LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omnik Solar converter failliet?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Roger Hunter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2020 14:54

Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Roger Hunter »

Eind 2015 hebben wij zonnepanelen en een converter aangeschaft. In maart 2020 bleek dat er een foutmelding in de converter zat. Op aanraden van de installateur hebben wij contact opgenomen met Omnik omdat zij hun eigen service en garantie regelen, Na herhaalde telefonische en emailcontactpogingen (zonder succes), kwam het bericht van de installateur dat Omnik failliet (b)leek te zijn. Dat is inmiddels 2 weken geleden, maar op de KvK-site staat Omnik nog steeds registreert als bedrijf (zonder aantekening). De installateur, heeft via de groothandel wel een aanbod gedaan om voor €450 een nieuwe converter te installeren. Dit puur als coulance, wat wij =een beetje met de met de rug tegen de muur= hebben geaccepteerd aangezien wij nu al 1 maand geen opbrengst hebben. Kortom een kosten-baten analyse. Maar desondanks voelt dat niet direct 'goed'. Wat zijn onze rechten in deze/kunnen wij hiermee?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je eventuele aanspraken op garantie zijn nooit afhankelijk van de fabrikant of importeur. Alleen de verkoper is hier verantwoordelijk voor. Daar heb je een koopcontract mee. Alles andere is afschuiven van de verantwoordelijkheid van de installateur. Maar vijf jaar op de omvormer, dan zal er wel geen garantie meer op zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn omvormers met 2, 5 en 10 jaren garantie, dus is het 5 of ruim 5 jaren?

Omvormers kunnen behoorlijk warm worden en was deze wel stuk?
Ik heb ook fout melding en vaker opstarten omdat er teveel zon is en deze de stroom niet kwijt kon, kwartiertje later werkte deze weer, na wasmachine aanzetten, dan gebruik je en leverde je minder aan netwerk, blijkbaar kan een netbeheerder iets doen voor teveel stroom, Omnik is er inderdaad niet meer maar weet dat Zaanzon deze ook verkocht en die ruilde binnen garantie periode gewoon om voor andere merk en geen kosten.

Niet de Importeur maar verkoper moet de afgesproken garantie nakomen en was het 2 of 5 jaren? en volle garantie of afschrijving per jaar gebruik?
Er zijn al heel veel merken gesneuveld, groter worden en de markt pakken of kapot gaan, de concurrentie is kei hard helaas!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door berndv »

Roger Hunter schreef:
26 apr 2020 15:06
Na herhaalde telefonische en emailcontactpogingen (zonder succes), kwam het bericht van de installateur dat Omnik failliet (b)leek te zijn. Dat is inmiddels 2 weken geleden, maar op de KvK-site staat Omnik nog steeds registreert als bedrijf (zonder aantekening).
Geen idee waar u gekeken heeft in het register van de KVK, maar als ik zoek op omnik kom ik uit bij een BV uit Nieuwegein die sinds november 2018 ingeschreven staat. Het bedrijf dat in omvormers deed was Omnik GmbH in Zoetermeer, die zijn sinds januari 2018 niet meer ingeschreven.

Maar goed, zoals al eerder gemeld, de status van de fabrikant/groothandel/importeur doet niet ter zake, u heeft een overeenkomst met de verkoper, niet met een andere partij. Maar omdat de omvormer wel zo'n 5 jaar oud is, is het wel aan u om te bewijzen dat het hier gaat om een non-comformiteit.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Jablan »

Het lijkt er sterk op, dat het Chinese Omnik niet meer zelf in Europa actief is. Website van het kantoor in München geeft naast Chinese foutmeldingen ook een beurs in 2016 als nieuws. De uitgebreide garantie meldt 63 maanden.
Wel gevonden: Platen Duurzame Technieken met een product van dit bedrijf en die kun je gewoon ouderwets bellen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er was legale en grijze import van Omnik kreeg ik de indruk!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Garantie zoals altijd alleen bij de verkoper!

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Ik heb ook (recente datum) een omnik omvormer. Is mij niets bekend dat Omnik failliet zou zijn. Er zit 10 jaar garantie op de omvormer.

Harry Noordwijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2020 10:08

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Harry Noordwijk »

Ik heb nog 4 jaar garantie op mijn Omnik en een probleem, dus contact gezocht met de organisatie. Dit is niet gelukt. Hij lijkt er sterk op dat Omnik failliet is.
Zeg ik dit nu om vervelend te doen? Nee: het is niet toegestaan 10 jaar garantie te bieden als je dat niet na kan komen. Het is natuurlijk vervelend voor al die bedrijven die Omniks op voorraad hebben voor de verkoop.

Alternatief kan ik noemen het bedrijf Sunny side uit Reeuwijk waar men voor reparaties goed terecht kan. Vergelijkbaar alternatief is Inexeon.
Doordat veel van deze (Chinese) apparaten veel op elkaar lijken ziet het er naar uit dat de reparaties - zelfs van de kleine apparaten - lonend is.

Paulus01
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2020 06:53

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Paulus01 »

Als aanvulling: de naam van het bedrijf dat onder andere Omnik zonnepaneel omvormers in Nederland repareert is Interpaul BV gevestigd in Waddinxveen.

Timmie12
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2020 10:46

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Timmie12 »

Hallo, ik heb ook 2 omnik omvormers hangen, die werken overigens wel goed, maar sinds een week kan ik op geen enkele manier meer inloggen op het omnik portal. ook niet met de telefoon.

