Aanleg glasvezel

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Bla
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2023 18:29

Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door Bla »

In mijn gemeente wordt glasvezel gelegd. Ik heb daar geen behoefte aan, heb alleen internet van Tele 2 en gebruik niet veel. Nu wordt er gezegd dat als ik het niet neem en Tele 2 gaat in de toekomst over naar glasvezel, dat het dan minimaal 450 Euro kost. Als ik het nu wel neem moet ik een jaarabonnement bij een ander afsluiten, dat ook duurder wordt dan wat ik nu heb.
Maar mocht Tele 2 in de toekomst op glasvezel overgaan, dan is dat toch niet mijn keuze? Ik heb daar een abonnement en het maakt mij niet uit hoe ze internet leveren. Klopt het dus wel dat ik dan de aansluiting zou moeten betalen of is dat maar een verkoopargument om zoveel mogelijk mensen over te halen?
Na een hoop discussie waarom ik het wel zou moeten doen (uw huis wordt meer waard, straks moet het toch, er ligt dan geen koper meer in de grond) zou ik een offerte krijgen, vervolgens krijg ik een email met: “gefeliciteerd met uw keuze voor glasvezel”. En dan ook nog voor meer MB dan ik nodig heb, dat moet ik dan eerst afsluiten en dan later veranderen, daar was ook weer een uiterst vage uitleg voor.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een contract loopt vaak maar voor een jaar en na die tijd hebben ze de mogelijkheid hun aanbod te wijzigen. Dan is de keuze daarin mee te gaan of iets anders te zoeken. Sowieso is de aansluiting zoals ie er nu ligt waarschijnlijk niet toekomstbestendig.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door PGros »

Dat is een verkooppraatje. Je moet natuurlijk niets aan laten leggen als je het niet nodig hebt en dan meteen abonnement krijgt. Soms willen ze alle huizen aansluiten en kun je na aansluiten bepalen of je een abonnement wilt. Dan kun je het doen maar zoals ze het nu brengen. Niet doen.
Tegen de tijd dat de ander ook overgaat willen ze je niet kwijt en leggen ze het ook aan voor je.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Weet nog dat halve land stuiterde over het feit dat er een slimme meter moest worden geplaatst.
Als u m nu niet laat plaatsen kost het u veel geld.
Tja, ergens in coronatijd een pracht van een brief van Stedin. U krijgt een slimme meter :D
Ook wat betreft glasvezel zijn er wat verhalen.
Advies, laat m leggen tot aan uw ISRA en dat is als het goed is kosteloos en zeg daarna ho, dan ligt ie er en als het verder moet worden getrokken is het geen drama.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door de auditu »

PGros schreef:
15 apr 2023 09:26
Dat is een verkooppraatje. Je moet natuurlijk niets aan laten leggen als je het niet nodig hebt en dan meteen abonnement krijgt. Soms willen ze alle huizen aansluiten en kun je na aansluiten bepalen of je een abonnement wilt. Dan kun je het doen maar zoals ze het nu brengen. Niet doen.
Tegen de tijd dat de ander ook overgaat willen ze je niet kwijt en leggen ze het ook aan voor je.
Dit is eerder een aanname dan een feit. Is misschien zelfs afhankelijk van de partij die het aanlegt.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door rwolters »

Als je een eigen huis hebt zou ik toch die glasvezel aan laten leggen. In een minder makkelijke verkopersmarkt is een huis met glasvezel (en laadpaal) toch makkelijker verkoopbaar. Het zijn wel dingen waar mensen naar kijken.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door PGros »

Als je volgend jaar verkoopt misschien maar als je geen plannen hebt is het een waardeloze investering.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door 16again »

Bla schreef:
15 apr 2023 01:09
Na een hoop discussie waarom ik het wel zou moeten doen (uw huis wordt meer waard, straks moet het toch, er ligt dan geen koper meer in de grond) zou ik een offerte krijgen, vervolgens krijg ik een email met: “gefeliciteerd met uw keuze voor glasvezel”. En dan ook nog voor meer MB dan ik nodig heb, dat moet ik dan eerst afsluiten en dan later veranderen, daar was ook weer een uiterst vage uitleg voor.
Dan zou ik lekker afwachten tot de glasvezel er ligt, en de eerste rekening komt. Zoals ik het lees is er namelijk geen overeenkomst.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nu is het aanleggen gratis. Dat is omdat hele straten ineens gedaan kunnen worden. Als u nu niet wilt en op een later moment wel, dan moet speciaal voor u alles geregeld gaan worden en dat gaat op uw kosten.
Niets is oneindig en als blijkt dat heel de buurt glasvezel heeft en u niet en Tele2 besluit te stoppen met andere vormen van internet, dat hebt u niets mee.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
15 apr 2023 10:23
Nu is het aanleggen gratis.
En die "gratis" aanleg kost gewoon dik geld, wat in x jaar terugverdiend moet worden met abonnementen. Dat is een reden dat er niet wordt aangelegd zonder bijbehorend abonnement.
Hier kon ik wel kiezen voor een "gratis" aansluiting, daarna werd ik wel jarenlang lastig gevallen met aanbiedingen om aansluiting daadwerkelijk te gaan gebruiken.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door PGros »

