Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door hoopke »

Ik bestel heel veel online, vooral materiële zaken en sommige kledingstukken, meestal gaat het goed maar soms krijg je het niet of soms pas na 3x een winkelier aangesproken te hebben je producten, om consumenten te beschermen is geregeld dat de winkelier volgens de wet een bepaald % van het totaalbedrag je vooraf mag aanrekenen, sommige hebben voor het oog afterpay op hun webshop staan, maar eenmaal in het betaalproces werkt het niet en moet je alsnog alles vooraf overmaken.

Kan Radar hier niet eens een uitzending aan besteden en evt kamerleden om opheldering vragen hoe dit eens goed geregeld gaat worden, maar nog veel belangrijker dat winkeliers zich hier aan gaan houden, zeker nu door Corona de consument niet meer hoeft te tekenen en helaas te veel pakketjes zoekraken!

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Cro »

Zolang de verkoper een betaalmethode heeft waarbij je achteraf kan afrekenen kan dit gewoon. Ik ken ook eigenlijk geen winkels waarbij dit niet zou werken.

Ik vraag me dan ook af wat er niet werkt, krijg je een foutmelding of kom je niet door de checks heen van deze bedrijven. Dat laatste is natuurlijk vervelend, maar zie ik niet vallen onder het werkt niet.

Wordt een creditcard eigenlijk gezien als achteraf betalen? Toch ook een heel gangbare betaal methode.
Laatst gewijzigd door Cro op 21 sep 2021 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Achter betalen hangt af van verschillende factoren. Het kan zijn dat er in de buurt minder goede betalers zijn, dan mag de hele buurt niet met Afterpay betalen. Het kan ook zijn dat u als klant teveel retour stuurt waardoor de kosten voor de verkoper zo hoog worden dat ze u daarvan uitsluiten zodat er beter van te voren gekeken wordt.
Maar als u last hebt met de bezorging of de winkelier meerdere keren moet aanspreken op de verzending, dan kan het ook wel eens helpen om bij bedrijven te gaan bestellen die beter aangeschreven staan. Er zijn zat winkels te vinden die dezelfde dag nog verzenden, waarbij retourneren gratis is en het gewoon op tijd geleverd word.

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Wij hebben zelf ook een webwinkel en bieden klarna achteraf betalen aan bij bestellingen van boven de 25 euro. Dit omdat wij voor een bestelling die achteraf betaald wordt flink veel kosten moeten betalen.

Kosten Klarna Achteraf Betalen
- Nederland & België € 1,00 + 2,99% per order
- Terugstortingen € 0,25
- Chargebacks € 1,00

Bij bestellingen onder de 25 euro is dat voor ons niet te doen om dit aan te bieden omdat wij ook bij ieder bestelling meer dan 2 euro in de verzendkosten toeleggen en als het dan ook nog eens retour komt door herroeping dan hebben we gewoon dik verlies.

Arma
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:33

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Arma »

gewoon niet bestellen als je vooruit moet betalen, dan leren dat vanzelf wel af ik betaal nooit van te voren als dat wel moet dan ga ik verder zoeken, en er zijn er genoeg!

