Stagevergoeding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Stagevergoeding

Ongelezen bericht door dmv »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag naar aanleiding van een gesprek met een stagiare op werk.
Zij volgt de opleiding Social Work en loop 24u in de week stage bij een organisatie die een stagevergoeding volgens CAO ggz biedt.
Zij heeft geen studiefinanciering of ov-jaarkaart.
Zij heeft de afgelopen maand 136 euro ontvangen. M.i. klopt dit niet.

Onderstaande tekst uit de CAO:

1. Een stagiair heeft recht op een stagevergoeding als het een stage betreft die volgens het curriculum van de opleiding verplicht is (niet zijnde een
maatschappelijke stage) en een aaneengesloten periode van tenminste een maand duurt met een minimale omvang van 144 uur.
2. De hoogte van de stagevergoeding bedraagt € 350,- bruto per maand (01-06-2021); € 357,- (01-07-2022); €364,- (01-05-2023); €371 (01-01-2024). In dit bedrag is de vergoeding voor onkosten inbegrepen, waaronder de vergoeding voor reiskosten voor woon-werkverkeer. De hoogte van de stagevergoeding wordt aangepast conform algemene loonaanpassingen die volgen uit deze cao.
3. De stagevergoeding wordt niet verleend als de stagiair als werknemer (elders) een arbeidsovereenkomst heeft die recht geeft op loondoorbetaling gedurende de stageperiode.
4. Voor deeltijd-stagiairs geldt een vergoeding naar rato.
5. Stagiairs die niet kunnen beschikken over een ov-jaarkaart komen in aanmerking voor de reiskostenvergoeding woon-werkverkeer uit hoofdstuk 5 van deze cao. (H5 1. De werknemer krijgt een tegemoetkoming in de kosten voor het woon-werkverkeer. Dit zijn de kosten van het eenmaal dagelijks heen en weer reizen van zijn woning naar zijn werk (of opleidingsschool).
6. De werkgever betaalt de kosten verbonden aan noodzakelijke inentingen.

Ik bereken het als volgt: 144u = 100% > 104u = 0,72% | 357 euro x 72% = 257 euro
En wat betreft reiskosten zou zij wel aanspraak kunnen doen op de reiskostenvergoeding.

Maak ik hierin een misrekening?

Bedankt.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u dit al aangekaart bij de instantiedie die stagevergoeding verleent?

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door dmv »

De stagiare zegt dat ze te horen heeft gekregen dat het wel klopt.
Ik plaats daar dus mijn vraagtekens bij.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is vandaag pas de 20ste. Of gaat het over de vorige maand?

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Staat in het stage-contract dat ze werkt als stagiaire en dat de CAO-ggz van toepassing is ?

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door PGros »

dmv schreef:
20 okt 2022 15:18
1. Een stagiair heeft recht op een stagevergoeding als het een stage betreft die volgens het curriculum van de opleiding verplicht is (niet zijnde een
maatschappelijke stage) en een aaneengesloten periode van tenminste een maand duurt met een minimale omvang van 144 uur.
Hier voldoet ze al niet aan dus mag blij zijn dat je wat krijgt. Minimale omvang moet 144 zijn.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Har45 »

In de CAO wordt gesproken over een bruto vergoeding deze zou dan naar rato best wel iets van 257 euro kunnen zijn .
Maar dat is bruto daar gaan de sociale lasten vanaf en misschien maakt zij geen gebruik van loonheffing dan blijft er netto nog maar iets van 120 a 130 euro Netto over

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat de stage minstens 144 uur moet duren, maar niet per maand, maar in totaal.

Zie punt 4.

Er hoeven geen sociale lasten over een stagevergoeding betaald te worden.

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door dmv »

Lady1234 schreef:
20 okt 2022 15:43
Maar het is vandaag pas de 20ste. Of gaat het over de vorige maand?
Het betreft vorige maand
HandigeHarrie schreef:
20 okt 2022 15:44
Staat in het stage-contract dat ze werkt als stagiaire en dat de CAO-ggz van toepassing is ?
Ja
PGros schreef:
20 okt 2022 16:21
dmv schreef:
20 okt 2022 15:18
1. Een stagiair heeft recht op een stagevergoeding als het een stage betreft die volgens het curriculum van de opleiding verplicht is (niet zijnde een
maatschappelijke stage) en een aaneengesloten periode van tenminste een maand duurt met een minimale omvang van 144 uur.
Hier voldoet ze al niet aan dus mag blij zijn dat je wat krijgt. Minimale omvang moet 144 zijn.
Op welke manier moet ik dan de 'naar rato' in punt 4 lezen?
Har45 schreef:
20 okt 2022 16:37
In de CAO wordt gesproken over een bruto vergoeding deze zou dan naar rato best wel iets van 257 euro kunnen zijn .
Maar dat is bruto daar gaan de sociale lasten vanaf en misschien maakt zij geen gebruik van loonheffing dan blijft er netto nog maar iets van 120 a 130 euro Netto over
Ik dacht dat stagevergoeding onbelast was verder. Ik zal navraag doen naar de loonheffing.
snuffel1 schreef:
20 okt 2022 18:25
Artikel 1 uit het cao is van toepassing minimaal 144 uur op maandbasis en wat de andere punten betreft die niet omdat niet aan artikel 1 voldaan wordt. De stagiaire werkt 24 uur per week verdeeld over 5 werkdagen maal 21 werkdagen op maandbasis dan komt de stagiaire uit op 100,8 uur en heeft eigenlijk geen recht op een stagevergoeding maar het staat de werkgever wel vrij om in plaats van een stagevergoeding een onkostenvergoeding in het stagecontract op te nemen. Die 136 euro worden uitbetaald als zijnde reiskosten e.d. maar niet voor de werkzaamheden die uitgevoerd worden.
De 136 euro wordt niet betaald als zijnde reiskosten.
Wat betreft uren lijkt mij (24x52):12 = 104

