Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Tjeu
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2023 09:45

Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Tjeu »

Ik heb in 2010 een inleg " goudenhandruk" gedaan bij de SNS bank.
Nu 2023 wil ik deze tot uitkering laten komen op pensioendatum.
De bank vraagt nu advieskosten- uitgebreid advies 1100 euro. minder uitgebreid advies 375,- euro en bij geen advies maar wel een toets 250,- . Kan dit zomaar ? Bij inleg waren deze voorwaarden niet bekend .

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat kan en dat is niet “zomaar”. Het is een complex financieel product en dat moet met advies of een toets, waaruit zou moeten blijken dat u weet wat u doet.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door rwolters »

Misschien moet er een gratis optie komen met als voorwaarde dat de klant volledig verantwoordelijk is voor z'n keuze en de bank wordt ontslagen van de zorgplicht.

En dan achteraf ook niet gaan zeuren als er problemen ontstaan.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door k2p »

rwolters schreef:
14 mar 2023 12:47
Misschien moet er een gratis optie komen met als voorwaarde dat de klant volledig verantwoordelijk is voor z'n keuze en de bank wordt ontslagen van de zorgplicht.

En dan achteraf ook niet gaan zeuren als er problemen ontstaan.
Het had wat mij betreft ook onder het zorgplicht moeten vallen dat deze bedragen Vooraf kenbaar waren gemaakt aan de klant.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Meestal is bij het begin van het verhaal duidelijk gecommuniceerd wat er met een Gouden Handdruk gedaan kan worden,is nog steeds een oprotpremie met daarbij de Fiscale regels.

Je kunt proberen om de belasting te middelen waardoor je netto uiteindelijk minder betaalt. Dit kun je doen door de Belastingdienst te vragen om het inkomen dat je in het jaar waarin je de transitievergoeding ontvangt over drie jaar te verspreiden

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
14 mar 2023 11:31
Ja, dat kan en dat is niet “zomaar”. Het is een complex financieel product en dat moet met advies of een toets, waaruit zou moeten blijken dat u weet wat u doet.
Is die toets dan niet in 2010 gedaan?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

rwolters schreef:
14 mar 2023 12:47
Misschien moet er een gratis optie komen met als voorwaarde dat de klant volledig verantwoordelijk is voor z'n keuze en de bank wordt ontslagen van de zorgplicht.

En dan achteraf ook niet gaan zeuren als er problemen ontstaan.
De klant is ook volledig verantwoordelijk als hij niet voor advies kiest.

Die € 250 zijn dan de administratiekosten.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Mk »

16again schreef:
14 mar 2023 13:16
Lady1234 schreef:
14 mar 2023 11:31
Ja, dat kan en dat is niet “zomaar”. Het is een complex financieel product en dat moet met advies of een toets, waaruit zou moeten blijken dat u weet wat u doet.
Is die toets dan niet in 2010 gedaan?
Toen zou getoetst moeten zijn of het opbouwproduct geschikt is. Nu gaat het om de aankoop van een uitkerend product.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Mk »

Tjeu schreef:
14 mar 2023 09:56
Ik heb in 2010 een inleg " goudenhandruk" gedaan bij de SNS bank.
Nu 2023 wil ik deze tot uitkering laten komen op pensioendatum.
De bank vraagt nu advieskosten- uitgebreid advies 1100 euro. minder uitgebreid advies 375,- euro en bij geen advies maar wel een toets 250,- . Kan dit zomaar ? Bij inleg waren deze voorwaarden niet bekend .
Je hoeft overigens niet bij de SNS te blijven. Je kan ook naar een andere goedkopere bank uitkijken.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er moet een nieuw product geopend worden, en daar moet voor betaald worden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn vergelijkingssites voor dit product.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door BreejKC »

Heb die toets voor het afsluiten van een financieel product, zonder advies van een externe partij, meerdere malen gedaan. Als u enigszins financieel onderlegd bent is die toets redelijk te doen.

