LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
rvds89
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2009 04:14

Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door rvds89 »

Beste Radar Forum bezoekers !


Mijn naam is Richard en ik wil U hierbij het volgende vertellen en tevens een vraag stellen.
Ik wil bij deze U alvast excuseren voor mijn lange uitleg maar anders kan ik het denk ik niet goed overbrengen. Alvast dank ik U voor de moeite


Ik heb na het zien van een tv reclame van Best Of Shopping over het product : Air Max Pillows, dat zijn die kussens met lucht balletjes doen besluiten om het het aan te schaffen en heb daarop gebeld naar het vermelde telefoonnummer.

Ik kreeg een man aan de lijn die mij vertelde dat de kussens nog in aanbod waren maar alleen gekocht kunnen worden d.m.v automatische incasso,
Ik heb toen één van mijn rekening nummers gegeven en mij werd verteld dat het geld binnen 14 dagen van mijn rekening werd afgeschreven en de 17 dagen daarop na betaling mijn product zou ontvangen.

Ik kreeg 16 dagen na mijn bestelling een brief op de mat van Best of Shopping met de mededeling dat incasso niet is geslaagd.
En daarbij een acceptgiro van € 83,00 En of ik dat bedrag binnen 14 dagen wilde overmaken anders zou de bestelling worden vernietigd.

Ik dacht bij nader inzien, toch wel veel geld voor die kussens, Dus ik heb niet betaald.

2 weken na deze brief hoor ik de deurbel, ik doe open en er staat iemand van TNT-post met een pakketje. Ik neem het pakketje aan en ga naar binnen.
Ik maak het open en tot mijn grote verbazing zie ik 2 Air Max kussens in de verpakking zonder factuur of bon o.i.d.

Ik vond dit raar en ben naar www.bestofshopping.nl gegaan en heb daar de voorwaarde bekeken en lees het volgende bij betalingswijzen

Citaat :

Acceptgiro
Na ontvangst van uw pakket krijgt u binnen 7 dagen een factuur + acceptgiro. Deze moet u dan binnen 14 dagen betalen.

Einde citaat.

Dus ik dacht dus dat ik na 7 werkdagen wel een acceptgiro krijg maar die kreeg ik dus niet, Nu inmiddels na 2 weken denk ik dit klopt niet.
Dus ik heb gebeld naar home shopping en na ee kort gesprek werd mij verteld dat het geld af is geboekt van mijn rekening rond 15 Sep 2009.

Ik schrok een beetje en dacht dit kan niet, en ik check meteen online mijn rekening en nee hoor , niks eraf geboekt door Best of Homeshopping.
Dit moet dus een fout wezen.

Mijn vraag luid nu

Ik heb nog steeds niks vernomen van Best of Homeshopping, Mag ik het product houden ? (juridisch gezien) Of kan ik nog een rekening verwachten na bijna 2 en halve week ?


Hartelijk dank voor het nemen van de moeite voor het lezen van mijn lange verhaal en wil U tevens alvast bedanken voor een reactie.

Met vriendelijke groet,

Richard

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Je wilt de kussens wel houden maar er liever niet voor betalen.
Ga er maar vanuit dat je niets voor niets krijgt, deze dure kussens zullen nog duurder worden als er een brief van een incassobureau op de mat valt.
Gewoon betalen of terugsturen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door marcel75 »

Juridisch gezien bent u al eigenaar geworden van de kussens, tenzij in de algemene voorwaarden van homeshopping een eigendomsvoorbehoud is opgenomen tot het moment van betalen (ga ik gemakshalve niet van uit).

Omdat de eigendom is overgegaan op grond van een koopovereenkomst, bestaat voor u de verplichting om de koopsom te betalen. Homeshopping heeft aan haar verplichtingen voldaan door de kussens te leveren.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Volgens de wet mag je spullen houden die je ongevraagd worden toegezonden (art. 7:7 BW). Aangezien je een bestelling hebt geplaatst, is er van ongevraagd toezenden geen sprake; je zult dus gewoon moeten betalen.

rvds89
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2009 04:14

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door rvds89 »

Hartelijk bedankt voor jullie reacties allemaal !


Ik heb nog wel een opmerking, Ik heb inderdaad een bestelling gedaan alleen die is volgens een brief van Best of Homeshopping komen te vervallen aangezien ik niet de acceptgiro hebt betaald waarin in vermeld stond dat als BoH binnen 14 dagen geen geld heeft ontvangen, De bestelling word geannuleerd.

