Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
27 apr 2022 18:19
Ik veronderstel niet dat de loonadministratie bij uw bedrijf er zo’n potje van maakt dat u dat “vaker aan de hand hebt”.
Waarmee je laat zien, dat je geen idee hebt wat voor werk ik doe. HRM bij meerdere bedrijven. En wie waarom er een zooitje van maakt ... dat is makkelijk gedacht. Werkgever kan uitvallen, werknemer kan geschorst zijn zonder recht op salarisdoorbetaling en dat aanvechten. Er zijn vele redenen, waarom dit soort dingen gebeuren en laten we alsjeblieft niet daarover gaan speculeren.
Erthanax schreef:
27 apr 2022 18:26
Als TS daadwerkelijk nadeel ondervindt van de te late betaling, dwz na berekening van belasting en toeslagen over beide jaren, kan zij beter vooraf contact opnemen met de Belastingdienst om in goed overleg een oplissing te vinden, dan zelf met cijfers gaan goochelen. Dat laatste brengt mijns inziens grote risico's met zich mee.
Nop. De volgorde van de belastingdienst is: eerst de aangiftes binnen, dan controleren en als er vragen zijn, wordt contact opgenomen. Dat is het moment om met de bewijzen aan te komen. Risico is trouwens nul. Het enige wat gebeurt: de aanslag over 2021 wordt pas in 2023 definitief gemaakt, omdat de inspecteur wacht op wat er in de aangifte van 2022 wordt opgegeven.
Lady1234 schreef:
27 apr 2022 18:19
Dat iemand in een jaar drie maanden geen inkomen heeft gehad, is voor de belastingdienst niet relevant of bijzonder. Dat iemand in een jaar een lager inkomen heeft dan het jaar daarvoor, doet voor de belastingdienst niet terzake. Dus naar “normale” patronen kijken ze niet.
Dat is een mening. Feit is, dat dit soort afwijkingen wel degelijk opduikt in de signaleringen en dan eerst verder wordt gekeken naar de overige bekende gegevens, voordat je vragen krijgt of een compleet onderzoek wordt ingesteld.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
27 apr 2022 18:19
Ze hoeft uiteraard over 2021 geen uitstel van betaling aan te vragen. Als ze uw foute methode zou hanteren komt er ook geld terug, omdat zo goed als zeker de loonheffingskortingen niet zijn toegepast.
Nogmaals, aan mijn advies is niets fouts, het wil alleen niet bij je aankomen.

Als Roosje87 de aangifte over 2021 corrigeert, dan zal er een naheffing uitrollen en daarvoor kan uitstel worden aangevraagd. De verklaring:
er is voor 9 maanden loonheffing ingehouden. Het fiscaal loon gaat naar 12 maanden en dan ontbreken er drie maanden loonheffing in de gegevens.
Als Roosje87 de aangifte over 2022 corrigeert, dan zal er een terugbetaling uitrollen en die kan dan met de openstaande vordering worden verrekend. De verklaring: er is voor 15 maanden loonheffing ingehouden, dat zijn die drie maanden, die ontbraken in 2021.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

https://cmweb.nl/wp-content/uploads/201 ... 070603.pdf

Als voorbeeld.

VOORBEELD NABETALING VOORGAANDE JAAR
In het voorbeeld van de nabetaling van Piet, zou de salarisadministrateur het liefst het nieuwe salaris invoeren met als ingangsdatum 1 oktober 2006. Dan is de registratie met betrekking tot de ingangs- datum van het hogere salaris zuiver. En als de salarisadministrateur werkt met sala- rissoftware die zelf het verschil bepaalt met het reeds uitbetaalde salaris is hij snel klaar. Maar dat nieuwe salaris zou niet moeten leiden tot een correctie van de loonaangifte 2006 (of de jaaropgave 2006), omdat het loon in 2007 wordt genoten. Daarom is in veel salarissoftware in het geval van nabetalingen een ingangsdatum in een voorgaand jaar niet meer mogelijk. In het geval van Piet zou dan 1 januari of 1
februari als ingangsdatum van het nieuwe
salaris moeten worden gemuteerd

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als Roosje de aangifte over 2021 zou corrigeren, volgt er juist helemaal geen naheffing. Op die drie maande salaris, die in 2021 nabetaald zijn, is de volledige loonheffing ingehouden, zonder rekening te houden met de loonheffingskortingen.

