Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Harry44!

Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Hallo,

Ik heb een geschil met een makelaar.
Wij zoeken heel lang een huis.

Afgelopen november iemand thuis laten komen ivm een vrijblijvende waardebepaling.
In dit gesprek gaf hij ook aan dat hij aankoopmakelaar is.
Dit kost ongeveer 2250 euro.
Ik vertelde hem dat ik een makelaar daarvoor niet ga betalen..... maar mocht hij ons helpen met aankopen van ons toekomstige huis... dan zou hij de opdracht krijgen.

De daarop volgende weken kreeg ik een uitnodiging voor t move account. Hierin worden documenten enz klaargezet.
Tevens had hij een opdracht tot dienstverlening in gezet.
Wij hebben niet getekend. Daarop volgende weken herinneringen. Ik heb aangegeven , als jij ons helpt aankopen krijg je de opdracht.

Alle bezichtigingen van huizen hebben wij zelf gedaan.
Ongeveer 8 ....
Bij 2 heeft hij een bod uitgebracht namens ons, telefonisch.
Bij een 2 andere huizen had hij al een betalende klant. Want normaal zou dit zus en zus kosten.... ja dat weet ik, maar wij betalen daar niet voor.
Een ander huis was hij de verkopende makelaar.

Lang verhaal kort.... wij waren gewoon zelf weer aan het bezichtigen en bieden...
Onderzoek hoeveel de huizen in de buurt zijn verkocht, kan ik zelf ook opvragen .

Op een gegeven moment treffen wij een leuk huis.
Aardige verkopende makelaar.
Na 1,5 week onderhandelingen, welke voor ons t gunstigste uitkwamen ... onder voorbehoud een huis gekocht. Yeahhhh
Deze makelaar vroeg of hij langs mocht komen voor een gesprek over verkoop ons huis.
Ja hoor...
Nou dit gesprek liep
Onwijs goed/leuk, goeie energie... en een prima
Korting... dat we besloten om met hem in zee te gaan.

Uit beleefdheid mail ik de andere makelaar dat wij een andere makelaar hebben genomen om ons huis te verkopen.
Belde hij toch boos op!
Met ik heb heel veel moeite gedaan, je had de opdracht aan ons gegeven.
Ik herhaalde meerdere malen dat ik niks had ondertekent. Hij zou het krijgen als hij ons hielp aankopen woning.
Dat hij dit niet verwachtte van ons en waarom we geen hulp hadden gevraagd. Ja dat bepaal ik toch zelf... en moet je dat niet bij jezelf gaan afvragen.

Dit gesprek ging nergens heen. Ja ik ga toch een rekening sturen... nou je doet maar, zet maar op papier waarvan jij denkt dat t heeft gekost...
Ja dat zou rond de 1000 euro worden.... of ik kon de andere makelaar opbellen om de opdracht in te trekken. Ja daggggg vooral niet met deze houding...

Prompt volgende dag een rekening 750 euro. Ik heb vervolgens een specificatie gevraagd....
3x 250 begeleiding aankoop woning, telefonisch...
Normaal zou t veel duurder zijn, vooral vanwege t intrekken van een koop opdracht ...

Ik heb constant netjes gereageerd en aangegeven dat er geen sprake is van intrekking koop opdracht want er is niks getekend.
Ook aangegeven dat ik dit met mijn rechtsbijstandverzekering.

Ik snap dat zij dachten kat in t bakkie, maar zoveel is er ook niet gedaan. En ik heb niks ondertekent...

Wat vinden jullie?

