Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, maar die zijn er nu nog niet. Wat ik wil aangeven: het is een beetje onhandig als er eerst een testament wordt opgesteld waarbij alles naar het goede doel gaat, en vervolgens komt er een partner in beeld, en daarna nog eens kinderen. Dan moet ofwel het testament weer worden gewijzigd, ofwel moet daar meteen al rekening mee worden gehouden.

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met sommige zaken kun je natuurlijk gewoon rekening houden, maar als de situatie of je wensen veranderen, dan moet er wel eens iets gewijzigd worden. Dat is toch niet zo erg?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar dat is niet erg, maar het is exact dat - je zult er rekening mee moeten houden. Meer is het niet.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 sep 2022 18:47
Klopt, maar die zijn er nu nog niet. Wat ik wil aangeven: het is een beetje onhandig als er eerst een testament wordt opgesteld waarbij alles naar het goede doel gaat, en vervolgens komt er een partner in beeld, en daarna nog eens kinderen. Dan moet ofwel het testament weer worden gewijzigd, ofwel moet daar meteen al rekening mee worden gehouden.
Dat kan je prima in één testament vastleggen. Het goede doel erft dan alleen bij gebrek aan partner en / of kinderen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
04 sep 2022 11:29
Ik had 5,000 neer gezet, dat is 5 duizend euro.
Klopt dat je dat neer had gezet en dat is 5 Euro, wilde je 5000 vermelden dan gebruik je 5.000 euro of 5.000,00.
irene.van-houte-valkenburg schreef:
04 sep 2022 11:29
Niets hebben ze meer van de jongen gehoord, vandaar al hij de erfgenaam weet te vinden na de onterving kan hij 5 duizend euro vragen en uit goedhuid zou hij die kunnen krijgen, meer niet.
Dit is complete onzin.
irene.van-houte-valkenburg schreef:
04 sep 2022 11:29
Het testament moeten beide ouders maken. De wet is een paar jaar geleden veranderd, ook wij hebben daar gebruik van gemaakt. Wij hebben een officieel testament laten maken en zo werkt het en niet anders. Ik zou gedeelten kunnen kopiëren om het te laten zien.....het is nogal privé....
Ik zat fout dat beide 1 testament kunnen hebben, zoals hier aangegeven is het vaak een gespiegeld testament, daar betaal je dus niet dubbel voor. Ben erg benieuwd dat je denkt dat iemand die onterft is maximaal recht heeft op 5.000 euro. Zelf paar weken geleden situatie meegemaakt dat mijn vader een groot geldbedrag 1 dag voor zijn overlijden had overgemaakt, wij hadden als kinderen gewoon recht op de helft. Uiteindelijk gezamenlijk eruit gekomen en gehele bedrag terug ontvangen, wij waren niet onterft maar dit maakte volgens de advocaat niets uit.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je betaalt uiteraard wel voor twee testamenten, maar als het gespiegeld is, minder werk voor de notaris, wordt er vaak per testament minder gerekend.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
05 sep 2022 08:19
Klopt dat je dat neer had gezet en dat is 5 Euro, wilde je 5000 vermelden dan gebruik je 5.000 euro of 5.000,00.
Want iedereen schrijft 5 euro met 3 cijfers achter de komma? Ik denk dat iedereen (op een enkeling na) hier wel snapte dat het 5000 euro betekende.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door kuklos »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
04 sep 2022 11:29
Ik had 5,000 neer gezet, dat is 5 duizend euro.
5 komma 000 is 5 euro , 5 punt 000 is vijfduizend euro. De komma wordt in de VS en het VK gebruikt om een duizendtal aan te duiden, maar in Nederland niet.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door PGros »

Dat is zeuren over punten en komma's en nergens voor nodig. Er staat voor mij duidelijk 5000 euro ook al is het met een komma. Wat als ze nu 5,000,000 had geschreven? Nog steeds 5 euro?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of het nou vijf of vijfduizend is, doet niet ter zake, allebei onjuist.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad. Dat kan een wens zijn van de erflaters, maar als het wettelijke deel hoger is, dan zal de erfgenaam zich daarbij neer moeten leggen.

