LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
a.bern
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2012 00:37

teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door a.bern »

hallo,
vandaag kwam ik er achter dat ik in 2012 teveel huursubsidie heb gekregen, men had gewoon een te hoge huur ingevuld. nu is dit niet mijn fout geweest, en ik wist tot op vandaag niet dat ik teveel huursubsidie kreeg. moet ik dat dan toch terug betalen, een brief van dit gegeven wilde de belastingdienst niet geven.
weet iemand hoe het zit? groet a bern

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door kuklos »

Natuurlijk moet je het terugbetalen. Maar hoe precies? Geen idee.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door crazyme »

De belastingdienst verzint die huur toch niet ? Die moet ergens vandaan komen . En die stond vast ter controle in uw aanvraag.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door grun »

a.bern schreef:vandaag kwam ik er achter dat ik in 2012 teveel huursubsidie heb gekregen, men had gewoon een te hoge huur ingevuld. nu is dit niet mijn fout geweest, en ik wist tot op vandaag niet dat ik teveel huursubsidie kreeg. moet ik dat dan toch terug betalen,
Ja. De huurtoeslag (geldt ook voor zorgtoeslag trouwens) krijg je in de vorm van een voorschot. Pas na 31 december kan de definitieve berekening gemaakt worden omdat dan pas je jaarinkomen bekend is.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Inderdaad staat de huur ook vermeld op je controle overzicht. Op dat punt is het jou verwijtbaar dat je teveel huursubsidie heb ontvangen. Zal niks anders opzitten dan terug te betalen. Misschien nog een kleine troost: Bij de Toeslagen afdeling mag je dat in 24 termijnen doen. ;)

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mevrouw is niets verwijtbaar. Dat is hier ook helemaal niet aan de orde. Volgens de normale regels moeten onverschuldigde betalingen worden terugbetaald. Daarom is het verstandig om bedragen die niet kunt plaatsen altijd een jaar of vijf op een spaarrekening te laten staan.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

alfatrion schreef:Mevrouw is niets verwijtbaar. Dat is hier ook helemaal niet aan de orde. Volgens de normale regels moeten onverschuldigde betalingen worden terugbetaald. Daarom is het verstandig om bedragen die niet kunt plaatsen altijd een jaar of vijf op een spaarrekening te laten staan.
Als je nalatig bent in het controleren of de gegevens juist zijn, hoe wil je dat dan noemen?? Vuile brillenglazen??

En een jaar of 5 op je spaarrekening laten staan kan niet iedereen. Heel veel mensen hebben huur-zorg-kindgebonden toeslag kei- en keihard nodig om de maand door te komen. Anders hadden ze ook geen huurtoeslag nodig.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie niet in waarom iemand geld dat niet voor hem besteed is niet apart zou kunnen zetten, maar kennelijk wel kan rondkomen als dat geld niet aan hem was uitbetaald. Verder geef je niet aan waar staat dat TS verplicht zou zijn om het werk van de belastingsdienst te controleren. Daarmee is het voor mij niets meer dan een zelfverzonnen regel. Overigens is het nog steeds niet aan de orde of het wel of niet verwijtbaar zou zijn. Als TS een miljoen van een ander onverschuldigd had ontvangen dan had deze dat ook terug moeten betalen. Het is trouwens ook verstandig om een spaarpotje achter de hand te houden voor onvoorziene uitgaven.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door bprosman »

Verder geef je niet aan waar staat dat TS verplicht zou zijn om het werk van de belastingsdienst te controleren.
Belastingdienst geeft altijd aan dat je zelf verantwoordelijk bent voor (controle van) de aangeleverde gegevens.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS geeft aan zelf geen fouten te hebben gemaakt. Kennelijk is de aanvraag correct en is er in de uitwerking een fout gemaakt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door bprosman »

men had gewoon een te hoge huur ingevuld
Het voornaamwoord "men" duidt over het algemeen op een 3e persoon of personen. Het is in ieder geval niet TS, dus het zou duidelijkheid scheppen of "men" de belastingdienst is.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door grun »

alfatrion schreef:TS geeft aan zelf geen fouten te hebben gemaakt. Kennelijk is de aanvraag correct en is er in de uitwerking een fout gemaakt.
Dat zou best kunnen, maar dan is er ergens iets misgegaan bij de controle. Want voor zover ik weet stuurt de belastingdienst altijd een voorschotbeschikking waarop de bedragen staan die nodig zijn voor de berekening, zoals de huur en het geschatte jaarinkomen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door nevermind »

