LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

Ik heb sinds bijna tien jaar internet bij een bepaalde provider die ook TV aanbiedt en de dienst onbeperkt bellen. Die laatste dienst, het onbeperkt bellen, is ineens geschrapt uit het aanbod. Ik nam deze dienst af voor 5,95 per maand en ben niet geïnformeerd over het feit dat de dienst niet meer aangeboden wordt. Er blijkt wel een alternatief te zijn, onbeperkt bellen voor 16,50 per maand, maar daar hoor ik ook nu pas over. Ondertussen zijn er hele hoge facturen ontstaan door de gesprekskosten.

Kan de provider zomaar de gecontracteerde dienst schrappen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door berndv »

Joost_Niederer schreef:Ik heb sinds bijna tien jaar internet bij een bepaalde provider die ook TV aanbiedt en de dienst onbeperkt bellen. Die laatste dienst, het onbeperkt bellen, is ineens geschrapt uit het aanbod. Ik nam deze dienst af voor 5,95 per maand en ben niet geïnformeerd over het feit dat de dienst niet meer aangeboden wordt. Er blijkt wel een alternatief te zijn, onbeperkt bellen voor 16,50 per maand, maar daar hoor ik ook nu pas over. Ondertussen zijn er hele hoge facturen ontstaan door de gesprekskosten.

Kan de provider zomaar de gecontracteerde dienst schrappen?
naar mijn idee mogen ze niet zomaar je abonnement aanpassen zonder je te informeren en eventueel de kans te geven om stappen te nemen. Dus of de bundel eraf, of de duurdere bundel, of opzeggen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Joost_Niederer schreef:Ik heb sinds bijna tien jaar internet bij een bepaalde provider die ook TV aanbiedt en de dienst onbeperkt bellen. Die laatste dienst, het onbeperkt bellen, is ineens geschrapt uit het aanbod. Ik nam deze dienst af voor 5,95 per maand en ben niet geïnformeerd over het feit dat de dienst niet meer aangeboden wordt. Er blijkt wel een alternatief te zijn, onbeperkt bellen voor 16,50 per maand, maar daar hoor ik ook nu pas over. Ondertussen zijn er hele hoge facturen ontstaan door de gesprekskosten.Kan de provider zomaar de gecontracteerde dienst schrappen?
Nee dit kunnen ze niet, maar als je de provider een bepaalde provider noemt is het wel heel vraag en weet je dus niet of je de brief niet hebt gemist waarin ze de dienst beëindigen en je andere opties bieden.

Verwijderd

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Joost_Niederer schreef: Kan de provider zomaar de gecontracteerde dienst schrappen?
Dat kan. Ze moeten u daar een maand van tevoren over inlichten en u hebt dan ook de keuze om de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Dat is het gevolg van een verandering in het aanbod. Ze mogen het aanbod veranderen, u mag dan de overeenkomst op grond hiervan kosteloos ontbinden.

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

JohnTheBassist schreef:
Joost_Niederer schreef: Kan de provider zomaar de gecontracteerde dienst schrappen?
Dat kan. Ze moeten u daar een maand van tevoren over inlichten en u hebt dan ook de keuze om de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Dat is het gevolg van een verandering in het aanbod. Ze mogen het aanbod veranderen, u mag dan de overeenkomst op grond hiervan kosteloos ontbinden.
Dank voor de reactie, maar in dit geval is het aanbod niet veranderd. De betreffende dienst is nog steeds dezelfde - onbeperkt bellen - maar de prijs is van 5,95 veranderd naar 16,50. Doet dat nog iets af aan het recht om dat zo te wijzigen?

