LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdens risicoverzekering Cardiff

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bonscot
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2008 19:17

Overlijdens risicoverzekering Cardiff

Ongelezen bericht door bonscot »

Ik heb de volgende vraag en hoop dat iemand ons advies kan geven:

We hebben voor ons allebei een overlijdensrisicoverzekering bij Cardiff lopen waar we vanaf willen.
In de voorwaarden staat er dat deze minimaal 2 maanden vantevoren opgezegd dient te worden. Dit kan eens in de 5 jaar in ons geval voor 12-7-2010.
Nu hebben we in januari diverse brieven, e-mails en een aangetekende brief naar dsb verzekeringen ( dit is nu weer de afdeling die erover gaat ) alsmede naar de curatoren, cardiff zelf en anglo dutch met het verzoek de verzekering stop te zetten en het restant van de premie uit te keren.
Hierop kregen we in februari een antwoord dat we geen reden voor beeindiging opgegeven zouden hebben en ze deze verzekeringen niet stop zouden zetten.
bij punt 4 op het wijzigingsformulier is door ons aangegeven: beeindiging verzekering, recht op premierestitutie en tevens een berekening van het door hun nog uit te keren bedrag.
Zij verwijzen ook naar punt 3.d van de verzekeringsvoorwaarden. Hieruit maken wij op dat aan het eind van elke periode van 5 jaar, te rekenen vanaf de ingangsdatum (12-7-2005) van de verzekeringen, schriftelijk kan worden opgezegd, met een minimale opzegtermijn van 2 maanden. De opzegging kan ten eerste kenbaar gemaakt worden na het verstrijken van een periode van 12 maanden. Dit houdt dat wij op 13-7-2006 al kenbaar hadden kunnen maken dat wij de verzekering wenste te beeindigen. Zo hebben wij ook al tijdens een bezoek in mei 2009 van een DSB medewerker aangegeven dat wij deze polissen wilde beeindigen. Hierop is door ons ook nog eens een schrijven in augustus 2009 geweest, omdat wij tot op dat tijdstip geen antwoord mochten krijgen ...
Tevens geven wij gelijk aan dat er bij ons geen sprake is van wanbetaling.
Nu hebben we wederom hetzelfde ritueel in mei herhaald waaronder wederom 1 aangetekende brief naar dsb verzekeringen. Hierop hebben wij een standaard schrijven gehad gedateert 28 mei, met als referentie: informatie afwikkeling klachten .... daar dit wederom geen bevredigend antwoord was, hebben we zojuist gebeld en te horen gekregen dat deze verzekeringen pas weer over 5 jaar opgezegd kunnen worden omdat we te laat zijn met opzeggen. De aangetekende brief is de 21e mei bij ze binnen gekomen terwijl dat volgens hun de 12e had moeten zijn.
Volgens de mevrouw aan de telefoon zouden we wederom een brief moeten sturen maar nu met een klacht waarbij de vraag maar is of we in ons gelijk gesteld worden.

Nu is de vraag na dit lange verhaal, hebben we juridisch een poot om op te staan? Aangezien we bij de 1e aangetekende brief al hebben vermeld dat het hier om de beeindiging van het contract ging met het verzoek het restant van de beide pollisen uit te keren.

Ik kan me niet voorstellen dat ze hier zo mee weg kunnen komen. Maar voordat we naar een advocaat toe gaan en weer geld uit moeten geven zonder resultaat graag advies

Ieder advies is welkom.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Overlijdens risicoverzekering Cardiff

Ongelezen bericht door courier »

Ik denk dat jullie onomstotelijk tijdig en met inachtneming van de voorwaarden hebben gemeld van die verzekering af te willen. Alleen vraag ik mij af -nu de naam DSB valt- of die verzekering wellicht is verpand aan een DSB-hypotheek? Zo ja dan moeten zij er ook mee accoord gaan en zij kunnen wellicht aanvullende voorwaarden stellen.
Er wordt gesproken over een overlijdensrisicoverzekering die (afkoop)waarde vertegenwoordigt. Weten jullie dat wel zeker of is hier sprake van een arbeidsongeschiktheidsverzekering die indertijd tegen koopsom is gesloten en meegefinancierd met de hypotheek? Dan kan er ook geen sprake zijn van premie-achterstand, wellicht wel van koppelverkoop en in dat laatste geval heeft DSB een 2e reden zijn formele poot zo lang mogelijk stijf te houden.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Overlijdens risicoverzekering Cardiff

Ongelezen bericht door marcel75 »

Courier,
Een overlijdensrisicoverzekering heeft geen afkoopwaarde omdat het een risicoverzekering is. Een levensverzekering heeft wel een afkoopwaarde omdat het een spaarverzekering is.

TS,
Is de polis niet verpand aan een bank? Dat is het geval als de verzekering bedoeld is om in geval van overlijden de openstaande schuld af te lossen. In dat geval kun je niet zomaar de verzekering opzeggen.
Ook zie ik niet in waarom je premierestitutie hebt gevraagd. Ik vrees ook dat het daar misgegaan is. Je hebt een verzekering afgesloten voor de duur van 5 jaar. Gedurende die periode moet je premie betalen. Als je verzekering opzegt, dan stopt de verzekering 5 jaar nadat deze is ingegaan. Ik zie niet waarom je dan nog premierestitutie zou moeten krijgen.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Overlijdens risicoverzekering Cardiff

Ongelezen bericht door courier »

Marcel:
Dat was inderdaad 1 aspect waar ik vraagtekens achter zet, even los van de terminologie: afkoopwaarde versus premierestitutie.
Jij gaat uit van een vaste looptijd van 5 jaar, ik denk dat als je niet tijdig schriftelijk reageert de looptijd telkens met 5 jaar wordt verlengd, reden waarom DSB er alle belang bij heeft de zaak te traineren en/of zich van de domme te houden, kortom financieel voordeel genereren bij deze klassieke "negatieve optie".
Ik vind dat TS eerst maar eens duidelijkheid moet verschaffen over ons beider vragen.

stofzuigertje

Re: Overlijdens risicoverzekering Cardiff

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De aangetekende brief van Januari en de beantwoorde mails zijn een bewijs van tijdig opzeggen.
Als ze aanvullende voorwaarden sturen blijft deze datum staan.
Wel moet alles voor 2 maanden binnen zijn.
Dus 21 mei is te laat ontvangen en niet de stuur datum is bepalend.

Echter, de verzend datum is er ook nog en als zij deze 2 weken bewijsbaar laten liggen geld hun verwerk datum niet.
De ontvangst is bepalend en niet verwerk datum!

Dus verstuur datum eind April of begin Mei + 1 week is redelijk.
Dus wanneer is het verstuurd en houd rekening met 4 en 5 mei en zo!
Zij moeten binnen 1 werkdag alles verwerken dus als maandag een brief aangetekend binnen zou komen moeten ze het dinsdag verwerkt hebben en niet 2 weken laten liggen en bij verstuur datum zou U een rechtszaak kunnen winnen, gezien eerdere uitspraken.

Gesloten