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
21 sep 2021 10:41
Achter betalen hangt af van verschillende factoren. Het kan zijn dat er in de buurt minder goede betalers zijn, dan mag de hele buurt niet met Afterpay betalen. Het kan ook zijn dat u als klant teveel retour stuurt waardoor de kosten voor de verkoper zo hoog worden dat ze u daarvan uitsluiten zodat er beter van te voren gekeken wordt.
Maar als u last hebt met de bezorging of de winkelier meerdere keren moet aanspreken op de verzending, dan kan het ook wel eens helpen om bij bedrijven te gaan bestellen die beter aangeschreven staan. Er zijn zat winkels te vinden die dezelfde dag nog verzenden, waarbij retourneren gratis is en het gewoon op tijd geleverd word.
Dit heeft niets te maken met slechte buurten of wat dan ook. Er zijn wettelijke regels omtrent aanbetalen en die worden door de webwinkels met voeten getreden.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
22 sep 2021 19:05
NeoDutchio schreef:
21 sep 2021 10:41
Achter betalen hangt af van verschillende factoren. Het kan zijn dat er in de buurt minder goede betalers zijn, dan mag de hele buurt niet met Afterpay betalen. Het kan ook zijn dat u als klant teveel retour stuurt waardoor de kosten voor de verkoper zo hoog worden dat ze u daarvan uitsluiten zodat er beter van te voren gekeken wordt.
Maar als u last hebt met de bezorging of de winkelier meerdere keren moet aanspreken op de verzending, dan kan het ook wel eens helpen om bij bedrijven te gaan bestellen die beter aangeschreven staan. Er zijn zat winkels te vinden die dezelfde dag nog verzenden, waarbij retourneren gratis is en het gewoon op tijd geleverd word.
Dit heeft niets te maken met slechte buurten of wat dan ook. Er zijn wettelijke regels omtrent aanbetalen en die worden door de webwinkels met voeten getreden.
Het is een grijs gebied. Ja, achteraf betalen moet een optie zijn, maar als verkoper kan je wel expliciet afspreken dat het volledige bedrag vooraf betaald moet worden. Als klant hoef je dat natuurlijk niet te accepteren, maar als verkoper heb je ook geen verplichting om iedereen als klant binnen te halen.
Zelfs een grote speler als Wehkamp blokkeert afterpay bij klanten die teveel retourneren. En meer webshops kijken naar risicogebieden waardoor zij niet iedereen met afterpay toelaten.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door geengast »

Laat je niet besodemieteren: Klarna is NIET achteraf betalen, Klarna is een (mini) KREDIET afsluiten met een looptijd van 14 tot 30 dagen.

Als je direct betaalt voeren ze geen kredietcheck uit, anders wél!

Volgens hun zelf:


Klarna’s regulatory status
Zweden – Finansinspektionen
Klarna Bank AB (publ) is een Zweedse onderneming met het hoofdkantoor in Stockholm, Zweden. Klarna Bank AB (publ) is een bank die krediet verleent en onder supervisie staat van de Finansinspektionen (de Zweedse financiële autoriteit). Meer informatie over onze licentie om financiële diensten te verlenen vind je in het register van Finansinspektionen.

Finansinspektionen
Box 7821
103 97 Stockholm
Zweden

Nederland – DNB
Klarna Bank AB (publ) is geregistreerd bij De Nederlandsche Bank (DNB) voor het verstrekken van grensoverschrijdende financiële services in Nederland.

Goede corporate governance betekent dat ondernemingen zo duurzaam, verantwoordelijk en efficiënt mogelijk worden geleid. Je kan hier meer informatie vinden over de wijze waarop governance en controle zijn ingericht binnen Klarna. Deze informatie is beschikbaar in het Engels.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is na bezorging betalen niet altijd een krediet? Je hebt namelijk een rekening open staan bij de verkoper. Ik betaal zelf het liefst vooraf, nog nooit problemen mee gehad.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Nevyn »

Arma schreef:
22 sep 2021 18:42
gewoon niet bestellen als je vooruit moet betalen, dan leren dat vanzelf wel af ik betaal nooit van te voren als dat wel moet dan ga ik verder zoeken, en er zijn er genoeg!
Ik betaal het van te voren bij sites waar ik eerder tot tevredenheid zaken mee heb gedaan.
Sites die ik niet goed ken, eerst met VISA of Pay Pall.
Achteraf betalen eigenlijk nooit.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Bij bol.com is achteraf betalen toch standaard? Nooit gedoe mee gehad.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door D34M0N »

Als een webshop helemaal geen mogelijkheid heeft voor achteraf betalen dan is dat een teken dat de webshop in kwestie niet betrouwbaar is. Maar zoals anderen al aangaven kunnen er ook redenen zijn waarom achteraf betalen in sommige gevallen niet mogelijk is.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

D34M0N schreef:
23 sep 2021 10:01
Als een webshop helemaal geen mogelijkheid heeft voor achteraf betalen dan is dat een teken dat de webshop in kwestie niet betrouwbaar is. Maar zoals anderen al aangaven kunnen er ook redenen zijn waarom achteraf betalen in sommige gevallen niet mogelijk is.
Als de winkels waar TS koopt geen afterpay aanbieden en die meerdere keren gemaild moeten worden wanneer de spullen geleverd worden, dan kan je er rustig van uit gaan dat ze niet betrouwbaar zijn.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door A.niem »

