LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Oude_bewoner
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 apr 2013 16:09

Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Oude_bewoner »

Om maar bij het begin te beginnen zijn wij de 'trotse' eigenaren van twee huizen. Huis nr. 1 staat inmiddels geruime tijd leeg, als het uit komt ga ik eens per week langs voor post etc. en sinds december krijgen we heel veel post, alleen niet voor ons. Ene D.B. heeft op ons adres bij werkelijk alle mogelijke providers abonnementen afgesloten. De eerste post heb ik geopend en toen ging het bij elkaar om duizenden euro's. Hoe kan het! Direct alle providers gebeld in een lichte paniek toestand en het ene advies wat krommer dan de andere (de mooiste vond ik dat ik het nummer even moest bellen en vragen waarom hij ons adres gebruikt - geweldig!). Uiteindelijk rechtsbijstand gebeld en die adviseerden mij om alle post ongeopend retour te sturen met de tekst: 'Retour afzender, geadresseerde onbekend op dit adres'.
Ik houd dit inmiddels een 5 maanden vol... De enige provider waar ik niets meer van hoor is KPN, die hebben het direct serieus genomen. Het blijft inmiddels niet bij de providers maar wat te denken van diverse incasso bureaus, Preventel enz. Vandaag spande de kroon, een pakket van zo'n 30 brieven vond ik op de mat...
Wederom rechtsbijstand gebeld met de vraag wat te doen, maar volgens hun kan ik niks en hebben zij geen zaak omdat er geen tegenpartij bekend is. Intrum Justitia gebeld wegens de vele dreigbrieven van hun kant en och, we maken er melding van. Op mijn vraag waarom nog steeds geen lampje is gaan branden op alle retourbrieven wordt doodleuk geantwoord dat ze iedere dag heel veel post retour krijgen van mensen die niet willen betalen. Aangifte accepteert de politie niet (ik ben immers niet gedupeerd...). Ik ben het echt beu inmiddels. Dadelijk staat ons adres in de krant wegens het niet opdagen op rechtzaken, kom ik een keer bij het huis en is het dichtgetimmerd - ik heb er allerlei doemscenario's van in mijn hoofd.
Wat kunnen wij doen om dit te stoppen??? Wie heeft de ultieme tip???

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Allereerst: Niet in paniek raken. Voordat ze in of aan je huis komen, wordt er in het GBA gecheckt of die persoon ook daadwerkelijk op dat adres woont. Ga desnoods voor je eigen geruststelling even langs bij de gemeente en check of dat persoon ook echt niet op jouw adres staat. Bij de echte dreiging zal het dus "vanzelf" wel ophouden met de rekeningen. Blijf ondertussen trouw terug sturen, dan heb jij al het mogelijke gedaan. ;)

Of, maar dan gaat het postzegels kosten, haal een uitreksel Gemeentelijke Basis Administratie bij je gemeente. Stuur naar elk bedrijf, incasso bureau, enz, een kopie hiervan met begeleidend schrijven dat je die persoon niet kent en dat hij daar absoluut niet woont. Dan heb jij al meer gedaan dan je moet doen. Sterkte ermee!!

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

simpel... brievenbus dichtspijkeren briefje op het raam dat XX er niet woont en dan moet Post.nl en al die anderen het gewoon weer meenemen.

Oude_bewoner
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 apr 2013 16:09

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Oude_bewoner »

Frantic2 schreef:simpel... brievenbus dichtspijkeren briefje op het raam dat XX er niet woont en dan moet Post.nl en al die anderen het gewoon weer meenemen.
Dat hebben er al meer gezegd maar het is de bedoeling dat het we het huis ooit nog we verkopen en een huis met dichtgespijkerde brievenbus ziet er niet heel erg charmant uit... :(

Oude_bewoner
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 apr 2013 16:09

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Oude_bewoner »

Dat uitreksel kan ik inderdaad nog doen! Bedankt!

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Oude_bewoner schreef:
Frantic2 schreef:simpel... brievenbus dichtspijkeren briefje op het raam dat XX er niet woont en dan moet Post.nl en al die anderen het gewoon weer meenemen.
Dat hebben er al meer gezegd maar het is de bedoeling dat het we het huis ooit nog we verkopen en een huis met dichtgespijkerde brievenbus ziet er niet heel erg charmant uit... :(
Bij de woningbouw hebben ze een soort klemmen voor op de brievenbus als het huis onbewoond is. Misschien kan je er 1 lenen bij de plaatselijke woningbouw??

