LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kan ik aanbetaling vragen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

kan ik aanbetaling vragen?

Ongelezen bericht door guidovanh »

Onlangs bood ik een product te koop aan op Marktplaats.
Een geïnteresseerde koper (A) stelde een aantal vragen en besloot het product te willen kopen. Ze wonen echter niet dichtbij en zijn over een aantal weken wel in de buurt en willen dan een afspraak maken.
Kort daarna ontving ik een hoger bod op mijn artikel. Ik heb die bieder (B) netjes gemaild dat ik "vergevorderd" met een andere koper (A) en hem vriendelijk verzocht nog even te wachten. Dat vond ik wel zo eerlijk richting koper (A).
Aangezien ik wel zekerheid wil hebben dat ik mijn product verkoop, overweeg ik een aanbetaling te vragen aan koper (A). Is dat reëel en zo ja, hoe hoog mag die aanbetaling dan zijn?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: kan ik aanbetaling vragen?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Er zijn verder geen wettelijke regels in dit kader. Het is dus gewoon een gezond-boeren-verstand kwestie.

Ik zou ook naar A open zijn en zeggen dat er nog een koper zich heeft gemeld en dat je graag wat zekerheid wilt, dat A inderdaad het product gaat afnemen.

Persoonlijk zou ik ongeveer de reiskosten van A als aanbetaling vragen, mits dit natuurlijk niet meer is dan de prijs van het artikel.

Dan is het namelijk voor A altijd lonend om langs te komen.
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 28 jan 2010 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: kan ik aanbetaling vragen?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik zou het niet schappelijk vinden om nu nog een aanbetaling te vragen.
Naar mijn mening had je dit meteen in je advertentie moeten zetten.
Je bent nu al in een vergevorderd stadium in de 'koop' en ik vind niet dat je de voorwaarden nu nog kunt veranderen.
Je hebt immers al een andere koper mocht koper a zich bedenken.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: kan ik aanbetaling vragen?

Ongelezen bericht door gerland »

Persoonlijk zou ik ongeveer de reiskosten van A als aanbetaling vragen, mits dit natuurlijk niet meer is dan de prijs van het artikel. Dan is het namelijk voor A altijd lonend om langs te komen
:?: :?: :?:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: kan ik aanbetaling vragen?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

gerland schreef:
Persoonlijk zou ik ongeveer de reiskosten van A als aanbetaling vragen, mits dit natuurlijk niet meer is dan de prijs van het artikel. Dan is het namelijk voor A altijd lonend om langs te komen
:?: :?: :?:
Omdat hij/zij anders de aanbetaling kwijt is. :wink:

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: kan ik aanbetaling vragen?

Ongelezen bericht door gerland »

Omdat hij/zij anders de aanbetaling kwijt is.
(Mits dat de afspraak is natuurlijk)

Het kwijt zijn van de aanbetaling in dat geval staat toch volkomen los van de hoogte van de aanbetaling en het feit dat de aanbetaling hoger moet zijn dan de reiskosten?

Of zie ik iets over het hoofd?

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: kan ik aanbetaling vragen?

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Stel dat jij de koper bent, zou jij wel een aanbetaling hebben gedaan voor iets wat je alleen op foto heb gezien?? Je heb ook een andere bieder waar je, indien de 1ste koper het product niet meer wil, het product aan kan verkopen dus ik snap het probleem niet. Als ik iets via marktplaats koop dan wil ik bij betaling meteen over het product beschikken, dus doe ook geen aanbetaling en zou ik het product persoonlijk ophalen.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: kan ik aanbetaling vragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Of je een aanbetaling mag vragen hangt af van of er al een overeenkomst is. 50% van bedrag lijkt mij redelijk.
VioletPrue schreef:Omdat hij/zij anders de aanbetaling kwijt is. :wink:
Die aanbetaling kan hij terugvorderen.

Gesloten