LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gerechtsdeurwaarders en de ambsthalve verhogingen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
P.A.M. van Egmond
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2008 21:44

Gerechtsdeurwaarders en de ambsthalve verhogingen

Ongelezen bericht door P.A.M. van Egmond »

Ik wil het volgende aan de lezers vragen:
zijn er personen die willen meedoen aan een onderzoek (en eventueel verdere stappen als blijkt dat vele personen dezelfde ervaringen hebben) voor het volgende:

Volgens het CJIB heb ik een boete te laat betaald en heb daarvoor een extra boete van € 40,-- gekregen. In mijn ogen geheel ten onrechte omdat ik nooit antwoord heb gehad van de Officier van Justitie, maar daar gaat het nu niet over. Ik heb uiteraard niet betaald en de vordering is overgedragen naar de Gerechtsdeurwaarder. De Gerechtsdeurwaarder presenteerde mij een rekening van ± € 150,-- (een verhoging dus van bijna 400%).
Ik heb een e-mail geschreven naar het bekende adres van de op de kennisgeving vermeld e-mail adres vanwege de in mijn ogen ten onrechte boete wegens te late betaling. Via een leesbevestiging weet ik dat het Gerechtsdeurwaarderskantoor mijn e-mail heeft ontvangen.
Binnen een week kreeg ik een standaardbriefje in de bus voor inmiddels een vordering van ± € 190,-- zonder verdere uitleg.
Ik belde naar de Gerechtsdeurwaarder, maar helaas is deze telefonisch alleen te bereiken tussen 10.00 - 12.00 en van 14.00 - 16.00 uur.
Dat zijn nou net tijden dat ik bij mijn eigen baas moet werken en zoiets ga je niet telefonisch bespreken waar jouw collega's bij zijn!
Dus telefonisch onbereikbaar en maar weer een e-mail geschreven.
Weer geen antwoord (wel weer een leesbevestiging) maar later in de week weer een brief met, jawel, weer een verhoging van ± € 40,--.
Ik ben toen via e-mail 3x in verbinding geweest met de Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) alwaar ik een klacht heb ingediend tegen de werkwijze van het Gerechtsdeurwaarderskantoor. Helaas ondanks het feit, dat zij wel reageerde via e-mail, keurden zij de werkwijze van het Gerechtsdeurwaarderskantoor goed, omdat "het van ambtswege" toegestane kosten zijn. Nu zit ik zelf in de financiën en weet dus heel goed wat een standaard computerbriefje kost: niet veel meer dan ±
€ 7,50, terwijl het Gerechtsdeurwaarderskantoor maar liefst € 40,-- durft door te belasten zonder commentaar en dat wordt ook nog eens goedgevonden ook door hun branche-organisatie.

Ik zoek dus nu mensen die soortgelijke ervaringen met Gerechtsdeurwaarderskantoren hebben (gehad), zodat wij gegroepeerd wellicht dit soort graaipraktijken via één advocaat aan de kaak kunnen stellen.
Graag jullie reacties.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Gerechtsdeurwaarders en de ambsthalve verhogingen

Ongelezen bericht door gravedigger »

Volgens het CJIB heb ik een boete te laat betaald en heb daarvoor een extra boete van € 40,-- gekregen. In mijn ogen geheel ten onrechte omdat ik nooit antwoord heb gehad van de Officier van Justitie, maar daar gaat het nu niet over.
Daar gaat het natuurlijk WEL over. In plaats van de Officier nogmaals te schrijven en om uitleg te vragen waatom je geen antwooord hebt hekregen, ga je de zaak op de spits drijven en laar het zo ver komen dat er een gerechtsdeurwaarder wordt ingeschakeld. Die bel je vervolhems ,maat niet omdat het tijdstip jou niet zint en beweert vervolgens dat ZIJ niet tel. bereikbaar zijn. Lariekiek natuurlijk. En nou denk je dat anderen jou uit de door jou geschapen penarie kunnen/willen helpen? Wat naief.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Gerechtsdeurwaarders en de ambsthalve verhogingen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Tja, veel boetes zijn zogenaamde administratieve boetes. Daarvoor geldt dat je ze gewoon binnen de termijnen moet betalen. Het is mogelijk dat je het hier niet mee eens bent, maar ook dan zal je gewoon moeten betalen. Sterker nog, als het tot een beroepsprocedure komt zal een rechter de zaak niet in behandeling nemen als je de boete niet hebt betaald.

Kortom, het is bij administratieve sancties eerst betalen en daarna kan er gepraat worden. Ook bezwaar maken betekent in principe geen uitstel van betaling.

