Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
BasvanB
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2023 08:57

Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door BasvanB »

Ik weet niet zeker of dit het juiste sub-forum is, maar ik denk dat mijn vraag hier het beste past

Onlangs heb ik mijn verhuizing doorgegeven aan mijn energiebedrijf. Na bevestiging van de verhuizing dacht ik dat alles goed geregeld was. Van de week werd ik gebeld door de verkoopafdeling van het bedrijf met een speciaal aanbod omdat ik geen klant meer bij ze was. Ondanks dat ik meermaals zei dat ik bij mijn weten nog wel klant was, kreeg ik het aanbod per telefoon en per mail.

Omdat het gunstiger was dan mijn huidige voorwaarden, heb ik het geaccepteerd. Een dag later werd mijn 'aanvraag' per mail afgewezen, omdat ik al klant ben.

Mijn vraag is of het bedrijf verplicht is zich te houden aan het geaccepteerde aanbod, of dat ik gewoon pech heb?

Bedankt voor enige hulp, en als er meer informatie nodig is, deel ik die uiteraard.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Fouten maken is menselijk. Wat zou u doen als u die fout zou maken en de klant wilt zich ervan houden?

Wellicht kunnen er mogelijkheden zijn dat u dit nieuwe contract kan afdwingen, maar bedenk dan wel dat u wellicht een opzegvergoeding moet betalen voor het huidige contract. Is het dan nog steeds lonend?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

BasvanB schreef:
10 mar 2023 09:05
Mijn vraag is of het bedrijf verplicht is zich te houden aan het geaccepteerde aanbod, of dat ik gewoon pech heb?
Ja, maar er zijn uitzonderingen. Als er in het aanbod staat dat het vrijblijvend gedaan wordt, dan kan men er onverwijld nog op terugkomen na aanvaarding. En aanbod waar een kenbare fout zit dan kan men er ook op terug komen.

Het aanbod bevat geen kenbare fout, want u heeft herhaaldelijk aangegeven dat nog klant was.
NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 09:10
Fouten maken is menselijk. Wat zou u doen als u die fout zou maken en de klant wilt zich ervan houden?
Je verantwoordelijkheid nemen.
NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 09:10
Wellicht kunnen er mogelijkheden zijn dat u dit nieuwe contract kan afdwingen, maar bedenk dan wel dat u wellicht een opzegvergoeding moet betalen voor het huidige contract. Is het dan nog steeds lonend?
TS heeft de overeenkomst ontbonden noch opgezegd. Partijen zijn gunstigere voorwaarden voor de levering overeengekomen.

kuklos
Berichten: 9774
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
10 mar 2023 11:37
Partijen zijn gunstigere voorwaarden voor de levering overeengekomen.
En hoe ga je dit afdwingen?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
10 mar 2023 12:53
alfatrion schreef:
10 mar 2023 11:37
Partijen zijn gunstigere voorwaarden voor de levering overeengekomen.
En hoe ga je dit afdwingen?
Dat is vers twee. Vers een is dat Alfa gelijk heeft. Misschien goed om dat eerst te be-amen.

BasvanB
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2023 08:57

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door BasvanB »

Dank allen voor de reacties :)

Ik ben van plan om te bellen en te peilen hoe ze erin staan. Mocht het moeilijk moeten kan ik dat altijd nog overwegen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

kuklos schreef:
10 mar 2023 12:53
En hoe ga je dit afdwingen?
Ik ga dat niet afdwingen.

