LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet ik tekenen voor de verkoop van het huis van mijn vader na overlijden van moeder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jennesb
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2021 18:13

Moet ik tekenen voor de verkoop van het huis van mijn vader na overlijden van moeder

Ongelezen bericht door Jennesb »

16 jaar geleden is mijn moeder overleden. Mijn ouders waren getrouwd in gemeenschap van goederen en hadden geen testament. Toen mijn moeder is overleden hebben wij geen waarde bepaling gedaan van het kindsdeel.
Nu gaat mijn vader zijn huis verkopen en is de vraag ontstaan of ik hier ook voor moet tekenen. Zelf denk ik van niet, maar wellicht is er hier iemand die het kan aangeven.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Moet ik tekenen voor de verkoop van het huis van mijn vader na overlijden van moeder

Ongelezen bericht door D34M0N »

Zolang jouw vader nog leeft is zijn huis zijn eigendom, er vanuit gaande dat het huis niet (gedeeltelijk) jouw eigendom is geworden door het te kopen of te krijgen van jouw vader, dus alleen jouw vader moet tekenen.

sake1987

Re: Moet ik tekenen voor de verkoop van het huis van mijn vader na overlijden van moeder

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als het het huis van jouw ouders was , is het huis na overlijden van jouw moeder gedeeltelijk jouw eigendom geworden.
Je vader kan dan niet verkopen zonder dat jij voor jouw gedeelte tekent

Wij hebben ons huis van een weduwe gekocht, bij de notaris moesten beide kinderen mee tekenen.
Een kennis van mijn schoonouders, ook al jaren weduwnaar en geen contact met zijn kinderen, wilde zijn huis verkopen.
Echter lukte dit niet, ook de kinderen moesten tekenen voor hun gedeelte.

peter17111962
Berichten: 587
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Moet ik tekenen voor de verkoop van het huis van mijn vader na overlijden van moeder

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vrijwel iedere notaris heeft een gratis inloopspreekuur, mogelijk is dat nu anders vanwege die Corona.
Kijk eens op de website van een notaris bij U in de buurt, en vraag daar om een uitleg.


Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik tekenen voor de verkoop van het huis van mijn vader na overlijden van moeder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jennesb schreef:
26 apr 2021 18:18
16 jaar geleden is mijn moeder overleden. Mijn ouders waren getrouwd in gemeenschap van goederen en hadden geen testament. Toen mijn moeder is overleden hebben wij geen waarde bepaling gedaan van het kindsdeel.
Nu gaat mijn vader zijn huis verkopen en is de vraag ontstaan of ik hier ook voor moet tekenen. Zelf denk ik van niet, maar wellicht is er hier iemand die het kan aangeven.
U hoeft niet te tekenen en dat staat los van de waardebepaling van het kindsdeel. Maar toentertijd zal er beslist aangifte voor het erfrecht gedaan zijn en moet uw erfdeel zijn vastgesteld en daarover moet eventueel erfbelasting zijn betaald. De hoogte van uw erfdeel is “nuttig” te weten bij het overlijden van uw vader. Daar hoeft dan in ieder geval geen erfbelasting meer te worden afgedragen.

Gesloten