Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 21:05
Lady1234 schreef:
01 sep 2022 13:57
irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 13:54
Een kind onterven is heel makkelijk. Je ouder moeten naar de notaris en moeten beide een testament maken voor als de één overlijd. Wel 2 x kosten. Jij kan als het testament gemaakt is en je ouders er niet meer zijn ook testamentair alles regelen. Weet hij jou te vinden, kan hij niet meer dan 5,000 euro eisen, aan jou de vraag of je hem dat wil geven. Niet verplicht maat uit goedheid. Dat is aan jou. Zo gaat het zeker lukken. Succes.
Hoe komt u op het idee. Grote nonsens.
Wat is nonsens...wel eens een testament laten maken???? Dit is geen idee, maar de werkelijkheid....Als je er geen verstand van heb , reageer dan niet, dat is zinloos.
Wat je hier beschrijft, is verre van "de werkelijkheid".

Als je er zoveel verstand van hebt als je claimt, zou het nogal voor de hand liggen dat je je stellingen onderbouwt.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door riddert »

Moneyman schreef:
02 sep 2022 09:03
irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 21:05
Lady1234 schreef:
01 sep 2022 13:57
Hoe komt u op het idee. Grote nonsens.
Wat is nonsens...wel eens een testament laten maken???? Dit is geen idee, maar de werkelijkheid....Als je er geen verstand van heb , reageer dan niet, dat is zinloos.
Wat je hier beschrijft, is verre van "de werkelijkheid".

Fijn dat u forumleden corrigeert, maar kunt u dan even zeggen hoe het wel zit?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Jablan »

Naar mijn idee bedoelt mevrouw Van Houte met twee testamenten 1x een langstlevende testament en 1x een testament voor wanneer beide ouders zijn overleden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@sylvesterb

Een testament is persoonlijk, dus niet voor twee personen of een echtpaar.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

:wink:
Jablan schreef:
02 sep 2022 09:51
Naar mijn idee bedoelt mevrouw Van Houte met twee testamenten 1x een langstlevende testament en 1x een testament voor wanneer beide ouders zijn overleden.
Partners maken vaak "gespiegelde" testamenten, inhoudelijk hetzelfde, alleen de erflater en de langstlevende partner verschillen. Vaak gaat het dan om twee "langstlevende-testamen".
Als een van de partners overlijdt, blijft het testament van de langstlevende partner gewoon in stand en het zal lang niet altijd nodig zijn het aan te passen. Aanpassing kan bv noodzakelijk zijn als de langstlevende een nieuwe relatie krijgt.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

riddert schreef:
02 sep 2022 09:43
Fijn dat u forumleden corrigeert, maar kunt u dan even zeggen hoe het wel zit?
Grappig dat je die vraag niet dáár stelt waar de discussie begon... :lol: en dat doe je bewust, aangezien je de tweede helft van mijn reactie weglaat.

De argumenten staan overigens al in het topic. De vraag is dus waar je naar op zoek bent...

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

sylvesterb schreef:
02 sep 2022 08:50
irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 21:05
Lady1234 schreef:
01 sep 2022 13:57

Hoe komt u op het idee. Grote nonsens.
Wat is nonsens...wel eens een testament laten maken???? Dit is geen idee, maar de werkelijkheid....Als je er geen verstand van heb , reageer dan niet, dat is zinloos.
De nonsens die je schrijft:

- Dat je twee keer moet gaan, als je getrouwd bent kun je 1 testament opstellen voor beide
- Dat hij maximaal 5 euro (je zal 5000 bedoelen) kan eisen. Zie de eerdere links en je kunt een kind niet compleet onterven hij heeft recht op zijn legitieme portie was 50% is van zijn kind deel. Dus als vader/moeder overlijden en er zijn 2 kinderen en de erfenis is 100k dan is het kinddeel 50k en daarop heeft hij recht op de helft dus 25k.

Deze zaken zijn simpel online te vinden en wat jij schrijft dat er een maximum is slaat nergens op. Zoals eerder in een link aangegeven tellen zelf schenkingen nog mee.
Ik had 5,000 neer gezet, dat is 5 duizend euro. Niets hebben ze meer van de jongen gehoord, vandaar al hij de erfgenaam weet te vinden na de onterving kan hij 5 duizend euro vragen en uit goedhuid zou hij die kunnen krijgen, meer niet. Het testament moeten beide ouders maken. De wet is een paar jaar geleden veranderd, ook wij hebben daar gebruik van gemaakt. Wij hebben een officieel testament laten maken en zo werkt het en niet anders. Ik zou gedeelten kunnen kopiëren om het te laten zien.....het is nogal privé....

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Ja. Hartstikke mooi. Er klopt niks van wat je zegt.

