LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dit betekent dat Hansje kan brengen wat hij wil, er wordt niet over gediscussieerd?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:Dit betekent dat Hansje kan brengen wat hij wil, er wordt niet over gediscussieerd?
Dat mocht hij willen :mrgreen:

Nee, dat betekent slechts dat HK’s pindiscussie niet langer het feedbacktopic hoefde te vervuilen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Revoked schreef:Helaas. Zelfs cash geld wordt tegenwoordig getraceerd. Duurt wel iets langer dan electronische betalingen. Maar toch.
U maakt mij nieuwsgierig ...
want hier kan ik me helemaal niets onder voorstellen, tenminste niet onder normale omstandigheden. Hoe zou een anonieme cash-uitgave getraceerd kunnen worden zonder dat het biljet vooraf gemarkeerd werd of de winkelier de naam van de koper weet? Ik heb géén telefoon bij me! 8)

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Revoked »

hänschen klein schreef:
Revoked schreef:Helaas. Zelfs cash geld wordt tegenwoordig getraceerd. Duurt wel iets langer dan electronische betalingen. Maar toch.
U maakt mij nieuwsgierig ...
want hier kan ik me helemaal niets onder voorstellen, tenminste niet onder normale omstandigheden. Hoe zou een anonieme cash-uitgave getraceerd kunnen worden zonder dat het biljet vooraf gemarkeerd werd of de winkelier de naam van de koper weet? Ik heb géén telefoon bij me! 8)
Alle biljetten zijn gemarkeerd. O.a. om ze tijdig uit omloop te kunnen halen, maar dat systeem wordt ook gebruikt om te kunnen bepalen waar ze vandaan zijn gekomen. Biljetten die jij vandaag uitgeeft zijn morgen al geteld en gecheckt door het systeem. Wil je ècht anoniem betalen dan is muntgeld de enige optie. (Wel altijd handschoenen dragen dan)

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Revoked schreef:Alle biljetten zijn gemarkeerd. O.a. om ze tijdig uit omloop te kunnen halen, maar dat systeem wordt ook gebruikt om te kunnen bepalen waar ze vandaan zijn gekomen. Biljetten die jij vandaag uitgeeft zijn morgen al geteld en gecheckt door het systeem. Wil je ècht anoniem betalen dan is muntgeld de enige optie. (Wel altijd handschoenen dragen dan)
Ik ben ooit begonnen te werken achter de kassa van de Edah. Iemand die met briefjes betaalde, daar ging het geld in de kassa. De volgende klant kreeg wisselgeld en kreeg het briefje van klant1 weer terug. Deze gaf dat weer op een andere uit en zo blijft het in inloop. Geen idee wanneer er is ingevoerd dat de markering ergens geregistreerd wordt bij elke transactie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door sjohie »

hänschen klein schreef:
stofzuigertje schreef:Het probleem is dat het soms niet rendabel is.

De meeste medicijnen zijn gratis of via eigen risico van €385,- en voor een paar betalingen wisselgeld met diefstal risico houden en nog dagelijks wegbrengen werd wekelijks....
Ik vermoed dat dit de echte oorzaak is.

Ook de Bus en enkele maaltijd bezorgers met Pizza of Chinees hebben dit gedaan na berovingen.
Het is niet leuk maar omdat vele gingen pinnen zal er nog meer contant verdwijnen en als je het niet wilt...
Ga in Duitsland wonen! Daar is Contant nog steeds populair.
In Deutschland is het gras echter allang niet meer veel groener! Europa is aangezegd namelijk!

Momenteel wordt er in op europees niveau overlegd om àlle cash-betalingen v.a. € 5.000,- europabreed, zoals in Italië e.a. te gaan verbieden. Niet omdat het goedkoper is voorde zakenlieden, óók niet omdat het hygiënischer is (goed argument overigens) en ook niet als een onderdeel van de diefstalbestrijding, een enquête van de Consumentenbond geefttenslotte nog aan, dat plastikgeld nogal wat onveiligheidsgevoelens veroorzaakt.

