Privacy schending Post.nl

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Thijs124 schreef:
25 feb 2024 21:53
Zo vreemd is dat niet.
-> Toch wel heel vreemd dat mijn rekening naar iemand anders gaat...
-> Toch wel heel vreemd dat iemand anders precies kan zie wat en waar ik iets koop.
->Toch wel vreemd dat ik van iemand anders afhankelijk ben of ik een aan mij gerichte rekening uiteindelijk ontvang....

Ik zie dat nergens staan Thijs124.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind het wel een vreemd verhaal. Ben benieuwd waar dit nu uiteindelijk fout gaat.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zoals ik de hele privacy verklaring lees staat erin dat zodra van een mailadres bekend is dat het bij een bepaald adres hoort dit gebruikt kan worden voor ....,lees maar. Heel veel in ieder geval.
Of dit allemaal correct is, ik weet het niet.
Maar het staat er in ieder geval wel.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dit geeft natuurlijk een enorme toestand als iemand gaat verhuizen en zijn PostNL account niet beëindigd heeft op zijn vorige adres. De nieuwe bewoner heeft geen account op zijn nieuwe adres. PostNL stuurt vele zaken voor zijn adres naar de mail van de vorige bewoner. Aan mailadressen is vaak niet de naam te herleiden, wat trouwens ook niks uitmaakt voor een computerprogramma.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Precies, onze zoon woont nu nog thuis. Over een jaartje of zo niet meer. Nu gaan wij super met elkaar om, maar dat kan in andere families heel anders zijn.
Dan zie dus nooit mijn Post.NL rekening, en gaan mijn betaalde aankopen retour afzender buiten de EU.

En nu het vervolg, ondertussen heeft zoon de rekening naar mij doorgemaild.
Ik kon hem openen en gewoon via Ideal vanuit eigen mailadres aan Post.NL betalen.
Even later ontving mijn zoon de betaalbevestiging in zijn mail !!

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat betekent dus dat uw zoon zijn emailadres aan het adres heeft gekoppeld met zijn PostNL account en de verkoper vergeten is uw emailadres in te vullen en dit blanco heeft gelaten. Dan gaat PostNL naar het bekende adres in hun systeem mailen.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Thijs124 »

PostNL doet de douane aangifte, stuurt dus ook de berichten zelf door. Ik denk dat PostNL niet op zoek gaat naar het mailadres opgegeven door de verzender als er al een mailadres op dat huisadres bekend is. Het computersysteem ziet een koppeling van woonadres met een mailadres. Dus dan is het klaar.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
26 feb 2024 00:09
En nu het vervolg, ondertussen heeft zoon de rekening naar mij doorgemaild.
Ik kon hem openen en gewoon via Ideal vanuit eigen mailadres aan Post.NL betalen.
Even later ontving mijn zoon de betaalbevestiging in zijn mail !!
Dan is de werkwijze in ieder geval consistent :wink:

Zou het wel PostNL zijn die hier iets fout doet? Zou dit niet bij de verkoper fout gaan?

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door PGros »

Moneyman schreef:
26 feb 2024 08:53
Zou het wel PostNL zijn die hier iets fout doet? Zou dit niet bij de verkoper fout gaan?
Waarschijnlijk doet de verkoper het fout. Ik krijg normaal de e-mails van postnl op mijn e-mail adres dat ik opgeef bij de verkoper (En die is bij iedere verkoper anders)
Als de verkoper dat e-mail adres niet doorgeeft dan pas kiest postnl voor het e-mail adres in het account op het bijbehorende adres.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

De verkoper heeft op de nota mijn mailadres vermeld. Via de T&T is dit in te zien.
Dezelfde nota wordt door Post.nl gebruikt voor het opmaken van de Inklaringsrekening. Ze kunnen aan de hand van die rekening ook zien dat er 3 producten inzitten, welke Post.nl dan ook per stuk specificeerd.

Ondertussen bijgepraat met medewerker van Post.NL, die snapt er niets van, in de systemen staat bij dat pakket mijn mailadres.

Post.nl Advies:
Mijn zoon moet zijn post.nl account maar opheffen, dan krijgt hij ook geen berichten meer..............
Krijgt mijn partner het dan ?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Thijs124 »

PostNL advies is ook om maar een account per adres te hebben.
Dus als je partner een ander adres heeft maakt het niet uit.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Waar staat dat je maar één account per huisadres mag hebben ?

Wel staat er het volgende:
Een PostNL-account is een combinatie van een e-mailadres en wachtwoord waarmee je veilig gebruik kunt maken van onze diensten.

Maar als je Post.NL inklarings-rekening dan naar een compleet ander mailadres (=account) gaat lijkt me dit verre van veilig.
Mijn zoon had ook gewoon mijn bestelling hierdoor kunnen annuleren, zonder dat ik het ooit wist......

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, als onze vriend Ridder/dagkoers ooit die kamer verhuurd aan een jeugdige schone uit een ver aziatisch land, kan het zomaar zijn dat er allerlei bestellingen op zijn adres binnen komen waarvan hij de nota krijgt, maar ondertussen van niks weet?

Ik zal dan nog maar even wachten met de overtollige slaapkamer online te zetten.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Precies, in mijn optiek een privacy schending van het ergste soort.
En hoe gaat dit dan in (studenten-) huizen welke niet op huisnummer gedeeld zijn ?

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Thijs124 schreef:
26 feb 2024 14:32
PostNL advies is ook om maar een account per adres te hebben.
Kan het nog niet vinden.

Maar er is ook goed nieuws, bij het pakket waarbij Post.nl aangaf dat ik nog steeds moet betalen, is ineens toch aangekomen. En zowaar op mijn mailadres bevestigd.
Nu het andere pakketje nog, zoon houd zijn mail in de gaten......

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch wel leuk dit. Je hoeft een factuur immers pas te betalen nadat je 'm hebt ontvangen... :wink:

Plaats reactie