Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Roosje87
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2022 16:23

Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Roosje87 »

Hallo allemaal,

Normaal gesproken houd ik niet zo van dingen op een forum plaatsen, maar ik weet even geen andere weg meer.

Wegens omstandigheden buiten mijn macht is mijn loon van de laatste drie maanden van vorig jaar pas onlangs in dit jaar uitgekeerd.
In plaats van dat er 3 loonstroken zijn gemaakt is het bedrag opgeteld en als 1 loon uitbetaald waardoor ik én veel meer loonheffing moet afdragen én ik voor dit jaar in de problemen kom met mijn toeslagen/kwijtscheldingen etc.
Ik wil hier niet teveel details op internet zetten, bij vragen mag je me uiteraard een bericht sturen.

Ik heb hierop bezwaar gemaakt die is afgewezen. Betreffende bedrijf wil boekjaar 2021 niet meer openen omdat ze dan een boete krijgen van de belastingdienst. Maarja, nu zit ik met de gebakken peren.
Ik wil nu in beroep en hiervoor zoek ik een pro deo advocaat die verstand heeft van belastingrecht en sociale zekerheidsrecht. Ik ben ondertussen al een aantal dagen aan het bellen, maar tot nu toe geen succes.

Iemand een idee waar ik terecht kan? Of mij advies kan geven in wat te doen?
Zijn er meer mensen hier de dupe van geweest?

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
Roos.

studentje1951
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2016 00:16

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door studentje1951 »

Jij kan misschien een brief sturen naar Heerlen. Bij belastingen staat dit in de linkerkant en klik je op bijzonder inkomen, daar staat het adres waar je het heen moet sturen. Succes

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een en ander heeft wel tot gevolg dat u over verleden jaar in drie maanden geen loonheffingskorting hebt gehad. Dus aangifte doen. Dan krijgt u belasting terug.

Ook is uw inkomen over verleden jaar lager, waardoor u over dat jaar hogere toeslagen zult ontvangen .

Voor het jaar 2022 kunt u bij de afdeling toeslagen verzoeken om het nabetaalde loon als bijzonder inkomen te laten tellen. Als dat geaccepteerd wordt, telt het niet mee voor de huurtoeslag, wel voor de zorgtoeslag.


Lees hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uurtoeslag

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat van die boete van de belastingdienst is klinklare onzin. Er is altijd ruimte voor correcties, een behoorlijke tijd.
Hoezo is er niet maandelijks uitbetaald?
je hebt langer dan contractueel afgesproken is moeten wachten op je geld, is daarvoor ook de bijbehorende vergoeding uitbetaald?
Punt is wel: als je dit hoger op gaat spelen komt de werkrelatie onder druk te staan. zuur dat het niet door jou toedoen is, maar is wel gevolg.
Laat ze in ieder geval hun redenen waarom ze dingen niet doen zoals moet op papier (mail) zetten.
Al stuur je zelf een mail met betreffende inhoud. moeten zij er maar tegenin gaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Sneller en makkelijker: de aangifte inkomstenbelasting over 2021 en 2022 corrigeren.
Je inkomen over 2021 verhoog je met het fiscaal loon, dat op de strook staat afgedrukt.
Volgend voorjaar moet je het inkomen over 2022 met hetzelfde bedrag verlagen.
Op deze manier heb je geen/minder problemen met te veel of te weinig toeslagen.

Bewaar deze nagekomen salarisspecificatie heel goed, zodat je bewijs hebt als de belastingdienst je belt voor een toelichting. De belastingdienst kan zelf al zien, dat je vorig jaar 3 maanden geen inkomen hebt gehad en zal - met jouw toelichting - akkoord gaan.

Het bedrijf heeft overigens gelijk. In januari kan het salaris van het jaar ervoor nog worden gecorrigeerd, na 31 januari niet meer. Dan moeten nabetalingen volgens de regels van het lopende kalenderjaar worden verloond. (Criticus2 kent de regels niet)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt niet ZELF het inkomen verhogen, cq verlagen. Daar gaat de belastingdienst niet mee akkoord.

Verkeerd advies.

En zo rampzalig pakt het niet uit.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan kan wel en het moet zelfs. De vooringevulde aangifte moet je immers controleren en corrigeren als het niet klopt. Hier is aan alle kanten onderbouwing dat het niet klopt en dan is aanpassen de beste oplossing.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het klopt dus juist wel. Die drie maanden salaris zijn in 2022 uitbetaald en niet in 2021.

