LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Shine »

Mijn wijlen vader heeft een appartement. Dit appartement heeft hij toen hij naar een zorginstelling ging verhuurd. Aan de Huurder heeft hij vervolgens een volmacht gegeven voor deelname aan de VvE (Vereniging van Eigenaren)
Onlangs is vader overleden. Wij kinderen (2) willen deze volmacht intrekken en dat één van ons de volwaardige vertegenwoordiger in de VvE zal zijn.
Op het internet kan ik wel info vinden over het verstrekken van een dergelijke volmacht, maar niet hoe deze weer in te trekken.
Zijn hiervoor speciale formulieren of weet ik wat.
Kan iemand mij hierover informeren en op weg helpen?

Ter aanvullende info: ik heb de betreffende VvE geinformeerd dat wij die volmacht ongedaan willen maken en gevraagd hoe dit te realiseren. Echter krijg ik van hun de mededeling dat zij het ook niet weten.
De verstrekte volmacht door wijlen vader behelst niet meer dan een getikte e-mail zoals het nu lijkt.


Alvast dank aan diegenen die me op weg willen helpen.

(Bewerking gedaan: stond grove fout in. Zie mijn schrijven iets verder in dit topic.
Volmacht was natuurlijk aan Huurder gegeven en niet aan Eigenaar/Verhuurder)
Laatst gewijzigd door Shine op 05 aug 2015 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door renewouters »

Wat zegt de verhuurder?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Allereerst gecondoleerd en sterkte met het verlies van uw vader.
De volmacht, zo hij al geldig is, verliep op het moment dat uw vader is overleden. Wilt u zeker zijn dat dit ook daadwerkelijk in de administratie van de VvE wordt doorgevoerd dan zou ik een simpel briefje sturen naar de secretaris met de mededeling dat de volmacht bij deze is ingetrokken. Voeg daarbij de notariele akte van erfrecht toe.

Let wel even op het volgende. Als kinderen bent u beide voor de helft eigenaar van het appartement (tenzij dit uit hoofde van de erfenis niet zo is). U heeft ieders een halve stem in de VvE. Wilt u gezamenlijk optrekken dan zal een van de broers een machtiging aan de andere broer moeten geven om namens hem te stemmen

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door marcel75 »

De volmacht kan, en wordt in de praktijk ook, gezien worden als onderdeel van de verhuurovereenkomst. En de huurovereenkomst is niet komen te vervallen door het overlijden van vader.

De verklaring van erfrecht doet daarbij in het geheel niet terzake.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De erven hebben nu stemrecht in de VvE. Niet de huurder. De volmacht aan hem is niet meer geldig door overlijden van de vorige eigenaar. Het is wel beter om - zekerheidshalve - de volmacht per aangetekende brief aan de huurder in te trekken. En stuur een kopie daarvan naar het bestuur van de VvE. Overigens wordt normaliter een volmacht maar voor 1 algemene ledenvergadering gegeven.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 04 aug 2015 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door SJZ »

De volmacht kan, en wordt in de praktijk ook, gezien worden als onderdeel van de verhuurovereenkomst. En de huurovereenkomst is niet komen te vervallen door het overlijden van vader.
En wie is de verhuurder?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door SJZ »

De erven hebben nu stemrecht in de VvE. Niet de huurder. De volmacht aan hem is niet meer geldig door overlijden van de vorige eigenaar.
Volgens TS was de volmacht voor de verhuurder.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door marcel75 »

En als de volmacht aan de verhuurder was gegeven, is dat niet logisch. Verhuurder=eigenaar=lid van de vve= stemgerechtigd. Een volmacht kan alleen aan de huurder zijn verleend.

Een dergelijke volmacht wordt regelmatig in huurovereenkomsten opgenomen voor de duur van de huurovereenkomst.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Shine »

Allereerst dank voor de antwoorden.

