LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
eimers
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2020 16:10

Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door eimers »

Op 9 maart heb ik via ikwilvanmijnautoaf.nl een koopovereenkomst gesloten. ikwilvanmijnautoaf.nl is een tussenpersoon die auto's verkoopt aan opkopers voor particulieren. Er stond een deal van 7700euro. De opkoper zou de auto binnen 2 weken bij mij ophalen. Nu kreeg ik op 16 maart een belletje van de opkoper dat hij de auto niet meer kon ophalen i.v.m. de corona. hij zou het later ophalen, maar wist op dat moment nog niet precies wanneer. Maar de deal stond gaf hij aan. Vervolgens kreeg ik afgelopen week een belletje van ikwilvanmijnautoaf.nl dat de opkoper nog wel de auto wil hebben, maar alleen voor 6500euro. Dit had te maken met overmacht en de corona. Hij zou de auto niet meer goed kunnen verkoper voor de export i.v.m. de corona.
Ondertussen heb ik de wegenbelasting, verzekering en een nieuwe apk moet betalen. En zou ik ook nog eens 1200euro minder krijgen voor mijn auto, terwijl er een overeenkomst (bevestigd via mail) was. ikwilvanmijnauto.nl zegt niets voor mij te kunnen doen. Het valt onder overmacht volgens hen?
Sta ik hierbij nog steeds in mijn recht? Of heb ik gewoon pech?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door sjohie »

eimers schreef:
27 apr 2020 16:24
Op 9 maart heb ik via ikwilvanmijnautoaf.nl een koopovereenkomst gesloten. ikwilvanmijnautoaf.nl is een tussenpersoon die auto's verkoopt aan opkopers voor particulieren. Er stond een deal van 7700euro. De opkoper zou de auto binnen 2 weken bij mij ophalen. Nu kreeg ik op 16 maart een belletje van de opkoper dat hij de auto niet meer kon ophalen i.v.m. de corona. hij zou het later ophalen, maar wist op dat moment nog niet precies wanneer. Maar de deal stond gaf hij aan. Vervolgens kreeg ik afgelopen week een belletje van ikwilvanmijnautoaf.nl dat de opkoper nog wel de auto wil hebben, maar alleen voor 6500euro. Dit had te maken met overmacht en de corona. Hij zou de auto niet meer goed kunnen verkoper voor de export i.v.m. de corona.
Ondertussen heb ik de wegenbelasting, verzekering en een nieuwe apk moet betalen. En zou ik ook nog eens 1200euro minder krijgen voor mijn auto, terwijl er een overeenkomst (bevestigd via mail) was. ikwilvanmijnauto.nl zegt niets voor mij te kunnen doen. Het valt onder overmacht volgens hen?
Sta ik hierbij nog steeds in mijn recht? Of heb ik gewoon pech?
Er zijn algemene voorwaarden in het spel. en hier lees ik, in artikel 5.1, dat de koper binnen 14 dagen de overeenkomst dient te honoreren. Dus je staat volgens mij weldegelijk in je recht. Ik kan zo snel niks over overmacht in die voorwaarden vinden.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dit is daar niet de gebruikelijke gang van zaken. Normaal krijgt u een hoog bod, en als u dan met de auto komt, wordt hij aan alle kanten afgekraakt en volgt er een veel lager bod.

Dus de vraag is wat voor overeenkomst u hebt.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door alfatrion »

eimers schreef:
27 apr 2020 16:24
Op 9 maart heb ik via ikwilvanmijnautoaf.nl een koopovereenkomst gesloten. ikwilvanmijnautoaf.nl is een tussenpersoon die auto's verkoopt aan opkopers voor particulieren. Er stond een deal van 7700euro. De opkoper zou de auto binnen 2 weken bij mij ophalen. Nu kreeg ik op 16 maart een belletje van de opkoper dat hij de auto niet meer kon ophalen i.v.m. de corona. hij zou het later ophalen, maar wist op dat moment nog niet precies wanneer. Maar de deal stond gaf hij aan. Vervolgens kreeg ik afgelopen week een belletje van ikwilvanmijnautoaf.nl dat de opkoper nog wel de auto wil hebben, maar alleen voor 6500euro. Dit had te maken met overmacht en de corona.
Dit valt zeker niet onder overmacht. Er ligt gewoon een overeenkomst waarbij de opkoper de auto voor 7700 euro en binnen twee weken zou afnemen.
eimers schreef:
27 apr 2020 16:24
Hij zou de auto niet meer goed kunnen verkoper voor de export i.v.m. de corona.
Dat is zijn probleem.
eimers schreef:
27 apr 2020 16:24
Ondertussen heb ik de wegenbelasting, verzekering en een nieuwe apk moet betalen.
Voor deze schade is hij aansprakelijk. De opkoper zou de auto immers binnen twee weken ophalen.

sake1987

Re: Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lady1234 schreef:
28 apr 2020 16:24
Maar dit is daar niet de gebruikelijke gang van zaken. Normaal krijgt u een hoog bod, en als u dan met de auto komt, wordt hij aan alle kanten afgekraakt en volgt er een veel lager bod.

Dus de vraag is wat voor overeenkomst u hebt.
Ja wat Lady ook al zegt, hoe een koop overeenkomst? meestal geven ze je een prijsindicatie, brengen je in contact met een opkoper en deze gaat ter plaatse nog eens in onderhandeling.
Hoe heeft u dit gedaan? of bent u ergens met de auto geweest zodat ze hem konden bekijken?
Heeft u deze koop overeenkomst echt zwart op wit ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de auto voldoet aan de beschrijving van je dit bedrag.
Door met langer dan 2 weken te accepteren vervalt de overeenkomst door jou goedvinden.

Hij is handelaar en neemt altijd risico en hoopt op winst.
Nu ruim maand later mag dit helaas, opnieuw aanbieden ook natuurlijk en APK verhoogde de waarde, verzekering en belasting hoeven niet als je gaat schorsen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze gaan er nog 2000 onder. Ze vinden nog vele kleinigheden die je niet doorgegeven hebt. Als je hem niet voor die lagere prijs af wil geven gaan ze dreigen.
Veel plezier ermee.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Auto koopovereenkomst gewijzigd ivm overmacht corona? Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

overeenkomst op papier, dan moeten ze deze nakomen, mondeling ook trouwens al is dit moeilijk te bewijzen, komen ze deze niet na, dan moet u deze afdwingen via een brief dan wel e-mail, geef ze een termijn van 14 dagen om alsnog de overeenkomst na te komen, stel ze hierin in gebreke en claim tegelijk de kosten die u hebt moeten maken....

ze zullen deze niet nakomen en dan rest u slechts de gang naar de rechter....

Gesloten