herroepingsrecht digitale producten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Mijn vraag is deze: Hoe moet uitsluiting van herroepingsrecht voor een digitaal product op een site vermeldt staan?

Ik heb op onderstaande (te snel) een cursus besteld. ik heb dus het omcirkelde deel aangevinkt zonder eerst alles te lezen. Maar nu lees ik op diverse sites dat het expliciet moet worden aangegeven als aanvinkregel als een site herroepingsrecht uitsluit. Dus dat je er mee akkoord gaat af te zien van herroepingsrecht, en niet een verwijzing naar algemene voorwaarden.

Afbeelding

Afbeelding

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door Ben 2514

Re: herroepingsrecht digitale producten

door Moneyman » 05 apr 2024 16:41

Ron5300 schreef:
05 apr 2024 16:32
Maar moet er bij de vraag dan expliciet vermeld worden dan met het akkoord gaan afgezien wordt van het herroepingsrecht als het een digitaal product betreft die na betaling direct online beschikbaar is.
M.i. betreft het een cursus die online gevolgd kan worden en de koper na betaling per e-mail de inlogcodes krijgt toe gestuurd die online direct actief zijn.
Ja. En juist daarom moeten die twee vermeldingen (dat er direct geleverd wordt én dat je afziet van je herroepingsrecht) er expliciet bij staan en geaccepteerd worden.

Da's toch ook uitermate logisch?
Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is dit een digitaal product of een cursus?

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Moneyman schreef:
05 apr 2024 13:41
Is dit een digitaal product of een cursus?
Ze noemen het zelf in reactie op mijn aangeven van herroepingsrecht een digitaal product maar het is een cursus.
Kotatsu is de site en de cursus heet Japanese E-Mastery 1-Only.

De regel hieronder is hun reactie op mijn verzoek.
Er bestaat helaas geen herroepingsrecht voor digitale producten, dit staat ook zo in onze voorwaarden en is dit de industrienorm voor digitale producten.
Laatst gewijzigd door Ben 2514 op 05 apr 2024 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Er staat zeer helder dat u de algemene voorwaarden van de site gelezen heeft en als u dat gedaan had had u kunnen weten dat er op het bestelde geen herroepingsrecht van toepassing was.
Ook zie ik in de screenshot dat de algemene voorwaarden in het rood gekleurd zijn en die kleur verwijst naar de algemene voorwaarden pagina als u op de rood gekleurde algemene voorwaarden klikt.

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Ron5300 schreef:
05 apr 2024 14:09
Er staat zeer helder dat u de algemene voorwaarden van de site gelezen heeft en als u dat gedaan had had u kunnen weten dat er op het bestelde geen herroepingsrecht van toepassing was.
Ook zie ik in de screenshot dat de algemene voorwaarden in het rood gekleurd zijn en die kleur verwijst naar de algemene voorwaarden pagina als u op de rood gekleurde algemene voorwaarden klikt.
Dat is geen antwoord op min vraag.. Ik heb zelf al aangegeven dat ik te snel heb beslist en niet alles heb gelezen dus dit voegt niets toe.

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ben 2514 schreef:
05 apr 2024 13:58
Moneyman schreef:
05 apr 2024 13:41
Is dit een digitaal product of een cursus?
Ze noemen het zelf in reactie op mijn aangeven van herroepingsrecht een digitaal product maar het is een cursus.
Maar het is, als ik de site zie, ook een cursus die op specifieke dagen gegeven wordt, toch? Het is niet alleen een digitale cursus die je volledig in eigen beheer doet.

Ik kan de site niet volledig checken omdat ik me niet aan ga melden daar, maar ik ben wel heel benieuwd wat er allemaal nog meer aan informatie wordt getoond (behalve die ene screenshot van jou).

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Moneyman schreef:
05 apr 2024 14:42
Ben 2514 schreef:
05 apr 2024 13:58
Moneyman schreef:
05 apr 2024 13:41
Is dit een digitaal product of een cursus?
Ze noemen het zelf in reactie op mijn aangeven van herroepingsrecht een digitaal product maar het is een cursus.
Maar het is, als ik de site zie, ook een cursus die op specifieke dagen gegeven wordt, toch? Het is niet alleen een digitale cursus die je volledig in eigen beheer doet.

