herroepingsrecht digitale producten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Het is veel gebruikelijker dat de digitale bestanden in the cloud blijven staan, en dat je als klant alleen inlocodes krijgt. Het echt downloaden van grote bestanden is old skool.

Die inlogcodes kunnen elk moment geblokkeerd worden door het taleninstituut Daarom zie ik niet in waarom de aard van een digitaal bestand het herroepingsrecht onmogelijk maakt.

NL-Toontje
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Een Wiskunde Student schreef:
06 apr 2024 17:40
Het is veel gebruikelijker dat de digitale bestanden in the cloud blijven staan, en dat je als klant alleen inlocodes krijgt. Het echt downloaden van grote bestanden is old skool.

Die inlogcodes kunnen elk moment geblokkeerd worden door het taleninstituut Daarom zie ik niet in waarom de aard van een digitaal bestand het herroepingsrecht onmogelijk maakt.
En als je die bestanden toch download en de video's grabt/captured en vervolgens een beroep doet op het herroepingsrecht? Blijf je dan bij wat je hierboven schrijft?

Dit is weer zo'n geval waarbij de consument hoogst waarschijnlijk in z'n recht staat (vanwege het niet duidelijk vermelden dat herroepings recht niet van toepassing is op dit produkt), maar waar je als consument niets aan hebt zolang je jouw geld niet terug hebt gekregen.
Recht hebben is immers niet hetzelfde als recht krijgen.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik neem aan dat TS de link van Moneyman doorstuurt naar dit bedrijf als onderbouwing van de stelling dat de website niet voldoet aan de wettelijke eisen en dat daarmee het uitsluiten van herroepingsrecht niet legitiem is en dat TS daarom van mening is dat herroepingsrecht hier gewoon van toepassing is.
(Hierbij neem ik aan dat TS ook werkelijk geen gebruik heeft gemaakt van de login gegevens en niets heeft gedownload of bekeken)

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

NL-Toontje schreef:
06 apr 2024 22:03
Een Wiskunde Student schreef:
06 apr 2024 17:40
Het is veel gebruikelijker dat de digitale bestanden in the cloud blijven staan, en dat je als klant alleen inlocodes krijgt. Het echt downloaden van grote bestanden is old skool.

Die inlogcodes kunnen elk moment geblokkeerd worden door het taleninstituut Daarom zie ik niet in waarom de aard van een digitaal bestand het herroepingsrecht onmogelijk maakt.
En als je die bestanden toch download en de video's grabt/captured en vervolgens een beroep doet op het herroepingsrecht? Blijf je dan bij wat je hierboven schrijft?
Je kan wel print-screens maken maar dan heb je alleen plaatjes en is de functionaliteit van de schermen er niet meer. Of je daar wat aan hebt?

Ik zou niet weten hoe je als normale gebruiker bestanden kunt downloaden van een website waar je alleen inlogcodes van hebt gekregen. Het is misschien wel mogelijk maar niet voor een gemiddelde consument

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een Wiskunde Student schreef:
07 apr 2024 10:13
Ik zou niet weten hoe je als normale gebruiker bestanden kunt downloaden van een website waar je alleen inlogcodes van hebt gekregen. Het is misschien wel mogelijk maar niet voor een gemiddelde consument
Begrijp ik u verkeerd? Juist na inloggen kan dat inloggen toch heel eenvoudig?
Het is voor een opleider een koud kunstje een website te laten bouwen waar klanten kunnen inloggen op een persoonlijke pagina waar bestanden worden klaargezet om te kunnen downloaden. Overheid, banken en verzekeraars doen niet anders met bv aangiften, polissen, overzichten en brieven.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik krijg het gevoel dat wiskundestudent in een heel andere digitale wereld dan de rest v an de consumenten.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
07 apr 2024 11:08
Het is voor een opleider een koud kunstje een website te laten bouwen waar klanten kunnen inloggen op een persoonlijke pagina waar bestanden worden klaargezet om te kunnen downloaden. Overheid, banken en verzekeraars doen niet anders met bv aangiften, polissen, overzichten en brieven.
Maar zo distribueer je geen betaalde content. Dan is de data versleuteld, en heb je internet connectie + login nodig om tijdelijke sleutel tot inzage te hebben.