Daarbij vind ik het héél vreemd dat wanneer ik belde, kreeg te horen dat er een automatische afboeking is gedaan rond 15 Sep 2009. Dus het lijkt mij niet meer dan een interne fout bij Best of Homeshopping zelf.

Ik heb nog steeds geen acceptgiro ontvangen of een andere brief of een koopovereenkomst.

Het zal mij niet verbazen wanneer Best of Homeshopping achter die fout zal komen.

Maar vooralsnog : Mag ik die kussen dan op de grond daarvan wettelijk houden of moet ik die terug sturen. Sterker nog, Kan ik Überhaupt nog wel een bericht verwachten......Ik zeg: ik weet niet , Dan maar afwachten ?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door marcel75 »

De overeenkomst heb je telefonisch gesloten. Ik begreep ook al dat je al een acceptgiro had ontvangen voor de kussens. Dat de kussens toch al verzonden zijn is een misser aan de kant van homeshopping.

Maar nogmaals: juridisch ben je dus al eigenaar van de kussens, maar moet jij nog voldoen aan een verplichting van de koopovereenkomst, namelijk het betalen van de koopprijs.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door testcase »

Is een helder geval. Betalen!

Of terugsturen (ontbinding vragen)

Houden is niet netjes

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door marcel75 »

Testcase,
Op welke grond zou je willen ontbinden? Koop=Koop.

rvds89
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2009 04:14

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door rvds89 »

marcel75 schreef:Testcase,
Op welke grond zou je willen ontbinden? Koop=Koop.

Ik denk ontbinden op grond van verkeerd handelen.

Het pakketje is niet volgens de voorwaarden van Homeshopping bij mij terecht gekomen. In die zin , ik heb niet alvorens betaald,(omdat afschrijving is mislukt) en heb ook niet na 7 dagen van het pakketje een factuur gekregen die dan betaald dient te worden. Tevens staan die tekst en uitleg ook op hun betalingsvoorwaarden van de website.

Daarbij staat in de brief die ik heb gekregen dat de koopovereenkomst wordt ontbonden wanneer er binnen 14 dagen geen betaling word verricht.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door marcel75 »

Het niet innen is geen verkeerd handelen en zeker geen reden om een overeenkomst te ontbinden. De mededeling in de brief is alleen maar bedoeld om aan te geven dat als je niet zou betalen, er ook niets geleverd wordt. Niet leveren kan alleen maar door een overeenkomst te laten vervallen. Juridisch gezien was er dus een overeenkomst onder opschortende voorwaarde van betalen. Omdat er nu wel geleverd is, gaat Homeshopping (terecht) uit van een perfecte overeenkomst. Zij hebben immers aan hun verplichting tot leveren voldaan, nu moet jij (zoals eerder gezegd) voldoen aan je verplichting tot betalen.

rvds89
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2009 04:14

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door rvds89 »

marcel75 schreef:Het niet innen is geen verkeerd handelen en zeker geen reden om een overeenkomst te ontbinden. De mededeling in de brief is alleen maar bedoeld om aan te geven dat als je niet zou betalen, er ook niets geleverd wordt. Niet leveren kan alleen maar door een overeenkomst te laten vervallen. Juridisch gezien was er dus een overeenkomst onder opschortende voorwaarde van betalen. Omdat er nu wel geleverd is, gaat Homeshopping (terecht) uit van een perfecte overeenkomst. Zij hebben immers aan hun verplichting tot leveren voldaan, nu moet jij (zoals eerder gezegd) voldoen aan je verplichting tot betalen.

Dank U , voor Uw reactie.

U heeft absoluut gelijk, Maar hoe kan ik betalen zonder factuur / rekening ? Ik heb ook geen bestel of klantnummer, op de site kan ik mij ook niet inloggen aangezien ik niet als klant staat geregistreerd.

Is het dan aan mij om zelf mede te delen dat er iets niet goed is gegaan en aan te geven dat het door mij (in dit geval) verschuldigde bedrag moet voldoen ?

Technisch gezien wel natuurlijk maar, ben ik verplicht om een fout van aan ander te corrigeren ?

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door testcase »

U zoekt naar een vorm van gelegaliseerde diefstal.

Niets meer en niets minder.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Helemaal mee eens Testcase.

Het is een belachelijke vraag van TS. Gewoon betalen wat je bestelt hebt.

rvds89
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2009 04:14

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door rvds89 »

testcase schreef:U zoekt naar een vorm van gelegaliseerde diefstal.

Niets meer en niets minder.

