Inflatiecorrectie bij Simyo

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
WramWrap
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2023 11:54

Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door WramWrap »

Graag zou ik willen weten wat jullie mening is over Simyo's prijsverhoging, en of het fair is dat ik van mening ben dat hier sprake is van graaiflatie:

Simyo verleent de consument een grote gunst door de abonnementskosten van de bestaande klanten MAAR met 8,4% te verhogen in plaats van de CPI van 8,9%.

“Wij volgen de berekening van de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemiddelde gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is 8,9%. We doen er alles aan om de prijsstijging zo beperkt mogelijk te houden. Daarom voeren we een lagere inflatiecorrectie door van 8,4%.” Aldus Simyo.

Natuurlijk ridicuul dat Simyo de consumenten inflatie index besluit te volgen, en niet op hun werkelijke kostenstijging stuurt (waar ik alle begrip voor zou hebben). Zulke besluiten trekken enkel weer de inflatie extra aan, wanneer bedrijven een inflatiecorrectie gaan toepassen zonder óók daadwerkelijk die extra kosten te maken.

Een interessante vergelijking kan worden getrokken met KPN, de moederonderneming van Simyo. In dezelfde periode van de 8,9% CPI-inflatie, zien we bij KPN een werkelijke daling van -2,9% in de "Kosten van goederen en diensten" en een stijging van +2,3% in de "Personeelskosten." Waar Simyo’s 8,4% verhoging vandaan komt mag Joost weten.

Het feit blijft dat bestaande klanten nu €17,35 moeten betalen voor hetzelfde abonnement waar nieuwe klanten slechts €12 voor betalen. Dit betekent een verschil van bijna 45%! Dit werpt vragen op over Simyo’s loyaliteit naar bestaande klanten toe.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd kwam het voor mij ook onverwacht. Ik ga in plaats van 10 euro ineens 10,84 betalen. Kennelijk staat het voorbehoud van inflatiecorrectie in de algemene voorwaarden. Vreemd, want je sluit een contract voor 2 jaar af tegen een bepaalde prijs. Die prijs staat dus minder vast dan gedacht.

WramWrap
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2023 11:54

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door WramWrap »

@witte angora. Absoluut eens, al kan ik nog leven met het voorbehoud van inflatiecorrectie. Waar het mij meer wringt, is het gebrek aan bewijsvoering. Nerges worden werkelijke kosten van Simyo genoemd, en puur kijkend naar de cijfers van KPN zie ik het probleem ook niet.

Wel heel gemakkelijk dat Simyo enkel wijst naar een consumenten inflatie index..

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ik zit net even naar de site te kijken, maar nergens zie ik iets staan van inflatiecorrectie. Dat had er juist wel moeten staan. Ik heb ook nog een oud Telfort abonnement, daarvoor betaal ik vanaf het begin iets minder dan 4 euro per maand. Dat is ook nooit veranderd. Ook van KPN. Dus dat snap ik al helemaal niet.

Heb even wat opgezocht, ik denk niet dat je er wat aan kunt doen: https://tweakers.net/nieuws/213768/simy ... -laat.html

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het staat gewoon in de voorwaarden ondernummer 9.

https://www.simyo.nl/templates/assets/p ... aarden.pdf

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Iedere provider past 1x per jaar een inflatiecorrectie toe. Staat gewoon in de algemene voorwaarden die iedereen kan lezen.
Het feit blijft dat bestaande klanten nu €17,35 moeten betalen voor hetzelfde abonnement waar nieuwe klanten slechts €12 voor betalen.
Dat is appels met peren vergelijken. Als je - bijna - niet meer vast zit aan het contract, kun je een goedkoper abonnement afsluiten.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik denk dat we nu wel van iedere provider een topic gehad hebben over de inflatiecorrectie.
Staat bij iedere provider gewoon in de voorwaarden(die niemand leest vooraf)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@wramwap

Dan zegt u open neemt een nieuw abonnement.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door juliomariner »

U kunt inderdaad een nieuw abonnement nemen echter volgend jaar staat u voor het zelfde "probleem"

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door Moneyman »

WramWrap schreef:
22 sep 2023 12:33
Waar het mij meer wringt, is het gebrek aan bewijsvoering. Nerges worden werkelijke kosten van Simyo genoemd, en puur kijkend naar de cijfers van KPN zie ik het probleem ook niet. Wel heel gemakkelijk dat Simyo enkel wijst naar een consumenten inflatie index..
Sorry, maar dat is de gewoonste zaak van de wereld. Een inflatiecorrectie is vrijwel altijd op basis van de indexcijfers. Het heeft werkelijk niets met de daadwerkelijke kosten te maken. Als je denkt dat je daar in zicht in zou moeten krijgen... wake up ;-)

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door Cro »

