LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vreemde adviseur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ammama
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2012 21:49

vreemde adviseur

Ongelezen bericht door ammama »

Tijdje geleden is een adviseur langs geweest had nog wat polissen liggen en ja heb een aflossings vrije hypotheek voor het afkopen van de polissen rekent hij 350 euro en voor het omzetten van de hypotheek naar een bankspaar vorm 1750 nu komt het een polis is inmiddels afgekocht maar door prive omstandigheden hebben mijn vrouw en ik besloten om eerst niets aan de hypotheek te doen voor die ene polis ben ik accoord gegaan met hem 175 euro te betalen voor het werk dat hij al gedaan had maar nu komt het de bedragen zijn in eens excl btw en als de omstandigheden prive beter zijn wil hij alsnog door gaan met het omzetten van de hypotheek.
Gelukkig heb ik nog niks getekend.
En als ik al door zou gaan zal het geld dat uit die ene polis komt nog niet eens genoeg zijn om zijn kosten te dekken.
Hoe pak ik dit het beste aan.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vreemde adviseur

Ongelezen bericht door dhc »

Sorry maar dit verhaal is mij te warrig....onleesbaar en onbegrijpelijk.
Denk dat niemand je kan helpen, er is geen touw aan vast te knopen.

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: vreemde adviseur

Ongelezen bericht door Rense »

@Ammama

Een adviseur moet vooraf afspraken maken over de kosten.

Probleem in deze is dat bemiddeling vrijgesteld is van BTW en advies BTW plichtig is.
Ook wanneer er een intentie tot bemiddeling is (wat in deze situatie volgens mij zo is) is er geen BTW verschuldigd.

In dit geval kun u dus volstaan met het betalen van € 175,00.

Voor de toekomst bent u volledig vrij in uw keuze van adviseur. Laat u niets opdringen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: vreemde adviseur

Ongelezen bericht door ArneLH »

Rense schreef:@Ammama

Een adviseur moet vooraf afspraken maken over de kosten.

Probleem in deze is dat bemiddeling vrijgesteld is van BTW en advies BTW plichtig is.
Ook wanneer er een intentie tot bemiddeling is (wat in deze situatie volgens mij zo is) is er geen BTW verschuldigd.

In dit geval kun u dus volstaan met het betalen van € 175,00.

Voor de toekomst bent u volledig vrij in uw keuze van adviseur. Laat u niets opdringen.
Om hier even op verder te gaan: u bent een redelijke vergoeding verschuldigd voor de gedane werkzaamheden, zowel €175 als excl. en incl. BTW voldoet hieraan lijkt mij. Daarnaast kun je niet van elke consument verwachten dat hij weet dat hij te maken heeft met een prijs excl. BTW, tenzij dat er is bijverteld.

lozevisser
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2011 22:54

Re: vreemde adviseur

Ongelezen bericht door lozevisser »

Sterker nog , op grond van de wet ob 1968 is het voor ondernemers expliciet verboden om aan consumenten een prijsopgave c.q offerte de doen waarin alleen een ex btw bedrag genoemd wordt.
Iedere prijsopgave van deze aard wordt geacht inclusief te zijn tenzij er expliciet de bedragen ex btw, de bijbehorende btw en het totaal inclusief btw te betalen bedrag worden gespecificeerd.
Uw financieel adviseur handelt in strijd met de wet, advies is alleen de 175 betalen en geen zaken meer mee doen, dit is elementaire kennis die hij blijkbaar niet bezit dus hij moet nodig terug naar school of een ander vak zoeken.

Gesloten