Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
27 apr 2022 22:43
Kortom, u adviseert TS om zowel over 2021 als 2022 een ander inkomen op te geven dan in de (loon)administratie is opgenomen en bij de Belastingdienst bekend is. Ik vind dat zeer onverstandig.
De oplossing heb je goed begrepen en daar is niets onverstandigs aan, komt in de praktijk vaker voor en wordt altijd geaccepteerd.
Wie onzeker is hierover, kan via de aangifte of belastingtelefoon of per brief vooraf al de situatie uitleggen.
swillempie schreef:
29 apr 2022 15:48
Geacht Forum , volgens mij hoef je niets te doen. het inkomen bepaald uiteindelijk welke toeslagen je krijgt.
begin van het jaar krijg je een opgave van de te betalen toeslagen en bij verandering van inkomen komt er automatisch rond oktober een correctie.
dus eigenlijk is deze discussie helemaal niet nodig. gewoon zo laten komt vanzelf goed met die toeslagen.
Het komt niet goed met de toeslagen als je niets doet, omdat het over een kwart jaarinkomen gaat. Wie het doorrekent met verschillende bruto jaarsalarissen komt iedere keer op hetzelfde uit: over het ene jaar hogere toeslagen, over het volgende jaar fors lagere toeslagen. Beiden opgeteld zijn minder dan wanneer het inkomen via de aangifte IB wordt gecorrigeerd.
Lady1234 schreef:
29 apr 2022 18:57
En zeker zijn er veel zaken gewijzigd, bijvoorbeeld dat er bij een correctie ná januari van het jaar er op, een boete betaald moet worden.
Die boete zal afhangen van de oorzaak. Vast staat wel dat deze werkgever, naar aanleiding van de casus van Roosje87, aandacht krijgt van de belastingdienst en er een uitgebreidere controle plaats zal vinden.
De wetgeving voorziet op zich wel in correcties na afloop van een afgesloten jaar, maar alle salarisverwerkers hebben deze oplossing niet in hun software ingebouwd, omdat het hoogst zelden voorkomt (ontwikkelkosten zijn te hoog voor het aantal gevallen).

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw advies blijft geknoei, en kan veel problemen opleveren.

En het is ook helemaal niet nodig.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Jouw mening weten we nu wel, Lady. Net zoals Erthanax zul je waarschijnlijk pas eerst overtuigd zijn als je het zelf bij de hand hebt gehad.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De belastingdienst controleert de laatste jaren nauwelijks tot niet, dus het kan beste zijn dat dergelijk geknoei er tussendoor geglipt is en weer glipt.

De Ts moet maar zien wat ze er mee doet.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
01 mei 2022 19:24
De belastingdienst controleert de laatste jaren nauwelijks tot niet, dus het kan beste zijn dat dergelijk geknoei er tussendoor geglipt is en weer glipt.

De Ts moet maar zien wat ze er mee doet.
Dus mogen we aannemen dat uw advies niets meer is dan een probeersel welke mogelijk aan de aandacht van de belastingdienst ontsnapt. Dat noem ik een toch heel gevaarlijk advies omdat de gevolgen voor TS wel erg groot kunnen zijn als uw advies niet werkt. Er is niet voor niets een grote toeslagenaffaire.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn advies? Lees het topic nog eens door, misschien snapt u het dan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik_weet_niet_alles schreef:
01 mei 2022 23:09
Dus mogen we aannemen dat uw advies niets meer is dan een probeersel welke mogelijk aan de aandacht van de belastingdienst ontsnapt. Dat noem ik een toch heel gevaarlijk advies omdat de gevolgen voor TS wel erg groot kunnen zijn als uw advies niet werkt. Er is niet voor niets een grote toeslagenaffaire.
De mening 'gevaarlijk advies' is alleen gebaseerd op angst voor het onbekende.

Belastingdienst geeft zelf aan, dat je de vooraf ingevulde aangifte moet controleren en corrigeren. Daar is niets gevaarlijks aan, dat is de reguliere wetgeving.

De vraagsteller ziet de toeslagen in gevaar, anders gezegd: is bang om het overzicht kwijt te raken. Om geen problemen met de witte Belastingdienst (toeslagen) te krijgen, moet je bij de bron corrigeren en dat is de blauwe Belastingdienst (belastingen innen).

Overigens gebeurt het elk jaar opnieuw: mensen zien in hun vooraf ingevulde aangifte het inkomen tot en met november van het vorige jaar staan. Dan is bij de verwerking van de loonaangifte over december iets mis gegaan en ook dan ben je verplicht om het inkomen te corrigeren. Zonder consequenties, want je geeft het juiste inkomen op.

