Grote prijsverschillen crematoria

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Linnepinnie1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2024 13:15
Locatie: Zoetermeer

Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

Afgelopen week las ik in het nieuws dat de prijsverschillen groot zijn tussen crematoria. Zelf woon ik in Lisse en daar blijkt dus het duurste crematoria van Nederland te staan. Zie https://www.uitvaartland.nl/nieuws/enor ... rematoria/

Ik heb cremorium Duin- en Bollenstreek daarom gebeld en gevraagd hoe het kan dat ze zo duur zijn. Krijg ik te horen dat ze hogere kwaliteit leveren dan andere crematoria. Echter begrijp ik daar helemaal niks van aangezien je de oven ingeschoven wordt. Het lijkt me toch dat dit overal op dezelfde manier gaat of zie ik dit verkeerd?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07
Beste antwoord
Gekozen door Linnepinnie1985

Re: Grote prijsverschillen crematoria

door Ivo.w » 09 mar 2024 16:27

Prijs- en kwaliteitsverschillen kunnen ontstaan door ligging van het crematorium, aantal verschillende zalen, grootte van de zalen, de inrichting van de ruimtes, mogelijkheden voor catering, mogelijkheden om de overledene voorafgaand aan de crematie in het crematorium op te baren, parkeergelegenheid, grootte van het terrein, audio/video voorzieningen al dan niet in eigen beheer en/of inbegrepen in de prijs enzovoorts enzovoorts.

Aangezien er vrije keuze is in de crematoria, is dat ook allemaal niet zo'n punt.

Ik ken geen enkel crematorium wat slechts bestaat uit een klein en puur functioneel gebouwtje met alleen een oven en koelcel.
En zelf als dat er wel zou zijn, zouden er prijsverschillen zijn simpelweg omdat de grondprijs per locatie heel fors kan verschillen.
rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door rwolters »

Een crematorium is meer dan alleen de oven. En uit ervaring kan ik zeggen dat er inderdaad kwaliteitsverschillen zijn in de voorzieningen. Mooiere zalen zullen betaald moeten worden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan neemt u toch simpel de goedkoopste?

Linnepinnie1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2024 13:15
Locatie: Zoetermeer

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

Lady1234 schreef:
09 mar 2024 15:22
Dan neemt u toch simpel de goedkoopste?
Die ligt in Almere en is 45min rijden vanaf Lisse. Maar het gaat me er meer om dat ik niet snap dat de verschillen in prijs zo groot zijn

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Van die 45 minuten merk je niks als je toch de oven in moet.

Linnepinnie1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2024 13:15
Locatie: Zoetermeer

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

Nijogeth schreef:
09 mar 2024 15:26
Van die 45 minuten merk je niks als je toch de oven in moet.
haha daar heb je gelijk in;) Voor mn familie alleen niet zo leuk

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt ook gewoon voor een technische crematie kiezen en de uitvaart samenkomst elders houden. In een gezellig zaaltje dichtbij.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Nevyn »

Lady1234 schreef:
09 mar 2024 16:09
Je kunt ook gewoon voor een technische crematie kiezen en de uitvaart samenkomst elders houden. In een gezellig zaaltje dichtbij.
Dit was laatst ook op de TV, hier werd door een goedkoop crematorium uitgelegd wat Lady schrijft.
En het grote dure crematorium had veel meer faciliteiten, maar ook hier kon je een stuk goedkoper alleen cremeren en de plechtigheid ergens anders houden.
Het is net als bij een bruiloft, wat je er zelf in wil steken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Prijs- en kwaliteitsverschillen kunnen ontstaan door ligging van het crematorium, aantal verschillende zalen, grootte van de zalen, de inrichting van de ruimtes, mogelijkheden voor catering, mogelijkheden om de overledene voorafgaand aan de crematie in het crematorium op te baren, parkeergelegenheid, grootte van het terrein, audio/video voorzieningen al dan niet in eigen beheer en/of inbegrepen in de prijs enzovoorts enzovoorts.

Aangezien er vrije keuze is in de crematoria, is dat ook allemaal niet zo'n punt.

Ik ken geen enkel crematorium wat slechts bestaat uit een klein en puur functioneel gebouwtje met alleen een oven en koelcel.
En zelf als dat er wel zou zijn, zouden er prijsverschillen zijn simpelweg omdat de grondprijs per locatie heel fors kan verschillen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
09 mar 2024 16:09
Je kunt ook gewoon voor een technische crematie kiezen en de uitvaart samenkomst elders houden. In een gezellig zaaltje dichtbij.
Ik ga inderdaad voor zo'n crematie kiezen, vind het echt zonde van het geld, Kunnen mijn kinderen leukere dingen mee doen. En rond de crematie even gezellig met elkaar naar de kroeg.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door witte angora »

Linnepinnie1985 schreef:
09 mar 2024 15:25
Lady1234 schreef:
09 mar 2024 15:22
Dan neemt u toch simpel de goedkoopste?
Die ligt in Almere en is 45min rijden vanaf Lisse. Maar het gaat me er meer om dat ik niet snap dat de verschillen in prijs zo groot zijn
Dan is dat een extra rondje van de zaak. :D

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik weet het niet, maar misschien heb je hier iets aan?

https://www.uitvaartland.nl/nieuws/enor ... rematoria/

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij, beste, staat die link al in de OP. :wink:

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik kwam deze link toevallig tegen, en dacht Oh misschien is het iets voor hier, had OP al eerder gelezen, maar die link niet onthouden.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door rwolters »

Linnepinnie1985 schreef:
09 mar 2024 15:28
Nijogeth schreef:
09 mar 2024 15:26
Van die 45 minuten merk je niks als je toch de oven in moet.
haha daar heb je gelijk in;) Voor mn familie alleen niet zo leuk
45 minuten is toch niet zo lang?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan hebben ze tenminste tijd om bij te kletsen. Als we allemaal ouder zijn geworden zijn begrafenissen de laatste reünie.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Grote prijsverschillen crematoria

Ongelezen bericht door Erthanax »

Thijs124 schreef:
10 mar 2024 09:42
Dan hebben ze tenminste tijd om bij te kletsen. Als we allemaal ouder zijn geworden zijn begrafenissen de laatste reünie.
Die 45 minuten is de reistijd naar het crematorium. Onderweg in de auto is het gezelschap zo beperkt, dat ik me van dat bijpraten niet zo veel voorstel.
Dat gebeurt natuurlijk wel meestal na afloop, bij de koffie met cake (komt dat nog voor?), de broodjes, de borrel. De “gelegenheid tot” is meestal verrassend gezellig. “Hé, hoe gaat t? Lang niet gezien!” “Tjonge, ja, was dat niet bij de begrafenis van … ?” Zo gaat t nu eenmaal. Niks mis mee.

Plaats reactie