NeoDutchio schreef:
22 sep 2021 20:45
Ik_weet_niet_alles schreef:
22 sep 2021 19:05
NeoDutchio schreef:
21 sep 2021 10:41
Achter betalen hangt af van verschillende factoren. Het kan zijn dat er in de buurt minder goede betalers zijn, dan mag de hele buurt niet met Afterpay betalen. Het kan ook zijn dat u als klant teveel retour stuurt waardoor de kosten voor de verkoper zo hoog worden dat ze u daarvan uitsluiten zodat er beter van te voren gekeken wordt.
Maar als u last hebt met de bezorging of de winkelier meerdere keren moet aanspreken op de verzending, dan kan het ook wel eens helpen om bij bedrijven te gaan bestellen die beter aangeschreven staan. Er zijn zat winkels te vinden die dezelfde dag nog verzenden, waarbij retourneren gratis is en het gewoon op tijd geleverd word.
Dit heeft niets te maken met slechte buurten of wat dan ook. Er zijn wettelijke regels omtrent aanbetalen en die worden door de webwinkels met voeten getreden.
Het is een grijs gebied. Ja, achteraf betalen moet een optie zijn, maar als verkoper kan je wel expliciet afspreken dat het volledige bedrag vooraf betaald moet worden. Als klant hoef je dat natuurlijk niet te accepteren, maar als verkoper heb je ook geen verplichting om iedereen als klant binnen te halen.
Zelfs een grote speler als Wehkamp blokkeert afterpay bij klanten die teveel retourneren. En meer webshops kijken naar risicogebieden waardoor zij niet iedereen met afterpay toelaten.
U haalt een aantal dingen door elkaar. Als een webwinkel Klarna of AfterPay aanbiedt, geven zij de complete afhandeling van de betaling uit handen aan AfterPay/Klarna. U geeft op een website aan dat u achteraf wilt betalen en dan kijkt AfterPay of er een groot risico is. Dit is adres/naam gebonden, maar heeft ook te maken met het bedrag dat u wilt betalen en hoeveel er momenteel al openstaat. Als u nog nooit met AfterPay heeft betaald, kunt u als eerste order ook niet hoger dan € 75,00 betalen. Bij goed gedrag (op tijd openstaande rekeningen betalen) wordt dit bedrag geleidelijk verhoogt door AfterPay.
Als AfterPay het risico te groot vindt, dan geven zij aan dat u niet door door AfterPay geaccepteerd wordt, en vervalt deze betalings-mogelijkheid.

Echter is het AfterPay die bepaald of u hier gebruik van mag maken. De webwinkel heeft hier niks mee te maken. Voor de webwinkel is het zo: AfterPay accepteert de klant: De webwinkel geeft aan dat het pakket verzonden is, en dat de factuur verzonden mag worden. Vanaf dat moment krijgt de webwinkel na 6 weken! hun geld, ongeacht of de klant wel of niet aan AfterPay betaald heeft. En ja, de kosten voor deze betaalwijze zijn groot voor een webwinkel. Maar zij hoeven niet achter hun geld aan en kunnen hun tijd aan wat nuttigs besteden.

Als u graag zekerheid wil hebben, en u wordt niet geaccepteerd door AfterPay, dan kunt u altijd nog kiezen voor PayPal of creditcard. Bij beide kunt u een geschil openen, waarna u uw geld (mits het terecht is) terug krijgt.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door A.niem »

hoopke schreef:
21 sep 2021 10:26
Kan Radar hier niet eens een uitzending aan besteden en evt kamerleden om opheldering vragen hoe dit eens goed geregeld gaat worden, maar nog veel belangrijker dat winkeliers zich hier aan gaan houden, zeker nu door Corona de consument niet meer hoeft te tekenen en helaas te veel pakketjes zoekraken!
Ik stem ervoor dat Tros Radar het verschil tussen de regels online en in de winkelstraat eens bespreekt. Online wordt de consument aan alle kanten beschermt, en kan de ondernemer weinig doen om het geld te krijgen waar hij recht op heeft. Offline, oftewel in de winkelstraat, gelden alle regels niet en bestaan er (eventueel) coulanceregels.