Ik zie nu dat ik in mijn OT een grove informatie fout heb gemaakt. Excuses hiervoor.
Ik schreef dat de volmacht destijds door mijn wijlen vader aan de Verhuurder afgegeven is, maar dat moet natuurlijk Huurder zijn. Vader was immers eigenaar en derhalve Verhuurder. Een volmacht kan hij niet aan zichzelf hebben gegeven. Immers, als eigenaar had hij automatisch al volledig stemrecht. ;-)
Ik pas dit aan in mijn OT.

Ik zal een mooi briefje opstellen naar het bestuur van de VvE én huurder waarin ik de verstrekte volmacht intrek en dat ik de stemgerechtigde zal zijn.
Mijn broer en ik zijn overigens samen de nieuwe wettelijke eigenaren van dit (voor ons beiden blok aan het been) appartement.

@Jurist: Moet er nog een machtiging van mijn broer bijgevoegd worden, waarin hij mij stemrecht geeft in de VvE?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

In het algemeen: ik vind het niet verstandig een doorlopende volmacht te verstrekken. Als u verhinderd bent moet de hele exercitie weer worden uitgevoerd. Het is ook niet gebruikelijk om doorlopende volmachten te verstrekken.
In uw geval: het is ook niet nodig. Ter vergelijking: Als u niet broers maar een echtpaar was geweest en een van u gaat naar de vergadering kan die ene gewoon namens beiden stemmen. Voor uw situatie geldt hetzelfde. Uw stem kan ook niet gehalveerd worden. U hebt gezamenlijk 1 stem. Het is niet zo dat er een halve stem voor en een halve stem tegen kan worden uitgebracht.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Er is geen enkel verschil tussen stemrecht door echtelieden en stemrecht door niet echtelieden. In de akte van splitsing is aangegeven hoeveel stemmen er voor een bepaald appartementsrecht uitgebracht kunnen worden. Als een mensen gezamenlijk eigenaar zijn, kunnen de deelgenoten in de verhouding van hun eigendomsverkrijging hun stemrecht uitbrengen. Iemand anders kan dat niet zomaar, ook (misschien wel beter gezegd: juist) niet bij een huwelijk, voor een ander doen. Daarvoor is een volmacht nodig.

Niet ieder appartementsrecht geeft recht op "slechts" 1 stem. Dat is volledig afhankelijk van wat in de splitsingakte is bepaald. Gebruikelijk is juist dat de stemmen gekoppeld zijn aan de breukdelen.

Het probleem van de doorlopende volmacht ontgaat mij, zeker gelet op de huidige "explosie" aan levenstestamenten overigens.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

marcel75 schreef:Er is geen enkel verschil tussen stemrecht door echtelieden en stemrecht door niet echtelieden.
Dat is wat ik aangeef ("Voor uw situatie geldt hetzelfde."). Het ook nog gaan discussiëren over het aantal stemmen (breukdelen), terwijl vraagsteller het over 1 stem heeft, maakt het nodeloos ingewikkeld.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Uw jurist,
Dat TS maar 1 stem heeft is zeer onwaarschijnlijk. De meeste eigenaren van een appartementen denken weliswaar dat dat het geval is, maar feitelijk niet waar.

Als TS wel slechts 1 stem heeft, dan kan niet een van de broers (en overigens ook niet een der echtelieden teruggrijpend op uw voorbeeld) zelfstandig over die stem beschikken. Alleen gezamenlijk kan die ene stem uitgebracht worden. Daarvoor is alsdan dus wel een volmacht nodig.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik heb de splitsingsakte. Daarin staat dat iedere eigenaar 1 stem heeft.
Voor mijn broer en mij geldt dus dat wij samen 1 stem vertegenwoordigen.
In principe zullen mijn broer en ik altijd samen bij de VvE vergadering aanwezig zijn. Mocht dat niet het geval zijn zal de een de ander altijd voorafgaand een stemvolmacht geven.

De situatie is dat het senioren appartementen complex gedeeltelijk verhuur - en gedeeltelijk koop is.
De huurders, welke in de VvE vergadering vertegenwoordigd worden door hun verhuurder (organisatie) hebben een totaal aantal stemmen (totaal 16) en daarnaast iedere eigenaar van het gekochte appartement. In totaal, dus gezamenlijk (verhuurd en gekocht) zijn er maximaal 27 stemmen.
Dit is wat in de splitsingsakte staat.