Zij heeft daar een aparte salarisstrook voor.

Maar goed, is verder allemaal onzin en compleet onjuist.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

U bent abuis, Lady ;-)

Het gaat om drie maanden uit 2021, die in het jaar 2022 alsnog worden betaald. De loonheffing wordt tegen bijzonder tarief ingehouden, is zelfs hoger dan wanneer die drie maanden als normaal tijdvak zouden zijn verwerkt.

Of er een aparte strook is, hangt van de salarisverwerker af. Dit kan ook als losse regel bij de gewone periode staan.

Nog meer aandachtspunten voor wie dit overkomt: de afdracht pensioenpremie van de werkgever en eventueel andere verzekeringspremies, die via de werkgever lopen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan de OP nog maar eens lezen.


En juist omdat er tegen bijzonder tarief is ingehouden, en dus zonder toepassing van loonheffingskortingen, zou, als die drie maanden door de Ts bij 2021 gevoegd zouden worden, resulteren in een teruggave. In ieder geval al van 3 maanden loonheffingskortingen.

Uit de OP


In plaats van dat er 3 loonstroken zijn gemaakt is het bedrag opgeteld en als 1 loon uitbetaald waardoor ik én veel meer loonheffing moet afdragen én ik voor dit jaar in de problemen kom met mijn toeslagen/kwijtscheldingen etc

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
27 apr 2022 19:27
Erthanax schreef:
27 apr 2022 18:26
Als TS daadwerkelijk nadeel ondervindt van de te late betaling, dwz na berekening van belasting en toeslagen over beide jaren, kan zij beter vooraf contact opnemen met de Belastingdienst om in goed overleg een oplissing te vinden, dan zelf met cijfers gaan goochelen. Dat laatste brengt mijns inziens grote risico's met zich mee.
Nop. De volgorde van de belastingdienst is: eerst de aangiftes binnen, dan controleren en als er vragen zijn, wordt contact opgenomen. Dat is het moment om met de bewijzen aan te komen. Risico is trouwens nul. Het enige wat gebeurt: de aanslag over 2021 wordt pas in 2023 definitief gemaakt, omdat de inspecteur wacht op wat er in de aangifte van 2022 wordt opgegeven.
Het vervelende is dat er geen bewijzen zijn. De werknemer geeft andere bedragen op dan in de (loon)administratie van het bedrijf en van de werknemer zijn te vinden. Het inkomen over 2021 wordt dus aantoonbasr onjuist opgegeven. Daar hoort weliswaar een verhaal bij, maar dat het risico nul is dat dit de werknemer niet zal worden aangerekend, vind ik een riskante uitspraak. Dat de Belastingdienst rustig gaat wachten tot april 2023 om te beoordelen of het gefoefel met de aangifte over 2021 misschien verdedigbaar is, vind ik even riskant.

