalige kanten hebben nergens recht op na ons overlijden.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door criticus2 »

nou ja, mediation is een begin, sta je ook sterker bij een vervolg wanneer daar niets uit komt.
Houd bij de mediation als hard punt openheid van zaken financieel, en dus inzage in bankgegevens, en overzicht waar het geld dan heen is (met bewijsstukken), en van afwikkeling van de erfenis met de fiscus. . Een mediator zal daar als het goed is ook in mee willen gaan. Als ie vind dat er niets verkeerd is gedaan, moet er geen probleem zijn eea te overleggen. Komt er niets uit is vrees ik een civiele procedure de enige manier om dat af te dwingen, en wellicht aangifte doen dan van verduistering. Maar dan moet je eerst justitie afwachten voor je civiel gaat denk ik (is ook goedkoper).

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Uw broer is als testamentair executeur altijd verplicht openheid te geven als u daar als andere erfgenaam daarom vraagt.

U zegt zelf al “waarschijnlijk”, dus helemaal zeker bent u er niet van.
Een voor u onbekende rekening (dan heeft u toch iets gezien), wil niet zeggen dat die rekening van uw broer is.
Er kunnen altijd rekeningen openstaan die nog betaald moeten worden. Misschien nog een hypotheek die nog voor een groot deel afbetaald moest worden na verkoop, belastingen, misschien nog andere openstaande leningen of verkeersboetes ( bijvoorbeeld). Nog vaste lasten voor de laatste maand, abonnementen, ziektekosten, verzekeringen.

Ik benoem dit maar als voorbeeld.

Als uw broer mediation wil is deze toch bereid mee te werken. Daar kunt u al blij om zijn en hier mee akkoord gaan. Dan komt het vanzelf op tafel.
Mocht daar blijken dat uw broer fouten heeft gemaakt kunt u altijd verdere stappen ondernemen als deze medewerking weigert.

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door witte angora »

marc1766 schreef:
24 aug 2023 10:16
Mijn broer, tevens beheerder van financiële zaken en later testamentair executeur heeft giga bedragen weggeschreven voor persoonlijk gewin, kan dit geld in een proces wat waarschijnlijk opgegaan is aan dure auto en dure vakanties teruggevorderd gaan worden?
Die mogelijkheid is er zeker. Maar je weet niet altijd welke afspraken er gemaakt zijn en wat er in het testament staat, dat maakt het al wat lastiger. Je hebt het over giga bedragen, maar zijn het echt grote bedragen?

Is je broer nu wel of niet executeur? Testamentair executeur bestaat trouwens niet meer, het is gewoon executeur. In dat geval kun je overwegen hem als executeur te ontslaan. Dat gaat via de rechtbank. Maar houd er rekening mee dat je wel sterk moet staan. Enkel vermoedens, daar kun je niks mee. De 'onbekende rekening' zou ook zomaar een soort van derden/erven rekening kunnen zijn.

Heb je de erfenis, als daar nu al sprake van is, al aanvaard? In dit geval kun je overwegen de erfenis beneficiair te aanvaarden. Als de rechter daar in mee gaat (je broer kan immers aantonen dat er voldoende geld is om alles schulden te betalen) zal de rechter, als ik het goed heb, een aantal keren over zijn schouders mee kijken.

Sowieso bestaat de erfenis uit het vermogen op de dag van overlijden. Dat vermogen moet gewoon vastgesteld worden.

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door witte angora »

WeerIemandanders schreef:
24 aug 2023 11:09
Als uw broer mediation wil is deze toch bereid mee te werken. Daar kunt u al blij om zijn en hier mee akkoord gaan.
Dit dus. Op het moment dat ik met mijn advocaat/mediator op de proppen kwam sloegen twee van de drie de deur dicht. Niet de executeur gelukkig, al zijn de gesprekken met hem ook niet altijd zo feestelijk. Overigens heb ik, om gedoe te voorkomen, met de executeur afgesproken dat hij ons regelmatig op de hoogte houdt van de vorderingen. In principe doet hij het maandelijks, tenzij er iets is waar de anderen ook bij betrokken zijn. Dat geeft ook een stukje rust. Ook als er niks veranderd is. Omdat je weet dat er redelijk transparant gehandeld wordt.

Hou er rekening mee dat er allerlei emoties kunnen spelen, en dat onbekendheid met de materie voor veel gedoe kan zorgen. Waarom geeft je broer je eigenlijk geen inzicht in de administratie? Je broer heeft ook een kant van het verhaal namelijk.

Edit: ik herlees het verhaal nog eens. Kan de 'onbekende rekening' ook de rekening van de notaris zijn, en dat de notaris degene is die de erfenis tzt uitbetaalt? Of is er sprake geweest van een schuld bij een zorginstelling of iets dergelijks?

