Rijsschool Mercator: 'We hebben u verkeerde datum doorgegeven kom volgende maand maar terug'

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Milad99
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2019 15:40

Rijsschool Mercator: 'We hebben u verkeerde datum doorgegeven kom volgende maand maar terug'

Ongelezen bericht door Milad99 »

Mijn vrouw had enkele maanden geleden in België een Terugkommoment. Het terugkommoment is een verplichte opleiding van 4 uur die men 6 tot 9 maanden na afgifte van een definitief rijbewijs B moet volgen. Weken voor de afspraak heeft ze gebeld om de afspraak te verzetten omdat ze die dag helaas niet bij kon zijn. Dat kon, maar dan wel na het betalen van een boete van 55 euro.

Ze heeft een nieuwe afspraak gekregen (via mail), namelijk vandaag 11 november 2022. Mijn vrouw woont nu in Nederland en is om 6 uur in de ochtend uit huis vertrokken om op tijd bij aanwezig te zijn. Eenmaal aangekomen werd ze verteld dat ze maar volgende maand terug moet komen omdat ze zich vergist hebben in de datum.

Nu kan dit uiteraard gebeuren en kan ik hier enigszins begrip voor opbrengen. Maar de rijschool brengt geen begrip op als iemand weken van tevoren een afspraak wilt verzetten. In dat geval leggen ze een boete op voor het ongemak.

Valt hier iets aan te doen want ik vind het principieel niet correct dat zij hiermee weg denken te komen tenzij het hun zelf betreft dan leggen ze je zo een boete op.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rijsschool Mercator: 'We hebben u verkeerde datum doorgegeven kom volgende maand maar terug'

Ongelezen bericht door crazyme »

Voor het terugkommoment betaal je vooraf 108 euro* inclusief btw. Als je het terugkommoment laattijdig (nà de normale periode van 6 tot 9 maanden) volgt, betaalt je een toeslag van 54 euro*.
Kan het zijn dat de boete moet worden betaald omdat de afspraak buiten de normale periode van 6-9 maanden valt ?

Dan heeft dat toch niets te maken met het verzetten van de afspraak?

Methusalah
Berichten: 1182
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Rijsschool Mercator: 'We hebben u verkeerde datum doorgegeven kom volgende maand maar terug'

Ongelezen bericht door Methusalah »

Milad99 schreef:
10 nov 2022 13:42
Ze heeft een nieuwe afspraak gekregen (via mail), namelijk vandaag 11 november 2022.
Eh, vandaag is het nog geen 11 november. Dat is morgen pas.

Zo zie je maar dat vergissen in een datum zeer menselijk is. :D

En even snel onderzoek wijst uit dat de boete niet vanwege het verplaatsen is maar omdat de afspraak buiten de verplichte periode valt. En aangezien de afspraak is verschoven tot enkele maanden na de oorspronkelijke afspraak weet ik wel bijna zeker dat dit eigen verantwoordelijkheid is.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/26 ... stuurders/

Maar meer dan 6.500 mensen misten ook die deadline en kregen daarop nog eens twee maanden uitstel tot vijf december. Bij het cursusgeld van 103 euro komt voor hen wel een extra bedrag van 51 euro bij.

Milad99
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2019 15:40

Re: Rijsschool Mercator: 'We hebben u verkeerde datum doorgegeven kom volgende maand maar terug'

Ongelezen bericht door Milad99 »

Inderdaad vergissen in een datum is menselijk. Als mijn vrouw zich vergist in de datum dan krijgt zij een boete van 54 euro maar als rijschool Mercator zich vergist in een datum en wij kosten moeten maken daardoor dan mogen zij ermee wegkomen? Kan ik de gemaakt kosten op hun verrekenen?

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijsschool Mercator: 'We hebben u verkeerde datum doorgegeven kom volgende maand maar terug'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Milad99 schreef:
11 nov 2022 00:14
Als mijn vrouw zich vergist in de datum dan krijgt zij een boete van 54 euro maar als rijschool Mercator zich vergist in een datum en wij kosten moeten maken daardoor dan mogen zij ermee wegkomen? Kan ik de gemaakt kosten op hun verrekenen?
Het is heel simpel. Voor een dergelijke "boete" (niet het juiste woord, maar goed) is een rechtsgrond. Voor jouw kosten (nog) niet. Als je dat wel wilt, zul je schadevergoeding moeten vorderen (maar dan moet uiteraard wel aan alle eisen voldaan worden).

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijsschool Mercator: 'We hebben u verkeerde datum doorgegeven kom volgende maand maar terug'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Milad99 schreef:
11 nov 2022 00:14
Inderdaad vergissen in een datum is menselijk. Als mijn vrouw zich vergist in de datum dan krijgt zij een boete van 54 euro maar als rijschool Mercator zich vergist in een datum en wij kosten moeten maken daardoor dan mogen zij ermee wegkomen? Kan ik de gemaakt kosten op hun verrekenen?
Naar Nederlands recht wel. Ik vermoed alleen dat Belgisch recht van toepassing is.

Plaats reactie