Hèt argument is een betere controle van de uitgaven van de burgers ... netjes ondergebracht onder de titel: witwasbestrijding!
En dat is in landen met een worstelend fiscaal en monetair beleid, een goed iets. In Griekenland bijvoorbeeld, is er geen werkend kadastraal en notarieel systeem zoals wij dat kennen, en dus geen mogelijkheid voor de Griekse overheid om fatsoenlijk vermogensbelasting te heffen over onroerend goed. Toen ze dachten om dat op basis van de hypotheekbedragen te gaan heffen, gingen de Grieken elkaar collectief onderhands (in cash) lenen om zo de koop te financieren, en de OZB te drukken, want die werd gebaseerd op de aangegane lening, welke maar een fractie van de totale koopsom is.

De Griekse minister van financiën wist aan het begin van de crisis daar, +/- 25% niet hoeveel belasting hij ging innen in een jaar, maar hij moest wel een sluitend budget opleveren voor de Griekse politiek. Dát was een van de belangrijkste achterliggende redenen van hun zelfgemaakte crisis, en je ziet nog steeds dat de hele generatie van nét na de beëindiging van het kolonelsregime op alle manieren het betalen van belastingen, en het zelfs inzicht geven in hun financiën aan de overheid, tegen proberen te houden. Gelukkig zijn de millenials daar steeds meer van bewust, en wordt het langzaamaan beter.

Dié gang van zaken, welke in mindere mate ook in bijvoorbeeld Italië en Spanje speelt, is de reden achter de ideeën van de EU.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bankbiljetten komen meestal regelmatig bij de nationale banken binnen en worden daar automatisch gecontroleerd op beschadigingen en dergelijke en dan eventueel automatisch vernietigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door sjohie »

NeoDutchio schreef:
Revoked schreef:Alle biljetten zijn gemarkeerd. O.a. om ze tijdig uit omloop te kunnen halen, maar dat systeem wordt ook gebruikt om te kunnen bepalen waar ze vandaan zijn gekomen. Biljetten die jij vandaag uitgeeft zijn morgen al geteld en gecheckt door het systeem. Wil je ècht anoniem betalen dan is muntgeld de enige optie. (Wel altijd handschoenen dragen dan)
Ik ben ooit begonnen te werken achter de kassa van de Edah. Iemand die met briefjes betaalde, daar ging het geld in de kassa. De volgende klant kreeg wisselgeld en kreeg het briefje van klant1 weer terug. Deze gaf dat weer op een andere uit en zo blijft het in inloop. Geen idee wanneer er is ingevoerd dat de markering ergens geregistreerd wordt bij elke transactie.
Er is een site waar mensen dat voor de lol doen. Dan voer je een biljet-serienummer + locatie in voordat je deze uitgeeft, en als die later in handen komt van een medespeler, heb je een "hit", en zo kan je je biljet geografisch volgen in de tijd. Best leuke site, maar ik meen dat Europol er ook wel eens kijkt als ze iets willen onderzoeken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

IK begrijp uit deze verhalen, dat ieder biljet herkenbaar geregistreerd is en per biljet gevolgd zou kunnen worden?
Dat zegt toch helemaal niets daarover WIE het geregistreerde biljet, WAAR gaat uitgeven ... of HEEFT uitgegeven.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet alle biljetten, maar sommige. En inderdaad, dat is niet op de persoon herleidbaar.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:Niet alle biljetten, maar sommige. En inderdaad, dat is niet op de persoon herleidbaar.
Dan zijn we het er déze keer met elkaar over eens,
dat de conclusie over een bewering m.b.t. het kunnen volgen van je cash-uitgave ... een broodje aap moet zijn. :!:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

:wink: Inderdaad, we zijn het eens :wink:

Hetgeen meteen bewijst dat het niet om de poster, maar om de post gaat.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Radar »

Moneyman schreef:Ze kondigen aan de discussie in het feedback topic te willen sluiten, niet dit topic.
Inderdaad.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Radar »

Voor wie het opvalt en het zich afvraagt: we hebben de topictitel toch maar even aangepast. Deze was:

HIER ALLEEN PINNEN!

...en dat stond wat schreeuwerig, hetgeen ook onwenselijk is als we de titel bijvoorbeeld in de nieuwsbrief willen meenemen. Vandaar.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Radar schreef:Voor wie het opvalt en het zich afvraagt: we hebben de topictitel toch maar even aangepast. Deze was:

HIER ALLEEN PINNEN!