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door PGros »

Als het inderdaad naar rato is dan moet je niet uitgaan van 144 uur uit punt 1 maar uitgaan van 36 of 40 uur per week. Net wat standaard is bij dat bedrijf. Tenminste dat lijkt me logischer dan van een minimum aantal uren uitgaan.
En er staat dat het bruto bedragen zijn.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onder punt 4 staat dat deeltijdstagiairs een vergoeding pro rato krijgen.

Stagevergoeding is wel belast, maar dat is door de loonheffingskortingen peanuts.

Als je het bedrag deelt door 36 uur, is het bruto ongeveer gelijk aan de algemene heffingskorting. Dus er dienen geen inhoudingen plaats te vinden.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De vraag is misschien simpeler. Is het een officieel erkende studie, want als het geen erkende studie is, dan is dat nog een punt waar niet aan voldaan wordt en dan kun je het als maatschappelijke stage zien.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand maar zeg twee weken stage loopt van bijvoorbeeld 40 uur per week, komt hij niet aan die minimale maand. Als de stage langer duurt dan een maand komen die 144 uur in beeld. Bij 24 uur per week moeten er minstens 6 weken stage gelopen worden.

En dan is punt 4 van toepassing.

Maar wat is er nu bruto uitgekeerd en wat zijn de eventuele inhoudingen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Methusalah »

Weet je zeker dat ze vorige maand wel de hele maand heeft gewerkt? Kan net zo naar rato zijn deze uitbetaling.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door sjohie »

TS, waarom niet doorverwijzen naar de afdeling P&O die hier verstand van hebben? Leuk dat u een poging tot duiding onderneemt, maar er zijn in uw eigen organisatie mensen voor aanwezig die dit (horen te) weten, inclusief randvoowaardelijke dingen als CAO bepalingen etc.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ze heeft al geinformeerd of het klopt (het antwoord was ja), maar mss niet bij PZ.
Taalkundig gezien slaat het stukje over minimaal 144 uur m.i. terug op "stage" en niet op maand, want anders zou er m.i. moeten staan "minstens 144 uur per maand". Anders zou alleen vergoeding gegeven worden bij een (vrijwel) fulltime stage en dan is punt 4 soort van overbodig.
En dan is het genoemde bedrag van toepassing met de deeltijdfactor 24/36 of 24/40 (afhankelijk van de vraag hoeveel uren fulltime daar is); dat is dan wel inclusief reiskostenvergoeding.
Dus niet alleen de vraag stellen "klopt het" maar met de eigen berekening gaan zeggen "VOLGENS MIJ IS DIT DE JUISTE BEREKENING".

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door dmv »

Ik zal haar haar salarisafschrift vragen, nogmaals jullie informatie meenemen in de berekening en ongeacht die uitkomst uitleg bij P&O vragen.
Bedankt, ik kom er volgende week (waarschijnlijk, alle afdelingen intern zijn onderbezet) op terug.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door Jablan »

snuffel1 schreef:
21 okt 2022 13:33
De gewerkte uren worden op maandbasis vast gesteld en omdat een maand gemiddeld 30,5 dagen heeft zijn het aantal gewerkte uren per maand verschillend.
Voor de verwerking van salarissen en stagevergoedingen wordt gewerkt met gemiddeldes:
21,75 werkdagen per maand
156 uur per maand bij 36 uur per week.

De 144 uur is de minimum-duur van de stage om voor deze vergoeding in aanmerking te komen; komt overeen met 4 volledige werkweken binnen de GGZ.
De stagevergoeding geldt ook voor mensen, die 1 of 2 dagen per week stage lopen gedurende langere tijd, zolang ze in totaal maar aan die 144 uur / 20 dagen komen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door kuklos »

dmv schreef:
21 okt 2022 17:46
Ik zal haar haar salarisafschrift vragen, .............
Je hebt dus de vraag gesteld zonder die loonstrook überhaupt gezien te hebben?

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Stagevergoeding

Ongelezen bericht door dmv »

kuklos schreef:
21 okt 2022 20:14
dmv schreef:
21 okt 2022 17:46
Ik zal haar haar salarisafschrift vragen, .............
Je hebt dus de vraag gesteld zonder die loonstrook überhaupt gezien te hebben?
Klopt. Sowieso omdat ik afga op haar eigen verantwoordelijkheid en antwoorden.
Daarnaast ik zelf geen held ben in het lezen van mijn eigen salarisafschrift, laat staan die van haar met andere 'constructies'.
Nu ik over iets meer antwoorden vanuit forumleden beschik kan ik gerichter kijken ipv me verliezen in een hoop cijfers.

Plaats reactie