LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koper in verzuim na ingebrekestelling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Tomas78
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2010 20:23

koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door Tomas78 »

Hallo,

Ik ben verkoper van een koopwoning en heb een vraag over het volgende;

In mei 2010 is de koopovereenkomst met koper getekend waarin koper heeft aangegeven 15 juni te willen leveren. Koper heeft laten weten de leverdatum niet te zullen halen en gevraagd om uitstel tot 1 juli. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Per 1 juli heb ik wederom contact gezocht(men infomeerd mij niet) met zowel makelaar/notaris als koper. Geen van allen kon mij duidelijkheid geven over de precieze leverdatum. Het zou naar verwachting slechts een weekje duren. Per 2 juli jl. heb ik de koper echter conform de koopovk in gebreke gesteld. Momenteel is het 13 juli en de verwachting is dat er niet eerder dan 20 juli zal worden geleverd. Oftewel de 8-daagse termijn is reeds verlopen en de boeteperiode loopt nu al. Het onvoorstelbare vind ik dat het de koper niet schijnt te deren!!! Vraag is nu hoe wordt het een en ander nu afgewikkeld en wie hoort dit te doen? Moet ik als verkoper zelf de schadevergoeding en boete gaan opeisen? Of gaat dit via de notaris? Er is nl. geen sprake van een waarborgsom!
En hoe sta ik er juridisch voor? Moet ik de koper eerst rechtstreeks schriftelijk aanspreken? Of al juridische hulp gaan zoeken?

Alvast bedankt voor je reactie!

groeten,

Tomas

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Je hebt geen verkopend makelaar?

Tomas78
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2010 20:23

Re: koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door Tomas78 »

Ik heb wel een verkopende makelaar in de arm genomen maar de koper heeft hem tevens als aankoopmakelaar ingeschakeld. Dat maakt ook dat ik erg op mijn hoede ben!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door vroem »

dacht dat dat niet eens mag...

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door Guardian72 »

vroem schreef:dacht dat dat niet eens mag...
Dat klopt.
Dan zou er sprake zijn van belangenverstrengeling.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik zou snel (juridisch) advies inwinnen.

Kennelijk rommelt er van alles bij de koper aangezien u geen duidelijke reden heeft waarom telkens uitstel wordt gevraagd én u zelf de koper achter de broek moet zitten.

De makelaar mag nooit een opdracht accepteren van de koper wanneer hij uw verkopend makelaar is. Heeft u een schriftelijke opdrachtbevestiging van deze makelaar ?

Dit zaakje stinkt en wanneer u te lang afwacht valt er bij de koper niets meer te halen. Mogelijk dient u snel beslag te laten leggen op de eigendommen van de koper.

Tomas78
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2010 20:23

Re: koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door Tomas78 »

De reden van uitstel hangt samen met de financiering. De koper en makelaar hebben mij per mail bevestigd dat er een akkoord is van de bank maar dat de papierwinkel nog op zich laat wachten. Tevens heeft de makelaar mij gemaild dat hij gisteren bij zowel notaris als koper geinformeerd heeft over het te verwachten tijdspad alsmede de toezegging van beiden dat er nog niet geleverd is en zij mij direct na levering informeren.

Wat voor gevolgen heeft het feit dat verkopend makelaar, tevens aankoopmakelaar is voor mijn rechtspositie? Alle antwoorden op vragen die ik stel laat ik hem schriftelijk bevestigen. Ik heb inderdaad een schriftelijke opdrachtsbevestiging van hem.

Juridisch advies inwinnen lijkt me inderdaad nu de beste optie. Zijn er nog meer tips/ervaringen? Alles is welkom.

Alvast dank!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door crazyme »

Tomas78 schreef:De reden van uitstel hangt samen met de financiering. De koper en makelaar hebben mij per mail bevestigd dat er een akkoord is van de bank maar dat de papierwinkel nog op zich laat wachten.
Dat klinkt op zich wel plausibel. Uit ervaring weet ik dat banken eerst alle papieren moeten hebben (werkgeversverklaring met 1 pen en handschrift ingevuld, originele stempels en dergelijke kosten tijd) Mogelijk kunnen ze bewijs overleggen dat de financiering rond is ? Dan heeft u een zorg minder.

Het kan ook zijn dat uw makelaar de kopende partij een handje helpt om de financiering rond te krijgen, dan behartigt hij nog steeds uw belang.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: koper in verzuim na ingebrekestelling

Ongelezen bericht door courier »

"Makelaar" is geen beschermd beroep meer tegenwoordig. Eenieder mag zich makelaar noemen. Alleen makelaars lid van de NVM/MVA en de LMV dienen zich aan gedragsregels te houden die inderdaad verbieden bij een o.g.-transactie gelijktijdig voor koper en verkoper werkzaam te zijn.

Gesloten