Ik kan de site niet volledig checken omdat ik me niet aan ga melden daar, maar ik ben wel heel benieuwd wat er allemaal nog meer aan informatie wordt getoond (behalve die ene screenshot van jou).
Als ik naar aanmelden ga kom ik in een stappenlijn terecht. Hieronder de screenshots van de eerste twee stappen.
Afbeelding

Afbeelding

De algemene voorwaarden zijn ook zichtbaar zonder inloggen: https://leden.kotatsu.nl/algemene-voorwaarden/

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Mijn reactie voegt wel iets toe maar daar wil u niet aan omdat er er in de regel wel staat dat u akkoord met de voorwaarden en een link naar voorwaarden die u aan kunt klikken om die voorwaarden ook te lezen.
U doet dat niet want volgens u had er in de regel van het akkoord gaan een waarschuwing had moeten staan 'let op als u akkoord gaat ziet u af van het herroepingsrecht' en nu het er niet expliciet bij vermeld staat dacht u zonder het lezen van de voorwaarden onder de aanschaf uit te komen.

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
05 apr 2024 15:48
Mijn reactie voegt wel iets toe maar daar wil u niet aan omdat er er in de regel wel staat dat u akkoord met de voorwaarden en een link naar voorwaarden die u aan kunt klikken om die voorwaarden ook te lezen.
U doet dat niet want volgens u had er in de regel van het akkoord gaan een waarschuwing had moeten staan 'let op als u akkoord gaat ziet u af van het herroepingsrecht' en nu het er niet expliciet bij vermeld staat dacht u zonder het lezen van de voorwaarden onder de aanschaf uit te komen.
Dat is niet alleen volgens TS zo, dat is de wettelijke regeling.

Lees dit maar eens: https://www.ictrecht.nl/blog/herroeping ... uitsluiten

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Moneyman schreef:
05 apr 2024 16:02
Ron5300 schreef:
05 apr 2024 15:48
Mijn reactie voegt wel iets toe maar daar wil u niet aan omdat er er in de regel wel staat dat u akkoord met de voorwaarden en een link naar voorwaarden die u aan kunt klikken om die voorwaarden ook te lezen.
U doet dat niet want volgens u had er in de regel van het akkoord gaan een waarschuwing had moeten staan 'let op als u akkoord gaat ziet u af van het herroepingsrecht' en nu het er niet expliciet bij vermeld staat dacht u zonder het lezen van de voorwaarden onder de aanschaf uit te komen.
Dat is niet alleen volgens TS zo, dat is de wettelijke regeling.

Lees dit maar eens: https://www.ictrecht.nl/blog/herroeping ... uitsluiten
Ik ben niet juridisch onderlegd en vind het stuk op ICTrecht niet helemaal duidelijk. Klopt het dat het niet duidelijk genoeg is vermeld op de site waar ik de aanschaf heb gedaan?

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ben 2514 schreef:
05 apr 2024 16:19
Ik ben niet juridisch onderlegd en vind het stuk op ICTrecht niet helemaal duidelijk. Klopt het dat het niet duidelijk genoeg is vermeld op de site waar ik de aanschaf heb gedaan?
Ja, dat klopt, want de twee vereiste meldingen zijn niet gedaan. En die meldingen zijn overigens evenzeer verplicht bij digitale cursussen.

Je hebt mijn vraag daarover overigens nog niet beantwoord: hoe zat het met het cursus-deel?

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Maar moet er bij de vraag dan expliciet vermeld worden dan met het akkoord gaan afgezien wordt van het herroepingsrecht als het een digitaal product betreft die na betaling direct online beschikbaar is.
M.i. betreft het een cursus die online gevolgd kan worden en de koper na betaling per e-mail de inlogcodes krijgt toe gestuurd die online direct actief zijn.
Feit blijft dat een cursus die online gevolgd kan worden geen tastbaar product is en enkel voor de cursisten toegankelijk is in een omgeving die middels inloggen mogelijk wordt gemaakt.

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
05 apr 2024 16:32
Maar moet er bij de vraag dan expliciet vermeld worden dan met het akkoord gaan afgezien wordt van het herroepingsrecht als het een digitaal product betreft die na betaling direct online beschikbaar is.
M.i. betreft het een cursus die online gevolgd kan worden en de koper na betaling per e-mail de inlogcodes krijgt toe gestuurd die online direct actief zijn.
Ja. En juist daarom moeten die twee vermeldingen (dat er direct geleverd wordt én dat je afziet van je herroepingsrecht) er expliciet bij staan en geaccepteerd worden.

Da's toch ook uitermate logisch?

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Moneyman schreef:
05 apr 2024 16:31
.........
Je hebt mijn vraag daarover overigens nog niet beantwoord: hoe zat het met het cursus-deel?
Bedoelt u dit wellicht?