Het breukdelen verhaal erbij halen mbt mijn OT, maakt het idd onnodig ingewikkeld en heeft eerlijk gezegd hierin geen daadwerkelijke toegevoegde waarde.

Wat betreft de volmacht: ik ben absoluut geen voorstander van het geven van een volmacht aan een huurder. In iedergeval niet wanneer het een appartement betreft dat particulier verhuurd wordt.
Dit omdat een huurder andere belangen heeft dan de eigenaar van het appartement.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

marcel75 schreef:Uw jurist,
Dat TS maar 1 stem heeft is zeer onwaarschijnlijk. De meeste eigenaren van een appartementen denken weliswaar dat dat het geval is, maar feitelijk niet waar.
Hoe komt u hier nou weer bij? Er zijn talloze appartementencomplexen met identieke appartementen, zodat de breukdelen gelijk zijn.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

marcel75 schreef: De volmacht kan, en wordt in de praktijk ook, gezien worden als onderdeel van de verhuurovereenkomst.
marcel75 schreef: Een dergelijke volmacht wordt regelmatig in huurovereenkomsten opgenomen voor de duur van de huurovereenkomst.
En hoe komt u hier bij? Geen weldenkende verhuurder zal zijn huurder(s) een volmacht geven! Ik heb het in de praktijk (zo'n 20 jaar) ook nog nooit meegemaakt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Uw Jurist schreef:
marcel75 schreef:Uw jurist,
Dat TS maar 1 stem heeft is zeer onwaarschijnlijk. De meeste eigenaren van een appartementen denken weliswaar dat dat het geval is, maar feitelijk niet waar.
Hoe komt u hier nou weer bij? Er zijn talloze appartementencomplexen met identieke appartementen, zodat de breukdelen gelijk zijn.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat is dus onjuist. Zelfs als een appartement gelijk is kan hij toch 1 of 2 m2 groter of kleiner zijn wat direct invloed heeft op de breukdelen.
Je kunt dit niet veralgemeniseren. Het is gewoon afhankelijk van de situatie van TS. De breukdelen kun je zo opvragen bij de VvE en ook of er per breukdeel gestemd wordt of per apartement wat dus afhangt van de akte van splitsing.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Uw jurist,
Zoals al eerder is gebleken is uw praktijk niet de mijne. Blijkbaar hecht u er waarde aan om uw autoriteit te moeten ontlenen aan een bepaalde tijdsduur. Dat mag als dat nodig is, maar de ervaringsjaren tussen u en mij zijn niet zo verschillend. In mijn praktijk kom ik een dergelijke constructie regelmatig tegen, ook (eigenlijk wel juist) bij particuliere verhuur.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Je kunt dit niet veralgemeniseren. Het is gewoon afhankelijk van de situatie van TS. De breukdelen kun je zo opvragen bij de VvE en ook of er per breukdeel gestemd wordt of per apartement wat dus afhangt van de akte van splitsing.
Ik veralgemeniseer niet, u doet dat. Bijv.
Dat TS maar 1 stem heeft is zeer onwaarschijnlijk.
. en:
De volmacht kan, en wordt in de praktijk ook, gezien worden als onderdeel van de verhuurovereenkomst.

Verder kan een eigenaar de breukdelen / aantal stemmen vinden in zijn eigen papieren bij de woning: de splitsingsakte. Dit opvragen bij de VvE is dus niet nodig (het is uitzonderlijk niet te beschikken over de eigendomspapieren e.d.). En deze eigenaar noemde al het juiste aantal.

Enfin, het is niet de moeite waard verder nog op uw stellingen in te gaan.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Intrekken Volmacht VvE. Hoe?

Ongelezen bericht door Quark »

Kijk hier maar eens

https://www.eigenhuis.nl/vve/
Laatst gewijzigd door Quark op 07 aug 2015 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten