Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
scottWill
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2022 22:10

Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door scottWill »

Hallo,

Ik zit al een tijdje op diverse sites te lezen, maar het is me niet helemaal duidelijk.

Mijn vader heeft een zoon uit een oud huwelijk (laten we hem Henk noemen voor het gemak). Toen Henk een jaar of 5 was zijn ze gescheiden en is mijn vader opnieuw getrouwd en daar ben ik dus uit voortgekomen :)
Vroeger was er een goede band met mijn half-broer Henk en ons gezin. Later is dat slechter geworden en mijn ouders krijgen Henk nu al 20 jaar niet meer te pakken. Ook pogingen om via zijn 'echte' moeder om weer contact te krijgen worden afgeslagen en horen mijn ouders dat het voor hem een afgesloten hoofdstuk is en dat Henk niks meer met ons te maken wil hebben.

De laatste jaren heb ik elk jaar een bedrag geschonken gekregen om zo verbeteringen aan ons huis aan te brengen. Mijn ouders zijn op leeftijd en hebben een tijdje terug hun huis verkocht met een flinke overwaarde en ze zitten nu in een huurwoning. Ze hebben dus een flink bedrag op de bank staan.

Ik heb in het verleden altijd te horen gekregen van mijn ouders dat ze in het testament geregeld hebben dat Henk zo min mogelijk zou krijgen.

Nou vertelde mijn ouders me van de week dat Henk dus recht heeft op de helft van de erfenis, en niet op een kleiner deel. En mijn ouders zijn ook bang dat Henk na overlijden de afschriften op zal vragen en zo een groter deel wil opeisen omdat ik in het verleden ook schenkingen heb gehad.

Mijn ouders geven aan dat ze dit ook niet willen, maar dat het niet anders kan volgens de wet.

Nou ben ik van mening dat ze Henk ook kunnen onterven. Dan kan hij aanspraak doen op 25% van het vermogen (zijn legitieme portie). En dan moet hij daar zelf om vragen binnen 5 jaar na overlijden.
Mijn ouders geven aan dat ze hem niet kunnen onterven. Klopt dat wel?

Nou hoop ik dat mijn ouders nog heel lang leven en superveel gaan genieten want wij kunnen heel goed met elkaar overweg.
Ik zou het zuur vinden als Henk straks de helft van het vermogen krijgt terwijl hij niet meer te pakken is en nooit klaar gestaan heeft voor mijn ouders.

Bedankt voor eventueel bericht, en het door lezen van dit hele verhaal

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door PGros »

Ouders kunnen inderdaad hun kind onterven. Precies zoals je schrijft.
Hij moet dan zelf zijn portie opeisen en dus weten dat er iemand gestorven is. Dat hoeft je hem niet te vertellen.
En schenkingen die jij ooit gekregen hebben hoeven niet alsnog als erfenis naar Henk te gaan.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is niet één antwoord op je vraag, omdat het afhangt van de exacte omstandigheden. Onder omstandigheden kunnen schenkingen wel degelijk onder de erfenis vallen.

Je ouders moeten gewoon even naar een inloopspreekuur van hun notaris gaan, dan weten ze alles uit de eerste hand. Niets vervelender dan ná het overlijden erachter te komen dat het toch niet goed geregeld was ;)

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Henk erft natuurlijk niet van uw moeder. Als hij door zijn vader onterft is, kan hij een beroep doen op zijn legitieme portie en dat is dan de helft van zijn kindsdeel.

Dit even grofweg en algemeen gesteld. Dus zoals MM al schrijft, op naar de notaris.

En lees hier bijvoorbeeld over schenkingen.

https://www.gmw.nl/inbreng-van-schenkin ... atenschap/

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is van belang of uw ouders zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen. Volgens het versterferfrecht erft uw halfbroer in ieder geval niet van uw moeder.
Wat tot de boedel en het vermogen van uw moeder behoort, hangt dus af van de omstandigheden (bv huwelijkse voorwaarden en eigen inkomen van uw moeder, of gemeenschap van goederen).

Even alleen de simpelste situatie, gemeenschap van goederen: de helft is van uw vader, de helft van uw moeder.
De helft van uw moeder komt (uiteindelijk) bij u terecht, als zij niet meer kinderen heeft.
De helft van uw vader komt uiteindelijk bij u en uw halfbroer terecht, elk dus 25%.
Zou uw vader uw halfbroer "onterven" dan heeft uw halfbroer recht op zijn legitieme portie, de helft van 25%, ofwel 12½‰.

Er is nog een belangrijk verschil. Normaalgesproken moeten alle erfgenamen overeenstemming bereiken over het verdelen van de nalatenschap. Als er sprake is van een "onterfd" kind, heeft dit alleen recht op geld, niet op spullen, en kan het zich ook niet bemoeien met de verdeling ("ik wil dit hebben").

Er zitten nog wel meer haken en ogen aan, maar daar kan een notaris uw ouders over adviseren. Dit soort gevoelige kwesties kunnen maar beter ruim op tijd en goed geregeld worden. Dus: op naar de notaris!

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Normaal gesproken erft moeder ook een kindsdeel, dus ieder 1/3 deel, Henk bij onterving daarvan weer de helft, van de nalatenschap van vader.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heel juist! Ik was weer iets te snel en een beetje slordig. Excuus.

Het onderstreept dan weer wel het belang van mijn conclusie ( :wink: ) : op naar de notaris!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Jablan »

Maar Henk houdt recht op minimaal 1 / 6e en maximaal 1 / 4e deel, als ik de reacties goed samenvat?

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
31 aug 2022 21:57
Maar Henk houdt recht op minimaal 1 / 6e en maximaal 1 / 4e deel, als ik de reacties goed samenvat?
Nee.

Als Henk niet onterfd is, (en moeder ook niet), heeft Henk recht op 1/3 deel van de nalatenschap van vader.

Is hij onterfd dan kan hij de helft van dat éénderde deel claimen, als legitieme portie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

PGros schreef:
31 aug 2022 13:37
Ouders kunnen inderdaad hun kind onterven. Precies zoals je schrijft.
Hij moet dan zelf zijn portie opeisen en dus weten dat er iemand gestorven is. Dat hoeft je hem niet te vertellen.
En schenkingen die jij ooit gekregen hebben hoeven niet alsnog als erfenis naar Henk te gaan.
Dat laatste is onjuist, alle schenkingen die in leven zijn gedaan tellen mee! En hieraan zit geen tijdslimiet, wel moet je dit binnen 5 jaar na het overlijden claimen.

https://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/gi ... me-portie/

Helaas onlangs ook een nare ervaring met de erfenis van mijn vader (gelukkig niet onderling tussen mijn broers en zus) maar met de overige familie (oom/tantes). Daarom ook deze site gevonden en me uitgebreid laten informeren door een erfrecht advocaat. Bij ons is het uiteindelijk onderling opgelost.

Je ouders kunnen "Henk" onterven in het testament (hij heeft dan recht op zijn legitieme portie) ook kunnen ze in het testament laten opnemen dat hun wens is dat hij van de erfenis (en dus ook zijn legitieme portie afziet). Dit is niet heel ongebruikelijk bij onterven, uiteindelijk bepaald Henk zelf of hij aan deze wens gehoor heeft.

Dat Henk geen contact wilt is zijn persoonlijke keus, je moet dit respecteren immers ken jij maar 1 kant van het verhaal. Persoonlijk zijn mijn beide ouders overleden en het verbaast mij soms hoe mijn broers en zus onze jeugd en onze ouders compleet anders hebben ervaren hierbij speelde ook een scheiding. Ik was 24 toen en mijn broers 12 en 17. Onze ervaringen wijken allemaal af en onze mening over sommige situaties ook, ieder ervaart het toch anders.

Mijn advies heb hier respect voor en als het zover is dat je ouders overlijden neem contact op met Henk en behandel hem conform het testament als een volledig erfgenaam (wat hij volgens jouw bericht is) en benoem de schenkingen gewoon niet, maar ga er ook niet over liegen.

Uiteindelijk zul je hiermee meer bereiken dan als je hem negeert, je loopt dat het risico dat iets een principe kwestie wordt en zoals je in mijn link hebt kunnen lezen kan het dan een vervelend en duur verhaal worden als hij echt kwaad wilt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
01 sep 2022 00:06
PGros schreef:
31 aug 2022 13:37
Ouders kunnen inderdaad hun kind onterven. Precies zoals je schrijft.
Hij moet dan zelf zijn portie opeisen en dus weten dat er iemand gestorven is. Dat hoeft je hem niet te vertellen.
En schenkingen die jij ooit gekregen hebben hoeven niet alsnog als erfenis naar Henk te gaan.
Dat laatste is onjuist, alle schenkingen die in leven zijn gedaan tellen mee! En hieraan zit geen tijdslimiet, wel moet je dit binnen 5 jaar na het overlijden claimen.

https://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/gi ... me-portie/
Dat conflicteert deels met eerdere link:
Lady1234 schreef:
31 aug 2022 14:02
En lees hier bijvoorbeeld over schenkingen.