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik lees: Bij 2 heeft hij een bod uitgebracht namens ons, telefonisch.
Dan kun je wel niet getekend hebben, maar dan heeft de makelaar wel wat voor je gedaan. Dan kom je er met € 750 misschien nog goed van af.
Hoe het juridisch zit is voor mij niet te bepalen, maar voldoende expertise aanwezig op dit forum

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door kuklos »

Harry44! schreef:
05 mei 2022 23:40
Bij 2 heeft hij een bod uitgebracht namens ons, telefonisch.
Heb jij hem daartoe opdracht gegeven? Of heeft hij dit gedaan zonder jullie medeweten en jullie achteraf ingelicht? Indien het tweede, heb je geprotesteerd, of het aanvaard?
Als jij opdracht hebt gegeven, zelfs al is het mondeling, dan heeft de makelaar een punt. Als jij hem geen opdracht hebt gegeven staat hij al zwakker, maar als jij nadat hij je heeft meegedeeld dat hij het bod heeft gedaan jij niets hebt gezegd en hij weer opdracht heeft gegeven bij een volgend bod, tsja, dan opnieuw heeft hij een punt met de rekening die hij heeft gestuurd.
Laatst gewijzigd door kuklos op 06 mei 2022 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt de makelaar werk voor u laten verrichten, wat niet in rekening gebracht zou worden, als hij daarna uw huis mocht verkopen.

Op die toezegging bent u teruggekomen. Lijkt me volkomen logisch dat u dan wel voor die werkzaamheden betaalt.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door marnix »

Zeker met het uitbrengen van een bod heeft de makelaar werk voor u verricht, was dat nog voor u "ongevraagd" dan had u het tweede bod kunnen tegenhouden?
Het is wat lastig dit, ik zou rap betalen en er overheen stappen, schade valt mee.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U vraagt aan de makelaar om mee te helpen voor de aankoop waarna u hem ook de opdracht geeft om uw huidige huis te verkopen. Dat is een mondelinge overeenkomst.
Daarop krijgt u diverse zaken toegestuurd om dit in gang te zetten. Had u dat niet willen hebben had u dat moeten aangeven. Vergissen is menselijk, maar als u niet aangeeft dat de makelaar zich vergist heeft, dan kan dat ook opgevat worden als dat u akkoord bent.
Bij 2 huizen heeft hij biedingen voor u uitgebracht. Weer een teken dat u een overeenkomst hebt.

De makelaar heeft op uw verzoek werk voor u verricht en wil daarvoor gewoon betaald worden. Dat u de makelaar niet meer nodig hebt als verkopend makelaar wil niet zeggen dat hij gratis en voor niks aan de aankoopkant voor u heeft gewerkt.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door JozJan »

Mee eens dat er waarschijnlijk sprake is van in ieder geval een mondelinge overeenkomst. En de makelaar heeft werkzaamheden uitgevoerd voor TS. Dus het lijkt me logisch dat er betaald moet worden. Er is alleen geen overeenstemming over de prijs van de activiteiten die de makelaar heeft uitgevoerd. En €250 voor het uitbrengen van 1 bod lijkt me dan weer nogal veel. Die discussie zou ik nog wel aangaan.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Harry44! schreef:
05 mei 2022 23:40
Afgelopen november iemand thuis laten komen ivm een vrijblijvende waardebepaling.
In dit gesprek gaf hij ook aan dat hij aankoopmakelaar is.
Dit kost ongeveer 2250 euro.
Ik vertelde hem dat ik een makelaar daarvoor niet ga betalen..... maar mocht hij ons helpen met aankopen van ons toekomstige huis... dan zou hij de opdracht krijgen.
Jullie standpunt is dat je dit bent overeengekomen. En dat is niet vastgelegd.
Harry44! schreef:
05 mei 2022 23:40
Ik herhaalde meerdere malen dat ik niks had ondertekent. Hij zou het krijgen als hij ons hielp aankopen woning.
Dat hij dit niet verwachtte van ons en waarom we geen hulp hadden gevraagd. Ja dat bepaal ik toch zelf... en moet je dat niet bij jezelf gaan afvragen.
Neen. Je aanbod is: help ons en krijg de opdracht. Dat aanbod lijkt door de makelaar te zijn aanvaard. Daarmee is er een overeenkomst tot stand gekomen. Je moet de opdracht verstrekken ongeacht van de vraag of je gebruik maakt van zijn hulp.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door scontra »

Harry44! schreef:
05 mei 2022 23:40


Bij 2 heeft hij een bod uitgebracht namens ons, telefonisch.
Bij een 2 andere huizen had hij al een betalende klant. Want normaal zou dit zus en zus kosten.... ja dat weet ik, maar wij betalen daar niet voor.
Een ander huis was hij de verkopende makelaar.