Verwijderd

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Joost_Niederer schreef: Dank voor de reactie, maar in dit geval is het aanbod niet veranderd. De betreffende dienst is nog steeds dezelfde - onbeperkt bellen - maar de prijs is van 5,95 veranderd naar 16,50. Doet dat nog iets af aan het recht om dat zo te wijzigen?
Nee. Voor zover ik weet maakt dat uw positie zelfs nog sterker. U bent ooit een contract aangegaan voor een dienst voor een bepaalde prijs. De provider mag in principe deze overeenkomst wijzigen (door bijvoorbeeld het aanbod te wijzigen of het tarief te verhogen) maar dient dit dan wel minimaal een maand van te voren mede te delen. Het is echter wel een wijziging in het contract. Technisch gezien moet er een nieuw contract met u overeen gekomen worden. U hoeft dit niet te accepteren en daarmee zal het bestaande contract beëindigd worden. Zij 'schenden' met hun prijsverhoging het contract dat jullie hadden. Als u het daar niet mee eens bent mag u kosteloos de overeenkomst die jullie hadden opzeggen. Ik zou uw provider dan ook laten weten dat u op grond van deze prijswijziging uw contract wilt laten ontbinden. En kijk ondertussen op internet verder naar een andere provider.

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

Duidelijk. In welke mate kan de aanbieden de prijs dan zomaar verhogen?! M.i. is sprake van een duurovereenkomst en is het niet zonder meer gerechtvaardigd dat de prijs zomaar meer dan 3x zoveel wordt. Ik wil nl. best de diensten blijven afnemen

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door DejongBob »

Als je echt 100% zeker weet dat je niet van te voren ben ingelicht dan sta jij momenteel in je recht. Ik zou contact zoeken met het bedrijf en proberen mondeling eruit te komen. Je gaf aan dat jij de dienst nog wel wilt afnemen dus ik verwacht dat er onderling wel wat te regelen valt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door berndv »

Joost_Niederer schreef:Duidelijk. In welke mate kan de aanbieden de prijs dan zomaar verhogen?! M.i. is sprake van een duurovereenkomst en is het niet zonder meer gerechtvaardigd dat de prijs zomaar meer dan 3x zoveel wordt. Ik wil nl. best de diensten blijven afnemen
een provider mag de prijs verhogen, zoals al aangegeven, maar dan moeten ze u de kans geven om de overeenkomst te ontbinden, dat geldt niet in het geval van verhoging door inflatie, maar dat is niet een dusdanige verhoging, dat zal enkele procenten zijn en vindt meestal per januari plaats en zal ook in de algemene voorwaarden gemeld staan.

Maar dit is geen inflatie, dit is gewoon een wijziging van het aanbod (prijs is onderdeel van het aanbod), en dat geeft u het recht te ontbinden en hiervan dienen ze u 4 weken vooraf over te informeren. Is dat hier niet gebeurd, heeft u per nu het recht om de overeenkomst te ontbinden en hoeft u natuurlijk niet de prijs te betalen die ze nu opeens zijn gaan rekenen. Het verhaal wordt anders als u voor een periode van 1 of 2 jaar een prijs met korting heeft afgesproken en die korting is nu vervallen omdat de vaste looptijd voorbij is.

Maar goed, uw provider kan u meer vertellen of dit een wijziging is die ontbinding tot gevolg kan hebben of dat het hier gaat om een contractueel afgesproken korting met vaste looptijd die nu voorbij is.

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

Bedankt voor alle duidelijke en bruikbare antwoorden! Het bedrijf geeft aan wel een mailing te hebben verzonden. MIj is die niet bekend, en gelet op het belang van de dienst had ik absoluut gereageerd als ik wist dat die zou komen vervallen.

Ik ga met ze om tafel om e.e.a. te regelen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door sjohie »

Joost_Niederer schreef:Bedankt voor alle duidelijke en bruikbare antwoorden! Het bedrijf geeft aan wel een mailing te hebben verzonden. MIj is die niet bekend, en gelet op het belang van de dienst had ik absoluut gereageerd als ik wist dat die zou komen vervallen.

Ik ga met ze om tafel om e.e.a. te regelen.
Mailing als in papier in een envelop, of een digitale?

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

Kennelijk een papieren brief en een mededeling op de website (die je uit eigen beweging echt niet periodiek gaat raadplegen).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Lijkt allemaal erg onprofessioneel. Is deze provider aangesloten bij de Geschillencommissie www.sgc.nl ?