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uw broer moet als executeur alle gegevens verstrekken die van belang zijn. Kennelijk doet hij dat niet of heeft u de indruk dat hij dat niet doet.

Dat uw broer bereid is tot mediation vind ik een goed teken. Maar wat bedoelt u met uw opmerking "dat snap ik met zijn hoge functie bij de overheid"? Op mij komt dat nogal wantrouwend over. Mediation is toch altijd beter dan een voortslepende rechtszaak met hoge kosten voor advocaten?

Bedenk wel dat een mediator (als het goed is) zelf geen oplossingen aandraagt en vooral de emotie uit het gesprek wil halen. Wees u bewust van de rol die uw emoties en vermoedens nu al spelen. U en uw broer zullen zelf met de oplossing moeten komen.

Het lijkt mij heel goed mogelijk dat uw broer openheid van zaken en duidelijke verklaringen kan geven als u onder begeleiding van een mediator in gesprek gaat. De mediator kan ervoor zorgen dat u niet met elke zin wantrouwen of een beschuldiging uitspreekt, waardoor uw broer beledigd in de gesloten verdediging schiet.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien u een rechtsbijstandverzekering hebt met de module familierecht dan kunt u met hun contact opnemen.

Ook mijn advies is om akkoord te gaan met mediation. Misschien wordt het verhaal dan duidelijker. Eventueel kunt u daarna alsnog een rechtzaak starten.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
24 aug 2023 11:27
Sowieso bestaat de erfenis uit het vermogen op de dag van overlijden. Dat vermogen moet gewoon vastgesteld worden.
Schenkingen aan erfgenamen die gedaan zijn in de 180 dagen vóór het overlijden tellen ook nog mee bij de vaststellingen van het vermogen als grondslag voor de erfbelasting. En als er vage schenkingen gedaan zijn, kunnen die onder voorwaarden worden teruggevorderd.

Mediation lijkt me om een heleboel redenen de beste stap.

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door marc1766 »

WeerIemandanders schreef:
24 aug 2023 11:09
Uw broer is als testamentair executeur altijd verplicht openheid te geven als u daar als andere erfgenaam daarom vraagt.

U zegt zelf al “waarschijnlijk”, dus helemaal zeker bent u er niet van.
Een voor u onbekende rekening (dan heeft u toch iets gezien), wil niet zeggen dat die rekening van uw broer is.
Er kunnen altijd rekeningen openstaan die nog betaald moeten worden. Misschien nog een hypotheek die nog voor een groot deel afbetaald moest worden na verkoop, belastingen, misschien nog andere openstaande leningen of verkeersboetes ( bijvoorbeeld). Nog vaste lasten voor de laatste maand, abonnementen, ziektekosten, verzekeringen.

Ik benoem dit maar als voorbeeld.

Als uw broer mediation wil is deze toch bereid mee te werken. Daar kunt u al blij om zijn en hier mee akkoord gaan. Dan komt het vanzelf op tafel.
Mocht daar blijken dat uw broer fouten heeft gemaakt kunt u altijd verdere stappen ondernemen als deze medewerking weigert.
Voor 99% zijn we zeker van ons gelijk omdat na heel lang dringen en meermaals vragen een overzicht vanaf 2018 -2023 is overhandigd en daar alle bedragen te zien zijn, ook is er gevraagd om inkomstenbelasting van 5 jaar, we hebben slechts van 2022 het complete IB ontvangen, van de voorgaande jaren denken we dat hij deze digitaal heeft ontvangen, thuis heeft uitgeprint en bij die gedeeltes die aan het oog onttrokken moesten worden lijkt het alsof er een blanco papier is gelegd bij het opnieuw printen, te zien is op de formulieren die per mail zijn gestuurd vage inkt rondom geperforeerde gaten, het loge van het accountbureau is ook niet meer zichtbaar, we zien bijv dat mijn broer 3 x een groot bedrag aan zichzelf heeft gegeven onder het mom van schenking en dat terwijl mijn vader destijds al dement was, en zo zien we vele bedragen variërend van 10000 tot 50000 euro verdwijnen, er zou ruim een half miljoen aan vermogen moeten zijn door spaargelden en verkoop woning en er is bijna niks van over

Er zat idd nog een hypotheek op maar na aftrek en notariskosten bleef er nog een flink bedrag over, dit is de volgende dag en dagen erna allemaal overgeheveld naar andere rekeningen die nooit op het IB zijn teruggekomen, of althans aan het oog zijn onttrokken, zijn is er om de IB gevraagd en zien we bijv een document bestaande uit 8 pagina's waarvan maar 3 pagina's zichtbaar zijn, de andere 5 zijn blanco verstuurd

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door marc1766 »

Erthanax schreef:
24 aug 2023 12:03
Uw broer moet als executeur alle gegevens verstrekken die van belang zijn. Kennelijk doet hij dat niet of heeft u de indruk dat hij dat niet doet.