NeoDutchio schreef:
15 apr 2023 10:23
Nu is het aanleggen gratis. Dat is omdat hele straten ineens gedaan kunnen worden. Als u nu niet wilt en op een later moment wel, dan moet speciaal voor u alles geregeld gaan worden en dat gaat op uw kosten.
Bij TS is het niet gratis want er is een verplicht abonnement. Dus gewoon niet doen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door BreejKC »

Quote:
"Bij TS is het niet gratis want er is een verplicht abonnement. Dus gewoon niet doen."
Unquote.

Ik denk dat dit klinkklare onzin is. Die glasvezelkabel wordt vanuit de grond tot een aansluitpunt ergens in uw woning zonder kosten aangelegd. Het is nl. een zgn. Nutsvoorziening. Een glasvezelabonnement voor internet en andere media mág daaraan niet automatisch gekoppeld zijn, dat zou koppelverkoop betekenen en dat is in Nederland verboden. Volhardt men hierin informeer dan eens bij de ACM.

Uw huidige media-aansluiting, telefoonkabel (KPN) en/of coaxkabel (Ziggo) blijft voorlopig gewoon bij u aangesloten en werken. Uw huidige abonnement kunt u gewoon voortzetten.

Besluit u op een later tijdstip, bijvoorbeeld als telefoonaansluiting of coaxkabel niet meer werken, dan heeft u de vrije keuze bij welke provider u een abonnement voor een glasvezelaansluiting neemt. Dat afsluiten van de huidige telefoon- of coaxkabelaansluiting kan nog wel eens jaren duren. De glasvezelaansluiting is, zolang u die andere aansluiting(en) nog gebruikt, dan gewoon een ongebruikt aansluitpunt in uw woning.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat glasvezel wordt tot aan het huis gratis aangelegd, maar wil je het al binnen hebben, moet je een abonnement afsluiten.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door marnix »

Lady1234 schreef:
15 apr 2023 11:44
Dat glasvezel wordt tot aan het huis gratis aangelegd, maar wil je het al binnen hebben, moet je een abonnement afsluiten.
Hier wordt het naar binnen gelegd,
gebruik kost natuurlijk wel geld.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U heeft natuurlijk het recht om de glasvezel netwerk te weigeren.

Echter, op www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ kunt u nadat u uw postcode ingevuld hebt zien wanneer het koperen netwerk uitgezet wordt. Vanaf dan kunt u niet meer internet ontvangen op uw huidige koper netwerk.

Net zoals u na 1 of 2 jaar maandelijks uw abonnement kunt opzeggen, kan uw internetprovider dit ook.
Als u overstapt naar een andere provider dan bent u verplicht om glasvezel te nemen. Waar glasvezel ligt wordt geen abonnement aangeboden op het koper netwerk.
Kortom, als u glasvezel weigert dan komt u ooit zonder internet te zitten.

Lang geleden hadden we internet via het telefoon netwerk. Ook dat is ooit uitgezet.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door marnix »

@seinhuis, veel mensen hebben ook nog Ziggo,
dat verdwijnt echt niet hoor.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door 16again »

Ziggo is coax, het koper dat verdijnt is de oude telefoonlijn, met alle daarop aangesloten DSL internet varianten.
En dat onder het mom van "energiebesparing."
https://www.dutchitchannel.nl/news/2197 ... ebesparing

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

marnix schreef:
15 apr 2023 12:05
@seinhuis, veel mensen hebben ook nog Ziggo,
dat verdwijnt echt niet hoor.
Natuurlijk verdwijnt ook de coax t.z.t. Waarom denk je dat nieuwe abonnees bij Ziggo alleen nog de Next Mini aangeboden krijgen? Met de Next Mini kun je alleen via internet kijken, niet meer via de coax.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

En wat als er geen glasvezel aangelegd kan worden in jou huurhuis? Kunnen die huurders dan straks geen TV en internet meer kijken?

bennie02
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 nov 2018 12:15

Re: Aanleg glasvezel

Ongelezen bericht door bennie02 »

bij ons is ook jaren geleden al weer glas vezel aan gelegd tot in de meer kast ( reggie fiber) zonder kosten voor mij.
heb nog steeds gewoon ziggo voor tv en internet zonder problemen
idd wel tig meldingen gekregen of en wanneer ik over wilde naar glasvezel, gewoon niet reageren stopt vanzelf.

Plaats reactie