Recht op geld terug bij aankoop op Marktplaats?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bojangles
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2023 20:36

Recht op geld terug bij aankoop op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Bojangles »

Hallo allemaal,

Ik heb van de week een iPad Pro 11” 2020 en Apple Pencil 2 verkocht via marktplaats.

De iPad is een Apple refurbished product en de Apple Pencil 2 is een coolblue tweede kans. Op de iPad zit nog een jaar Apple garantie en op de Apple Pencil 2 jaar garantie van Coolblue, voor beiden heb ik de factuur uitgeprint en digitaal gegeven.
——————————
De koper heeft het opgehaald en op z’n gemak kunnen bekijken en testen.

Nu stuurt de koper een bericht dat de Apple Pencil elke zoveel elke 5 minuten de verbinding met de iPad verbreekt en begint hij (Oekraïnes meneer) moeilijk te doen en zegt hij dat de Pencil beschadigd is en dat hij niet weet of het aan de iPad ligt of de pencil.

Ik heb beide producten impulsief gekocht en 1 of twee keer gebruikt en waarna het een paar maand op de plank heeft gelegen, daarbij verkoop ik al 15 jaar af en toe op Marktplaats en heb ik nog nooit problemen gehad.

Als ik wist dat iets defect was zou ik het zelf onder garantie hebben teruggestuurd en heb ik zelf zoiets van als er wel wat aan mankeert pakt hij het zelf maar op met Apple en/of Coolblue.

Ik weet ook niet of hij een van de twee of allebei de producten heeft laten vallen in de tussentijd.

Heeft de koper recht om z’n geld terug te eisen?

Ik weet namelijk niet goed hoe ik hier mee om moet gaan, ik verkoop al 15 jaar op Marktplaats en ik heb nog nooit problemen gehad met een koper, ik ben zelf wel een keer opgelicht maar dat was mijn eigen onoplettendheid.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op geld terug bij aankoop op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij kan zoveel eisen. Lekker laten kletsen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Recht op geld terug bij aankoop op Marktplaats?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Misschien hem uitleggen hoe hij gebruik kan maken van de garantie? Dat zou voor hem wel eens lastig kunnen zijn, als (kort geleden?) geimmigreerde persoon.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Recht op geld terug bij aankoop op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het is heel simpel. Indien u als consument verkocht hebt (dus niet als bedrijf) dan heeft hij geen recht op geld terug.

Hij koopt het zoals hij het product heeft ontvangen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht op geld terug bij aankoop op Marktplaats?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het conformiteitsbeginsel is ook van toepassing bij de verkoop tussen particulieren. Het is alleen de koper die dan moet bewijzen dat het product bij aflevering non-conform is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op geld terug bij aankoop op Marktplaats?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
18 apr 2023 13:24
Het is alleen de koper die dan moet bewijzen dat het product bij aflevering non-conform is.
Precies. En daar zal het in deze casus op stuk lopen, aangezien er ter plekke uitgebreid getest is.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Recht op geld terug bij aankoop op Marktplaats?

Ongelezen bericht door juliomariner »

want niemand neemt natuurlijk een defect apparaat mee.

Plaats reactie