kuklos
Berichten: 9774
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
10 mar 2023 14:14
kuklos schreef:
10 mar 2023 12:53
En hoe ga je dit afdwingen?
Ik ga dat niet afdwingen.
Leuk: woordspelletjes. Of snap je echt niet dat de vraag is hoe TS dit moet afdwingen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 mar 2023 11:37
NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 09:10
Wellicht kunnen er mogelijkheden zijn dat u dit nieuwe contract kan afdwingen, maar bedenk dan wel dat u wellicht een opzegvergoeding moet betalen voor het huidige contract. Is het dan nog steeds lonend?
TS heeft de overeenkomst ontbonden noch opgezegd. Partijen zijn gunstigere voorwaarden voor de levering overeengekomen.
Een nieuw contract aanbieden is niet hetzelfde als gunstige voorwaarden voor het huidige contract. Op het moment dat het nieuwe contract in gaat (nieuwe startdatum, nieuwe voorwaarden), moet het oude contract dus opgezegd worden. Voortijdig opzeggen betekent afkoopsom.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zoals Snuffel1 al schrijft, de kans bestaat dat TS is gebeld door zoi'n energiecowboy die zegt dat hij dit energiebedrijf is terwijl hij dus alleen maar een bemiddelaar is. Kun je een bedrijf dus aan een afspraak houden als een bemiddelaar dit aanbod heeft gedaan en niet het bedrijf zelf? Het energiebedrijf wijst de aanvraag af. De bemiddelaar heeft dus een aanvraag gedaan bij het energiebedrijf en deze wijst het terecht af omdat TS al klant is. De bemiddelaar hoopte dus snel even provicie te vangen maar laat TS nu met de problemen achter.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 15:05
Voortijdig opzeggen betekent afkoopsom.
Niet per sé - dat hangt uiteraard ook van de omstandigheden van het geval af.

In dit geval wordt TS benaderd door de leverancier. TS heeft in ieder geval zelf niet opgezegd en is dus géén afkoopsom verschuldigd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 15:05
Een nieuw contract aanbieden is niet hetzelfde als gunstige voorwaarden voor het huidige contract. Op het moment dat het nieuwe contract in gaat (nieuwe startdatum, nieuwe voorwaarden), moet het oude contract dus opgezegd worden. Voortijdig opzeggen betekent afkoopsom.
Uit niets blijkt dat TS heeft opgezegd of ontbonden. TS is opgebeld door zijn leverancier en heeft van zijn leverancier een aanbod gekregen tot de levering van energie op basis van leuke tarieven. TS heeft dit aanbod aanvaard en daarmee is het huidige contract gewijzigd. Partijen kunnen ook overeenkomen om een overeenkomst te wijzigen. TS heeft lagere tarieven aangeboden gekregen met daarin vast opgenomen dat TS vanaf het moment van aanvaarden een jaar klant moet blijven. Als de leverancier daarnaast ook nog een vergoeding wilde voor gemiste inkomsten, dan had zij dat onderdeel van het aanbod moeten maken.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 10 mar 2023 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Uit niets blijkt ook dat het werkelijk de leverancier was. Waarom zouden ze anders een telefonisch aanbod intrekken terwijl ze in de gegevens al konden zien dat TS al klant was.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:38
Uit niets blijkt dat TS heeft opgezegd of ontbonden.
En zo word een verhaal weer uit zijn verband gehaald. Niemand zegt dat. Wat ik wel gezegd hebt is dat er wellicht een opzegvergoeding betaald moet worden voor het oude contract. Er kan pas opgezegd of ontbonden worden als het nieuwe contract ingaat.
alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:38
TS is opgebeld door zijn leverancier en heeft van zijn leverancier een aanbod gekregen tot de levering van energie op basis van leuke tarieven.
Correctie, TS is gebeld door een callcenter.
alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:38
TS heeft dit aanbod aanvaard en daarmee is het huidige contract gewijzigd.
Correctie, TS heeft een aanbod gehad voor een nieuw contract, niet voor het aanpassen van het huidige contract.
alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:38
Partijen kunnen ook overeenkomen om een overeenkomst te wijzigen.
Alles kan, partijen kunnen ook overeenkomen dat ze alleen onbespoten gele appels willen gaan eten, maar dat heeft hier niets mee te maken.
alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:38
TS heeft lagere tarieven aangeboden gekregen met daarin vast opgenomen dat TS vanaf het moment van aanvaarden een jaar klant moet blijven.
Dat heet een contract.
alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:38
Als de leverancier daarnaast ook nog een vergoeding wilde voor gemiste inkomsten, dan had zij dat onderdeel van het aanbod moeten maken.
Dat staat gewoon in het huidige contract.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