Zelf aanpassen is bij kloppende cijfers niet toegestaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady. Ik vind het prima als je mij verbetert als ik ernaast zit, maar deze keer zit ik goed. Het klopt niet, omdat er in het fiscale jaar 2022 een bedrag zit, dat eigenlijk in 2021 thuishoort.

Ik maak dit elk jaar wel ergens opnieuw mee en het is de beste methode om fouten van een bedrijf op te vangen, zeker voor wie afhankelijk is van toeslagen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan wordt er dus gewoon geknoeid. Kan er dus best tussendoor glippen bij de belastingdienst, gezien de weinige controles, maar het is niet correct.

Het zou wat anders zijn, als het bedrag in 2021 uitbetaald was, maar per abuis niet in de loonadministratie van 2021 is verwerkt. En dat het bedrijf het dan verwerkt in 2022. Dan heb je het recht om het te corrigeren.

Op de toeslagen heeft deze toestand nauwelijks tot geen uitwerking. Het is hooguit gunstig voor de huurtoeslag.

Het enige is het probleem bij kwijtschelding van lasten, dat gaat nu ongetwijfeld niet door

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Het is niet knoeien, het is de fouten van een ander praktisch oplossen.

Drie maandsalarissen zijn 25% van het jaarsalaris excl. vakantiegeld. Dat is een behoorlijk verschil. Als je het via een correctie op de aangifte IB oplost, heb je later geen problemen met na- en terugbetalingen van toeslagen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen zin hier verder met u over te discussiëren. Wat u adviseert is fout.

En de Ts schiet er niets mee op haar fout te stapelen op een eventuele fout van de werkgever, want dan kan ze van de regen in de drup komen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
27 apr 2022 14:13
Het klopt dus juist wel. Die drie maanden salaris zijn in 2022 uitbetaald en niet in 2021.
Hoe relevant is de betaaldatum? Het gaat om werkzaamheden uit 2021. Als een baas slecht bij kas zit en later betaalt, gaat het m.i. nog steeds om inkomen uit 2021.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
27 apr 2022 15:02
Ik heb geen zin hier verder met u over te discussiëren. Wat u adviseert is fout.

En de Ts schiet er niets mee op haar fout te stapelen op een eventuele fout van de werkgever, want dan kan ze van de regen in de drup komen.
Roosje87 kan de belastingtelefoon bellen, krijgt ze hetzelfde advies als wat ik schrijf. In eindeffekt komt het neer op middelen.
In mijn werk heb ik dit vaker bij de hand en deze manier werkt het beste.

Voorbeeld - inkomen in
2019 => 25.000
2020 => 25.500
2021 => 26.000
2022 => 26.500
2023 => 27.000
Dit is een normaal patroon. Bij Roosje87 ziet het er zo uit:
2019 => 25.000
2020 => 25.500
2021 => 19.981
2022 => 32.519
2023 => 27.000

Jouw advies leidt tot extra hoge toeslagen over 2021, maar tot geen recht op of veel lagere toeslagen over 2022. Dat betekent eindeloze correcties door Belastingdienst Toeslagen en juist die correcties brengen mensen in financiële problemen. (In mijn werk komen 9 van de 10 loonbeslagen van de belastingdienst.)

Bij het corrigeren van de aangifte, dus middelen, dus zelf de juiste bedragen in de aangifte inkomstenbelasting opgeven, herstel je het normale patroon, want dan ziet het er zo uit:
2019 => 25.000
2020 => 25.500
2021 => 26.000
2022 => 26.500
2023 => 27.000

En dit is precies wat Roosje87 zelf ook wil, want anders had ze geen bezwaar gemaakt tegen de te late verwerking van de salarissen.
Wat ik eerder vergeten ben: bij de belastingdienst wel uitstel van betaling over 2021 aanvragen, omdat ook de aangifte over 2022 aangepast moet worden.

16again schreef:
27 apr 2022 17:19
Hoe relevant is de betaaldatum? Het gaat om werkzaamheden uit 2021. Als een baas slecht bij kas zit en later betaalt, gaat het m.i. nog steeds om inkomen uit 2021.
Betaaldatum is niet relevant, wel de verwerkingsdatum. In de maand januari kunnen de salarisverwerkers nog correcties op het jaar ervoor uitvoeren, zolang de loonaangifte maar voor 31 januari 23.59 uur bij de belastingdienst is aangekomen. Daarna niet meer en moet alles tegen de tarieven van het lopende jaar.

