Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
roger.meinten
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2020 13:21

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door roger.meinten »

Lady1234 schreef:
11 jan 2022 15:15
Het is echt simpel. Is er een testament, dan moet er een verklaring van erfrecht worden opgemaakt.

Is er geen testament, dan is een bank soms bereid, als alleen kinderen de erven zijn, bij een gering saldo op de bankrekening, tot afwikkeling over te gaan.


Echt niet... Ben meerdere keren testamentair Executeur geweest. Testament is ook nodig als je geen spullen hebt. Denk aan je lichaam: anders mogen de erfgenamen beslissen wat er met de overledene gebeurd.

roger.meinten
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2020 13:21

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door roger.meinten »

Lady1234 schreef:
10 jan 2022 19:35
Johannes123Heerde schreef:
10 jan 2022 19:23
Een duidelijk antwoord heb ik nog niet. In het zeer simpele testament staat de ene belangrijk zin:
"Ik benoem mijn (stief) zoon Johannes.... tot mijn enige erfgenaam"

Rest dus mijn vraag: wat kan een dure verklaring van erfrecht hier nog aan toevoegen of verduidelijken??
Ctr uitdraai er bij gedaan uitsluitend als bewijs dat dit het laatste testament was.

En waarom is het dan voor de bank wettelijk verboden om dit testament in het dossier te hebben??
Ten eerste zou uw moeder op haar sterfbed een nieuw testament gemaakt kunnen hebben, of het bestaande testament hebben ingetrokken.

Daarnaast kunnen er kinderen zijn die zij dan wellicht met dit testament onterfd heeft, maar die in ieder geval recht hebben op hun legitieme portie.

De bank kan dus rustig dit testament in het dossier leggen, maar ze hebben er niets aan.

U bent blijkbaar een stiefzoon. Zonder testament zou u niets geerfd hebben.

Tenzij moeder en stiefvader in gemeenschap van goederen getrouwd zijn: moeder heeft dan 50% en stiefvader heeft 50%

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Mk »

Moneyman schreef:
10 jan 2022 18:19
witte angora schreef:
10 jan 2022 17:48
De vraag is: waarom is dat nodig? Antwoord: omdat de overheid dat zo gesteld heeft. Maar waarom heeft de overheid dat gesteld, wat is nu precies de achterliggende gedachte?
Heel basaal en ook heel logisch: om zekerheid te hebben wie de erfgenamen zijn (en wie er dus over de rekening mag beschikken).

Er is een heel mooi stroomschema voor, zie hier.
Die is nogal verouderd.

https://www.nvb.nl/verklaring-van-erfrecht/

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mk schreef:
03 jan 2023 14:01
Moneyman schreef:
10 jan 2022 18:19
Er is een heel mooi stroomschema voor, zie hier.
Die is nogal verouderd.https://www.nvb.nl/verklaring-van-erfrecht/
Welnee. Het is -ook een jaar nadat ik het schreef- het actuele formulier.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door rwolters »

PGros schreef:
10 jan 2022 09:37
Toen mijn moeder overleed hadden we (de kinderen) de inlogcode voor de bankzaken al We hebben het (meeste) geld overgemaakt naar eigen rekeningen en daarna de rekening laten opheffen. Toen begon de bank er ook over en hebben we gezegd: Laat dan de rekening maar staan maar we gaan geen verklaring op laten maken voor veel geld.
Een week later werd de rekening netjes opgeheven.
Ik zie direct minstens 2 zaken staan die niet mogen. Rekeninghouders mogen hun inloggegevens niet met anderen delen en je mag na overlijden niet zomaar geld naar jezelf overmaken. Het lijkt me dat dit forum niet bedoeld is om illegale activiteiten te promoten.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, zo vreselijk illegaal is het niet en het zal veel voorkomen. Natuurlijk mag je best je inloggegevens met iemand delen, niet dat dat altijd verstandig is.