Let wel, die toets is geen financieel examen, maar een (verplichte) indicatie voor de andere partij dat u weet waarmee u bezig bent. Er zit dus geen tijdslimiet op het maken van die toets. Bent u een beetje handig met internet en begrijpend lezen dan zijn de antwoorden op de vragen in de toets ook daar terug te vinden. Het kost u weliswaar wat tijd, maar het bespaart u dan tenminste € 250,00.

Maar, weet waar u mee bezig bent. Als u zelf die financiële kennis niet of te weinig heeft dan kan op termijn het bedrag dat dit advies kost ook heel waardevol zijn.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de Ts bij SNS een product afsluit en hij slaagt voor die test, moet hij die € 250,00 betalen. Hij bespaart dan € 125,00.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door BreejKC »

Inderdaad. Die € 250,00 zijn zeer waarschijnlijk de kosten voor hrt afsluiten van een nieuw (pensioen)product.

Echter, als het 'gespaarde' geld vrijkomt en in een bankspaarproduct terecht komt met het doel tot uitkeren, dan is TS niet aan dezelfde bank gebonden. Er zijn veel meer 'banken' en maatschappijen die dergelijke producten aanbieden. Zelf ben ik bij een grote verzekeringsmaatschappij, die woont in Apeldoorn, te rade gegaan. Het afsluiten van zo'n pensioenproduct kost daar veel minder als die € 250,00. Persoonlijk ben ik zeer tevreden daar mee, o.a. door de uitstekende wederzijdse communicatie.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb bij Nationale Nederlanden een pensioenproduct aangekocht. Het ging om een lijfrente (nieuw regime; bij een andere verzekeraar) die op mijn 65e afliep. Op dat moment laten uitkeren zou zeer onvoordelig zijn geweest, omdat de pensioenleeftijd was verhoogd. Zowel CB als NN hebben me goed geadviseerd, o.a. over het overbruggen van de periode tot mijn pensioenleeftijd. Het advies en het aanbod van NN waren voor mij beter en aantrekkelijker. Ik doe er nu maandelijks mijn voordeel mee. Volgens mij heb ik alleen 50 euro afsluitkosten betaald.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door kweenie »

BreejKC schreef:
14 mar 2023 18:56
Heb die toets voor het afsluiten van een financieel product, zonder advies van een externe partij, meerdere malen gedaan. Als u enigszins financieel onderlegd bent is die toets redelijk te doen.
Aangezien het er op lijkt dat TS niet weet dat je kunt shoppen met je lijfrentekapitaal en ook niet lijkt te beseffen dat een uitkerend product een ander product is dan het opbouwproduct, kun je je ook afvragen of TS wel voldoende onderlegd is voor die financiële toets

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
14 mar 2023 18:31
Er moet een nieuw product geopend worden, en daar moet voor betaald worden.
...als dat moet, dan had dat al in 2010 gemeld kunnen worden.
kweenie schreef:
15 mar 2023 08:20
Aangezien het er op lijkt dat TS niet weet dat je kunt shoppen met je lijfrentekapitaal
Sinds wanneer bestaat die mogelijkheid tot shoppen?

Op mij komt het over alsof tijdens de looptijd regels veranderd zijn, en er nu ineens advieskosten achteraf bijkomen. Wat alleen logisch is als je gebruik maakt van de mogelijkheid om te shoppen,

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De spaarrekening is een andere dan de uitkeringsrekening. Shoppen kon vanaf het begin.

De provisie die betaald is in 2010, heeft niets van doen met de volgende rekening.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
15 mar 2023 14:03
De spaarrekening is een andere dan de uitkeringsrekening. Shoppen kon vanaf het begin.
En dit verwachtte TS: (2010 jaarverslag SNS)
Binnen de fiscale regels kunnen klanten tot twee maanden voor de eerste uitkering de ingangsdatum en daarmee de hoogte van de maandelijkse uitkering zelf aanpassen.
Dat lijkt mij integraal onderdeel van bestaand product.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor uitkeren goudenhanddruk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zijn van begin af aan al twee verschillende producten.

Plaats reactie