Privacy schending Post.nl

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Onlangs wat gekocht in een niet EU land, vanzelfsprekend met mijn gegevens en mailadres.

Op een gegeven moment moet er dan een mail komen over de inklaringskosten.

Maar die komt maar niet. Toevallig onze zoon aan de lijn, hij staat ingeschreven op ons huisadres, maar is op vakantie.

Hij blijkt op zijn mailadres een "vreemde" mail te hebben ontvangen van Post.nl, gericht aan mij. Daarin naast het verzoek de inklaringskosten te betalen alle gegevens over kosten en T&T van het pakje. Hij dacht dat het spam was, en wilde de mail al weggooien.

Hoe is het mogelijk dat Post.NL een mail zend (met veel privacygevoelige info) naar een compleet ander mailadres (gelukkig familie) en dat ik niets ontvang !
Uit controle blijkt dat de mail echt is.
Wat als mijn zoon de mail als spam had weggegooid, dan was het pakje zonder dat ik het ooit geweten had retour gegaan !!

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Cro »

Check eens met je zoon of die niet toevallig een PostNL account heeft gemaakt met zijn mail adres op jullie adres of de Mijn PostNL App ooit geactiveerd heeft met zijn mail adres voor jullie adres om bijvoorbeeld inkomende post of pakketjes te volgen. Daar komt dit namelijk volgens mij uit voort.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mijn complimenten aan Postnl dat ze een onbekend mailadres weten.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Er moet inderdaad een koppeling van het mailadres en het woonadres zijn. Ze geven aan bij registratie van een mailadres dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen meerdere bewoners op het zelfde adres.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Eén van jullie heeft een postnl account aangemaakt en dat is degene met een slecht geheugen. :wink:

peter17111962
Berichten: 579
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door peter17111962 »

De oorzaak hiervan is erg simpel. Heel veel bedrijven hanteren een administratie waarbij 1 adres slechts
1 mailadres en 1 naam en 1 klant nummer kan hebben. Dus als er op 1 adres meerdere personen wonen
met dezelfde achternaam, zijnde een zoon of dochter, dan is de kans zeer groot dat dit helemaal fout gaat.
Pas nog bij familie van mij, drie meerderjarige thuiswonende kinderen alle drie klant van een Nederlands postorderbedrijf. Iedere keer weer wordt daar 1 persoon van gemaakt, met als gevolg dat als persoon 1
inlogt dat zomaar ineens daar de voorletters van zijn broer te voorschijn ziet komen en het bank rekening
nummer van hun zus. Dat aangepast levert 3 dagen later weer problemen op als hun zus iets wil bestellen
en haar gegevens op die site niet meer kloppen. Uw klachten zijn dus niet het gevolg van privacy schending
maar het gevolg van een gebrekkige administratie bij in uw geval Post.nl die net als zoveel andere bedrijven
niet kunnen omgaan met meerdere personen met dezelfde achternaam op een en hetzelfde adres.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

peter17111962 schreef:
25 feb 2024 12:36
Uw klachten zijn dus niet het gevolg van privacy schending
maar het gevolg van een gebrekkige administratie bij in uw geval Post.nl die net als zoveel andere bedrijven
niet kunnen omgaan met meerdere personen met dezelfde achternaam op een en hetzelfde adres.
Dit antwoord is duidelijk afkomstig van iemand met gebrekkige kennis van zaken. Zomaar een gokje, je gebruikt geen postnl app/account.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Cro »

Ben wel benieuwd welk postorder bedrijf dat dan is met een administratie uit de vorige eeuw, ik ken er in Nederland namelijk geen een die niet werkt met persoonlijke accounts waar de accountnaam bepalend is in plaats van het adres. Wat vrij lachwekkend zou zijn als dat echt waar is, ook gelijk een reden daar nooit wat te bestellen, want als ze zoiets al niet op orde hebben, wat is er dan verder nog mis?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt ook in de Postapp diverse mailadressen opgeven.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
25 feb 2024 12:46
Je kunt ook in de Postapp diverse mailadressen opgeven.
Dat klopt, maar per adres is maar 1 postaccount mogelijk.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
25 feb 2024 12:36
De oorzaak hiervan is erg simpel. Heel veel bedrijven hanteren een administratie waarbij 1 adres slechts
1 mailadres en 1 naam en 1 klant nummer kan hebben.
Dat is echt volslagen onzin.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

ZeerPrivé schreef:
25 feb 2024 11:33
Mijn complimenten aan Postnl dat ze een onbekend mailadres weten.
Precies, heel bijzonder !

