Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
SimonaD
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2022 21:21

Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door SimonaD »

Mij partner en ik hebben nu een jaar een niuwe sociale huurwoning samen. Hiervoor woonde we ook in een sociale woning wat alleen op mij naam stond. Nu staan we beide op het contact. We zijn uit elkaar en we hebben een dochter samen. Nu zegt hij dat hij hier absoluut niet weggaat en dat ik weg moet met ons dochter. Hij zegt wel dat ik dat moet doen op mij eigen tempo en dat hij geen drukke zet maar dat ik weg moet. Ik wil wel graag ook gewoon deze huis behouden want ik heb alles hier gebouwd. Mij man geeft geen baan hij is nog bezig met zijn scriptie en leeft uit stuffi al jaren nog. Hij is 31. Ik werk fulltime. Hij zegt dat als ik naar een rechter ga dat hij alsnog gaat winnen want ik heb wel de kan om andere woning te zoeken en hij niet. Hij heeft zijn opbouwjaren kwijt geraakt voor deze woning en vind dat hij het moet houden. Nog vergeten te melden wij hebben geen samenleving contact en ik heb het volledige gezag van ons kind. Maakt hij echt meer kans op de woning?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou als eerste eens contact opnemen met de verhuurder, misschien staan er bepaalde voorwaarden in het huurcontract waardoor het al duidelijk wordt wie er zou kunnen blijven wonen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij maakt zeker niet meer kans op die woning, er is tenslotte ook nog een kind. Neem contact op met het Juridisch Loket in uw woonplaats en laat u helpen. U zult waarschijnlijk naar de rechter moeten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door witte angora »

SimonaD schreef:
21 apr 2022 21:28
Mij partner en ik hebben nu een jaar een niuwe sociale huurwoning samen.
[...]
Hiervoor woonde we ook in een sociale woning wat alleen op mij naam stond.
[...]
Nu staan we beide op het contact.
[...]
Maakt hij echt meer kans op de woning?
Even voor de beeldvorming: het vorige huurcontract heeft niks met de huidige situatie te maken en is ook niet van invloed op de beslissing wie er mag blijven wonen. Jullie staan beiden op het contract. Dát is het uitgangspunt.

Nu spelen er dus twee dingen: er is een kind (bij wie zal het kind gaan wonen?) en inderdaad: wie maakt het meeste kans om snel een woning te krijgen. Als je ex zijn inschrijfduur kwijt is voor deze woning, en jij de jouwe niet aan hebt hoeven spreken (hoeveel inschrijfduur heb je eigenlijk?) kan het inderdaad zijn dat het balletje een kant op gaat die jij niet wil.
Ik wil wel graag ook gewoon deze huis behouden want ik heb alles hier gebouwd.
Bedoel je dat jij de kosten hebt betaald om de woning in te richten en hij niet? Gevoelsmatig is het logisch, maar juridisch gezien is het geen argument om jou de woning toe te wijzen.
Mij man geeft geen baan hij is nog bezig met zijn scriptie en leeft uit stuffi al jaren nog. Hij is 31. Ik werk fulltime.
Ook dit zijn geen argumenten om te bepalen wie de woning wel of niet krijgt.

Nogmaals: het gaat m.i. om twee dingen: het kind en wie de meeste kans maakt op een andere woning. Vergis je niet: ik heb wel eerder meegemaakt dat vrouw mét kind door de rechter de woning van haar ex werd uit gezet, alleen stond in dat geval de woning op naam van de ex-vriend. Punt in die kwestie was dat ze nog geen twee jaar samen in de woning zaten.

Beste advies is al gegeven: laat je voorlichten door iemand die het hele dossier kan bekijken, een jurist dus. En als je redelijk snel aan een woning kan komen, wacht dan geen rechtszaak af. Of je wint weet je in zo'n geval niet, maar het geeft je wel veel stress. Pak dan gewoon die woning. Sterker nog: als je kan aantonen dat je tientallen pogingen hebt gedaan om wat anders te vinden, en het is niet gelukt, kon het balletje vanwege het kind ineens wel eens jouw kant op rollen. ;)

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door Xannemien »

Als jullie beiden op het contract staan hebben jullie beiden evenveel recht. Als zowel hij als jij er wil blijven wonen en jullie komen er niet uit is mediation een idee.
En anders de weg naar een rechter maar die kan je ook geen 100% garantie geven vooraf.
Persoonlijk zou ik zelf proberen om de verstandhouding tussen jullie beiden goed te houden voor jullie kind en zelf uit kijken naar een andere woning.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met studiefinanciering, wat een lening zal zijn, kan je geen huurwoning betalen.