https://www.gmw.nl/inbreng-van-schenkin ... atenschap/

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat valt nog te bezien. De legitimaire massa is iets anders dan de nalatenschap.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vandaar ook paar keer het advies: Op naar de notaris.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Om te onterven zal je sowieso naar de notaris moeten.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Een kind onterven is heel makkelijk. Je ouder moeten naar de notaris en moeten beide een testament maken voor als de één overlijd. Wel 2 x kosten. Jij kan als het testament gemaakt is en je ouders er niet meer zijn ook testamentair alles regelen. Weet hij jou te vinden, kan hij niet meer dan 5,000 euro eisen, aan jou de vraag of je hem dat wil geven. Niet verplicht maat uit goedheid. Dat is aan jou. Zo gaat het zeker lukken. Succes.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 13:54
Een kind onterven is heel makkelijk. Je ouder moeten naar de notaris en moeten beide een testament maken voor als de één overlijd. Wel 2 x kosten. Jij kan als het testament gemaakt is en je ouders er niet meer zijn ook testamentair alles regelen. Weet hij jou te vinden, kan hij niet meer dan 5,000 euro eisen, aan jou de vraag of je hem dat wil geven. Niet verplicht maat uit goedheid. Dat is aan jou. Zo gaat het zeker lukken. Succes.

Hoe komt u op het idee. Grote nonsens.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
31 aug 2022 16:06
Normaal gesproken erft moeder ook een kindsdeel, dus ieder 1/3 deel, Henk bij onterving daarvan weer de helft, van de nalatenschap van vader.
Het ligt aan de volgorde van overlijden: als moeder eerst overlijdt dan erft vader een "kindsdeel" van moeder. Hij bezit - uitgaande van gemeenschap van goederen - al de helft van het gezamenlijk vermogen. Dus de andere helft, van moeder, wordt dan tussen jou en vader gedeeld.
Moeder kan in haar testament ook vader onterven om zijn vermogen kleiner te maken (en Henk's kindsdeel dus veel kleiner) maar hoe dat precies zit weet ik niet zeker. Dan erf jij haar helft van het gezamenlijk vermogen, als je moeder eerder overlijdt dan je vader.
https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... -onterven/
Als je nog geen 40 bent, kunnen je ouders je dit jaar nog 106.000 belastingvrij schenken voor aankoop of aflossing van een eigen woning - als die eerdere bedragen niet formeel ivm de eigen woning zijn geschonken (als je bijvoorbeeld 5000 euro per jaar hebt gekregen dan valt dit onder de normale vrijstelling en is het niet geregistreerd als "schenking tbv eigen woning".
Dus:
op naar de notaris om testamenten te maken; die zal waarschijnlijk nog andere punten aanstippen die hier nog niet genoemd zijn. De antwoorden op dit forum heb je dan als basis-kennis zodat je beter begrijpt wat de notaris zal adviseren.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Lady1234 schreef:
01 sep 2022 13:57
irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 13:54
Een kind onterven is heel makkelijk. Je ouder moeten naar de notaris en moeten beide een testament maken voor als de één overlijd. Wel 2 x kosten. Jij kan als het testament gemaakt is en je ouders er niet meer zijn ook testamentair alles regelen. Weet hij jou te vinden, kan hij niet meer dan 5,000 euro eisen, aan jou de vraag of je hem dat wil geven. Niet verplicht maat uit goedheid. Dat is aan jou. Zo gaat het zeker lukken. Succes.

Hoe komt u op het idee. Grote nonsens.
Wat is nonsens...wel eens een testament laten maken???? Dit is geen idee, maar de werkelijkheid....Als je er geen verstand van heb , reageer dan niet, dat is zinloos.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@irene

Weet hij nou te vinden……Dat is aan jou…...

Dat is werkelijk baarlijke nonsens.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 21:05
Lady1234 schreef:
01 sep 2022 13:57
irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 13:54
Een kind onterven is heel makkelijk. Je ouder moeten naar de notaris en moeten beide een testament maken voor als de één overlijd. Wel 2 x kosten. Jij kan als het testament gemaakt is en je ouders er niet meer zijn ook testamentair alles regelen. Weet hij jou te vinden, kan hij niet meer dan 5,000 euro eisen, aan jou de vraag of je hem dat wil geven. Niet verplicht maat uit goedheid. Dat is aan jou. Zo gaat het zeker lukken. Succes.
Hoe komt u op het idee. Grote nonsens.
Wat is nonsens...wel eens een testament laten maken???? Dit is geen idee, maar de werkelijkheid....Als je er geen verstand van heb , reageer dan niet, dat is zinloos.
De nonsens die je schrijft:

- Dat je twee keer moet gaan, als je getrouwd bent kun je 1 testament opstellen voor beide
- Dat hij maximaal 5 euro (je zal 5000 bedoelen) kan eisen. Zie de eerdere links en je kunt een kind niet compleet onterven hij heeft recht op zijn legitieme portie was 50% is van zijn kind deel. Dus als vader/moeder overlijden en er zijn 2 kinderen en de erfenis is 100k dan is het kinddeel 50k en daarop heeft hij recht op de helft dus 25k.

Deze zaken zijn simpel online te vinden en wat jij schrijft dat er een maximum is slaat nergens op. Zoals eerder in een link aangegeven tellen zelf schenkingen nog mee.

Plaats reactie