Er zijn twee pakjes onderweg, zelfde afzender uit niet EU land.
Bij eerste pakje komt de inklaringsmail van Post.NL netjes in mijn mailbox terecht (ik heb geen Post.NL account trouwens)
Bij tweede pakje komt de inklaringsmail in de mailbox van mijn zoon. Zijn mailadres staat op geen enkele wijze in relatie tot het pakket.
Enige verbinding is dus hetzelfde huisadres.

Dus eigenlijk is het een grote tombola wie de inklaringsrekening krijgt binnen de familie ???

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dus als het via PostNL ingeklaard wordt gebruikt PostNL automatisch indien bekend de koppeling in hun systeem adres mailadres. Dan gaan ze niet meer bij de verzender navragen.
Bij andere transporteurs afhankelijk hoe daar de koppelingen met de mailadressen zijn. Ooit een keer ingelogd om een pakje te ontvangen daarna is het bekend.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Cro »

Thijs124 schreef:
25 feb 2024 13:49
Dus als het via PostNL ingeklaard wordt gebruikt PostNL automatisch indien bekend de koppeling in hun systeem adres mailadres. Dan gaan ze niet meer bij de verzender navragen.
Bij andere transporteurs afhankelijk hoe daar de koppelingen met de mailadressen zijn. Ooit een keer ingelogd om een pakje te ontvangen daarna is het bekend.
Ik meende dat die koppeling andersom is, als de verzendende partij het mail adres correct digitaal aanlevert bij de zending wordt dat adres volgens mij primair gebruikt, gebeurt dat niet, kijken ze of er een account actief is op het adres en gebruiken ze dat adres, en als laatste als geen van dat mogelijk is sturen ze een brief via de post.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door rwolters »

Misschien nog een andere optie: wellicht besteld via het account van je zoon? Of dat er nog was ingelogd bij de webwinkel met het emailadres van je zoon?

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het is natuurlijk absoluut geen toeval dat je zoon die mail krijgt, dat is 100% zeker geen random vergissing. Ergens is er simpelweg een link met accounts op hetzelfde adres, dus U maakt heel veel drama over iets wat zelf veroorzaakt is.

peter17111962
Berichten: 579
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Moneyman schreef:
25 feb 2024 13:13
peter17111962 schreef:
25 feb 2024 12:36
De oorzaak hiervan is erg simpel. Heel veel bedrijven hanteren een administratie waarbij 1 adres slechts
1 mailadres en 1 naam en 1 klant nummer kan hebben.
Dat is echt volslagen onzin.
Zowel die kennis van mij als enkele jaren geleden ikzelf hadden hier last van toen
mijn broer tijdelijk hier in hetzelfde huis woonde als ik.
Ik logde in, bestelde iets en dat ging goed.
3 weken later logde mijn broer in met zijn login gegevens
en jawel hoor. mijn rekening nummer stond nu opeens in zijn gegevens en dus veranderd.
paar weken later logde ik in met mijn login en mijn code. En jawel hoor.
Zijn rekening nummer stond nu weer tussen mijn gegevens.
Het gevolg was dat wij beide een paar hele boze telefoontjes gepleegd hebben richting
de firma Conrad en dat ze twee klanten kwijt zijn.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Arizonakid schreef:
25 feb 2024 15:51
Het is natuurlijk absoluut geen toeval dat je zoon die mail krijgt, dat is 100% zeker geen random vergissing. Ergens is er simpelweg een link met accounts op hetzelfde adres, dus U maakt heel veel drama over iets wat zelf veroorzaakt is.
Veel drama ?
Het is toch bizar dat als ik wat bestel bij een winkel onder mijn naam, vanzelfsprekend met mijn mailadres, alwaar mijn zoon nog nooit wat besteld heeft, hij van post.nl de inklaringsrekening krijgt, en hij via de T&T dus precies kan zien wat en waar ik iets gekocht heeft.
Dat post.nl dit dan gewoon de rekening stuurt naar iemand anders, is behoorlijk vreemd.

Ondertussen gaat het amateuristische gedoe bij Post.NL verder.
Van het eerste pakje, waar ik dus wel zelf de rekening kreeg en op 22-02-2024 betaalde, krijg ik nu net een bericht van Post.nl dat ik moet betalen !
Wat een chaos........

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het is inderdaad best vreemd als de post er vanuit gaat dat ze gelijk de juiste persoon te pakken als ze een e-mail adres vinden dat aan dat adres gekoppeld is. Ze versturen wel persoonlijke informatie.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Privacy schending Post.nl

Ongelezen bericht door Thijs124 »


Plaats reactie