Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
11091
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:49

Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door 11091 »

Ook bekende Nederlandse bedrijven doen dit. Gevoelsmatig geef je alleen consent na het drukken op 'verzenden' maar dat is dus niet het geval.
Hoe zal dit zijn qua privacy wetgeving en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)?

Zie afbeelding van chat waarbij medewerker dat toegeeft:
Afbeelding

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Beste antwoord
Gekozen door 11091

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

door J. Deltoer » 03 mei 2023 13:55

Ik denk dat dit qua privacy een probleem is. Weet alleen niet hoe dit aan te pakken. Weet wel dat als alles wat ik denk hier op het forum direct leesbaar zou zijn, ik een permaban voor het leven zou krijgen.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is het probleem?

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Methusalah »

Waarschijnlijk een heel persoonlijk en overtrokken probleem. :roll:

Hij zou een punt hebben ware het niet dat het hele doel van chatten is dat je het bericht sowieso gaat verzenden. Daarnaast, ik weet niet wat andere mensen bespreken in zo'n chatbox maar ik deel daar geen gevoelige informatie die het daglicht niet kan verdragen. Maar zoals ik al zei, je typt niets zonder dat je de intentie hebt om dit ook te verzenden dus wat zijn probleem ook is, het is een zinloze oefening.

En bedrijfsmatig gezien zorgt dit voor hogere efficiëntie en een sneller antwoord omdat ze nu kunnen anticiperen (en sommige mensen zijn rete traag met typen of super langdradig). Ik ben helemaal voor dit systeem.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door rwolters »

Eerst nadenken en dan pas typen? Net als wat je doet als je met iemand praat. Als je hardop denkt terwijl je met iemand in gesprek bent weet je gesprekspartner ook wat je denkt.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik denk dat dit qua privacy een probleem is. Weet alleen niet hoe dit aan te pakken. Weet wel dat als alles wat ik denk hier op het forum direct leesbaar zou zijn, ik een permaban voor het leven zou krijgen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door gosewijn »

Jij een perma ban ,Nee joh jij niet ,zo ja ben je zo weer terug toch ? :mrgreen:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Wat je ook kunt doen bij zo'n live chat is je getypte tekst verwijderen. En dan iets heel anders typen en zeggen dat je dat doet omdat je het idee hebt dat je privacy geschonden is. Hoewel dat ergens ook wel zielig is, die medewerkers doen meestal hard hun best om iemand te helpen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vakantietijd zeker

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door BL2 »

Lisa29 schreef:
03 mei 2023 14:51
Wat je ook kunt doen bij zo'n live chat is je getypte tekst verwijderen. En dan iets heel anders typen.....
Beetje erg trieste gedachtegang....
Toen jij hier iets persoonlijks vroeg, gaven we ook een correct antwoord. Waarom opzettelijk mensen misleiden ?

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Dirkie »

Als je zoveel vragen hebt over deze chat dan is mijn vraag of je de Algemene Voorwaarden van de site en die van het gebruik van de chat al gelezen hebt. En mocht je twijfelen of die wel geldig zijn volgens de wet dan kun je hier een topic daar over openen. Er zijn hier heel wat mensen die daar graag hun mening over geven of ze er nu verstand van hebben of niet. Vanzelf zul je ook wel doorverwezen naar het Juridisch Loket want dat is standaard. En als je dan na een paar dagen de vele bijdragen (ook alle nutteloze die er altijd tussen door staan) gelezen hebt en denk voldoende geinformeerd te zijn dan ga je terug naar de site, start de chat en stel je vraag (tenminste als je die nog weet).
Of denk eens niet in problemen maar in oplossingen.
Tik je antwoorden in Notepad (als je Windows gebruikt) dan kun je zoveel herstellen als je wilt. En dan knip en plak je de lap tekst zo in de chat. Probleem opgelost.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is toch juist super als ze meteen antwoorden in de chat? Hoef je niet te wachten.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BL2 schreef:
03 mei 2023 15:31
Lisa29 schreef:
03 mei 2023 14:51
Wat je ook kunt doen bij zo'n live chat is je getypte tekst verwijderen. En dan iets heel anders typen.....
Beetje erg trieste gedachtegang....
Toen jij hier iets persoonlijks vroeg, gaven we ook een correct antwoord. Waarom opzettelijk mensen misleiden ?
Inderdaad. Als ik aan de andere kant vd chat zou zitten, zou ik tikken dat ik nog meer te doen heb dan spelletjes te spelen en nog een fijne dag gewenst. De chat is beëindigd.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lisa29 schreef:
03 mei 2023 14:51
Wat je ook kunt doen bij zo'n live chat is je getypte tekst verwijderen. En dan iets heel anders typen en zeggen dat je dat doet omdat je het idee hebt dat je privacy geschonden is. Hoewel dat ergens ook wel zielig is, die medewerkers doen meestal hard hun best om iemand te helpen.

Wat een domme opmerking. Je neemt contact op voor hulp. Op deze manier kan je naar die hulp fluiten natuurlijk.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je met iemand spreekt voor hulp, hoort hij of zij toch ook je eerdere woorden voordat je uitgesproken bent? Wat is het verschil met een live chat?