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
05 apr 2024 16:41
Ron5300 schreef:
05 apr 2024 16:32
Maar moet er bij de vraag dan expliciet vermeld worden dan met het akkoord gaan afgezien wordt van het herroepingsrecht als het een digitaal product betreft die na betaling direct online beschikbaar is.
M.i. betreft het een cursus die online gevolgd kan worden en de koper na betaling per e-mail de inlogcodes krijgt toe gestuurd die online direct actief zijn.
Ja. En juist daarom moeten die twee vermeldingen (dat er direct geleverd wordt én dat je afziet van je herroepingsrecht) er expliciet bij staan en geaccepteerd worden.

Da's toch ook uitermate logisch?
Wat mij betreft is het uitermate logisch dat dat zo is, zelfs als het er niet bij staat. Wat mij betreft is het niet logisch om voor zaken die al in de algemene voorwaarden staan, en in mijn ogen gewoon logisch zijn en je kan bedenken zonder de algemene voorwaarden te lezen, ook nog aparte vinkjes te moeten zetten. Nu zijn het er 2, als er maar genoeg klachten zijn, dan moeten we dadelijk 815 vinkjes zetten voor we iets kunnen bestellen.

Maar ik weet wel waarom de wetgeving zo is, dat komt gewoon omdat consumenten geen fouten meer mogen maken en vervolgens zelf de gevolgen voor hun keuzes mogen dragen. Wat dat betreft gaat de wetgeving mij vaak veel te ver.

Ik vind dit namelijk best keurig neergezet door de website, er is geen addertje onder het gras. Maar toch zouden ze iets fout hebben gedaan, terwijl het voor iedereen makkelijk te vinden is dat er geen herroepingsrecht is.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 apr 2024 18:29
Erthanax schreef:
07 apr 2024 11:08
Het is voor een opleider een koud kunstje een website te laten bouwen waar klanten kunnen inloggen op een persoonlijke pagina waar bestanden worden klaargezet om te kunnen downloaden. Overheid, banken en verzekeraars doen niet anders met bv aangiften, polissen, overzichten en brieven.
Maar zo distribueer je geen betaalde content. Dan is de data versleuteld, en heb je internet connectie + login nodig om tijdelijke sleutel tot inzage te hebben.
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor content het is. Er is heel vwel gewoon downloadbare content, denk alleen al aan e-books.

emma76
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2008 21:53

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door emma76 »

De Wet koop op afstand is hier gewoon van toepassing. Dit betekent dat je binnen 14 dagen de koop gewoon kan ontbinden.

Er is geen enkele reden waarom bij een digitale dienst dit anders zou zijn. Een beding in de algemene voorwaarden dat het recht op ontbinding uitsluit is onredelijk bezwarend zoals genoemd op de zwarte lijst.

Het is uiteraard anders als het product gebruikt wordt zoals een code voor software oid. Daar lijkt mij hier geen sprake van.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

emma76 schreef:
07 apr 2024 22:57
De Wet koop op afstand is hier gewoon van toepassing. Dit betekent dat je binnen 14 dagen de koop gewoon kan ontbinden.

Er is geen enkele reden waarom bij een digitale dienst dit anders zou zijn. Een beding in de algemene voorwaarden dat het recht op ontbinding uitsluit is onredelijk bezwarend zoals genoemd op de zwarte lijst.
Vind je "het staat letterlijk in de wet" niet voldoende? Digitale inhoud is gewoon een uitzondering op de standaard regel.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 apr 2024 20:50
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor content het is. Er is heel vwel gewoon downloadbare content, denk alleen al aan e-books.
Een beveiligd e-book is niet zomaar in te zien:
https://www.consumentenbond.nl/e-reader/wat-is-drm

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
08 apr 2024 08:16
Moneyman schreef:
07 apr 2024 20:50
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor content het is. Er is heel vwel gewoon downloadbare content, denk alleen al aan e-books.
Een beveiligd e-book is niet zomaar in te zien:
https://www.consumentenbond.nl/e-reader/wat-is-drm
Dat is 100% theorie en 0% praktijk

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Moneyman schreef:
07 apr 2024 14:42
Ik krijg het gevoel dat wiskundestudent in een heel andere digitale wereld dan de rest van de consumenten.
Gaat je gevoel nu over alle consumenten van Nederland, of alleen voor die paar reageerders hier?