Lang verhaal kort.......


Wat vinden jullie?
De makelaar heeft werkzaamheden voor u verricht en daar hangt een prijskaartje aan, ook als hij niet tot een bemiddeling komt.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben het met de voorgaande reacties eens. De makelaar heeft werkzaamheden verricht. Eén keer ongevraagd en onbedoeld een bod uitbrengen kan ik me nog voorstellen, maar daarna had u hem ondubbelzinnig duidelijk moeten maken dat hij dat nooit meer moest doen.

Misschien kunt u nog onderhandelen over de hoogte van het bedrag, maar dat u moet betalen staat voor mij vast.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door 16again »

Anderzijds: Ik zie een professionele partij, die niets op papier vast legt. En dat is de makelaar te verwijten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Harry44! schreef:
05 mei 2022 23:40
Wij hebben niet getekend. Daarop volgende weken herinneringen. Ik heb aangegeven , als jij ons helpt aankopen krijg je de opdracht.
Nou... volgens mij is dit toch een duidelijke opdracht om te helpen voor jullie een woning te zoeken. Dat heeft hij dus gedaan. Heb je die opdracht ook nog eens schriftelijk gegeven? Enne... een bod doen, ik neem toch aan dat jullie zelf een stem hebben gehad in de keuze van de woning en de hoogte van het bod?

Wat vinden jullie?
Wat ik er van vindt hou ik maar wijselijk voor me. :wink:

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ik mis een stukje info in het verhaal, geloof ik.

Hoe wist die makelaar welke huizen jullie bekeken hadden en op welke huizen hij een bod mocht uitbrengen?
Hoe wist die makelaar de hoogte van het bod? Of heeft hij spontaan 'iets' geboden in de hoop dat jullie dat zouden willen betalen aan de verkoper?

Maar als ik dat missende stukje invul, dan heb je de makelaar gewoon mondeling meerdere (deel-)opdrachten gegeven. Dat heeft helaas niet geleid tot een aankoop, maar je zou de makelaar tenminste netjes kunnen betalen voor al het werk dat hij voor je gedaan heeft. Bovendien: De makelaar kan eenvoudig een mondelinge overeenkomst aantonen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

De rekening zou niet meer mogen zijn dan € 500 als de makelaar 2 x een telefonisch bod heeft uitgebracht, geen 3 keer € 250.
U zou nog kunnen onderzoeken of de panden waarop de makelaar een bod heeft uitgebracht panden betreft die deze zelf in de verkoop heeft. Dan mag deze helemaal niets vragen. Van 2 partijen voor hetzelfde pand courtage ontvangen is verboden.

Maaike27899
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 apr 2022 17:49

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Maaike27899 »

Afgelopen november iemand thuis laten komen ivm een vrijblijvende waardebepaling.
In dit gesprek gaf hij ook aan dat hij aankoopmakelaar is.
Dit kost ongeveer 2250 euro.
Ik vertelde hem dat ik een makelaar daarvoor niet ga betalen..... maar mocht hij ons helpen met aankopen van ons toekomstige huis... dan zou hij de opdracht krijgen.


Je hebt meermaals beloofd hem de opdracht te geven, aan de hand hiervan heeft hij tweemaal een bod uitgebracht. Op het moment dat er gevraagd werd te ondertekenen had u al aan moeten geven af te zien van hulp. Maar dat heeft u niet gedaan, wel heeft de makelaar gedaan wat hij beloofd heeft…hij heeft dus recht op betaling.

