Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mri280
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2022 02:04

Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door Mri280 »

Onlangs een aankoopmakelaar ingeschakeld om een woning te kopen. De makelaar heeft geen huizen kunnen vinden, wel heb ik zelf drietal woningen gevonden via funda. Twee hiervan bezichtigd samen met de aankoopmakelaar maar helaas heb ik geen van deze huizen kunnen machtigen.
Tot slot een derde huis gevonden via funda, makelaar gebeld om te bezichtigen maar de makelaar heeft geen tijd want hij gaat op vakantie naar Parijs.
Zelf het huis bezichtigd, bemiddeld, bod uitgebracht en mijn bod is geaccepteerd. Dezelfde dag dat ik het bod heb uitgebracht heb ik de aankoopmakelaar een e-mail gestuurd om de opdracht tot dienstbetrekking te beëindigen.
Nu 2 weken later krijg ik een factuur van 4235,- euro voor de aankoopbegeleiding!
Contact opgenomen met de makelaar maar hij blijft vasthouden dat ik de factuur moet betalen.
De makelaar is enkel op twee bezichtigingen meegegaan (30min per bezichtiging) en bij een hiervan heeft hij een bod uitgebracht die niet geaccepteerd is.

In zijn overeenkomst staat het volgende:
Indien je na het verlenen van de opdracht, om wat voor reden dan ook, zou besluiten om de opdracht voortijdig te ontbinden, ben je mij een bedrag verschuldigd van 175 euro voor elke door mij bezochte woning. Dit bedrag is exclusief 21% btw.

Ik heb dit aangekaart bij de makelaar maar hij gaat hier niet mee akkoord. De makelaar is nergens bij aangesloten opdat ik een klacht kan indienen.

Wat is jullie ervaring met een dergelijke situatie.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jun 2022 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel gewijzigd voor duidelijkheid

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt kiezen om niet te betalen. Dan moet de makelaar naar de rechter en als u bewaar maakt tegen de rekening gaat de rechter uitspraak doen of de rekening terecht is.
Indien de rekening terecht is moet u ook de kosten van de zitting betalen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door kuklos »

Mri280 schreef:
09 jun 2022 02:25
In zijn overeenkomst staat het volgende:
Indien je na het verlenen van de opdracht, om wat voor reden dan ook, zou besluiten om de opdracht voortijdig te ontbinden, ben je mij een bedrag verschuldigd van 175 euro voor elke door mij bezochte woning. Dit bedrag is exclusief 21% btw.
Is dit de overeenkomst die jullie beiden getekend hebben?
Biedt aan die €175 te betalen inclusief BTW uiteraard en zeg dat hij voor de rest naar de rechter mag.

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is geen voortijdige beëindiging. De vraag is wat er wél in het contract staat over deze situatie.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
10 jun 2022 22:42
Dit is geen voortijdige beëindiging.
Waarom niet? Vanuit oogpunt makelaar is niet het gehele traject doorlopen

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door scontra »

Mri280 schreef:
09 jun 2022 02:25

Nu 2 weken later krijg ik een factuur van 4235,- euro voor de aankoopbegeleiding!
Klopt dit bedrag wel of heeft u een . of , verkeerd gezet ?

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 jun 2022 07:38
Moneyman schreef:
10 jun 2022 22:42
Dit is geen voortijdige beëindiging.
Waarom niet? Vanuit oogpunt makelaar is niet het gehele traject doorlopen
Het traject eindigt uiteraard met het kopen van een woning.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Déjà vu...

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jun 2022 23:38
16again schreef:
11 jun 2022 07:38
Moneyman schreef:
10 jun 2022 22:42
Dit is geen voortijdige beëindiging.
Waarom niet? Vanuit oogpunt makelaar is niet het gehele traject doorlopen
Het traject eindigt uiteraard met het kopen van een woning.
Het traject eindigt uiteraard met het kopen van een woning......via de aankoopmakelaar.
Omdat niet via de aankoopmakelaar is gekocht, is het traject dat via de aankoopmakelaar liep niet volbracht. Wat me hetzelfde lijkt als voortijdig beëindigd

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

maak 423,50 E over en laat de makelaar weten dat voor u hiermee is voldaan aan kontrakt! Makelaar heeft geen aankoopbegeleiding gedaan immers bij aankoop uiteindelijk.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door Alex E »

TS vraagt naar ervaringen voor zijn situatie. Die heb ik niet maar ik wil toch reageren. Zonder inzage in het contract blijft het echter koffiedik kijken.
Welke prijsafspraak was er overeengekomen? Op basis van een percentage van de aankoopprijs of een vaste prijs, waar wellicht als bijkomende extra kosten € 175,= excl. BTW per bezichtiging berekend zou worden. Wat zou TS uiteindelijk aan zijn aankoopmakelaar hebben moeten betalen wanneer het contract niet zou zijn opgezegd? Twee maal 175 euro, vermeerderd met 21% BTW is inderdaad € 423,50 én dat is opvallend vergeleken met het bedrag op de factuur van € 4.235,=. Is er sprake van een fout of is het toeval? Heeft TS daarover geïnformeerd bij zijn makelaar? Overigens, maar feitelijk niet relevant, het bedrag van € 4.235,= vind ik vrij prijzig. Online bieden aankoopmakelaars hun diensten aanzienlijk goedkoper aan.

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
12 jun 2022 10:41
Moneyman schreef:
11 jun 2022 23:38
16again schreef:
11 jun 2022 07:38
Waarom niet? Vanuit oogpunt makelaar is niet het gehele traject doorlopen
Het traject eindigt uiteraard met het kopen van een woning.
Het traject eindigt uiteraard met het kopen van een woning......via de aankoopmakelaar.
Omdat niet via de aankoopmakelaar is gekocht, is het traject dat via de aankoopmakelaar liep niet volbracht. Wat me hetzelfde lijkt als voortijdig beëindigd
Als de makelaar dat had willen overeenkomen, had hij dat op moeten schrijven. Nu dat niet anders gespecificeerd is, eindigt het traject uiteraard bij de aankoop.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door 16again »

Was er dan ook overeengekomen dat de makelaar als god in Frankrijk op vakantie kan gaan, en dat TS daar dan maar op moet wachten?

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
12 jun 2022 21:53
Was er dan ook overeengekomen dat de makelaar als god in Frankrijk op vakantie kan gaan, en dat TS daar dan maar op moet wachten?
Ik heb geen kristallen bol, jij wel?

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Geschil over factuur met aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik zou betalen wat redelijk lijkt voor de door hem bestede tijd (neem in ogenschouw dat u wellicht ook wat bureauwerk gedaan heeft zoals bekijken van recente transacties in de starten of wijken. die tijd moet ook betaald worden).
En de rest ter discussie stellen. de markt is niet zodanig dat je kan wachten tot hij terug is van vakantie. Dat in zijn overeenkomst geen ruimte lijkt voor eigen kant en zelf niet kunnen leveren zal denk ik door een rechter niet in zijn voordeel beoordeeld worden.
Voorwaarden moeten ook in overeenstemming zijn met nederlands recht.
Gezien het bedrag wat gemoeid is, is een gang naar de rechter wel lonend vermoed ik (maar ik ken de details niet).
En eerlijk gezegd verwacht ik dat hij die zelf niet aan zal durven.

Plaats reactie