Natuurlijk kun je als verstrekker er voor kiezen om de klant bestanden te laten up/downloaden. Dat gebeurt bij banken, verzekeringen en belasting en nog wel meer organisaties. Vaak is dit een PDF bestand, en de verstrekker kan ook bepalen wat wel en wat niet en hoelang te downloaden is.

Bewerkingen aan de documenten ( oefeningen) zelf worden veel eenvoudiger op een website gefaciliteerd, en zonder geldige inlogcodes kun je dan niks, en heb je alleen nog je eerder gedownloade oudere bestanden (als archief)

Mijn punt was en is , dat in dit topic de verstrekkers van trainingen het ook zo kunnen organiseren dat de aard van de digitale bestanden het herroepingsrecht niet in de weg zit, en zaken stapsgewijs beschikbaar komen en niet volledig na het aanmelden

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
08 apr 2024 08:16
Moneyman schreef:
07 apr 2024 20:50
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor content het is. Er is heel vwel gewoon downloadbare content, denk alleen al aan e-books.
Een beveiligd e-book is niet zomaar in te zien:
https://www.consumentenbond.nl/e-reader/wat-is-drm
Nou, daar hoef je echt weinig voor te doen hoor.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 apr 2024 08:16
Moneyman schreef:
07 apr 2024 20:50
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor content het is. Er is heel vwel gewoon downloadbare content, denk alleen al aan e-books.
Een beveiligd e-book is niet zomaar in te zien:
https://www.consumentenbond.nl/e-reader/wat-is-drm
Totaal irrelevant. We hebben het hier over downloaden, niet over kopiëren. Mjjn computer staat overigens vol met gedownloade, vrij te kopiëren e-books.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
08 apr 2024 09:03
Mijn punt was en is , dat in dit topic de verstrekkers van trainingen het ook zo kunnen organiseren dat de aard van de digitale bestanden het herroepingsrecht niet in de weg zit, en zaken stapsgewijs beschikbaar komen en niet volledig na het aanmelden
Ook totaal irrelevant voor ts. De wet maakt daar immers totaal geen onderscheid in.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 apr 2024 22:04
Totaal irrelevant. We hebben het hier over downloaden, niet over kopiëren.
Als ik iets download, heb ik daarna een kopie van het bestand op de webserver op mijn harde schijf.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 apr 2024 23:32
Moneyman schreef:
08 apr 2024 22:04
Totaal irrelevant. We hebben het hier over downloaden, niet over kopiëren.
Als ik iets download, heb ik daarna een kopie van het bestand op de webserver op mijn harde schijf.
Ja leuk bedacht :lol: maar daar ging het natuurlijk niet over. De DRM-beveiliging beveiligt niet tegen het downloaden, maar tegen het daarna nogmaals verder kopiëren/ distribueren.

Los daarvan heb je dan niet "een kopie" gedownload, je hebt jouw unieke exemplaar (afwijkend van het origineel, want specifieke beveiliging toegevoegd) gedownload.

Maar goed, deze discussie is überhaupt niet relevant voor TS.

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

.
.

TER AFRONDING

Het is opgelost. Zonder veel problemen, kennelijk hebben ze zelf deze discussie ook gevolgd. Ik heb een stukje kennis erbij gekregen en pas in het vervolg beter op. Ik neem aan dat de cursus aanbieder binnenkort diens site aanpast.

Allemaal bedankt voor het meedenken en het delen van jullie kennis.

Plaats reactie