Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zullen niet veel jongeren van een jaar of 24 een huis kopen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

StevieNL81 schreef:
04 apr 2023 11:23
Een andere mogelijkheid is dat een achterstand tot € 1000 na het inlopen van die achterstand niet 5 maar bv slechts 3 jaar in het BKR te tonen ihgv bijvoorbeeld een A1 code. Maar daar gaat dit topic niet direct over ;)
Hoezo gaat het topic daar niet over? Dat was weldegelijk een van de genoemde punten in het programma

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

Morgan le Fay schreef:
04 apr 2023 09:23
Wat ik niet snap is dat mensen hun BKR melding vergeten en dan in alle staten zijn.....
Is het niet andersom? De BKR en geldverstrekker "vergeten" aan mensen te melden dat ze geregistreerd staan.

EPaul
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2023 11:59

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door EPaul »

Wij willen een 2e huis kopen in Spanje met de overwaarde van ons huis. Aegon accepteert de aanvraag niet omdat ik teveel BKR registraties bezit. Registraties waar overigens geen enkele codering opstaat. Altijd is alles op tijd betaald of eigenlijk alles is veel eerder ingelost. ING weigert de coderingen te verwijderen. Hebben hier nu wel bezwaar tegen gemaakt. En ja , naar de kantonrechter kan altijd nog. Maar de macht van dit soort instanties en de looptijd van 5 jaar vind ik buitensporig lang. Want in 5 jaar kan er in een mensenleven veel veranderen. Van alleenstaand naar relatie, een betere baan met meer inkomen. Dat er een soort BKR registratie bestaat is goed, maar ook dit soort instanties moeten kunnen worden getoetst en de looptijd van 5 jaar is veel te lang.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
04 apr 2023 12:00
Morgan le Fay schreef:
04 apr 2023 09:23
Wat ik niet snap is dat mensen hun BKR melding vergeten en dan in alle staten zijn.....
Is het niet andersom? De BKR en geldverstrekker "vergeten" aan mensen te melden dat ze geregistreerd staan.
Nee. Mensen krijgen daar altijd een melding van. Wel meer dan één ook.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

EPaul schreef:
04 apr 2023 12:06
Wij willen een 2e huis kopen in Spanje met de overwaarde van ons huis. Aegon accepteert de aanvraag niet omdat ik teveel BKR registraties bezit. Registraties waar overigens geen enkele codering opstaat. Altijd is alles op tijd betaald of eigenlijk alles is veel eerder ingelost. ING weigert de coderingen te verwijderen. Hebben hier nu wel bezwaar tegen gemaakt. En ja , naar de kantonrechter kan altijd nog. Maar de macht van dit soort instanties en de looptijd van 5 jaar vind ik buitensporig lang. Want in 5 jaar kan er in een mensenleven veel veranderen. Van alleenstaand naar relatie, een betere baan met meer inkomen. Dat er een soort BKR registratie bestaat is goed, maar ook dit soort instanties moeten kunnen worden getoetst en de looptijd van 5 jaar is veel te lang.
De vraag is dan of dat lopende registraties zijn. Want dat kan gewoon betekenen dat je gewoon teveel kredieten hebt lopen om nog genoeg krediet op te nemen.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door bupaul »

Blijkbaar weten veel mensen niet dat wanneer je iets op afbetaling koopt (ook een hypotheek of telefoonabonnement is lenen om te kopen) je een BKR registratie krijgt. Dat is ook niets mis mee tot je je betalingsverplichtingen niet meer nakomt. Wanneer je de boel weer in orde hebt kun je contact opnemen de betreffende instantie om de negatieve registratie weg te laten halen.
P.S. Ook het hebben van een creditcard geeft al een registratie ook al gebruik je het niet.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is juist de bedoeling dat die registratie met aantekening blijft staan, dus heel logisch dat dat niet weggehaald wordt.

Een hypotheek wordt overigens niet geregistreerd.

Ciska80
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2023 19:10

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Ciska80 »

Lady1234 schreef:
03 apr 2023 23:38
Twee keer een automatische incasso missen, heeft niets van doen met een adreswijziging, dat heeft van doen met niet voldoende saldo.

En zelfs de herinnering missen.
Het is mij een keer gebeurd. Paar keer een betaling van een klein data abonnement gemist na wijziging van rekeningnummer (foutje van mij). Herinnering ging als SMS naar dat sim kaartje maar dat komt niet aan als dat sim kaartje in een router zit... Die ze notabene als pakket verkochten dus ze WISTEN dat de sim daarin zat en dat SMS niet aankomt.

Bij dreigbrief met incassobureau/zwarte lijst telecom konden ze ineens wel een brief sturen.

Toen was het ook snel opgelost en heb er gelukkig geen last mee gehad met zwarte lijst telecom of BKR.

Maar het kan dus best fout gaan ook al heb je voldoende saldo...

KeesSt
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2023 19:04

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door KeesSt »

Ik vind dit een heel goed initiatief. Het gaat nog veel te vaak mis met BKR en elke zaak is er een te veel.