Als de werkgever van Roosje de loonadministratie niet kan of wil aanpassen, inclusief het verstrekken van een nieuwe jaaropgave 2021, adviseer ik Roosje zeer nadrukkelijk om ten eerste uit te (laten) rekenen welk nadeel zij eventueel heeft, en ten tweede om vooraf contact op te nemen met de Belastingdienst, voordat zij aantoonbaar onjuiste gegevens verstrekt aan de Belastingdienst.
Ik sluit weliswaar niet uit dat het ook na die onjuiste opgave nog wel goed kan komen, maar de kans dat het tot grote problemen leidt, acht ik beslist niet denkbeeldig.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
27 apr 2022 21:50
Ik sluit weliswaar niet uit dat het ook na die onjuiste opgave nog wel goed kan komen, maar de kans dat het tot grote problemen leidt, acht ik beslist niet denkbeeldig.
Nop. Wat de systemen als 'onjuist' aangeven, wordt gedekt door de bewijzen in de vorm van tenminste 1 salarisspecificatie en hoogstwaarschijnlijk aanvullende mails/brieven, aantekeningen in het personeelsdossier en het belangrijkste bewijs: in de loonaangiftes van de werkgever van 2021 ontbreken drie maanden, in de loonaangifte (vermoedelijk periode 4) over 2022 zit de correctiepost. Dat kan de belastingdienst zelf controleren, want die aangiftes worden daar ingediend.
Lady1234 schreef:
27 apr 2022 20:03
En juist omdat er tegen bijzonder tarief is ingehouden, en dus zonder toepassing van loonheffingskortingen, zou, als die drie maanden door de Ts bij 2021 gevoegd zouden worden, resulteren in een teruggave. In ieder geval al van 3 maanden loonheffingskortingen.
Je bent nog steeds abuis :wink:
Het hele spul is verwerkt in het fiscale jaar 2022 voor de LoonBelasting.
Het is niet zo, dat als jij je inkomen omhoog corrigeert in een aangifte InkomstenBelasting, de ingehouden loonheffing automatisch meegaat naar het voorgaande jaar. Daarom zal er in eerste instantie een naheffing uitrollen (uw werkgever heeft te weinig loonheffing ingehouden, sorry, u moet betalen) en bij de volgende aangifte IB over het volgende jaar volgt een (hogere) teruggave (uw werkgever heeft te veel loonheffing ingehouden).

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
27 apr 2022 22:15
Erthanax schreef:
27 apr 2022 21:50
Ik sluit weliswaar niet uit dat het ook na die onjuiste opgave nog wel goed kan komen, maar de kans dat het tot grote problemen leidt, acht ik beslist niet denkbeeldig.
Nop. Wat de systemen als 'onjuist' aangeven, wordt gedekt door de bewijzen in de vorm van tenminste 1 salarisspecificatie en hoogstwaarschijnlijk aanvullende mails/brieven, aantekeningen in het personeelsdossier en het belangrijkste bewijs: in de loonaangiftes van de werkgever van 2021 ontbreken drie maanden, in de loonaangifte (vermoedelijk periode 4) over 2022 zit de correctiepost. Dat kan de belastingdienst zelf controleren, want die aangiftes worden daar ingediend.
Die "correctiepost" staat in de administratie als een betaling in 2022. Die is dus ook opgenomen in de jaaropgave 2022.

Kortom, u adviseert TS om zowel over 2021 als 2022 een ander inkomen op te geven dan in de (loon)administratie is opgenomen en bij de Belastingdienst bekend is. Ik vind dat zeer onverstandig.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, uiteraard gaat dat niet automatisch, maar als iemand zo eigenwijs is een inkomen dat in 2022 ontvangen is, op te geven in het jaar 2021, waarom zou hij of zij dan niet de ingehouden loonheffing over dat inkomen opgeven?

Overigens hoef je helemaal niet te wachten tot de aangifte over 2022, want in de aangifte van 2021 staat ook de vraag of je ja dan nee een uitspraak van de inspecteur wilt hebben over die aangifte.

Dan zou je dus die dwaze exercitie van het verkeerde inkomen al kunnen bespreken.

En afgezien van alles is het enige nadeel die eventuele kwijtschelding van iets.

Mice2
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 mar 2020 16:57

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Mice2 »

Heb goede ervaring met Stichting Belastingwinkel Amsterdam (ook zoiets in Rotterdam), mits je niet een hoog inkomen hebt. Zij helpen met invullen, bezwaarschriften etc. Bij mijn gecompliceerde conflict met de Belastingdienst ben ik heel goed door hun geholpen.
Heb trouwens ook een goede ervaring met gewoon een fysieke afspraak op het belastingkantoor gehad.
Uitstel aanvragen is natuurlijk wel van belang.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
27 apr 2022 19:37
https://cmweb.nl/wp-content/uploads/201 ... 070603.pdf

Als voorbeeld.