En wie weet heeft de halfbroer helemaal geen behoefte aan die erfenis. Dat iemand weg blijft is vaak niet zonder reden.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door kuklos »

PGros schreef:
05 sep 2022 12:59
Dat is zeuren over punten en komma's en nergens voor nodig.
De kwaliteit van de reacties van die persoon leveren toch al vragen op qua waarheidsgehalte. Komt daarnaast nog het gebruik van de Amerikaanse wijze van notatie, dan geven de reacties nog meer te denken aangaande hoeveel die persoon echt kennis van zaken heeft. Vandaar dat het wordt opgemerkt.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Jammer dat er zoveel ruis verschijnt, het onderwerp wordt daardoor ondergesneeuwd.
Hopelijk kan Ts de serieuze reacties er nog uit vissen....
Kan de moderatie dit topic niet opschonen?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door kuklos »

HandigeHarrie schreef:
05 sep 2022 15:08
Hopelijk kan Ts de serieuze reacties er nog uit vissen....
Het beste advies is al heel vroeg in het topic gegeven:
Moneyman schreef:
31 aug 2022 13:55
Er is niet één antwoord op je vraag, omdat het afhangt van de exacte omstandigheden. Onder omstandigheden kunnen schenkingen wel degelijk onder de erfenis vallen.

Je ouders moeten gewoon even naar een inloopspreekuur van hun notaris gaan, dan weten ze alles uit de eerste hand. Niets vervelender dan ná het overlijden erachter te komen dat het toch niet goed geregeld was ;)
Doch de TS is na 30 augustus niet meer online geweest.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door PGros »

TS kan ook zonder inloggen en reageren meelezen.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Moneyman schreef:
02 sep 2022 09:03
irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 21:05
Lady1234 schreef:
01 sep 2022 13:57
Hoe komt u op het idee. Grote nonsens.
Wat is nonsens...wel eens een testament laten maken???? Dit is geen idee, maar de werkelijkheid....Als je er geen verstand van heb , reageer dan niet, dat is zinloos.
Wat je hier beschrijft, is verre van "de werkelijkheid".

Als je er zoveel verstand van hebt als je claimt, zou het nogal voor de hand liggen dat je je stellingen onderbouwt.
Moet ik ons eigen testament voorlezen....

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door PGros »

Zou wel een en ander verduidelijken

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
11 sep 2022 13:39
Moneyman schreef:
02 sep 2022 09:03
irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 21:05
Wat is nonsens...wel eens een testament laten maken???? Dit is geen idee, maar de werkelijkheid....Als je er geen verstand van heb , reageer dan niet, dat is zinloos.
Wat je hier beschrijft, is verre van "de werkelijkheid".

Als je er zoveel verstand van hebt als je claimt, zou het nogal voor de hand liggen dat je je stellingen onderbouwt.
Moet ik ons eigen testament voorlezen....
Hiermee bevestig je direct dat je geen idee hebt wat je schrijft. Wat jij in jouw testament schrijft, is totaal irrelevant. Waar het om gaat, is dat jouw stellingen (zie hieronder) gewoon pertinent onjuist zijn.
irene.van-houte-valkenburg schreef:
01 sep 2022 13:54
Een kind onterven is heel makkelijk. Je ouder moeten naar de notaris en moeten beide een testament maken voor als de één overlijd. Wel 2 x kosten. Jij kan als het testament gemaakt is en je ouders er niet meer zijn ook testamentair alles regelen. Weet hij jou te vinden, kan hij niet meer dan 5,000 euro eisen, aan jou de vraag of je hem dat wil geven. Niet verplicht maat uit goedheid. Dat is aan jou. Zo gaat het zeker lukken. Succes.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
05 sep 2022 11:28
sylvesterb schreef:
05 sep 2022 08:19
Klopt dat je dat neer had gezet en dat is 5 Euro, wilde je 5000 vermelden dan gebruik je 5.000 euro of 5.000,00.
Want iedereen schrijft 5 euro met 3 cijfers achter de komma? Ik denk dat iedereen (op een enkeling na) hier wel snapte dat het 5000 euro betekende.
En als je het topic had terug gelezen had je ook gelezen dat ik dit veronderstelde. Echter bleef TS bij haar standpunt dat 5,000 wel 5.000 is. Compleet verder niet relevant, maar zie dat het vaste forum meubilair er weer een heel punt van maakt.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kunnen mijn ouders mijn halfbroer onterven?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kortom: naar de notaris om de testamenten te regelen; daarbij niet vergeten te regelen dat vader onterft wordt door stiefmoeder, anders wordt de legitieme portie vergroot doordat vader een erfenis van stiefmoeder heeft geerft.

Plaats reactie