Op dit soort momenten is het niet alleen jammer, maar ook ronduit gevaarlijk dat dit forum praktisch geen aandacht krijgt van de moderatie. Iemand zal deze totaal onjuiste informatie maar voor waar aannemen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar hopen dat die iemand ook de rest leest en dan dus weet dat de reacties van @irene grote flauwekul zijn.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Positief is natuurlijk dat de argeloze lezer uitgaat van 5000 euro, een claim legt voor zijn wettelijke erfdeel zonder een bedrag te noemen, en er ineens iets van 120.000 op zijn rekening bij wordt geschreven omdat dit nu eenmaal wettelijk zo geregeld is. Lijkt me toch een aangename verrassing.

Maar inderdaad, dit soort 'informatie' hoort per direct in de kliko thuis.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, "ineens" zal dat niet zijn, vrees ik. Een beroep op "de legitieme" geeft al gauw aanleiding tot langdurig en vervelend juridisch gedoe. Je kunt het maar beter netjes en goed regelen, inclusief een stukje verwachtingsmanagement naar de begunstigden toe.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Ik begrijp dat niemand van jullie ooit zo'n testament heeft gezien of er een in zijn bezit heeft. Wij wel. Als je er niets van wet weet, geef dan geen commentaar, dat is heel dom en verwarrend voor dit topic. Hier laat ik het bij en zoek het verder lekker uit. Discussie gesloten voor mij....

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien valt zo’n testament op te maken in Verweggistan, geen idee, maar in Nederland is dat niet rechtsgeldig.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Jablan schreef:
02 sep 2022 09:51
Naar mijn idee bedoelt mevrouw Van Houte met twee testamenten 1x een langstlevende testament en 1x een testament voor wanneer beide ouders zijn overleden.
Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat om beide ouders. Als de een eerder overlijd is alles voor de ander. Dan blijft het testament van onterven van de stiefzoon van kracht. In verband met bv dementie.. Dan hoeft er geen nieuw testament gemaakt te worden. De zoon die de topic schreef gaat alles na het overlijden regelen, dat wordt ook in het testament gezet. Mocht ook hem iets overkomen ( ik hoop het niet) kan je opnemen alles aan een goed doel te schenken.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Lady1234 schreef:
04 sep 2022 13:11
Misschien valt zo’n testament op te maken in Verweggistan, geen idee, maar in Nederland is dat niet rechtsgeldig.
Dan zou ik mij eens inlezen....

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij, Irene, heb jij werkelijk geen idee waar je het over hebt. Het feit dat je bij een notaris bent geweest maakt nog niet dat je weet waar je het over hebt.
Laatst gewijzigd door witte angora op 04 sep 2022 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Hophophop »

witte angora schreef:
04 sep 2022 13:26
Volgens mij, Irene, heb jij werkelijk geen idee waar je het over hebt. (...)
Dat weet ik wel zeker.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
04 sep 2022 13:22
Jablan schreef:
02 sep 2022 09:51
Naar mijn idee bedoelt mevrouw Van Houte met twee testamenten 1x een langstlevende testament en 1x een testament voor wanneer beide ouders zijn overleden.
Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat om beide ouders. Als de een eerder overlijd is alles voor de ander. Dan blijft het testament van onterven van de stiefzoon van kracht. In verband met bv dementie.. Dan hoeft er geen nieuw testament gemaakt te worden. De zoon die de topic schreef gaat alles na het overlijden regelen, dat wordt ook in het testament gezet. Mocht ook hem iets overkomen ( ik hoop het niet) kan je opnemen alles aan een goed doel te schenken.
Allemaal leuk en aardig, heeft ook niets met dementie te maken. Stiefzoon erft sowieso niet van stiefmoeder. Elke ouder moet zijn of haar eigen testament laten maken.

Overlijdt vader eerst dan heeft “Henk” gewoon een vordering op zijn stiefmoeder. En als zij overlijdt moet de executeur dat gewoon aan hem uitbetalen.

Maar alles maakt niet dat “Henk” , als hij onterft is door zijn vader, zijn recht op zijn legitieme portie verliest.

Mocht alles aan een goed doel nagelaten worden, kan Henk zijn legitieme portie bij dat goede doel vorderen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sterker nog: de zoon zal zelf ook een testament moeten maken, wil hij voorkomen dat er iets van de erfenis van de ouders bij 'Henk' terecht komt. Immers, als de ouders eerst gaan, gaat het grootste deel van de erfenis naar de zoon. Overlijdt daarna de zoon, dan is er toch echt maar één erfgenaam - degene die niks mocht erven.

En dat wordt interessant als zoon. na het opstellen van het testament, een relatie krijgt en daaruit kinderen voortvloeien.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de Ts kinderen krijgt, erft dus niet zijn halfbroer van hem.

Plaats reactie