Mijn dochter had in 2004 wat gekocht bij Neckermann. Het artikel werd in termijnen betaald. Na een jaar was alles betaald en Neckermann had dat keurig bevestigd. Kort daarna ging dat bedrijfsonderdeel van Neckermann failliet. Waarschijnlijk heeft Neckermann dat bedrijfsonderdeel bewust failliet laten gaan. In 2019 wilde mijn dochter een huis kopen. Alles was rond maar er stond een negatieve BKR-registratie van Neckermann.
En toen ging het kastje-muur verhaal. BKR verwees naar de failliete Neckermann. Neckermann verwees naar een curator. De curator naar de advocaat van Neckermann en die advocaat naar BKR. En zo was het cirkeltje weer rond. Omdat Neckermann niet meer reageerde liet BKR de registratie al die jaren gewoon staan. Na vijf maal dit cirkeltje rond te gaan en een jaar verder, nam Rabobank als enige bank de bevestiging uit 2004 serieus.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
04 apr 2023 18:07
De regelgeving van uit de overheid heeft bepaald dat alle kredieten vanaf 500 euro door de kredietverstrekkers bij het BKR geregistreerd dienen te worden en in een later stadium ook de eventuele mogelijkheid tot rood kunnen staan waarbij enkel vermeld staat of die mogelijkheid tot roodstand wel of niet actief is.
Welke wet is dat dan?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door rwolters »

StevieNL81 schreef:
03 apr 2023 22:43
Mmmm schulden zijn schulden maar toch... er zit wel verschil in 3 maanden je mobiele abonnement niet betalen a 20 euro per maand vs een krediet bij een financiële instelling niet terugbetalen. Beide hebben helaas hetzelfde effect bij een hypotheekaanvraag.

Maar...als je met een goed verhaal komt dan heb je geen commercieel bedrijf nodig om ze weg te laten halen.
Zou jij je geld uitlenen aan mensen met een aantoonbaar minder goed betalingsgedrag?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

rwolters schreef:
04 apr 2023 20:22


Zou jij je geld uitlenen aan mensen met een aantoonbaar minder goed betalingsgedrag?
Als daar een goed verhaal achter zit wel; maar bij kredietgevers kom je (vaak) niet eens toe aan het geven van een toelichting... een restschuld van je hypotheek a 100.000 euro telt net zo zwaar als een telefoonabonnement met een achterstand van 60 euro. Dat vind ik scheef.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
04 apr 2023 20:14
snuffel1 schreef:
04 apr 2023 18:07
De regelgeving van uit de overheid heeft bepaald dat alle kredieten vanaf 500 euro door de kredietverstrekkers bij het BKR geregistreerd dienen te worden en in een later stadium ook de eventuele mogelijkheid tot rood kunnen staan waarbij enkel vermeld staat of die mogelijkheid tot roodstand wel of niet actief is.
Welke wet is dat dan?
Het bedrag is € 250,00.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

Welke wet noemt dan die 250,- , of de termijn van 5 jaar??

Liesbeth Slaats
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2023 22:14

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Liesbeth Slaats »

Sta versteld van de reacties. Zal het eens anders vertellen. Ik heb geen negatieve BKR . Heb 7 jaar geleden mijn man leren kennen. Hij was net met de scheiding bezig . Toen kwamen de aanmaningen bij hem omdat zijn ex vrouw alles op zijn naam bestelde. Dus toen hij ergens anders woonde kwam de post daar heen zo kwam hij er pas achter omdat ze genoeg tijd had om de post weg te doen Hij was ja de hele dag werken. Ik heb hem toen leren kennen en na 2 jaar zijn we samen gaan wonen. Toen begon de ellende. Ik krijg niks meer geleend terwijl ik geen negatieve regestratie heb omdat ik samen woon met een man die wel BKR heeft. Dus oordeel niet zo snel verdiep je er eerst in.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door JozJan »

Bgfo. Artikel 114 om precies te zijn (tav de 250; de termijn ligt vast in het BKR reglement).

EDIT, aanvulling: En voor de volledigheid: Wft, artikel 4:34 stelt de verplichting om deel te nemen aan een stelsel van kredietregistratie voor kredietaanbieders
Laatst gewijzigd door JozJan op 05 apr 2023 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

MvWSr
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2022 12:48

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door MvWSr »

De registratie gebeurt met reden en handhaving ervan ook
Als het afgesloten verleden niet telt dan heeft hele registratie geen zin meer
Dan krijg je meteen betaling om van registratie af te komen
Dan werkt het net als met dreiging aanvragen faillissement met een concept verzoekschrift zoals standaard bij incasso door advocaten in 1979
Iedereen kan en moet weten van registratie
Het kost nu niks meer om het in te zien terwijl je vroeger 10 euro moest betalen
Of willen de deugmensen misschien gewoon alle schulden kwijtschelden
Verder wordt dit weer een verdienmodel onwaardig voor advocaten

MvWSr
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2022 12:48

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door MvWSr »

Studie schulden staan er niet in en worden vaak verzwegen
Systeem is uiteindelijk in belang van nette mensen

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MvWSr schreef:
05 apr 2023 09:41
Systeem is uiteindelijk in belang van nette mensen
Nou... gelukkig ook in het belang van minder nette mensen.

Plaats reactie