...en dat stond wat schreeuwerig, hetgeen ook onwenselijk is als we de titel bijvoorbeeld in de nieuwsbrief willen meenemen. Vandaar.
1 - Prima, maar ik vind géén foto van een bord 'hier alleen pinnen' met kleine letters jullie? ... :roll:
2 - Prima, maar ga a.u.b. eerst met uw bezem door de vervuilde topic :mrgreen: (maar vewijder dan wèl tevens deze post!) ...

M.a.w. dat gaat moeilijk worden met een bericht in een nieuwsbrief die nòg meer lezers onder ogen zullen krijgen.

https://www.pin.nl/ondernemer/promotiemateriaal/

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

En wat zegt de apotheker erover?

De redenen die u aangeeft (dus: de efficiëntere en verplichte standaard bij de betreffende franchisegever - hänschen klein), zijn inderdaad de redenen waarom we geen contante betalingen meer accepteren.

De PIN-pas is tegenwoordig zo ingeburgerd dat mijn concern de stap heeft durven maken om de contante betaling af te schaffen. Iets wat ik de laatste tijd steeds meer zie in onze maatschappij.

Als er grote problemen zijn met het betalen met PIN, kunnen we uitwijken naar de mogelijkheid om een rekening te sturen die we automatisch incasseren van een bankrekening.

90% van de omzet in de apotheek wordt rechtstreeks afgerekend met de zorgverzekeraar. De betalingen aan de balie betreft dus maar een heel klein percentage.

Ik hoop dat u begrip heeft voor onze stap en bij problemen wil ik graag met u op zoek gaan naar oplossingen.


Met vriendelijke groet,


NB. Ik vermoed ... dat die oplossing uiteindelijk is, dat je tòch cash kunt betalen. Dat moet ik echter nog eens uitproberen! Met het willen afboeken of factureren worden mijn, tègen mijn interesses, de gegevens elders weer tòch opgeslagen en dat aanbod neem ik niet aan).
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 31 jul 2018 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nette reactie van de apotheker, en logische keuze ook.
hänschen klein schreef:NB. Ik vermoed ... dat die oplossing uiteindelijk is, dat je tòch cash kunt betalen.
Wishfull thinking.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat wilt u nu nog? Facturen sturen mag dus ook niet?
De apotheker heeft u een keurige uitleg gegeven.
Dan moet u echt op zoek naar een andere apotheek.

Het cash betalen wordt sowieso minder en minder mogelijk, waar dan ook.

Ik snap uw probleem echt niet. Het klinkt wat paranoïde ....zo te lezen wilt u uw uitgaven in alle opzichten " geheim " houden, dat mag, uw wens , maar gaat niet lukken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:Nette reactie van de apotheker, en logische keuze ook.
hänschen klein schreef:NB. Ik vermoed ... dat die oplossing uiteindelijk is, dat je tòch cash kunt betalen.
Wishfull thinking.
1 - Whisfull thinking: Moet ik eerst nog testen!

2 - Logische keuze van de (nette) apotheker: Ik denk, dat hem geen andere keuze wordt aangeboden door het concern. Het zal eerder een logische keuze van de concern-CFO zijn om de kosten te optimaliseren/te beheersen ten gunste van de investeerder.

Bedankt voor uw deelname aan deze HIER ALLEEN PINNEN-topic.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door moederslink »

hänschen klein schreef:
Radar schreef:Voor wie het opvalt en het zich afvraagt: we hebben de topictitel toch maar even aangepast. Deze was:

HIER ALLEEN PINNEN!

...en dat stond wat schreeuwerig, hetgeen ook onwenselijk is als we de titel bijvoorbeeld in de nieuwsbrief willen meenemen. Vandaar.
1 - Prima, maar ik vind géén foto van een bord 'hier alleen pinnen' met kleine letters jullie? ... :roll:
2 - Prima, maar ga a.u.b. eerst met uw bezem door de vervuilde topic :mrgreen: (maar vewijder dan wèl tevens deze post!) ...

M.a.w. dat gaat moeilijk worden met een bericht in een nieuwsbrief die nòg meer lezers onder ogen zullen krijgen.

https://www.pin.nl/ondernemer/promotiemateriaal/
Ook al staat het in de apotheek op een bord met koeienletters, dat betekent nog niet dat u dat in de titel dat zo exact moest overnemen. Hoofdletters typen is not done op dit forum.

En waarom moet de bezem er nu weer door?

Helaas voor u , maar u kunt echt niet alles bepalen, noch sturen..... :shock:
( ook de wens vd apotheker niet )

Gesloten