grun schreef:
alfatrion schreef:TS geeft aan zelf geen fouten te hebben gemaakt. Kennelijk is de aanvraag correct en is er in de uitwerking een fout gemaakt.
Dat zou best kunnen, maar dan is er ergens iets misgegaan bij de controle. Want voor zover ik weet stuurt de belastingdienst altijd een voorschotbeschikking waarop de bedragen staan die nodig zijn voor de berekening, zoals de huur en het geschatte jaarinkomen.
Om niet te vergeten via "Mijn toeslagen " op internet de gang van zaken te controleren.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door ArneLH »

Wat alfatrion bedoelt is dat voor de vraag of er terug moet worden betaald het niet van belang is of de TS nalatig is geweest oid.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door kokka »

TS zal, als de belastingdienst achter de fout komt, het te veel betaalde bedrag terug moeten betalen plus heffingsrente.
Ik heb zelf een aantal jaar terug een naheffing gekregen, waarbij de belastingdienst zelf van mijn orginele aangifte was afgeweken en mijn aangifte bleek toch juist te zijn. ik had dus teveel terug gekregen en dit kon ik mooi plus 120 euro rente terug betalen.. bezwaar werd gewoon afgewezen.
de reden was dat je zelf verantwoordelijk ben om de gegevens op de voorlopig aanslag te controleren.
Dus TS.. als je geen heffingsrente wil betalen kan je het het beste zo snel mogelijk terug storten aan de belastingdienst

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door alfatrion »

De heffingsrecht ben je niet verschuldigd omdat er een plicht tot controleren zou bestaan, maar omdat dit in de wet staat. De heffingsrente wordt zo gekozen dat het niet loont om geld van de belasting te lenen noch om bij hen te sparen.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Bij toeslagen is er nog geen sprake van heffingsrente. Er kan alleen sprake zijn van invorderingsrente.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door tenormin »

En geloof het of niet, maar ook de Belasting kan een fout maken. Kreeg (op de ouderwetse manier ingevuld verzonden papieren) een huurtoeslag van €200,00 per maand. In september een brief: Sorry, wij hebben een foute berekening gemaakt, onze excuses daarvoor. Of ik even €1800,00 terug wilde storten. Kon ook in termijnen, maar dan kwam er wel rente bij. Dat was echt au.. maar goed, het kan dus wel degelijk. Heb het wel snel terugbetaald, geld even geleend van zoon, want ik gun ze geen rente, ook geen eurocent. Oh ja, er stond ook nog, vriendelijk, bij dat ik te allen tijde zelf wel verantwoordelijk bleef, ook kennelijk voor hun fouten. Hoe leuk was dit?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door nevermind »

tenormin schreef:En geloof het of niet, maar ook de Belasting kan een fout maken. Kreeg (op de ouderwetse manier ingevuld verzonden papieren) een huurtoeslag van €200,00 per maand. In september een brief: Sorry, wij hebben een foute berekening gemaakt, onze excuses daarvoor. Of ik even €1800,00 terug wilde storten. Kon ook in termijnen, maar dan kwam er wel rente bij. Dat was echt au.. maar goed, het kan dus wel degelijk. Heb het wel snel terugbetaald, geld even geleend van zoon, want ik gun ze geen rente, ook geen eurocent. Oh ja, er stond ook nog, vriendelijk, bij dat ik te allen tijde zelf wel verantwoordelijk bleef, ook kennelijk voor hun fouten. Hoe leuk was dit?

En heel veel!
Daarvoor hou ik ook steeds zoals eerder in dit topic vermeld, "Mijn Toeslagen" in de gaten.
Alleen het duurt dan weet ik hoelang, dat de fout weer recht gezet is of wordt.
Dat er dan invorderingsrente moet betaald worden, als er een fout van de belastingdienst is, begrijp ik tot heden niet.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het doet er toch niet toe wie de fout heeft gemaakt, als je toeslag hebt ontvangen waar je geen recht op hebt moet je het terugbetalen. Niks vreemds aan.
Dat je rente zou moeten betalen terwijl de fout bij de BD ligt vind ik dan wel weer belachelijk.

Gesloten