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

Ga ik uitzoeken! Goede tip voor het geval dat...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door sjohie »

Joost_Niederer schreef:Kennelijk een papieren brief en een mededeling op de website (die je uit eigen beweging echt niet periodiek gaat raadplegen).
Hhm, dat zijn 2 verschillende communicatiemethodes die jou beide niet bereikt hebben. Da's vervelend, maar ze hebben het dus ook duidelijk niet verstopt ofzo. Papieren brief en digitale aankondiging is wel ongeveer de norm voor communicatie over dit soort dingen voor een prijswijziging. Ziggo doet het bijvoorbeeld ook zo. Die hebben dan nog wel een 3e smaak, een mail naar het bij hen bekende emailadres. Dat laatste heeft deze provider niet gedaan? (hintje: check ook ff je spambox)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wettelijk is het zo geregeld dat je persoonlijk door de provider op de hoogte gebracht moet worden van de tariefsverhoging. Een e-mail is het meest logisch. Informatie op de website is onvoldoende. Verder moet de mogelijkheid van kosteloos opzeggen worden aangegeven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door berndv »

Bob Schurkjens schreef:Wettelijk is het zo geregeld dat je persoonlijk door de provider op de hoogte gebracht moet worden van de tariefsverhoging. Een e-mail is het meest logisch. Informatie op de website is onvoldoende. Verder moet de mogelijkheid van kosteloos opzeggen worden aangegeven.
website alleen is onvoldoende, website en brief per post is zowel digitaal als analoog. En ik ga er voor het gemak even van uit dat de aankondiging in de brief ook de mogelijkheid tot opzeggen/ontbinden benoemd is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door berndv »

1 ding vind ik wel vreemd. Ik ben groot liefhebber van google, en haal echt alles er doorheen. Ik ben gaan zoeken naar een provider die prijsverhogingen doorvoert voor onbeperkt bellen, en daar kan ik er niet 1 van vinden, in ieder geval niet in de nabije toekomst. Ook heb ik gezocht naar providers die een onbeperkt bellen bundel aanbieden voor 16,50 per maand. En daar kan ik er 1 van vinden. En dat is KPN, maar die rekenen al sinds een jaartje de prijs van 16,50.

Dus toen heb ik eens gezocht op de naam van ts. En dan kom ik vreemd genoeg uit bij een jurist :? Nu is Niederer niet een heel erg gangbare naam. Ik kan me voorstellen dat er van bijvoorbeeld een Joost de Vries ofzo er wel een aardig aantal rondlopen, maar die voornaam met die achternaam vind ik wel toevallig. Maar dat kan aan mij liggen hoor :?

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Internetprovider stopt ineens een specifieke dienst

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

berndv schreef:1 ding vind ik wel vreemd. Ik ben groot liefhebber van google, en haal echt alles er doorheen. Ik ben gaan zoeken naar een provider die prijsverhogingen doorvoert voor onbeperkt bellen, en daar kan ik er niet 1 van vinden, in ieder geval niet in de nabije toekomst. Ook heb ik gezocht naar providers die een onbeperkt bellen bundel aanbieden voor 16,50 per maand. En daar kan ik er 1 van vinden. En dat is KPN, maar die rekenen al sinds een jaartje de prijs van 16,50.

Dus toen heb ik eens gezocht op de naam van ts. En dan kom ik vreemd genoeg uit bij een jurist :? Nu is Niederer niet een heel erg gangbare naam. Ik kan me voorstellen dat er van bijvoorbeeld een Joost de Vries ofzo er wel een aardig aantal rondlopen, maar die voornaam met die achternaam vind ik wel toevallig. Maar dat kan aan mij liggen hoor :?
Dat klopt allemaal, maar een jurist weet ook niet alles. Ik weet b.v. erg weinig van consumentenrecht. Vandaar mijn vragen.

De betreffende provider bestaat gewoon hoor, het is een lokale die alleen in onze regio diensten aanbiedt.

Gesloten