Dat uw broer bereid is tot mediation vind ik een goed teken. Maar wat bedoelt u met uw opmerking "dat snap ik met zijn hoge functie bij de overheid"? Op mij komt dat nogal wantrouwend over. Mediation is toch altijd beter dan een voortslepende rechtszaak met hoge kosten voor advocaten?

Mijn broer wil kostte van kost dat de zaak niet voor de rechter komt, denk dat hij zijn baan kwijt is, verduistering van geld toen hij over het geld beheerde toe vader nog leefde, wellicht valsheid in geschrifte, ik meen dat er expertise bureaus zijn die handtekeningen kunnen controleren, we zitten zelf ook te denken of een register account iets kan betekenen

Tot hoeveel jaar terug zijn de gegevens als erfgenaam op te vragen bij de bank na overlijden?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Afschriften kunt u tot zeven jaar terug opvragen.

Stond uw vader onder curatele? Dan moet er verantwoording afgelegd zijn aan de kantonrechter.

Ik neem aan dat u onderstaande gelezen hebt? Anders ter extra informatie.

https://dktnotarissen.nl/stappenplan-executeur/

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat dit betreft ben ik toch altijd blij dat mijn ouders altijd transparant zijn inzake hun financiën en wensen en dat ik en mijn zusje goed door 1 deur kunnen.

Ik hoop voor TS dat ie gewoon die mediation in gaat, het zal echt geen vreemde vraag zijn om alles open op tafel te leggen en dan kan blijken dat zijn broer vieze spelletjes speelt (zoals TS verwacht) of dat het eigenlijk meevalt en de broer netjes gehandeld heeft. Ik denk dat mediation (kies er zelf eentje, niet hem laten kiezen) een prima eerste stap is. Als dan bij openheid blijkt dat hij zichzelf heeft verrijkt, dan kan je alsnog de juiste gerechtelijke stappen nemen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door criticus2 »

ter info: belastingaanslagen worden door de fiscus altijd nog ouderwets op papier verzonden, ook al is er ook via de berichtenbox verstuurd (als daar autorisatie voor gegeven is) .
dus er moeten papieren authentieke versies zijn.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts wil inzage hebben in de aangiften inkomstenbelasting. Niet alleen in de aanslagen.

Tussen de aanslagen op papier en in de berichtenbox zit geen verschil.

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door sjj »

Een erfgenaam die vermogen verzwijgt, verbeurt zijn aandeel aan de andere erfgenamen. Je mag voor straf dus ook je eigen aandeel inleveren als je liegt tegen de andere erfgenamen. Wat ook voorkomt, is dat een gemachtigde geld heeft ontvreemd voor het overlijden. In dat geval kun je als erfgenaam een rechtszaak beginnen tegen de gevolmachtigde.
Een erfgenaam heeft recht op de bankafschriften. Je kunt deze rechtstreeks opvragen bij de bank of bij de executeur.
Gewoon voor het gerecht slepen, criminaliteit moet je gewoon afstraffen.

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

Erfenissen afschaffen: van mij mogen alle erfenissen behalve aan de wettelijke echtgenote naar de staat gaan want je hebt er zelf niet voor gewerkt.
Ik heb me nooit druk gemaakt om een nalatenschap binnen de familie. Opvallend is dat het vaak de aangetrouwden zijn met de graaigrage handen.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Jan Wijn schreef:
25 aug 2023 10:10
Erfenissen afschaffen: van mij mogen alle erfenissen behalve aan de wettelijke echtgenote naar de staat gaan want je hebt er zelf niet voor gewerkt.
Ik heb me nooit druk gemaakt om een nalatenschap binnen de familie. Opvallend is dat het vaak de aangetrouwden zijn met de graaigrage handen.
Maar het gaat hier om een bloedeigen kind. En de staat heeft ook niet voor dat geld gewerkt.

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door witte angora »

De staat heeft al genoeg van de erfenis te pakken: alle belastingen die de erflater heeft betaalt, plus de erfbelasting, plus wat er verder nog allemaal aan zit te komen.

Kan met 'De Staat' geen enkel medelijden hebben. En het zijn zeker niet de aangetrouwden die het hardste op een erfdeel zitten te azen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld verduisterd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die erfbelasting valt nogal mee. Een kind heeft een vrijstelling van zo’n € 23.000, daarboven betaalt hij 10%.

Plaats reactie