Bij een deurwaarder klagen over invordering van belastingen en/of administratieve boetes heeft geen enkele zin. Er moet gewoon betaald worden en de deurwaarder zal zijn opdracht uitvoeren of je het ermee eens bent of niet.

Klagen kan je bij de Officier van Jusitie, maar dat ontslaat je zoals gezegd niet van je betalingsverplichting. Zelfs het feit dat hij niet heeft gereageerd doet er dan ook er niet toe.

Van de kosten ben ik niet specifiek op de hoogte, die zullen wel in richtlijnen zijn vastgelegd. Het zou netter zijn geweest als de deurwaarde had gereageerd door in ieder geval te zeggen dat je bij de verkeerde klaagde en dat je hoe dan ook had moeten betalen. Maar dat doet helaas niet aan het feit af dat de deurwaarder en de Officier van Jusitie in hun recht staan...

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Gerechtsdeurwaarders en de ambsthalve verhogingen

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Het is mogelijk dat je het hier niet mee eens bent, maar ook dan zal je gewoon moeten betalen. Sterker nog, als het tot een beroepsprocedure komt zal een rechter de zaak niet in behandeling nemen als je de boete niet hebt betaald.
Als het om een administratieve sanctie bij het CJIB gaat klopt het niet. Wanneer je in beroep gaat bij de officier van justitie wordt de betalingsverplichting opgeschort tijdens de behandeling hiervan. Bij in beroep gaan bij de kantonrechter dient het sanctiebedrag te worden betaald, dan wordt het inderdaad niet in behandeling genomen.

Aan TS:

Je zegt geen beslissing van de officier van justitie te hebben ontvangen, waarom heb je niet eerder gereageerd en naar de beslissing gevraagd en het zo ver laten komen??? Voordat het zover is gekomen, heb je geen aanmaningen ontvangen?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Gerechtsdeurwaarders en de ambsthalve verhogingen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dat bedoel ik.
Als het om een administratieve sanctie bij het CJIB gaat klopt het niet. Wanneer je in beroep gaat bij de officier van justitie wordt de betalingsverplichting opgeschort tijdens de behandeling hiervan.
Dat is juridisch geen beroep, maar bezwaar. Bij een bezwaarprocedure vraag je aan het bestuursorgaan de beslissing te herzien, terwijl een beroepsprocedure de daaropvolgende procedure bij de administratieve rechter is (indien het bestuursorgaan ook na bezwaar afwijzend reageert).

Wat je als opschorting van de betalingsverplichting aanduidt is uitstel van betaling, en dat wordt in principe alleen gegeven als je daar zelf om vraagt.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Gerechtsdeurwaarders en de ambsthalve verhogingen

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Wat je als opschorting van de betalingsverplichting aanduidt is uitstel van betaling, en dat wordt in principe alleen gegeven als je daar zelf om vraagt.
Tijdens de bezwaarprocedure mbt WAHV, bij de officier van justitie, wordt de betalingsverplichting opgeschort, ook al heb je hiervoor niet gevraagd. Dit gebeurd alleen tijdens de bezwaarprocedure omdat de WAHV geen mogelijkheid kent van uitstel van betaling en/of een betalingsregeling.

wekkertje
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2008 13:47

Re: Gerechtsdeurwaarders en de ambsthalve verhogingen

Ongelezen bericht door wekkertje »

GRAVEDIGGER SCHREEF: In plaats van de Officier nogmaals te schrijven en om uitleg te vragen waatom je geen antwooord hebt hekregen, ga je de zaak op de spits drijven en laar het zo ver komen dat er een gerechtsdeurwaarder wordt ingeschakeld. Die bel je vervolhems ,maat niet omdat het tijdstip jou niet zint en beweert vervolgens dat ZIJ niet tel. bereikbaar zijn. Lariekiek natuurlijk
Toch belachelijk dat zij uitmaken wanneer jij mag bellen, en je vervolgens voor extreem hoge kosten laten opdraaien omdat ze te beroerd zijn om service te verlenen.

Bijna iedere instantie doet maar waar ze zin in hebben en dan moet jij als burger in je vrije tijd maar zorgen dat je de zaakjes volgens hun regels oplost.

Te zot voor woorden, zij doen alles in de "baas" zijn tijd en verwachten dan van jou dat je naar hun pijpen danst.
Service en klantvriendelijkheid hebben ze noG nooit van gehoord.
Ze stampen je net zo lief nog verder in de ellende.

Gesloten