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

http://www.preventiewinkel.nl/preventie ... usklem.htm

Hier zijn ze te koop. Dan hoef je niet je brievenbus dicht te timmeren, maar PostNL kan ook niks meer naar binnen gooien. :D

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Oude_bewoner schreef:Wederom rechtsbijstand gebeld met de vraag wat te doen, maar volgens hun kan ik niks en hebben zij geen zaak omdat er geen tegenpartij bekend is.
Ik vermoed dat de rechtsbijstand hier gewoon geen trek in heeft. Wanneer het voor partijen (aantoonbaar) duidelijk gemaakt is dat de betreffende persoon hier niet woont, dan plegen ze een oneerlijke incassopraktijk en kunt u bij de rechter staking daarvan vorderen. Uiteraard is van belang dat u moet kunnen bewijzen dat uw bezwaarschrift is aangekomen.
Oude_bewoner schreef:Aangifte accepteert de politie niet (ik ben immers niet gedupeerd...).
U kunt hierover een klacht indienen bij de politie. De politie is namelijk verplicht om aangifte op te nemen van een ieder die kennis heeft van strafbare feiten. U kunt concreet aangifte doen van valsheid in geschifte en belaging. Dit eerste is geen klachtendelict en het tweede is tegen u gericht dus het staat u vrij om hiervan aangifte te doen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 26 apr 2013 17:25, 3 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door dhc »

Nou...tegenwoordig is de politie helemaal niet meer verplicht elke aangifte op te nemen. het is ter beoordeling van de dienstdoende agent om te bepalen of het de moeite loont....

Als ze er geen zaak in zien dan doen ze niks.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ene D.B. heeft op ons adres bij werkelijk alle mogelijke providers abonnementen afgesloten. De eerste post heb ik geopend en toen ging het bij elkaar om duizenden euro's. Hoe kan het! Direct alle providers gebeld in een lichte paniek toestand en het ene advies wat krommer dan de andere (de mooiste vond ik dat ik het nummer even moest bellen en vragen waarom hij ons adres gebruikt - geweldig!). Uiteindelijk rechtsbijstand gebeld en die adviseerden mij om alle post ongeopend retour te sturen met de tekst: 'Retour afzender, geadresseerde onbekend op dit adres'.
Ipv te bellen had ik er een mailtje tegenaan gegegooid.
Jammer dat niet alle providers/firma's het serieus hebben genomen, als zij ooit tzt er werk van maken hun geld te krijgen, kost hen dat veel moeite. Nu, nav jouw telefoontje hadden ze meteen actie kunnen ondernemen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

dhc schreef:Nou...tegenwoordig is de politie helemaal niet meer verplicht elke aangifte op te nemen. het is ter beoordeling van de dienstdoende agent om te bepalen of het de moeite loont....
Waar kunnen we dat teruglezen?
Artikel 161 Sv schreef:Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.
Artikel 163 lid 6 Sv schreef:Tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in de artikelen 160 en 161, zijn de opsporingsambtenaren, en tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in artikel 162, de daarbij genoemde ambtenaren verplicht.
Nationale Ombudsman (Rapportnummer: 2005/0364) schreef:Het beginsel van fair play houdt voor bestuursorganen in dat zij burgers de mogelijkheid geven hun procedurele kansen te benutten. Dit beginsel is onder meer uitgewerkt in de artikelen 161 en 163 van het Wetboek van Strafvordering (Sv). Artikel 161 Sv geeft een ieder die kennis draagt van een strafbaar feit de bevoegdheid daarvan aangifte te doen. In artikel 163 Sv is hierop aansluitend geregeld dat opsporingsambtenaren verplicht zijn om een aangifte van een strafbaar feit op te nemen. Deze plicht tot het opnemen van de aangifte staat los van de vraag of aan die aangifte verder vervolg zal worden gegeven. Wanneer bij de politie aangifte wordt gedaan, mag van haar worden verwacht dat zij deze aangifte opneemt op het moment dat deze wordt gedaan. Voor zover de feitelijke mogelijkheid of de relevante kennis over een bepaald delict daartoe op dat moment, objectief bezien, ontbreekt, dient degene die aangifte wenst te doen daartoe zo spoedig mogelijk alsnog de gelegenheid te krijgen. Twijfel bij de betrokken politieambtenaar over de vraag of al dan niet sprake is van een strafbaar feit mag er niet aan in de weg staan dat hij gevolg geeft aan zijn wettelijke plicht tot het opnemen van een aangifte. In het geval van dergelijke twijfel dient hij het over te laten aan de officier van justitie om ter zake een standpunt te bepalen en dat kenbaar te maken aan de persoon die aangifte deed. Deze plicht tot het opnemen van de aangifte staat los van de vraag of aan die aangifte verder vervolg zal worden gegeven. Wanneer bij de politie aangifte wordt gedaan, mag van haar worden verwacht dat zij deze aangifte opneemt op het moment dat deze wordt gedaan. Voor zover de feitelijke mogelijkheid of de relevante kennis over een bepaald delict daartoe op dat moment, objectief bezien, ontbreekt, dient degene die aangifte wenst te doen daartoe zo spoedig mogelijk alsnog de gelegenheid te krijgen.
Het belang hiervan blijkt uit het volgende:
LJN: AZ9927, Gerechtshof 's-Hertogenbosch , K05/1213 schreef:Klacht ex artikel 12 Sv.; niet-ontvankelijk nu geen aangifte is gedaan. Het standpunt van de advocaat-generaal in raadkamer ingenomen – hoe sympathiek en moreel correct ook – dat, nu het aan foutieve handelswijze van de politie te wijten is dat klaagster niet zelfstandig aangifte heeft gedaan, zulks ertoe moet leiden dat het hof klaagster, op grond van de aangifte van haar zoon, ontvankelijk dient te verklaren in haar beklag, is voor het hof onvoldoende, gelet ook op de wettelijke regeling in artikel 12 e.v. van het Wetboek van Strafvordering.
Wanneer een agent weigert om de aangifte op nemen dan ontneemt hij de burger daarmee de mogelijkheid om te klagen bij het gerechtshof. De rechter bepaald of iemand zich schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit. De officier van justitie bepaald of hij gaat vervolgen. Maar de politie heeft gewoon de aangifte op te nemen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door dhc »