Afbeelding


En hier wordt aangegeven hoe de cursussen zijn opgebouwd (onder in te loggen).
https://www.kotatsu.nl/academy/

Ben 2514
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:13

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Ben 2514 »

Ben 2514 schreef:
05 apr 2024 17:22
Moneyman schreef:
05 apr 2024 16:31
.........
Je hebt mijn vraag daarover overigens nog niet beantwoord: hoe zat het met het cursus-deel?
Bedoelt u dit wellicht?

Afbeelding


En hier wordt aangegeven hoe de cursussen zijn opgebouwd (zonder in te loggen).
https://www.kotatsu.nl/academy/

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door BL2 »

Een certificaat twv E 15,-
Hoe zouden ze toch zo'n waarde bepalen, van een op wat dikker papier gedrukt kopietje ?

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Misschien niet geheel on-topic

Uit de algemene voorwaarden van dit bedrijf:
Digitale bestanden vallen gezien hun aard buiten het herroepingsrecht. Met het aanvaarden van de voorwaarden stemt de klant in dat digitale bestanden die door de klant worden gekocht geleverd worden, voordat de wettelijke bedenktijd is verstreken. Ook erkent hij/zij dat voor deze diensten geen wettelijke bedenktijd is.
Dit is wel krom Nederlands en ook niet echt duidelijk.

Hoezo vallen computerbestanden gezien hun aard buiten de wet? Welke Aard dan ?
Er is altijd een wettelijke bedenktijd, daarvoor is het de wet. Hooguit kan je als klant instemmen om hier geen beroep op te doen.
In de eerste zin gaat het over bestanden in de 3e zin over diensten. Is dat hetzelfde dan ? Zijn de bestanden nu ineens diensten geworden?

Enfin ze kunnen beter iemand inhuren om goede AV te schrijven.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door BL2 »

Misschien vertaald uit het Japans?

rwolters
Berichten: 1559
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door rwolters »

Een Wiskunde Student schreef:
06 apr 2024 11:18
Misschien niet geheel on-topic

Uit de algemene voorwaarden van dit bedrijf:
Digitale bestanden vallen gezien hun aard buiten het herroepingsrecht. Met het aanvaarden van de voorwaarden stemt de klant in dat digitale bestanden die door de klant worden gekocht geleverd worden, voordat de wettelijke bedenktijd is verstreken. Ook erkent hij/zij dat voor deze diensten geen wettelijke bedenktijd is.
Dit is wel krom Nederlands en ook niet echt duidelijk.

Hoezo vallen computerbestanden gezien hun aard buiten de wet? Welke Aard dan ?
Er is altijd een wettelijke bedenktijd, daarvoor is het de wet. Hooguit kan je als klant instemmen om hier geen beroep op te doen.
In de eerste zin gaat het over bestanden in de 3e zin over diensten. Is dat hetzelfde dan ? Zijn de bestanden nu ineens diensten geworden?

Enfin ze kunnen beter iemand inhuren om goede AV te schrijven.
Even los van de taalkundige zaken: een digitale asset kan eenvoudig worden gekopieerd i.t.t. een fysiek product. Dan is het niet onlogisch dat er na het ontvangen van de assets er beperkingen zijn.

(zelfs als er DRM op zit zijn er bijna altijd mogelijkheden om het te kopieren).

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: herroepingsrecht digitale producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
06 apr 2024 11:18
Misschien niet geheel on-topic

Uit de algemene voorwaarden van dit bedrijf:
Digitale bestanden vallen gezien hun aard buiten het herroepingsrecht. Met het aanvaarden van de voorwaarden stemt de klant in dat digitale bestanden die door de klant worden gekocht geleverd worden, voordat de wettelijke bedenktijd is verstreken. Ook erkent hij/zij dat voor deze diensten geen wettelijke bedenktijd is.
Dit is wel krom Nederlands en ook niet echt duidelijk.

Hoezo vallen computerbestanden gezien hun aard buiten de wet? Welke Aard dan ?
Er is altijd een wettelijke bedenktijd, daarvoor is het de wet. Hooguit kan je als klant instemmen om hier geen beroep op te doen.
In de eerste zin gaat het over bestanden in de 3e zin over diensten. Is dat hetzelfde dan ? Zijn de bestanden nu ineens diensten geworden?

Enfin ze kunnen beter iemand inhuren om goede AV te schrijven.
Die AV zijn inderdaad duidelijk door de translator gehaald en niet gecheckt. Voor een taalinstituut geen beste zaak.

Op zich hebben ze natuurlijk gewoon gelijk: digitale bestanden vallen buiten de bedenktijd. Mits dit voldoende is gecommuniceerd en door de consument is aanvaard - en dáár wringt de schoen hier natuurlijk.

Plaats reactie