Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat heb jij tegen de makelaar gezegd toen hij een bod namens jullie uitbracht?

En jij zegt dat hij alleen maar 3 telefoontjes heeft gepleegd. Heb jij dan een exacte specificatie van zijn werkzaamheden gekregen?

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Volgende keer of het bij een vrijblijvend gesprek houden of gewoon de opdracht aangaan.

Reactie hierop:

Dit is inderdaad het beste om te doen

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

En jij zegt dat hij alleen maar 3 telefoontjes heeft gepleegd. Heb jij dan een exacte specificatie van zijn werkzaamheden gekregen?

Reactie hierop:

Ja ik heb hem om een specificatie gevraagd...
Ik kreeg het volgende terug:

De gemaakte uren zijn 3 x € 250,- per woning.

Telefonisch contact inzake aankoopbegeleiding, hierop de de € 250,- korting op .

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door kuklos »

Dan weet je dus niet of het alleen maar het telefoontje of dat er nog meer werk verricht is.

Ik vind het tarief erg stevig, maar je zegt helemaal nergens iets over wat jullie afgesproken hebben over een kostenplaatje.

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

We hebben niks afgesproken over een kostenplaatje.

Zoals ik al eerder aangaf.... laatste 1,5 maand zij wij zelf gaan bezichtigen en bieden zonder enig overleg met de makelaar.
Ook geen contact van hun kant.

En ik dacht aangezien ik niks had ondertekend, kon ik zelf bepalen.

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Het enige is dat vrijblijvende gesprek geweest.

Daarna telefonisch overleg over de 3 woningen die wij hadden bezichtigd enz enz


En we praten over een periode van 4 a 5 maanden, waarbij alleen telefonisch overleg is geweest.
Tevens nooit wat getekend

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door angel1978 »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 18:32
We hebben niks afgesproken over een kostenplaatje.

Zoals ik al eerder aangaf.... laatste 1,5 maand zij wij zelf gaan bezichtigen en bieden zonder enig overleg met de makelaar.
Ook geen contact van hun kant.

En ik dacht aangezien ik niks had ondertekend, kon ik zelf bepalen.
Je kunt ook zelf bepalen of je naast de makelaar nog gaat bezichtigen en bieden. Je kunt echter niet een opdracht geven ( doe een bod ) en verwachten dat dat gratis gebeurt. Je geeft een opdracht en die moet gewoon betaald worden.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door kuklos »

Het probleem is dat je geen kostenplaatje hebt afgesproken en €250 per keer dat ze voor je hebben gewerkt nou ook niet een volledig onmogelijk te verdedigen bedrag is; en ze wel degelijk werk voor jullie verricht hebben. Dat jullie uiteindelijk geen huis hebben gekozcht via deze makelaar maakt niet dat het werk wat zij hebben gedaan niet meer gedaan is. Je hebt ze schijnbaar opdracht gegeven om namens jullie een bod uit te brengen.
Mijns inziens maak je weinig kans. Hooguit nog een discussie over de prijs maak je een kans daar wat aan te kunnen doen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 17:54
Ik ben van mening dat je hem flink genaaid hebt. Maandenlang aan het lijntje houden, en als het tijd is om te doen wat je hebt toegezegd haak je ineens af. Ik vind het een rotstreek van jullie kant.

Reactie hierop:

Het betreft een periode van 4 maanden waarop hij 3 telefoontjes heeft gepleegd.
Dat die drie telefoontjes in 4 maanden zijn gebeurd maakt toch niet dat het helemaal niet is gebeurd? Die makelaar heeft er nu eenmaal tijd in zitten, hoe je het went of keert, en je had een duidelijke afspraak.

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Hallo,

Ik ben ook van mening dat de beste man iets van geld moet krijgen, maar 750 euro vind ik echt veel.

Ik probeer de intrekkingskosten te zoeken, maar kan dit nergens vinden.

Anderzijds heb ik bij een andere makelaar geïnformeerd. Deze gaf aan dat de tarieven nergens op zijn gebaseerd.

Er is geen getekende opdracht tot dienstverlening.

Dus nu probeer ik de intrekkingskosten te vinden van de beste man... maar kan ik niet vinden

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Intrekkingskosten? Die staan natuurlijk nergens.

U probeert zich gewoon onder een verschuldigde betaling uit te wurmen.

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Nou nou. Ik probeer me nergens onderuit te wurmen...Excuses dat ik niet zo behendig ben op dit gebied.... maar 250 euro voor 3 telefoontjes vind ik wat veel...