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Hallo,

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik kijk en keek er anders naar, dus ben blij met jullie inzicht.
Ik was van mening dat ik mondeling alleen had toegestemd dat als hij ons helpt aankopen van een daadwerkelijk huis dat hij de verkoop opdracht zou krijgen.

Hij heeft nooit iets bezichtigd voor ons, hij heeft alleen een telefonische handeling uitgevoerd.
Dat dit 250 euro per keer zou gaan kosten, dan had ik het beter zelf kunnen doen.

Ik dacht dat ik duidelijk tegen hem was geweest, dat ik niets onderteken omdat ik dat niet wilde.

En dat ik dan wordt beschuldigd van terugtrekken aankoopopdracht, ben ik het niet mee eens.
Altijd gezegd dat ik niks onderteken.

Maarja ik snap wel dat hij gefrustreerd is,
Hij heeft een"hoop werk" verricht!
Alleen die telefoontjes, is makkelijk verdienen.

Maar ik heb hem gezegd dat ik wel wil betalen voor zijn gedane zaken, maar 250 euro per telefonische bieding vind ik wel erg veel.

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Maar wel wat geleerd.
Ik nodig geen mensen meer uit voor vrijblijvende dingen/gesprekken, want blijkbaar gaat men er van uit dat ze dan sowieso de opdracht hebben.

Ik heb er ook te makkelijk over gedacht.
Ik zal een bemiddelingsbedrag voorstellen.

Ik dacht , wat ik ook benadrukte bij het kantoor, dat ik niets ging tekenen want ik heb wel meerdere makelaars gesproken.
Ook die af en toe tips gaven over dingen.
Maar gelukkig daar geen rekening van gehad...

Ben blij met jullie reacties

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 17:36
Ik was van mening dat ik mondeling alleen had toegestemd dat als hij ons helpt aankopen van een daadwerkelijk huis dat hij de verkoop opdracht zou krijgen.
Ik ben van mening dat je hem flink genaaid hebt. Maandenlang aan het lijntje houden, en als het tijd is om te doen wat je hebt toegezegd haak je ineens af. Ik vind het een rotstreek van jullie kant.

Maar vergis je niet, een mondelinge toestemming is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke toestemming. Je doet er beter aan te betalen, want ik garandeer je dat je een rechtszaak hierover verliest - en dat kost je nog veel meer.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door angel1978 »

Harry44! schreef:
06 mei 2022 17:41
Maar wel wat geleerd.
Ik nodig geen mensen meer uit voor vrijblijvende dingen/gesprekken, want blijkbaar gaat men er van uit dat ze dan sowieso de opdracht hebben.

Ik heb er ook te makkelijk over gedacht.
Ik zal een bemiddelingsbedrag voorstellen.

Ik dacht , wat ik ook benadrukte bij het kantoor, dat ik niets ging tekenen want ik heb wel meerdere makelaars gesproken.
Ook die af en toe tips gaven over dingen.
Maar gelukkig daar geen rekening van gehad...

Ben blij met jullie reacties
Een bod laten uitbrengen is natuurlijk geen vrijblijvend gesprek maar gewoon een opdracht tot werk. Ongeacht of je daarvoor getekend hebt of niet zul je dat gewoon moeten betalen. Dan kun je het nog over de hoogte van het bedrag hebben maar als er een 'normaal' bedrag voor gevraagd wordt, dan is dat het gewoon.

Volgende keer of het bij een vrijblijvend gesprek houden of gewoon de opdracht aangaan.

Harry44!

Re: Geschil met een makelaar: niets getekend, stuurt toch een factuur

Ongelezen bericht door Harry44! »

Ik ben van mening dat je hem flink genaaid hebt. Maandenlang aan het lijntje houden, en als het tijd is om te doen wat je hebt toegezegd haak je ineens af. Ik vind het een rotstreek van jullie kant.

Reactie hierop:

Het betreft een periode van 4 maanden waarop hij 3 telefoontjes heeft gepleegd.

Plaats reactie