LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
peter.arkesteijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2020 09:47

Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Ongelezen bericht door peter.arkesteijn »

Vorig jaar in de zomer is bij ons thuis een warmtepomp en warmtepomp boiler geplaatst. Hierbij heb ik een onderhoudscontract afgesloten. Ik verwacht dat het onderhoud ook weer in de zomer gaat plaatsvinden. Nu heb ik eind januari al een rekening hiervoor gekregen. Uit navraag blijkt dat ze dat bij alle onderhoudscontracten van dit jaar al gedaan hebben om in één keer van het werk af te zijn.

Mag dit zomaar? En wat als het bedrijf in de tussentijd failliet gaat?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Ongelezen bericht door berndv »

peter.arkesteijn schreef:
06 mar 2020 09:55
Mag dit zomaar?
ligt er aan wat in uw overeenkomst staat. Als er afgesproken is dat u voor het onderhoud jaarlijks betaalt, dan mogen ze dat jaarlijks in rekening brengen. U heeft een onderhoudscontract, vaak hoort daar ook bij dat ze bij storingen ook komen, dat doen ze neem ik aan ook al vanaf januari, dus dat ze de factuur voor het onderhoudscontract direct in januari al in rekening brengen is dan niet heel raar, mits dit conform de voorwaarden zo ook mogelijk is natuurlijk.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou dan maar berichten dat u alle nota’s in de zomer betaalt om dan in één keer van het werk af te zijn. 😀

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bij een onderhoudscontract worden inderdaad periodiek op vaste momenten de facturen verstuurd. Die periodieke facturen staan los van de momenten waarop werkzaamheden door het bedrijf worden uitgevoerd. Wanneer u pas iets wilt betalen op het moment dat er onderhoud/controle heeft plaatsgevonden, moet u juist geen onderhoudscontract nemen. Maar gewoon (twee)jaarlijks een afspraak maken en vervolgens de rekening betalen. En tevens de rekening betalen wanneer u een storing heeft aan het systeem.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Ongelezen bericht door 16again »

peter.arkesteijn schreef:
06 mar 2020 09:55
En wat als het bedrijf in de tussentijd failliet gaat?
dan kun je fluiten naar je geld

Pierre-de-5e
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

Ik heb een onderhoudscontract op mijn CV-installatie. Ik krijg pas de factuur nadat ze geweest zijn voor regulier jaarlijks onderhoud, óf eerder in geval van een tussentijdse storing waarvoor een monteur is langs geweest.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat klinkt dan niet echt als een normaal onderhoudscontract. Bij een gewoon onderhoudscontract zijn de kosten van onderhoud nu juist inbegrepen in de kosten van het contract. Je betaalt dan ook niet na iedere keer dat iemand langs komt, maar je betaalt periodiek een vast bedrag om juist af te zijn van de kosten als iemand langs komt.

Overigens geldt voor de situatie van TS natuurlijk ook dat hij niet vooraf hoeft te betalen voor het onderhoud, maar dat hij jaarlijks het termijnbedrag voor zijn abonnement moet betalen. Daarom is de kop van het topic ook niet helemaal juist.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onderhoud voor warmtepomp maanden vooruit betalen

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb het idee dat Pierre ook bedoelt dat hij zijn jaarlijkse factuur van zijn onderhoudscontract pas krijgt nadat er onderhoud is geweest, of als er tussentijds een monteur voor een reparatie komt, de factuur dan komt.

Lijkt mij administratief voor het bedrijf dat de werkzaamheden uitvoert wel een redelijk administratieve rompslomp. Administratief is het eenvoudiger om de mensen die per jaar betalen gewoon in één keer te factureren en niet iedere klant individueel als er onderhoud is geweest. Wellicht dat kleine bedrijven dit makkelijk kunnen inregelen, maar ik kan me voorstellen dat een bedrijf met duizenden klanten dit wel heel veel extra administratie kost.

Gesloten