U weet overduidelijk niet wat ik zoek , dus zulke arbitraire uitspraken kunt in de toekomst voor u laten.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door testcase »

Ik snap heel goed at u wilt.

U heeft iets besteld en heeft het geleverd gekregen en wil nu vanwege een technicality onder de betaling uit te komen.

Ik vind derhalve uw vraag op dit forum moreel verwerpelijk.
Ik zal u daarop blijven wijzen als dat nodig is.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

U weet overduidelijk niet wat ik zoek
In tegendeel ik denk dat testcase het goed heeft begrepen

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Mensen snap het toch eens:
Volgens de leverancier is het bedrag al ontvangen (van de rekening ingehouden).
Het is Rvds niet duidelijk of hij nu nog betalen moet of niet.
Hij heeft geen rekening gehad en GEEN acceptgiro.
Hij heeft gebeld.....
Wat kan hij nog meer doen?

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door RTD-Z »

god wat zitten er toch een heilige boontjes hier ppfff

er is geen hond die dit zou betalen als bedrijf zegt dat je dus betaald heb ,is dus hun probleem.

En zal geen namen noemen maar een paar reageerders van hier als jullie teveel geld terugkrijgen of artikelen vergeten worden te scannen in een bouwmarkt oid zeggen jullie ook niks hou toch op ...

Geniet van je kussen.

Hoor je er nog wel wat van naja dan betaal je want je heb ze hoor je niks lekker slapen je word toch al genoeg genaait door jan en alleman..

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door marcel75 »

Janneke,
Volgens geeft TS doch duidelijk aan:
"Ik kreeg 16 dagen na mijn bestelling een brief op de mat van Best of Shopping met de mededeling dat incasso niet is geslaagd.
En daarbij een acceptgiro van € 83,00 En of ik dat bedrag binnen 14 dagen wilde overmaken anders zou de bestelling worden vernietigd.

Ik dacht bij nader inzien, toch wel veel geld voor die kussens, Dus ik heb niet betaald."

Een acceptgiro is er dus wel, betalen kan dus ook.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan ik dit Houden of toch Onterecht ??

Ongelezen bericht door alfatrion »

rvds89 schreef:Ik kreeg een man aan de lijn die mij vertelde dat de kussens nog in aanbod waren maar alleen gekocht kunnen worden d.m.v automatische incasso,
Ik heb toen één van mijn rekening nummers gegeven en mij werd verteld dat het geld binnen 14 dagen van mijn rekening werd afgeschreven en de 17 dagen daarop na betaling mijn product zou ontvangen.

Ik kreeg 16 dagen na mijn bestelling een brief op de mat van Best of Shopping met de mededeling dat incasso niet is geslaagd.
En daarbij een acceptgiro van € 83,00 En of ik dat bedrag binnen 14 dagen wilde overmaken anders zou de bestelling worden vernietigd.

Ik dacht bij nader inzien, toch wel veel geld voor die kussens, Dus ik heb niet betaald.
Duidelijk jij hebt niet betaald en zij hebben daarop de overeenkomst vernietigd. Jij hebt geen verplichting om de kosten te betalen, en zij hebben geen verplichting om het kussen te leveren. De mogelijkheden om tegen de vernietiging in verweer te komen onderzoek ik nu niet.
rvds89 schreef:Ik heb nog steeds niks vernomen van Best of Homeshopping, Mag ik het product houden ? (juridisch gezien) Of kan ik nog een rekening verwachten na bijna 2 en halve week ?
Nee, je mag het product niet houden omdat dit op jouw initiatief is toegezonden.
Nee, zij stellen zich op het standpunt dat er geen overeenkomst meer is dus mogen niets in rekening brengen.
Mijn advies is een briefje schrijven waarin je aangeeft het kussen ontvangen te hebben en dat ze het terug kunnen krijgen indien ze dat wensen.
marcel75 schreef:Op welke grond zou je willen ontbinden? Koop=Koop.
Dat kan op grond van de wet koop op afstand binnen 3 maanden na ontvangst, tenzij ze aan alle informatie plichten hebben voldaan dan is het 7 werkdagen. Het doet er hier weinig toe omdat de verkoper de overeenkomst heeft vernietigd. Zolang dit niet wordt betwist door de koper is dat een feit.
testcase schreef:U zoekt naar een vorm van gelegaliseerde diefstal.
Dat soort taal is niet nodig. TS zoekt naar informatie over zijn rechten en plichten. Art. 7:7 BW is geen gelegaliseerde diefstal.

Gesloten