VOORBEELD NABETALING VOORGAANDE JAAR
In het voorbeeld van de nabetaling van Piet, zou de salarisadministrateur het liefst het nieuwe salaris invoeren met als ingangsdatum 1 oktober 2006. Dan is de registratie met betrekking tot de ingangs- datum van het hogere salaris zuiver. En als de salarisadministrateur werkt met sala- rissoftware die zelf het verschil bepaalt met het reeds uitbetaalde salaris is hij snel klaar. Maar dat nieuwe salaris zou niet moeten leiden tot een correctie van de loonaangifte 2006 (of de jaaropgave 2006), omdat het loon in 2007 wordt genoten. Daarom is in veel salarissoftware in het geval van nabetalingen een ingangsdatum in een voorgaand jaar niet meer mogelijk. In het geval van Piet zou dan 1 januari of 1
februari als ingangsdatum van het nieuwe
salaris moeten worden gemuteerd
Gaat u werkelijk een loonbelastingaangifte uit 2006 met de toen geldende regels vergelijken met een loonbelastingaangifte van 2021?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Het lijkt mij de makkelijkste oplossing om dit probleem met de werkgever te bespreken en gezamenlijk een verzoek te doen naar de belastingdienst. Uiteindelijk heeft de werkgever een probleem veroorzaakt en is daarvoor ook aansprakelijk.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ik weet niet alles

De belastingdienst is alleen meer strenger geworden. Er volgt nu een boete.

En u weet helemaal niet of de werkgever een probleem veroorzaakt heeft. De Ts geeft geen redden aan van de te late betaling.

swillempie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2021 23:08

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door swillempie »

Geacht Forum , volgens mij hoef je niets te doen. het inkomen bepaald uiteindelijk welke toeslagen je krijgt.
begin van het jaar krijg je een opgave van de te betalen toeslagen en bij verandering van inkomen komt er automatisch rond oktober een correctie.
dus eigenlijk is deze discussie helemaal niet nodig. gewoon zo laten komt vanzelf goed met die toeslagen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
29 apr 2022 15:38
@ik weet niet alles

De belastingdienst is alleen meer strenger geworden. Er volgt nu een boete.

En u weet helemaal niet of de werkgever een probleem veroorzaakt heeft. De Ts geeft geen redden aan van de te late betaling.
U hebt zeker niet meegekregen dat tussen 2006 en 2021 veel zaken op het gebied van belastingen zijn gewijzigd.
Als een werkgever 3 maanden lang het salaris niet uitbetaald en in een ander jaar alsnog het loon middels 1 loonstrook uitbetaald dan lijkt mij dat geen fout van de werknemer. Dan kan de fout alleen bij de werkgever liggen tenzij u nog een andere schuldige weet te verzinnen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik verzin helemaal geen schuldige, zou u ook niet moeten doen. U weet de reden niet.

En zeker zijn er veel zaken gewijzigd, bijvoorbeeld dat er bij een correctie ná januari van het jaar er op, een boete betaald moet worden.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door criticus2 »

aangezien TS na het plaatsen van haar bericht nooit meer ingelogd heeft lijkt verdere discussie mij eigenlijk zinloos... Tenzij deze of gene er erg aan hangen hun gelijk te halen/krijgen.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door PGros »

TS kan ook kijken zonder in te loggen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door criticus2 »

dan zou toch even inloggen om op zn minst een bedankje te plaatsen voor de moeite die een aantal nemen om te helpen op zn plaats zijn. Maar goed dat schijnt niet meer van deze tijd te zijn, iemand even te bedanken...

Plaats reactie