Waren deze maanden in januari al verwerkt in de salarisadministratie, was dit hele probleem er niet geweest. Nu - april - zijn drie maanden ineens verwerkt, tegen bijzonder tarief.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat iemand in een jaar drie maanden geen inkomen heeft gehad, is voor de belastingdienst niet relevant of bijzonder. Dat iemand in een jaar een lager inkomen heeft dan het jaar daarvoor, doet voor de belastingdienst niet terzake.

Dus naar “normale” patronen kijken ze niet.

De juiste wijze levert een belastingteruggave op over 2021 en hogere toeslagen.
Alleen de zorgtoeslag over 2022 wordt “lager”.

Er volgen helemaal geen eindeloze correctie, want de Ts heeft ongetwijfeld nog haar aangifte 2021 niet gedaan, anders zou ze van die belasting teruggave hebben geweten en van de hogere toeslagen. Die toeslagen zijn trouwens voorlopige beschikkingen, dus daar volgt altijd nog een definitieve op.

Ze hoeft uiteraard over 2021 geen uitstel van betaling aan te vragen. Als ze uw foute methode zou hanteren komt er ook geld terug, omdat zo goed als zeker de loonheffingskortingen niet zijn toegepast.

Uw hele gang van zaken heeft niets van doen met middelen.

Ik veronderstel niet dat de loonadministratie bij uw bedrijf er zo’n potje van maakt dat u dat “vaker aan de hand hebt”.

De Ts heeft bezwaar gemaakt bij het bedrijf en die willen uiteraard niets meer doen, want dat levert een boete op.

De betaaldatum is relevant, maar slecht in januari kan er nog geschoven worden.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Erthanax »

Andere bedragen opgeven dan in de administratie (van werkgever en werknemer) voorkomen is iets anders dan corrigeren. Zelf een patroon herstellen is ook iets anders dan middelen (in belastingtechnische zin).

Als TS daadwerkelijk nadeel ondervindt van de te late betaling, dwz na berekening van belasting en toeslagen over beide jaren, kan zij beter vooraf contact opnemen met de Belastingdienst om in goed overleg een oplissing te vinden, dan zelf met cijfers gaan goochelen. Dat laatste brengt mijns inziens grote risico's met zich mee.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je vakbond, rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Juridisch loket kan je helpen met het zoeken naar een pro deo advocaat. Misschien is het beter om naar een belasting adviseur te gaan.


Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

De correcties mogen over perioden tot 5 jaar geleden gedaan worden, maar technisch werkt het anders:
- de correctie gaat mee in de eerstvolgende loonaangifte (en ik neem aan, dat dit bij Roosje87 ook zo gebeurd is.)
- de inhoudingen zijn volgens de actuele tarieven uit de lopende periode.
- het bruto bedrag wordt bij het salaris van het lopende jaar opgeteld, net zoals het sv-loon en het fiscale loon.

Het artikel onder je link gebruikt te laat betaald vakantiegeld als voorbeeld hoe deze systematiek werkt.

Er zijn twee redenen/argumenten voor deze werkwijze:
- Heropening van het boekjaar is een absolute no-go, want dat betekent voor bedrijven, dat de jaarafsluiting opnieuw moet worden gedaan en dat kan een behoorlijke kostenpost zijn. Accountantscontrole, jaarverslagen, aandeelhoudersvergadering.
- Ergens moet je een grens hanteren tot hoever je teruggaat in de tijd.

Alle details: Handboek Loonheffingen 2022

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
27 apr 2022 17:19
Lady1234 schreef:
27 apr 2022 14:13
Het klopt dus juist wel. Die drie maanden salaris zijn in 2022 uitbetaald en niet in 2021.
Hoe relevant is de betaaldatum? Het gaat om werkzaamheden uit 2021. Als een baas slecht bij kas zit en later betaalt, gaat het m.i. nog steeds om inkomen uit 2021.
Voor de belastingdienst niet. Die heeft helemaal niets te maken met de kasstroom van een werkgever. Volgens jouw redenatie zou je dan ook 7/12e van het vakantiegeld bij de aangifte van het vorig jaar optellen. Dat is immers ook salaris voor werk dat gedaan is in het vorige jaar. Maar het telt toch echt mee bij het huidige jaar. Of de eerste week van het januarisalaris. Dat werk is bij bijna iedereen in het vorige jaar gedaan.

Plaats reactie