Of de bank de rekening zomaar opheft? Zal ook afhangen van het saldo. Voor een paar honderd euro doen ze niet echt moeilijk.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is toch niet strafbaar om je inloggegevens te delen? Het is belangrijk om misbruik te voorkomen; in het gegeven voorbeeld lijkt mij daar geen sprake van. Het lijkt mij eerder een praktische oplossing, die goed mogelijk is als alle betrokkenen het ermee eens zijn en kunnen zien dat het eerlijk wordt afgehandeld.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
03 jan 2023 16:26
Nou, zo vreselijk illegaal is het niet en het zal veel voorkomen.
Dat is -dank ik- terecht (en logisch ook), maar dat maakt het nog niet toegestaan.
Lady1234 schreef:
03 jan 2023 16:26
Natuurlijk mag je best je inloggegevens met iemand delen, niet dat dat altijd verstandig is.
Het delen van inloggegevens is op grond van de overeenkomst met de bank niet toegestaan. Rwolters heeft dus gelijk dat het niet mag, al vind ik de term "illegale activiteiten" wel heel zwaar.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je zult de kinderen, en ouders, de kost moeten geven die dat doen.😁

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
03 jan 2023 17:25
Je zult de kinderen, en ouders, de kost moeten geven die dat doen.😁
Dat zeg ik :mrgreen:

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Mk »

Moneyman schreef:
03 jan 2023 14:05
Mk schreef:
03 jan 2023 14:01
Moneyman schreef:
10 jan 2022 18:19
Er is een heel mooi stroomschema voor, zie hier.
Die is nogal verouderd.https://www.nvb.nl/verklaring-van-erfrecht/
Welnee. Het is -ook een jaar nadat ik het schreef- het actuele formulier.
Kijk naar het schema op de nieuwe site zou ik zeggen. Ik ga dit oude formulier weg laten halen.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mk schreef:
03 jan 2023 17:54
Moneyman schreef:
03 jan 2023 14:05
Mk schreef:
03 jan 2023 14:01

Die is nogal verouderd.https://www.nvb.nl/verklaring-van-erfrecht/
Welnee. Het is -ook een jaar nadat ik het schreef- het actuele formulier.
Kijk naar het schema op de nieuwe site zou ik zeggen. Ik ga dit oude formulier weg laten halen.

Welk schema op de nieuwe site? Het gaat hier overigens niet om het overlijden van een partner en zijn of haar nabestaande.

Het gaat hier over erven door kinderen.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Mk »

Lady1234 schreef:
03 jan 2023 18:26
Mk schreef:
03 jan 2023 17:54
Moneyman schreef:
03 jan 2023 14:05

Welnee. Het is -ook een jaar nadat ik het schreef- het actuele formulier.
Kijk naar het schema op de nieuwe site zou ik zeggen. Ik ga dit oude formulier weg laten halen.

Welk schema op de nieuwe site? Het gaat hier overigens niet om het overlijden van een partner en zijn of haar nabestaande.

Het gaat hier over erven door kinderen.
Klik op de pagina https://www.nvb.nl/verklaring-van-erfrecht/ op de tekst “check direct”. In simpele gevallen bij bedragen tot 10.000 euro is geen verklaring van erfrecht meer nodig.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een belabberd verhaal, slaat echt nergens op.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Al is er maar één de notaris zal bij zijn onderzoek ook vragen of de erfgenamen de erfenis zuiver accepteren, beneficiair of verwerpen. Je zou kunnen verwerpen als de schulden groter zijn dan de bezittingen en dan toch bij de bank de bezittingen claimen..... Eten van twee walletjes. Schuldeisers zijn dus ook een partij die na overlijden tevreden gesteld willen worden. De bank wil van alle verantwoordelijkheid af zijn, die durft geen risico te nemen. Nou ja bij kleine bedragen misschien. Hoewel in een convenant ooit saldo's tot 100.000 euro is afgesproken zonder verklaring van erfrecht, veel banken houden zich daar niet aan. en stellen de grens veel lager. Het was een afspraak maar geen verplichting....

Even terzijde: Beneficiair aanvaarden of Verwerpen dient bij de Rechtbank officieel geregistreerd te worden, is dus niet gratis, en kan zo door/via anderen worden geraadpleegd.

Plaats reactie