Je kunt schrijven en linken tot he een ons weegt, de realiteit is anders.De info waarover ik beschik zuig ik niet uit mijn duim. Of ik het er mee eens ben is wat anders.
Daar laat ik het grasg bij.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik neem graag kennis van de informatie waarover jij schrijft te beschikken.

Jack Donkervoort
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 nov 2010 16:41

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Jack Donkervoort »

De politie is verplicht om uw aangifte op te nemen, als het gaat om zaken die onder het strafrecht vallen. De politie kan geen aangifte opnemen, als u met iemand een geschil heeft dat onder het burgerlijk recht valt.

Weigert de agent om uw aangifte op te nemen? Dan kunt u dat schriftelijk melden bij de korpschef van het politiebureau of bij de officier van justitie waar het politiebureau onder valt. De officier kan de aangifte zelf opnemen of de officier kan het politiebureau opdragen om de aangifte op te nemen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door dhc »

alfatrion schreef:Ik neem graag kennis van de informatie waarover jij schrijft te beschikken.
Gaat een beetje lastig, laat ik het er op houden dat ik beroepsmatig over deze info beschik....
Daar moet je het mee doen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik had al het gevoel dat je niet met de informatie op de proppen zou komen. Als het voor de politie niet verplicht zou zijn om aangifte op te nemen van strafbare feiten dan zou daar voor het publiek beschikbare informatie over bestaan. De informatie die er wel op tafel ligt is wijst in de andere richting.

Misschien heb jij het feitelijk over een interne instructie om de wet te overtreden. En daar zou ik me niet eens over verbazen.

EdvanWit
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:22

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door EdvanWit »

Als ervaringsdeskundige kan ik melden dat uw rechtsbijstandverzekering en Auti-Mama gelijk hebben. Alles terugsturen met “Retour afzender, geadresseerde onbekend op dit adres “. Ik heb dit 9 keer moeten doen, de laatste brief was van een deurwaarder en die zal vervolgens wel in de GBA gekeken hebben. Een domme opdrachtgever in combinatie met een incassobureau wat per brief betaald wordt.

Nu zou het benadeelde bedrijf aangifte moeten doen maar ik kan mij voorstellen dat daar enige schroom bij komt te kijken. Zo'n bedrijf moet dan met de billen bloot en verklaren zo stom te zijn geweest om iets aan iemand te leveren zonder na te gaan of diegene wel bestaat. Een ander voor je karretje proberen te spannen is dan een stuk makkelijker. Ik kan mij goed voorstellen dat de politie daar geen trek in heeft. Het probleem zit bij het bedrijf wat zonder deugdelijke controles levert. Dom zaken doen mag, maar wel voor eigen rekening en risico.

Laat u niet door zo'n stom bedrijf als loopjongen gebruiken, als zij het niet de moeite waard vinden om zelf aangifte te doen dan is het kennelijk niet belangrijk.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

EdvanWit schreef:Als ervaringsdeskundige kan ik melden dat uw rechtsbijstandverzekering en Auti-Mama gelijk hebben.
:mrgreen: Dit zinnetje lijst ik effe in. :P

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door dhc »

alfatrion schreef:Ik had al het gevoel dat je niet met de informatie op de proppen zou komen. Als het voor de politie niet verplicht zou zijn om aangifte op te nemen van strafbare feiten dan zou daar voor het publiek beschikbare informatie over bestaan. De informatie die er wel op tafel ligt is wijst in de andere richting.

Misschien heb jij het feitelijk over een interne instructie om de wet te overtreden. En daar zou ik me niet eens over verbazen.

Stop maar met je te verbazen, de werkelijkheid is iets waar jij niet mee om kan gaan, so be it.
Life sucks...maat t'is nie anderzzz
Laatst gewijzigd door dhc op 16 apr 2013 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Al 5 maanden fraude op ons adres. Wat te doen?

Ongelezen bericht door doradora456 »

stuur de bedrijven een mail of brief dat u de ontercht ontvangen rekeningen niet meer terug stuurt, maar deze na ontvangst in de oud papiercontainer zal gooien.

Gesloten