juliomariner schreef:
10 mar 2023 15:40
Uit niets blijkt ook dat het werkelijk de leverancier was. Waarom zouden ze anders een telefonisch aanbod intrekken terwijl ze in de gegevens al konden zien dat TS al klant was.
Dat blijkt hieruit:
BasvanB schreef:
10 mar 2023 09:05
Onlangs heb ik mijn verhuizing doorgegeven aan mijn energiebedrijf. Na bevestiging van de verhuizing dacht ik dat alles goed geregeld was. Van de week werd ik gebeld door de verkoopafdeling van het bedrijf met een speciaal aanbod (...)
Een advies aan TS om na te gaan of hij wel daadwerkelijk is gebeld door de verkoopafdeling van zijn energieleverancier is prima. Dat laat onverlet dat TS nu aangeeft dat hij een aanbod heeft gekregen van zijn energieleverancier. Dat feit betwijfelen enkel en alleen op grond dat dit mogelijk, eventueel, wellicht onjuist is is echt te mager.
kuklos schreef:
10 mar 2023 14:24
hoe TS dit moet afdwingen?
Waaruit maak jij uit op dat TS in een positie zal verkeren dat hij dat moet afdwingen?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 10 mar 2023 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ach, leesvoer voor het weekend :D :D

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 15:52
alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:38
Uit niets blijkt dat TS heeft opgezegd of ontbonden.
En zo word een verhaal weer uit zijn verband gehaald. Niemand zegt dat. Wat ik wel gezegd hebt is dat er wellicht een opzegvergoeding betaald moet worden voor het oude contract.
Als er niet wordt opgezegd, dan hoeft er geen opzegvergoeding te worden betaald, omdat je een opzegvergoeding betaald voor het opzeggen.
NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 15:52
Dat staat gewoon in het huidige contract.
Laat maar zien dan. Een contract is overeenkomst een schriftelijke overeenkomst en een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding van dat aanbod.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door juliomariner »

alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:59
juliomariner schreef:
10 mar 2023 15:40
Uit niets blijkt ook dat het werkelijk de leverancier was. Waarom zouden ze anders een telefonisch aanbod intrekken terwijl ze in de gegevens al konden zien dat TS al klant was.
Dat blijkt hieruit:
BasvanB schreef:
10 mar 2023 09:05
Onlangs heb ik mijn verhuizing doorgegeven aan mijn energiebedrijf. Na bevestiging van de verhuizing dacht ik dat alles goed geregeld was. Van de week werd ik gebeld door de verkoopafdeling van het bedrijf met een speciaal aanbod (...)
TS zegt hier dat hij gebeld is door de verkoopafdeling van het bedrijf echter dat kan iedereen wel beweren dat ze van dit bedrijf zijn. Er is geen bedrijf die een klant belt om een goedkoper aanbod te doen terwijl het contract nog gewoon loopt. Daarom mag er ernstig getwijfeld worden dat het bedrijf zelf gebeld heeft en geen bemiddelaar. Mede ook omdat het bedrijf de AANVRAAG schriftelijk heeft afgewezen.
Laatst gewijzigd door juliomariner op 10 mar 2023 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9774
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:59
kuklos schreef:
10 mar 2023 14:24
hoe TS dit moet afdwingen?
Waaruit maak jij op dat TS in een positie zal verkeren dat hij dat moet afdwingen?
Is het vandaag woorspelletjesdag of zo?

De openingspost is duidelijk, TS had een aanbod dat is teruggetrokken. TS wil toch dat aanbod. Dus TS zal moeten afdwingen dat ze dat aanbod gaan honoreren.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is een energiebedrijf verplicht om een geaccepteerd aanbod uit te voeren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 mar 2023 16:03
NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 15:52
alfatrion schreef:
10 mar 2023 15:38
Uit niets blijkt dat TS heeft opgezegd of ontbonden.
En zo word een verhaal weer uit zijn verband gehaald. Niemand zegt dat. Wat ik wel gezegd hebt is dat er wellicht een opzegvergoeding betaald moet worden voor het oude contract.
Als er niet wordt opgezegd, dan hoeft er geen opzegvergoeding te worden betaald, omdat je een opzegvergoeding betaald voor het opzeggen.
Om een nieuw contract te laten in gaan, zal de andere stopgezet moeten worden.
alfatrion schreef:
10 mar 2023 16:03
NeoDutchio schreef:
10 mar 2023 15:52
Dat staat gewoon in het huidige contract.
Laat maar zien dan. Een contract is overeenkomst een schriftelijke overeenkomst en een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding van dat aanbod.
Kijk in elk contract wat u gehad heeft over de kosten van voortijdig opzeggen. Zelfs de wet heeft zich hierin gemoeid met vaste tarieven. Elke energieleverancier heeft dat als vast beding er in staan.

Plaats reactie