Niet deze, maar ook niet een andere.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Partner heeft studiefinanciering ,denk dat hij daar niet de huur van kan betalen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Gelijktijdig geplaatst.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met www.juridischloket.nl. Hun kunnen wat meer persoonlijke vragen stellen, advies geven en uitleggen/helpen bij de vervolgstappen. Misschien heb je recht op een gesubsidieerde advocaat.

De rechter kijkt ook naar het belang van de kind, indien minderjarig is.


Ik durf geen uitspraken te doen. Dit omdat het niet zwart/wit is.


Misschien heeft u (vanwege uw kind) recht op urgentie. Hierbij wordt gekeken naar persoonlijke situatie en in elk gemeente zijn de regels ietsjes anders. www.regelhulp.nl/onderwerpen/wonen/urge ... corporatie.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door Xannemien »

Met een studiefinanciering is het wel lastig, klopt. Maar een woningbouwvereniging mag niet voor rechter spelen. Een juridisch loket is ook een oplossing.

hercu1965
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 feb 2010 21:43
Locatie: rotterdam

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door hercu1965 »

De kans is het groots dat HIJ eruit moet , als werkeloze met zijn stufi , want de rechter kiest in de meeste gevallen party voor de moeder van het kind , hij zal dan een kamer moeten gaan huren omdat hij sowieso geen huis kan betalen als werkeloze met een stufi.
De moeder heeft een full time baan en een kind te onderhouden en kan niet op kamers, ik heb geen info over de hoogte van de huur en de hoogte van het inkomen en of de moeder in staat is in de basis om het huis huur te betalen.
Hier wordt wel allemaal door de rechter naar gekeken.
Ik verhuur zelf appartementen en hebt recent een soortgelijk geval meegemaakt.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

hercu1965 schreef:
22 apr 2022 13:38
De kans is het groots dat HIJ eruit moet , als werkeloze met zijn stufi , want de rechter kiest in de meeste gevallen party voor de moeder van het kind , hij zal dan een kamer moeten gaan huren omdat hij sowieso geen huis kan betalen als werkeloze met een stufi.
De moeder heeft een full time baan en een kind te onderhouden en kan niet op kamers, ik heb geen info over de hoogte van de huur en de hoogte van het inkomen en of de moeder in staat is in de basis om het huis huur te betalen.
Hier wordt wel allemaal door de rechter naar gekeken.
Ik verhuur zelf appartementen en hebt recent een soortgelijk geval meegemaakt.
Een student is geen werkloze, en met een hoog leenbedrag kan hij de woning wsl wel betalen. De afwegingen van de rechter kan ik niet voorspellen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik denk dat de partij die het kind toegewezen krijgt de meeste kans maakt om in de woning te blijven. Daarnaast is het maar de vraag of uw ex partner de huur wel kan betalen vanwege zijn studie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door moederslink »

Overleg goed met elkaar én met de WBV .
Niemand , en zeker het kind niet , is er bij gebaat om gedoe om dit huis te krijgen.
Normaliter kun je verwachten dat moeder en kind kunnen blijven in deze woning, is ook stabieler en rustiger voor het kind.
En ook zeker gezien de financiële situatie vd moeder plus dat zij het meeste heeft gedaan in deze woning qua kosten , dan zou het ook eerlijker zijn.
Een student met Stufi kan vrij snel een kamer krijgen. Nu wel , straks in aug/sept zal het veel lastiger zijn.

hercu1965
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 feb 2010 21:43
Locatie: rotterdam

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door hercu1965 »

HandigeHarrie schreef:
22 apr 2022 13:49
hercu1965 schreef:
22 apr 2022 13:38
De kans is het groots dat HIJ eruit moet , als werkeloze met zijn stufi , want de rechter kiest in de meeste gevallen party voor de moeder van het kind , hij zal dan een kamer moeten gaan huren omdat hij sowieso geen huis kan betalen als werkeloze met een stufi.
De moeder heeft een full time baan en een kind te onderhouden en kan niet op kamers, ik heb geen info over de hoogte van de huur en de hoogte van het inkomen en of de moeder in staat is in de basis om het huis huur te betalen.
Hier wordt wel allemaal door de rechter naar gekeken.
Ik verhuur zelf appartementen en hebt recent een soortgelijk geval meegemaakt.
Een student is geen werkloze, en met een hoog leenbedrag kan hij de woning wsl wel betalen. De afwegingen van de rechter kan ik niet voorspellen.
Je hebt werkeloze studenten en werkende studenten , de 1e categorie maakt van hun studie tijd een groot (alcohol en drugs) feest vaak . de 2e catergorie studeert en werkt en heeft geen tijd om dronken of wappie te zijn, , ik verhuur zelf kamers en app. ik geef de voorkeur aan categorie 2

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huurwoning en uit elkaar, wie heeft recht om te blijven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vanwaar deze topic-kick na dik anderhalf jaar?

Plaats reactie