Hebben jullie ook deze ervaring, of kunnen jullie wel gewoon inloggen?

Rene__
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2020 21:06

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Rene__ »

Ik heb in december 2018 een Omnik 1-fase omvormer 3.0K-TL3-S 1 x MPPT gekocht.
Deze liep op 24-07-2019 compleet intern vast, dit is opgelost door een firmware update die is uitgevoerd door de organisatie die het support in Nederland doet. (Ik ben het bedrijf even kwijt.) Na deze firmware update loopt de Omnik converter als een zonnetje.
Maar inderdaad sinds gisteren 11 mei 2020 is de website https://www.omnikportal.com/ voor mij niet meer bereikbaar en zijn statistieken e.d. niet meer in te zien. Gek genoeg kan ik nog wel inloggen in de (Android) app, daar zie ik de Home en ik kan info zien van mijn converter, maar daarmee houdt het wel op. Ik heb een email gestuurd voor opheldering naar [email protected] en hoop op het beste.

Cees Schouten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2020 22:07

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Cees Schouten »

Deze ervaring heb ik ook, sinds vrijdag j.l. geen verbinding meer mogelijk met omnikportal.com . Ik heb ook emails verstuurd naar de bekend zijnde contactadressen maar beide onbestelbaar retour. Het ziet er dus inderdaad naar uit dat Omnik niet meer is. Mijn Omnik omvormer - sinds feb. 2013 - functioneert probleemloos, alsook de installateur - 'Met de Zon bv' uit de Rijp ( NH ) - bestaat ook nog steeds. Dus nog alle kans op garantieverhaal ( mocht dat nodig zal zijn )

PetervanBoheemen
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2020 06:53

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door PetervanBoheemen »

Ja, ik ervaar hetzelfde probleem met de portal. Kan alleen de solarmanPro app nog gebruiken voor de uitkering van de converter. Alle websites van Omnik geven geen response meer. Verder weinig info te vinden, behalve wat in dit forum is beschreven

Rene__
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2020 21:06

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Rene__ »

Vandaag de leverancier gebeld, die hebben de informatie binnengekregen dat de website verplaatst is, hieronder de e-mail.


Belangrijke informatie over de omvormers van Omnik

Je ontvangt dit bericht omdat je in het verleden een Omnik-omvormer bij ons hebt aangeschaft. Wij willen daarover belangrijke informatie met je delen die relevant is voor je klanten.



Het monitoringsportaal van Omnik is verplaatst naar een nieuw domein. De eindgebruiker kan met het bestaande account op dit nieuwe webadres inloggen. Zo heeft je klant weer inzicht in de prestaties van de PV-installatie.



Ga naar onderstaande link:

https://omnik1.solarmanpv.com/

Om in te loggen is het bestaande wachtwoord en gebruikersnaam nodig.



Het is ook mogelijk om de app van Omnik te gebruiken.

Edwardo14
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2020 09:35

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Edwardo14 »

Zelfde ervaring. alle websites zijn ook intussen uit de lucht. Lijkt er heel sterk op dat de hele onderneming niet meer bestaat en dat ook de app en de website uit de lucht zijn. Ik vraag me af hoe je nu nog overzicht krijgt van de opbrengst van je panelen.

Fred19
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2020 11:00

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Fred19 »

Net contact gehad met leverancier (Bongo solar), die 5 jaar geleden bij ons de zonnepanelen en omvormer van Omnik heeft gemonteerd.
Hij bevestigde dat Omnik inderdaad Failliet is, maar dat wij binnen de 10 jaar garantie een alternatief krijgen van hun mocht de omnik converter stuk gaan.
Omnik is bezig met mogelijk een overname, mogelijk zal het inloggen dan ook weer in de lucht te komen.
Kortom voorlopig nog enige onzekerheid, zijn advies binnenkort gewoon nog eens bellen hoe/wat.
Als IP adres van omvormer wordt ingetypt is op laptop verbruik wel uit te lezen, alleen geen grafieken gaf de monteur nog even aan.

PeterBo
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2020 13:17

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door PeterBo »

Wegens storing is er een nieuwe website.
https://omnik1.solarmanpv.com
Info verkregen van mijn installateur.

Pierre-de-5e
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

Timmie12 schreef:
12 mei 2020 10:49
Hallo, ik heb ook 2 omnik omvormers hangen, die werken overigens wel goed, maar sinds een week kan ik op geen enkele manier meer inloggen op het omnik portal. ook niet met de telefoon.

Hebben jullie ook deze ervaring, of kunnen jullie wel gewoon inloggen?
Hier het zelfde probleem. Tot enkele dagen geleden kon ik nog wel de actuele opbrengst zien, maar bij opvragen van dag- of maandgegevens kreeg ik een web-timeout-error. Sinds gisteren kan ik helemaal niet meer inloggen. Kwalijk dat ze klanten nog niet eens hebben geïnformeerd dat ze zouden stoppen en hun de kans hebben gegeven hun gegevens te exporteren.

Ik verzamelde steeds de maandopbrengst opbrengstgegevens in Excell. Voortaan deze gegevens dus maar 1x per maand op de omvormer zelf uitlezen.

Pierre-de-5e
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Omnik Solar converter failliet?

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

Komkommertijd schreef:
28 apr 2020 11:25
Er was legale en grijze import van Omnik kreeg ik de indruk!
En Komkommertijd denkt ("kreeg ik de indruk") het ook weer eens te weten en geeft zijn bek weer eens een douw.

Gesloten