vasthouden geld door marktplaats

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
dravertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 apr 2006 17:46

vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door dravertje »

Een collega van mij is een verzamelaar van spullen van een bekend biermerk. Via oa marktplaats koopt en verkoopt hij spullen aan en van andere verzamelaars.
Begin dit jaar werd bekend dat de belastingdienst gaat bekijken of mensen handelaar zijn of niet. Hier heeft hij begrip voor, maar hij was niet op de hoogte wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voor hem. Hij denkt immers dat hij hobbymatig geen hinder hiervan zal ondervinden.
Op het moment dat hij zijn 30e betaalverzoek aanmaakt via de beveiligde omgeving van marktplaats en de betaling rond is met de koper, wordt er medegedeeld dat er een probleem is met zijn account. Hij vraagt aan marktplaats wat er aan de hand is, maar krijgt niet veel informatie. Uiteindelijk komt hij via via erachter dat marktplaats zijn geld achterhoudt omdat hij een kopie legitimatiebewijs en bsn-nummer moet aanleveren. Als hij dit niet doet, krijgt hij zijn geld niet.
Mijn collega heeft voor dit laatste geen begrip. Hij voelt zich 'in de val' gelokt.
In hoeverre had marktplaats hem moeten informeren over de nieuwe richtlijnen en wat dit kan betekenen voor kopers en verkopers? Hij heeft nooit bericht gehad van marktplaats met informatie hieromtrent.
Mogen ze zomaar zijn geld achterhouden als dwangmiddel om een kopie legitimatiebewijs en bsn-nummer te verkrijgen? Hij vind het namelijk niet veilig om dit zomaar af te geven.
Wat kan hij nog doen? tips zijn welkom.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

Marktplaats geeft adverteerders regelmatig een update over nieuwe voorwaarden etc. Ook in 2023 hebben ze dat gedaan:
https://help.marktplaats.nl/s/article/r ... platformen

Het kan natuurlijk zijn dat iemand daar geen interesse in heeft en dit niet leest, maar dat kun je MP niet verwijten.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... tingdienst.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

dravertje schreef:
23 mar 2024 14:44
Een collega van mij is een verzamelaar van spullen van een bekend biermerk. Via oa marktplaats koopt en verkoopt hij spullen aan en van andere verzamelaars.
Begin dit jaar werd bekend dat de belastingdienst gaat bekijken of mensen handelaar zijn of niet. Hier heeft hij begrip voor, maar hij was niet op de hoogte wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voor hem. Hij denkt immers dat hij hobbymatig geen hinder hiervan zal ondervinden.
Eerlijk gezegd komt de tweede zin niet echt over als hobbymatig. Dingen kopen om het vervolgens weer te verpatsen doe je om er beter van te worden.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uw kennis kan maar beter doen wat Marktplaats vraagt. Wetgeving verplicht Marktplaats namelijk daar om te vragen, zie de links in het bericht van Lowieze.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als je die gegevens, legitimatiebewijs en bsn nummer niet wil delen met marktplaats dan misschien wel rechtstreeks met de belasting dienst.
Dat is zeker veilig voor jou. Of ook voor je vriend.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dus het is niet dat ze zijn verkopen melden bij de belastingdienst maar omdat het "onveilig" is dat hij zich niet wil identificeren? Yeah right.
Maar het is een leuke vraag of ze zijn geld mogen gijzelen, heeft uw vriend/collega de voorwaarden al eens bekeken waar hij akkoord mee is gegaan?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Daar kun je natuurlijk wel iets tegen beginnen via de rechter. Dat zal ze leren. Wel is dan legitimatiebewijs verplicht. Dat is wel veilig.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Deze mevrouw claimt ook een particuliere verkoper te zijn https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-in ... ntum-teddy

Was de afgelopen dagen te koop voor 55 euro bij de Kwantum, massaal opgekocht om voor het 3 tot 5 dubbele door te verkopen https://www.ad.nl/video/productie/topdr ... gle.com%2F

Ja ja, allemaal particuliere verkopers...