Dit is niet vreselijk anders. Belastingdienst heeft wel gegevens, maar die kloppen niet met de werkelijkheid en daarom moet je het aanpassen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als we ons even beperken tot de Ts, daar kloppen de gegevens dus juist wel.

Men wordt door de belastingdienst verzocht fouten te corrigeren. Niet zelf de boel naar eigen believen aan te passen.

Ik heb nog nooit meegemaakt, bij alle aangiften die ik in al die jaren gedaan heb, dat in de aangifte een loon vermeld stond zonder de maand december.

Het gevaar dat de Ts ziet, is het niet krijgen van kwijtscheldingen. En dat is een realiteit.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Men wordt door de belastingdienst verzocht fouten te corrigeren. Niet zelf de boel naar eigen believen aan te passen.
Oh, dan heb ik het al jaren verkeerd begrepen. :shock: :mrgreen:
Ik heb nog nooit meegemaakt, bij alle aangiften die ik in al die jaren gedaan heb, dat in de aangifte een loon vermeld stond zonder de maand december
Heb dat ook nog nooit meegemaakt. En vul al decennia voor half DH (nou ja, bij wijze van :lol: ) aangiftes in,

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb nog nooit meegemaakt, niet bij mijzelf en niet bij anderen, dat de vooraf ingevulde bedragen van ontvangen loon en heffingen afweken van de jaaropgave van de werkgever.

Bij het ondertekenen verklaart men dat de aangifte naar waarheid is ingevuld. Als dat aantoonbaar niet het geval is (volgens jaaropgave, loonstroken en bankrekening) pleegt men fraude.

Mijn advies blijft ongewijzigd: reken uit hoe groot het financieel nadeel over beide jaren precies is. Als er iets moet gebeuren, neem dan vooraf contact op met de Belastingdienst om in overleg tot een oplossing te komen.

swillempie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2021 23:08

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door swillempie »

de discussie over contant opnemen en storten is weer de zoveelste discussie die we niet moeten voeren.
HET IS NOG STEEDS ONS EIGEN GELD!!!
we doen en laten ermee wat wij willen. als we met z'n allen eens weigeren om het spaargeld te laten staan en we dreigen met het op te zullen nemen dan piepen DE BANKEN wel anders en zullen ze graag afzien van allerlei kosten te berekenen van particulier geld.
DE BANKEN zitten zo gemiddeld aan een WINST van enkele honderden miljoenen per jaar dus ze moeten niet zo zeuren.

we wachten in spanning af

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door riddert »

Hartelijk bedankt voor het delen van uw inspirerende inzichten!

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door BL2 »

Roosje87 schreef:
26 apr 2022 16:32
Hallo allemaal,

Normaal gesproken houd ik niet zo van dingen op een forum plaatsen, maar ik weet even geen andere weg meer.
Met vriendelijke groet,
Roos.
Roosje87
Gebruikersstatistieken
Lid geworden op:
26 apr 2022 16:23
Laatst actief:
26 apr 2022 16:35

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Moneyman »

swillempie schreef:
15 jun 2023 07:14
de discussie over contant opnemen en storten is weer de zoveelste discussie die we niet moeten voeren.
Doe het dan ook niet.
swillempie schreef:
15 jun 2023 07:14
HET IS NOG STEEDS ONS EIGEN GELD!!!
we doen en laten ermee wat wij willen. als we met z'n allen eens weigeren om het spaargeld te laten staan en we dreigen met het op te zullen nemen dan piepen DE BANKEN wel anders en zullen ze graag afzien van allerlei kosten te berekenen van particulier geld.
DE BANKEN zitten zo gemiddeld aan een WINST van enkele honderden miljoenen per jaar dus ze moeten niet zo zeuren.
Tuurlijk Willempie, tuurlijk! :lol:
swillempie schreef:
15 jun 2023 07:14
we wachten in spanning af
Waarop?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loon van vorig jaar is dit jaar uitbetaald wat een belastingtechnisch probleem geeft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts is wel helemaal niet meer teruggekomen, maar het probleem had ook de aandacht van de overheid.
Ze hebben nu soepeler, en logischer, regels ingevoerd.



https://www.taxlive.nl/nl/documenten/vn ... utm_crmid=

Dit gaat weliswaar over bijvoorbeeld onterecht ontvangen inkomen, maar is, mijns inziens ook van toepassing op het topic.

Plaats reactie