WramWrap schreef:
22 sep 2023 12:33


Wel heel gemakkelijk dat Simyo enkel wijst naar een consumenten inflatie index..
Volgens mij moeten ze dat wel als ik dit artikel lees: https://blog.iusmentis.com/2023/03/17/i ... el-zomaar/

Zie ook dit aangehaalde deel van de uitspraak van het EU hof:
een wijziging van de tarieven voor een [telecomdienst], die wordt doorgevoerd op basis van een beding voor tariefaanpassingen dat is opgenomen in de algemene verkoopvoorwaarden die worden gebruikt door een onderneming die deze diensten levert, volgens welk beding een dergelijke aanpassing afhankelijk is van een objectieve consumentenprijsindex die wordt opgesteld door een publieke instelling, geen „wijziging in de voorwaarden” vormt in de zin van deze bepaling, die de abonnee het recht geeft zijn contract zonder boete op te zeggen.

joc
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2011 22:52

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door joc »

Ik ben sinds 2012 abonnee bij Simyo. Maart vorig jaar kreeg ik een nieuw aanbod om mijn contract te verlengen. Onbeperkt bellen en 6 GB data voor 10 euro. Ik ben daar toen mee akkoord gegaan. Maar toch werd mijn tarief enkele maanden later verhoogd met 84 cent per maand. Dat was nodig zei men i.v.m. de inflatie kreeg ik te horen. Enkele maanden daarna zag ik dat nieuwe klanten hetzelfde abonnement krijgen voor 9 euro. Dus zelfs 1 euro goedkoper dan wat waar ik indertijd mee akkoord ging. Hoezo was die inflatiecorrectie nodig? Men maakt met die 9 euro voor nieuwe klanten immers toch ook nog steeds winst anders kwam men niet met dat aanbod.
Ik heb hierover gebeld maar men kwam mij totaal niet tegemoet. Blijkbaar wil men wel energie in het binnen halen van nieuwe klanten steken maar denk men dat men voor bestaande klanten niets hoeft te doen en hen extra kan laten betalen zelfs als zij een contract hebben afgesloten voor een vaste periode. Ik heb besloten dat zodra mijn contract bij Simyo afgelopen is dat ik dan naar een andere provider overstap terwijl ik normaal gesproken nog jaren klant van dit bedrijf zou zijn gebleven.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door Lapsang »

De trouwe klanten betalen voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Dat vindt men helaas overal normaal.

Met de nieuwe klanten kunnen ze over enige tijd weer nog nieuwere klanten binnenhalen.

Het doel is: zoveel mogelijk klanten, zodat ze de concurrentie het nakijken kunnen geven.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

joc schreef:
21 mar 2024 12:37
Maart vorig jaar kreeg ik een nieuw aanbod om mijn contract te verlengen. Onbeperkt bellen en 6 GB data voor 10 euro. Ik ben daar toen mee akkoord gegaan. Maar toch werd mijn tarief enkele maanden later verhoogd met 84 cent per maand. Dat was nodig zei men i.v.m. de inflatie kreeg ik te horen.
Zoals het staat in de voorwaarden.
joc schreef:
21 mar 2024 12:37
Enkele maanden daarna zag ik dat nieuwe klanten hetzelfde abonnement krijgen voor 9 euro. Dus zelfs 1 euro goedkoper dan wat waar ik indertijd mee akkoord ging. Hoezo was die inflatiecorrectie nodig?
Simyo heeft geen eigen netwerk en koopt dit dus elders in. Als zij nieuwe afspraken maken en een goedkopere prijs kunnen bedingen, dan geldt dat voor nieuwe overeenkomsten. U hebt een contract en daar moeten beide partijen zich aan houden. Als zomaar de prijs aangepast zou kunnen worden, dan hadden ze deze ook naar boven kunnen aanpassen als het voor nieuwe klanten duurder zou zijn. Iets zegt mij dat u dan ook boos geworden zou zijn en u vast hebt willen houden aan het contract. Waarom meent u dan dat als de klant voordeliger uit is een contract opengebroken zou mogen worden en als de klant duurder uit is niet?
Hetzelfde geldt overigens ook voor energiecontracten. Als u nu een jaarcontract afsluit kan hetzelfde contract volgende maand goedkoper of duurder zijn. Maar dat is irrelevant voor uw overeenkomst. Enkel wat daar in staat is relevant.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het contract is afgelopen een nieuw contract afsluiten tegen de nieuwe aanbiedingsprijs. En zo door. Dan blijf je het goedkoopste uit, of mis ik iets?

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Inflatiecorrectie bij Simyo

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het liefst hebben bedrijven consumenten die nooit overstappen. Deze betalen de kosten voor de actieprijzen bij nieuwe klanten.

Plaats reactie