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
23 mar 2024 16:17
Deze mevrouw claimt ook een particuliere verkoper te zijn https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-in ... ntum-teddy

Was de afgelopen dagen te koop voor 55 euro bij de Kwantum, massaal opgekocht om voor het 3 tot 5 dubbele door te verkopen https://www.ad.nl/video/productie/topdr ... gle.com%2F

Ja ja, allemaal particuliere verkopers...
Het gaat natuurlijk niet om het bedrag wat je voor je product vraagt of je een particuliere of zakelijke verkoper bent.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
23 mar 2024 16:24
ZeerPrivé schreef:
23 mar 2024 16:17
Deze mevrouw claimt ook een particuliere verkoper te zijn https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-in ... ntum-teddy

Was de afgelopen dagen te koop voor 55 euro bij de Kwantum, massaal opgekocht om voor het 3 tot 5 dubbele door te verkopen https://www.ad.nl/video/productie/topdr ... gle.com%2F

Ja ja, allemaal particuliere verkopers...
Het gaat natuurlijk niet om het bedrag wat je voor je product vraagt of je een particuliere of zakelijke verkoper bent.
Klopt gaat niet om de vraagprijs (voor de verkoper wel), het gaat om een artikel kopen om door te verkopen. Aanbieders schrijven zelfs dat 'ze' de volgende week bij hun worden geleverd. Maar die 'particuliere' verkopers verpesten het voor degenen die het gewoon een leuke spiegel vinden om te gebruiken. En nee, ik had geen belangstelling voor een dergelijke spiegel.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
23 mar 2024 16:30


Klopt gaat niet om de vraagprijs, het gaat om kopen om door te verkopen. Aanbieders schrijven zelfs dat 'ze' de volgende week bij hun worden geleverd. Maar die 'particuliere' verkopers verpesten het voor degenen die het gewoon een leuke spiegel vinden om te gebruiken.
En nee, ik had geen belangstelling voor een dergelijke spiegel.
Ben ik het niet mee eens. Als je die spiegel leuk vond, had je hem snel bij Kwantum kunnen bestellen.
Dit is gewoon zaken doen, dat mag op Marktplaats.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
23 mar 2024 16:33
ZeerPrivé schreef:
23 mar 2024 16:30


Klopt gaat niet om de vraagprijs, het gaat om kopen om door te verkopen. Aanbieders schrijven zelfs dat 'ze' de volgende week bij hun worden geleverd. Maar die 'particuliere' verkopers verpesten het voor degenen die het gewoon een leuke spiegel vinden om te gebruiken.
En nee, ik had geen belangstelling voor een dergelijke spiegel.
Ben ik het niet mee eens. Als je die spiegel leuk vond, had je hem snel bij Kwantum kunnen bestellen.
Dit is gewoon zaken doen, dat mag op Marktplaats.
Zaken doen, dan ben je een zakelijk verkoper. Ja, dat mag.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat om de aantallen verkopen, meer dan 30 verkopen, of het verkoopbedrag, meer dan € 2.000.

Dan wordt het doorgegeven aan de belastingdienst.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
23 mar 2024 16:36


Zaken doen, dan ben je een zakelijk verkoper. Ja, dat mag.
Nee hoor, zo werkt dat niet bij MP.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
23 mar 2024 16:37
Het gaat om de aantallen verkopen, meer dan 30 verkopen, of het verkoopbedrag, meer dan € 2.000.

Dan wordt het doorgegeven aan de belastingdienst.
Ja, weet ik. Maar veel 'particuliere' verkopers (vaak dezelfde mensen die het regelmatig hebben over een 'graaicultuur') kopen massaal artikelen op om door te verkopen. Zit je zo aan die 2000 euro.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Methusalah »

dravertje schreef:
23 mar 2024 14:44
Begin dit jaar werd bekend dat de belastingdienst gaat bekijken of mensen handelaar zijn of niet. Hier heeft hij begrip voor, maar hij was niet op de hoogte wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voor hem. Hij denkt immers dat hij hobbymatig geen hinder hiervan zal ondervinden.
Dus hij hoort dit en kiest er voor om daar niet even in te duiken om te kijken wat die gevolgen zijn. Tja... Dat vind ik naief en eigen schuld. En iets is een hobby tot het niet zo is, en die grens ligt niet bij de intentie maar bij het inkomen en de belastingdienst. Ook dat had hij zelf natuurlijk kunnen bedenken.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
23 mar 2024 16:39
ZeerPrivé schreef:
23 mar 2024 16:36


Zaken doen, dan ben je een zakelijk verkoper. Ja, dat mag.
Nee hoor, zo werkt dat niet bij MP.
Niet meer, nee. Vandaar dat ik al enkele jaren niet meer spullen verkoop op MP. Gaat of naar bekenden of naar het grofvuil. Kringloop krijgt ook nauwelijks nog wat van me. Hebben het wat mij betreft ook verpest voor zichzelf.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat ik “over” heb, geef ik weg. Niemand belangstelling? De kliko.

dravertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 apr 2006 17:46

Re: vasthouden geld door marktplaats

Ongelezen bericht door dravertje »

Iedereen bedankt voor de info. Ik ga jullie bevindingen doorgeven.

Plaats reactie