11091
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:49

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door 11091 »

Lady1234 schreef:
03 mei 2023 16:48
Als je met iemand spreekt voor hulp, hoort hij of zij toch ook je eerdere woorden voordat je uitgesproken bent? Wat is het verschil met een live chat?
Denk maar aan een email, bij dit soort support vragen maak ik ook spelfouten, of type ik even snel info wat achteraf niet nodig is en kan ik het corrigeren. Ik vind het wel prettig dat ik zelf mag kiezen wat iemand wel of niet leest.

1. Zo'n verzend knop is dus een illusie, schept verwarring dat een bericht dan pas wordt verzonden.
Haal het dan ook weg, wat heeft het voor nut?

Zoals wat ‘Dirkie’ boven zegt, ja ik zou alles in notepad kunnen typen dan in chat plakken.
Maar dat is een oplossing.

2. Het probleem is dat je dus geen privacy hebt in het maken van je bericht.
Dat mag wat mij betreft met koeienletters bovenaan op de chat staan.

“Let op we zien alls wat u typt,. voordat u op de verzendknop klikt”

Plus als je er te lang over doet vragen ze al "hallo kan ik u helpen?" als als het te lang duurt zijn ze ook weg. Dus je moet ook hastig typen.
Dan heb ik dus liever dat ze net als bij Whatsapp zien 'Typt een bericht'' ipv dat ze alles lezen.

Waarom kan ik dan niet lezen wat zij ook typt? Bij haar staat alle 'typt een bericht'.

Bij telefoongesprekken zeggen ze toch ook “we nemen dit gesprek op voor trainingsdoeleinden”? Dan kun je zelfs meestal kiezen voor wel of geen toestemming.

Je kunt alles in algemene voorwarden zetten, ook dat je
Laatst gewijzigd door 11091 op 03 mei 2023 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat bedoelt u nu met dat u geen privacy hebt in het maken van een bericht? U hebt een probleem of een vraag en dat legt u voor aan die medewerker. Dat is alles. Een spelfout zullen ze echt niet over vallen. Ook niet over overbodige info.

11091
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:49

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door 11091 »

Lady1234 schreef:
03 mei 2023 17:24
Maar wat bedoelt u nu met dat u geen privacy hebt in het maken van een bericht?
Bedankt voor uw vraag.

Ik had eerst verkeerd info getypt wat niet bedoeld was voor diegene, dan dat gewijzigd.
Later kwam ik erachter dat diegene alles heeft gezien, dat vind ik schrikwekkend.
Want dat is zonder consent gebeurd. Daarom dat ik het fijn zou vinden als ik zo iets van te voren weet.

En daarom dat ik zo'n post hier plaats voor mensen die zo iets ook belangrijk vinden qua info.
Als je daar nooit probleem mee heb en zou hebben, dan is dat prima.

Maar ik weet zeker dat als Radar via TV of iets dergelijks een pol zou maken hiervoor, dat veel mensen dit schrikwekkend zou vinden.

Op Nederlandse sites zag ik er niets over, hier is wel een Engelse forum/site met info erover:
Daily mail: zegt dat sommige chat support ook kunnen zien wat voor webpagina je naar kijkt: As if that wasn't creepy enough, some services also offer people the ability to see what webpages their customer has open and receive notifications of every webpage they open, Hmm Daily said.


https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... -send.html

https://www.reddit.com/r/LifeProTips/co ... _business/

Prima wat ze allemaal doen, maar laat dat duidelijk weten, zodat mensen kunnen kiezen.
Laatst gewijzigd door 11091 op 03 mei 2023 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als iedere medewerker gaat zitten wachten op de laatste punt van het bericht of iedere correctie van een spelfout, lezen we weer de klacht dat mensen zo lang in de wachtrij staan voor de chat.

Een spelfout e.d. is totaal onbelangrijk bij een chat, bij een chat gaat het om snelheid. Door tijdens het typen mee te kunnen lezen kunnen ze alvast anticiperen op hun antwoord.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik begrijp het probleem niet. Als je verkeerde info hebt getypt en je zou wel op verzenden sturen, dan is er toch nog geen man overboord. Je typt: excuses, dit bericht was niet voor u bedoeld. En je gaat weer verder.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Let op bij 'Live chat support' Ze kunnen meelezen terwijl je aan het typen bent!

Ongelezen bericht door Lisa29 »

BL2 schreef:
03 mei 2023 15:31
Lisa29 schreef:
03 mei 2023 14:51
Wat je ook kunt doen bij zo'n live chat is je getypte tekst verwijderen. En dan iets heel anders typen.....
Beetje erg trieste gedachtegang....
Toen jij hier iets persoonlijks vroeg, gaven we ook een correct antwoord. Waarom opzettelijk mensen misleiden ?
Het was bedoeld als een knipoog, als je de hele bijdrage had gelezen had je gezien dat ik het zielig zou vinden. Als je zelf besluit in een chat te gaan dan is het raar als mensen niet mogen lezen wat je typt. Vind ik. Want hoe moeten ze je helpen als je niks typt?
Edit: zie nu pas dat TS blijkbaar iets getypt heeft wat niet voor die chat bedoeld was. Daar kan zo'n chat medewerker ook niks aan doen, ga ervan uit dat die puur focust op de relevante info.
Ik heb het volgens mij weleens bij een chat zien staan dat ze kunnen lezen wat je typt maar kan me niet meer herinneren bij welke dat was.
Laatst gewijzigd door Lisa29 op 03 mei 2023 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie