Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Marit_88
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2023 17:52

Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Marit_88 »

Beste allemaal,

Mijn naam is Marit en ik ben nieuw hier.

Ik heb mezelf aangemeld omdat ik een beetje van het kastje naar de muur wordt gestuurd en ik hoop dat ik hier passende antwoorden op mijn vragen krijg in Jip & Janneke taal.

Mijn situatie is als volgt: 7 jaar geleden heb ik met mijn nu bijna ex-vriend samen een huis gekocht. Wij gaan helaas uit elkaar, maar dit is voor ons beide gewoon beter. Hij werkt als ZZPer en heeft al jaren mooie cijfers en ik heb al die tijd gewoon in loondienst gewerkt met een heel erg goed salaris. (iets meer dan 2x modaal). Ik ben voor de liefde vanuit Noord Holland naar Zeeland verhuist maar ik wil weer graag terug naar NH.

Daarom hebben wij toendertijd in de koopovereenkomst laten opnemen dat hij 75% eigenaar zou zijn en ik 25%. Wij hebben een gezamenlijke rekening en ik heb in die 7 jaar ook altijd 25% van het hypotheekbedrag betaald. Nu wilt hij de woning overnemen en ik gun het hem echt van harte, want hij heeft zijn bedrijf immers aan huis. Maar nu komt de bank met allerlei vragen en toetsingen wat ergens wel begrijpelijk is, maar toch niet helemaal compleet duidelijk... Zijn financieel adviseur heeft het erover dat ik een ontruimingsclausule moet ondertekenen? Ik ben heel erg meegaand en welwillend genoeg, want ik wil dat hij het huis gewoon kan overnemen. Komt ook bij dat ik niet zit te wachten op een verkoop van het huis, want het huis zit in de hogere prijsklasse (rond de 850.000) en daar is het koperspubliek gewoon wat kleiner voor. Maar wat houdt dit nu precies in, zo'n ontruimingsclausule? Ik wil gewoon zsm verder met mijn leven dus hij hoeft niet bang te zijn dat ik in het huis blijft zitten... Ben liever vandaag dan morgen weg zeg maar...

Dat was vraag 1...

Vraag 2:
Ik ben aan het azen op een koopwoning welke pas op z'n vroegst in januari 2024 vrijkomt. Feitelijk heb ik de toezegging al gehad, maar de overdracht kan niet eerder plaats vinden dan begin januari. Mijn ouders (beide 70 plus, klein pensioen en huurtoeslag) hadden al aangeboden om tot die tijd weer in het ouderlijk huis in te trekken. Heel fijn en lief natuurlijk, maar ik zie mezelf geen 3 maanden bij mijn ouders wonen en misschien wel het allerbelangrijkste... Ik wil niet dat die mensen in de problemen komen met hun pensioenuitkering en huurtoeslag daar ik nog gewoon inkomen uit werk heb. Een woning huren via een wooncoöperatie kan niet voor zo'n korte periode en aangezien ik nergens ingeschreven sta voor een huurwoning, bungel ik sowieso onderaan de lijst. Dus ik ben sowieso aangewezen op de vrije sector of particuliere sector.

Nu kan ik via via voor 3 maanden een bungalow huren op een vakantiepark maar ik kan mezelf daar niet laten inschrijven.

Een briefadres bij mijn ouders opgeven kan blijkbaar tegenwoordig niet meer (die regels zijn veranderd) maar om mezelf nu echt in te schrijven bij mijn ouders wil ik ook niet doen, want ik zou het vreselijk vinden als mijn ouders straks gekort (dus gestraft) worden terwijl zij mij juist willen helpen...

Ik heb ook nog een jongere broer, zijn vrouw en hij werken beide in loondienst en hebben een dochter. Helaas kan ik daar niet bij intrekken want die wonen te klein voor mij als logee. Is het bij mijn broer inschrijven dan misschien een beter idee? Of wordt ik voor die 3 maanden aangeslagen als fiscaal partner van mijn broer en zijn vrouw en komen zij dan in de problemen met hun hypotheekrente aftrek (want zij bezitten samen een koophuis)?

Mijn probleem is gewoon dat ik zowel mijn ouders, als ook mijn broer en schoonzusje, niet in de problemen wil brengen voor die 3 maanden dat ik 'even van de radar' af ben. Dus wat zouden jullie mij aanraden in deze situatie? Want ik heb de Belastingdienst gebeld en deze sturen mij weer door naar de SVB in het geval ik bij mijn ouders in zou trekken (lees; postadres) en heeft geen passend antwoord op de vraag of indien ik voor 3 maanden zou intrekken bij mijn broer. Ik snap dat er overal personeelstekort is, maar ik heb 2x contact gehad met de BD en met een en dezelfde vraag en beide keren kreeg ik de indruk dat ik geholpen werd door een callcentermedewerker met weinig tot geen kunde.

Dus help....?

Ooo... nog een stiekeme derde vraag... ik heb ergens gehoord dat per 1 januari 2024 het kopen van een huis goedkoper wordt? Ik ben al aan het zoeken geweest op internet maar kan hier niks over vinden. Wat wordt er precies veranderd of zit ik er helemaal naast? :lol:



Alvast bedankt voor jullie reacties!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zijn veel vragen.

Laat ik maar beginnen met vraag 2.

Het hangt van de gemeente van uw ouders af of u hun adres tijdelijk als briefadres mag gebruiken.

Lees hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nadres-heb

Bij een briefadres zijn er geen fiscale of financiële nadelen voor uw ouders. Als u echt bij hen zou wonen, heeft uw inwoning ook slechts voor die periode invloed op hun huurtoeslag. Niet op de AOW, het pensioen of de zorgtoeslag.

Bij echt inwonen bij uw broer zijn er voor hen geen fiscale of financiële nadelige consequenties. Uiteraard ook niet als u hun adres als briefadres zou mogen gebruiken.

Ter informatie, bij een stel die fiscaal partner van elkaar zijn, zoals uw ouders, of broer en schoonzus, kan een derde geen fiscaal partner zijn.

Dus ga navraag doen bij de gemeente van uw ouders. Willen ze niet meewerken aan een briefadres, trek daar dan “gewoon” in en vergoed uw ouders die drie maanden huurtoeslag.

Vraag 3.

Dat huizen per 1-1-24 goedkoper zouden worden lijkt me sterk. Zie daar geen aanleiding voor.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vraag 1.

U bent samen ongetwijfeld bezig het volledige eigendom en de volledige hypotheek op naam van uw aanstaande ex te krijgen. Maar persoonlijk zie ik helemaal geen grond voor het tekenen van een ontruimingsverklaring door u.

U wilt weg, en zodra dat kan, bent u weg. Zo’n verklaring wordt soms opgesteld als een stel gaat samenwonen, niet als ze uit elkaar gaan.

Normaal gesproken kost een adviseur “goudgeld”, laat hem dan ook maar wat doen voor dat geld en laat hem precies uitleggen waarom hij zo’n verklaring nodig vindt.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Voor tijdelijke huisvesting kunt u vaak ook op een vakantiepark terecht (zoals een Roompot via https://www.roompotbusiness.nl/particul ... rd-holland)

Roompot uit het voorbeeld is wel erg duur, maar er zijn genoeg goedkopere opties.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Lady1234 schreef:
22 aug 2023 15:41
Vraag 1.

U bent samen ongetwijfeld bezig het volledige eigendom en de volledige hypotheek op naam van uw aanstaande ex te krijgen. Maar persoonlijk zie ik helemaal geen grond voor het tekenen van een ontruimingsverklaring door u.

U wilt weg, en zodra dat kan, bent u weg. Zo’n verklaring wordt soms opgesteld als een stel gaat samenwonen, niet als ze uit elkaar gaan.

Normaal gesproken kost een adviseur “goudgeld”, laat hem dan ook maar wat doen voor dat geld en laat hem precies uitleggen waarom hij zo’n verklaring nodig vindt.
Toen ik in scheiding lag, en mijn partner wilde ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid moest er ook een ontruimingsverklaring worden getekend. De bank zit namelijk niet te wachten op iemand die ze niet meer kunnen plukken maar die nog wel in dat huis woont.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
22 aug 2023 15:41
Maar persoonlijk zie ik helemaal geen grond voor het tekenen van een ontruimingsverklaring door u.

U wilt weg, en zodra dat kan, bent u weg. Zo’n verklaring wordt soms opgesteld als een stel gaat samenwonen, niet als ze uit elkaar gaan.
Dat is te simpel gedacht. Weet je hoe vaak mensen zich in een dergelijk traject bedenken of zaken anders lopen dan gepland? Voor de bank is het heel simpel: men wil de eigen risico's uiteraard beperken - en dus moet die verklaring getekend worden.

Het is overigens ook gewoon een harde NHG-voorwaarde (al is die hier natuurlijk niet van toepassing). Maar die geven wel een duidelijke uitleg:
Voor ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid is het uitgangspunt dat sprake moet zijn van een relatiebeëindiging waarbij de vertrekkende partner de woning duurzaam dient te hebben verlaten, of zal verlaten. Wanneer de vertrekkende partner de woning nog niet duurzaam verlaat voor of op het moment van overdracht, dan dient de vertrekkende partner een ontruimingsverklaring te tekenen. Hierin dient minimaal opgenomen te zijn dat de vertrekkende partner als doel heeft de woning zo spoedig mogelijk duurzaam te verlaten. De ontruimingsverklaring moet ertoe leiden dat de woning vrij van huur en gebruik kan worden verkocht.

In het specifieke geval dat sprake is van ondernemerschap, is ontslag van de ondernemer uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van de lening ook toegestaan, onder de nadrukkelijke voorwaarde dat de te ontslagen geldnemer geen (mede-)eigenaar (meer) is van de woning. De geldverstrekker dient hierbij er echter wel voor te zorgen dat bij een eventuele verkoop van de woning, in alle gevallen sprake dient te zijn van een verkoop vrij van huur en gebruik. Dit kan bijvoorbeeld ook met behulp van een ontruimingsverklaring. Het is in dat kader aan de geldverstrekker de geldnemer vooraf goed te informeren over de betekenis van een dergelijke verklaring en zich ervan te vergewissen dat de geldnemer zich bewust is van de gevolgen die deze verklaring met zich kunnen brengen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, als ik het goed begrijp is die ontruimingsverklaring is in zekere zin een papieren tijger, bedoelt ingeval de vertrekkende partner nog niet direct weg kan? Je kunt juist door die verklaring nog een tijdje op het adres ingeschreven staan, begrijp ik dat goed? Komt er dan wel een einddatum in te staan, of is dat niet nodig?

Marit_88
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2023 17:52

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Marit_88 »

Dank jullie wel voor de reacties! :)

Dus even resume; feitelijk de beste oplossing is bij mijn broertje aankloppen... hij & zijn vrouw beide in loondienst, getrouwd en een koophuis, dus mijn inkomen wordt niet meegeteld. Zij krijgen geen geneuzel met de Belastingdienst. En de ontruimingsverklaring is slechts een dingetje voor de bank... Nou, de bank hoeft niet bang te zijn want ik ga graag met gillende banden richting vakantiepark hihihi!!!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Jablan »

Alternatief voor vakantiepark: zoek eens op 'short-stay' plus de naam van de plaats waar je wilt wonen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Ivo.w »

StevieNL81 schreef:
22 aug 2023 16:26
Voor tijdelijke huisvesting kunt u vaak ook op een vakantiepark terecht (zoals een Roompot via https://www.roompotbusiness.nl/particul ... rd-holland)

Roompot uit het voorbeeld is wel erg duur, maar er zijn genoeg goedkopere opties.
Maar die vakantieparken mag je niet als inschrijvingsadres gebruiken. Dus zul je elders ingeschreven moeten staan bij de gemeente, eventueel met een briefadres.

Een 'normale' inschrijving bij de ouders zal in dit geval uitsluitend invloed hebben op de huurtoeslag van de ouders. Niet op pensioen, AOW of zorgtoeslag. De financiële gevolgen van zo'n inschrijving voor enkele maanden zijn dus redelijk te overzien.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Wellicht een simpele ziel oplossing maar kan je niet ingeschreven blijven tot 31 december bij je spoedig ex vriend en vanaf 1 januari 2024 op je nieuwe woning? Ik lees nergens dat jullie gigantische ruzie hebben en elkaar in de haren vliegen en dat kan jou een berg aan administratie schelen en geen familie die in problemen komt (potentieel) met korte tijd meerdere adressen. In de tussentijd kan je gewoon ergens in een tijdelijk bungalow zitten.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

HADES2001 schreef:
23 aug 2023 09:41
Wellicht een simpele ziel oplossing maar kan je niet ingeschreven blijven tot 31 december bij je spoedig ex vriend en vanaf 1 januari 2024 op je nieuwe woning? Ik lees nergens dat jullie gigantische ruzie hebben en elkaar in de haren vliegen en dat kan jou een berg aan administratie schelen en geen familie die in problemen komt (potentieel) met korte tijd meerdere adressen. In de tussentijd kan je gewoon ergens in een tijdelijk bungalow zitten.
Nee, als je ingeschreven blijft in de woing dan kan je er naar terugkeren en dat risico wil de bank niet nemen. Vandaar de ontruimingsverklaring waarmee je gebonden bent om je spullen weg te halen voor een bepaalde datum.
Dus inschrijven bij broer en naar het vakantiepark is de beste oplossing.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door PGros »

Volgens mij hoeft een ontruimingsverklaring geen einddatum te hebben. En zeker niet zo kort als een paar maanden.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

PGros schreef:
23 aug 2023 10:18
Volgens mij hoeft een ontruimingsverklaring geen einddatum te hebben. En zeker niet zo kort als een paar maanden.
Goeie gedachte, maar zonder einddatum hoef je mss nooit te ontruimen ..... dan heeft de bank geen zekerheid.
Die koopwoning is niet zeker wat betreft datum (en nog niet zeker of ze die kan kopen?) dus een deadline om te ontruimen/ je uit te schrijven is een risico dat ik niet graag zou nemen. Ik neem tenminste aan dat het er vooral om gaat dat ze zich laat uitschrijven voor de deadline.


16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
22 aug 2023 19:04
Kortom, als ik het goed begrijp is die ontruimingsverklaring is in zekere zin een papieren tijger, bedoelt ingeval de vertrekkende partner nog niet direct weg kan? Je kunt juist door die verklaring nog een tijdje op het adres ingeschreven staan, begrijp ik dat goed? Komt er dan wel een einddatum in te staan, of is dat niet nodig?
Wat ik begrijp is het vooral belangrijk zodra de bank het huis wil verkopen. Dan moet je vrijwillig opkrassen, het betekent niet dat je eerder verplicht weg moet.

bloem000
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:00

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door bloem000 »

Is het niet mogelijk dat je tot 1 januari op het adres van je ex blijft ingeschreven staan ?
En daar aast tijdelijk een postbusnummer nemen, dan hoef je niemand lastig te vallen lijkt me

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De eigenaar/bewoner neemt een hypotheek en in de voorwaarden staat dat de woning bij gedwongen verkoop leeg opgeleverd moet worden. Maar als de partner, die de nieuwe hypotheekakte niet ondertekend heeft, er nog ingeschreven blijft staan dan vormt dat een risico voor de bank.
Daarom wil de bank een ontruimingsverklaring hebben (ik vermoed met een deadline maar mss met vergelijkbare tekst als die van de eigenaar (= de partner nadat zij uitgekocht is).
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 23 aug 2023 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uit elkaar, wat een gedoe als ZZP en woningnood

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe vaak nog diezelfde link? :mrgreen:

Plaats reactie