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Er zijn voor beide partijen wat te zeggen. Het lijkt wel alsof de grote boosdoener ben.

- mocht hij van mening zijn dat wij een opdracht tot dienstverlening te hebben gegeven , moet ik toch zijn algemene voorwaarden inzien.
Tevens moet hij dan ons toch op de hoogte brengen van kosten intrekking?
- we hebben nooit wat getekend.

Ik wil de man betalen voor zijn gedane kosten, vandaar dat ik om een specificatie vroeg... en dan krijg ik zo'n antwoord

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk. Een makelaar gaat zomaar uit zichzelf een bod uitbrengen op een huis, zonder daarvoor een opdracht gekregen te hebben.

.”we hebben nooit wat getekend”. Wat een mentaliteit.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 19:12
- mocht hij van mening zijn dat wij een opdracht tot dienstverlening te hebben gegeven , moet ik toch zijn algemene voorwaarden inzien.
Je hebt via de mail toch een heel pak papieren gekregen? Zaten daar dan geen algemene voorwaarden tussen? En anders kun je daar toch om vragen?

Wie denk je nu eigenlijk in de maling te kunnen nemen? Je speelt het verontwaardigde slachtoffer, terwijl jij toch echt de enige bent die de boel zit te bedonderen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Erthanax »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 18:35
Het enige is dat vrijblijvende gesprek geweest.

Daarna telefonisch overleg over de 3 woningen die wij hadden bezichtigd enz enz


En we praten over een periode van 4 a 5 maanden, waarbij alleen telefonisch overleg is geweest.
Tevens nooit wat getekend
Dat vrijblijvende gesprek is overduidelijk niet "het enige geweest". Gedurende een periode van 4 à 5 maanden heeft u de beste man in de waan gelaten dat hij uw aankoopmakelaar was. Hij heeft zelfs tweemaal een bod uitgebracht. Uiteraard wil hij geld zien nu u de mondelinge overeenkomst wilt verbreken.

Ik heb zelf ook diverse keren eenmalig een oriënterend gesprek gehad met makelaars, voor verkoop en aankoop. Daarna had ik in de meeste gevallen nog eenmaal telefonisch contact, om te vertellen dat we geen zaken gingen doen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Zover ik kan zien gaat u nergens in op de terechte constatering van forumleden dat er weliswaar niet getekend is, maar er wel degelijk een mondelinge overeenkomst is. U heeft de makelaar niet tegengehouden toen die tot 2 maal toe een bod uitbracht namens u. Daarvoor zult u moeten betalen, of u wilt of niet. Dat u steeds blijft hethalen dat u niets getekend heeft bewijst dat u het nog steeds niet snapt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
06 mei 2022 19:31
Je hebt via de mail toch een heel pak papieren gekregen? Zaten daar dan geen algemene voorwaarden tussen? En anders kun je daar toch om vragen?
Daar kun je om vragen, dat hoeft niet. Maar om de AV van toepassing te laten zijn, dient de ondernemer de AV ter hand te stellen. Anders gelden ze simpelweg niet

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
06 mei 2022 19:48
witte angora schreef:
06 mei 2022 19:31
Je hebt via de mail toch een heel pak papieren gekregen? Zaten daar dan geen algemene voorwaarden tussen? En anders kun je daar toch om vragen?
Daar kun je om vragen, dat hoeft niet. Maar om de AV van toepassing te laten zijn, dient de ondernemer de AV ter hand te stellen. Anders gelden ze simpelweg niet
Maar dat betekent niet dat er niet betaald hoeft te worden voor geleverde diensten.

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Reactie hierop:
Je hebt via de mail toch een heel pak papieren gekregen? Zaten daar dan geen algemene voorwaarden tussen? En anders kun je daar toch om vragen?

----- ik heb nooit enig mail ontvangen met papieren /contracten /voorwaarden enz. Van de makelaar


Wie denk je nu eigenlijk in de maling te kunnen nemen? Je speelt het verontwaardigde slachtoffer, terwijl jij toch echt de enige bent die de boel zit te bedonderen

----- het mag wel iets rustiger. Zoals ik aangaf wil ik de man betalen, maar wel wat redelijk is.
Ik speel helemaal geen slachtoffer of wat dan ook.
En de boel te bedonderen is echt geen sprake van...
Ook al dacht hij een opdracht te hebben, mag je deze intrekken als opdrachtgever. En daar zijn kosten aan verbonden. Ik probeer uit te zoeken wat redelijk is.

Plaats reactie