LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik heb geen eigen bon van reparatie, heb ik toch garantie?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Ik heb geen eigen bon van reparatie, heb ik toch garantie?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

tttlocke schreef:
Mark1992 schreef:
mahadma schreef:Met andere woorden, heb ik als consument toch recht op garantie zonder bon van de reparatie?

Voorbeeld: Ik heb mijn ov kaart gebruikt om in te checken, maar raak de kaart kwijt. Er komt controle, ik heb geen bewijs dat ik wel betaald heb, hoe kan ik bewijzen dat ik wel betaald heb? Niet, en ze gaan echt geen pinbon accepteren, dus krijg ik een boete.

Voorbeeld 2: Ik pin 50 euro en verlies dat biljet. Dan kan ik wel zeggen dat ik gepint heb, maar ik krijg echt die 50 euro van niemand terug.
Zijn inderdaad niet geheel vergelijkbaar, echter, bij voorbeeld 1, ervan uitgaande dat je inderdaad je OV hebt gebruikt, kun je bewijzen dat je wel degelijk hebt ingecheckt bij een bepaald punt + datum en tijdstip, waardoor je zou kunnen aantonen dat je voor de rit hebt betaald. Echter, kun je niet uitchecken wanneer je de kaart verloren bent. Maar het kunnen aantonen is wel degelijk mogelijk. Voorbeeld twee is inderdaad niet mogelijk om terug te krijgen, gewoonweg omdat er geen bewijs is.
mahadma voerde deze voorbeelden aan om zijn standpunt te ondersteunen dat de reparateur het recht heeft niet mee te werken als er geen bon kan worden overlegd.
Daartoe zijn deze voorbeelden ongeschikt, zoals ook Moneyman haarfijn heeft uitgelegd.
Inhoudelijke discussie over de voorbeelden op zich heeft hier geen belang en is off topic.
^^. Mooi. Bedankt voor je duidelijke uitleg en toetreding tot deze off-topic reacties.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ik heb geen eigen bon van reparatie, heb ik toch garantie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Jesa H schreef:Het zou wel kunnen dat de klant 2 of meerdere ipads in huis heeft, waarvan de schermen kapot zijn. Evengoed is het dan mogelijk om er 1 te laten repareren en dan met de ander terug te komen om de tweede "gratis" te laten repareren.

Ik zeg niet dat dat hier zo het geval is, maar het is in principe mogelijk. Geen idee hoe gedetailleerd die bon was, maar ik begrijp ook wel dat die ondernemer terughoudend is zonder bon, zeker als hij ook andere diensten of producten verkoopt.
Dat geldt ook voor de situatie dat topicstarter de bon nog wél zou hebben. Een goede reparateur zet natuurlijk in zijn eigen administratie het serienummer van de iPad zodat hij hiermee niet belazerd kan worden. Want dit zal wel vaker geprobeerd worden.

Verder denk ik dat topicstarter weinig kans maakt tenzij de reparateur is aangesloten bij Uneto VNI of een andere vakorganisatie met een geschillenregeling.

Gesloten