Ruilen/retourneren > niet verplicht offline, online verplicht
Achteraf betalen > niet mogelijk offline, online verplicht
Artikelen uitpakken en zelfs al in gebruik nemen, voordat er besloten wordt of het artikel gehouden wordt > niet mogelijk offline, online verplicht.
Artikelen retourneren, kosten ook retour > offline gebeurd dit niet. Zelfs het plastic tasje wordt niet terugbetaald. Ook de parkeerkosten krijg je niet terug, online: zelfs de verzendkosten en betaalkosten worden terugbetaald. Ondanks dat een winkel dan fors verlies draait op de order.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

A.niem schreef:
23 sep 2021 10:55
NeoDutchio schreef:
22 sep 2021 20:45
Het is een grijs gebied. Ja, achteraf betalen moet een optie zijn, maar als verkoper kan je wel expliciet afspreken dat het volledige bedrag vooraf betaald moet worden. Als klant hoef je dat natuurlijk niet te accepteren, maar als verkoper heb je ook geen verplichting om iedereen als klant binnen te halen.
Zelfs een grote speler als Wehkamp blokkeert afterpay bij klanten die teveel retourneren. En meer webshops kijken naar risicogebieden waardoor zij niet iedereen met afterpay toelaten.
U haalt een aantal dingen door elkaar. Als een webwinkel Klarna of AfterPay aanbiedt, geven zij de complete afhandeling van de betaling uit handen aan AfterPay/Klarna.
Ik haal niks door elkaar en ik heb het ook niet over de voorwaarden gehad van de bedrijven die afterpay aanbieden. Wel heb ik aangegeven dat webwinkeliers de optie afterpay kunnen uitschakelen als de klant teveel retour stuurt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door 16again »

A.niem schreef:
23 sep 2021 11:00
Ik stem ervoor dat Tros Radar het verschil tussen de regels online en in de winkelstraat eens bespreekt....
Waarom? Verschil is gewoon de wet koop op afstand, en die is niet zomaar tot stand gekomen.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door A.niem »

NeoDutchio schreef:
23 sep 2021 11:29
A.niem schreef:
23 sep 2021 10:55
NeoDutchio schreef:
22 sep 2021 20:45
Het is een grijs gebied. Ja, achteraf betalen moet een optie zijn, maar als verkoper kan je wel expliciet afspreken dat het volledige bedrag vooraf betaald moet worden. Als klant hoef je dat natuurlijk niet te accepteren, maar als verkoper heb je ook geen verplichting om iedereen als klant binnen te halen.
Zelfs een grote speler als Wehkamp blokkeert afterpay bij klanten die teveel retourneren. En meer webshops kijken naar risicogebieden waardoor zij niet iedereen met afterpay toelaten.
U haalt een aantal dingen door elkaar. Als een webwinkel Klarna of AfterPay aanbiedt, geven zij de complete afhandeling van de betaling uit handen aan AfterPay/Klarna.
Ik haal niks door elkaar en ik heb het ook niet over de voorwaarden gehad van de bedrijven die afterpay aanbieden. Wel heb ik aangegeven dat webwinkeliers de optie afterpay kunnen uitschakelen als de klant teveel retour stuurt.
En dat is juist wat niet mogelijk is. Een webwinkel kan niet per klant betaalwijzen aan en uitzetten. En waarom zouden ze dat ook doen? AfterPay neemt ze juist het risico en het werk uit handen, dus dan zou ik juist enkel AfterPay aanbieden.
Ik vraag me af hoe u aan deze informatie komt?

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door A.niem »

16again schreef:
23 sep 2021 12:06
A.niem schreef:
23 sep 2021 11:00
Ik stem ervoor dat Tros Radar het verschil tussen de regels online en in de winkelstraat eens bespreekt....
Waarom? Verschil is gewoon de wet koop op afstand, en die is niet zomaar tot stand gekomen.
Ik ben ook niet tegen het afschaffen van de wet Koop op Afstand, echter zou het fairder zijn als winkels in de winkelstraat ook enkele minimale regels opgelegd krijgen, zoals recht van retour binnen 14 dagen. En dan met geld retour, en geen cadeaubon.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet u dat vóór dat u iets koopt dat afspreken en op de bon laten vermelden. Anders elders gaan.

Gesloten