LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen internet bundel wel betalen!

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
sutlab
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2013 13:33

Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sutlab »

Op mijn i-phone heb ik van Vodafone een abonnement zonder internet bundel. Internetten doe ik thuis, op de computer of op mijn telefoon bij wifi punten.
Echter op de telefoonrekening van maart 2013 stond dat ik voor 60 euro internetverbinding had gehad. Dit bedrag is via de automatische incasso van mijn rekening afgeschreven. Hoe kan het nu dat als ik geen internet bundel heb, ik toch zeker 5 maal, zonder dat ik dit weet, internet verbinding heb gehad op mijn Vodafone abonnement? In heb Vodafone gebeld. Zij zeggen dat ze alle internet verbindingen in rekening brengen. Het enige wat ze voor mij konden doen is mijn 'internet bundel verbruik' op mijn mobiele telefoon blokkeren!
Vraag; is er iemand die het zelfde probleem heeft (gehad)? Zou iemand mij willen adviseren wat hieraan te doen is? Staat Vodafone in zijn recht om het geld zomaar te houden?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sjohie »

sutlab schreef:Op mijn i-phone heb ik van Vodafone een abonnement zonder internet bundel. Internetten doe ik thuis, op de computer of op mijn telefoon bij wifi punten.
Echter op de telefoonrekening van maart 2013 stond dat ik voor 60 euro internetverbinding had gehad. Dit bedrag is via de automatische incasso van mijn rekening afgeschreven. Hoe kan het nu dat als ik geen internet bundel heb, ik toch zeker 5 maal, zonder dat ik dit weet, internet verbinding heb gehad op mijn Vodafone abonnement? In heb Vodafone gebeld. Zij zeggen dat ze alle internet verbindingen in rekening brengen. Het enige wat ze voor mij konden doen is mijn 'internet bundel verbruik' op mijn mobiele telefoon blokkeren!
Vraag; is er iemand die het zelfde probleem heeft (gehad)? Zou iemand mij willen adviseren wat hieraan te doen is? Staat Vodafone in zijn recht om het geld zomaar te houden?
Ja ze staan in hun recht, jij bent verantwoordelijk voor de instellingen op je toestel, en de apps er op die mogelijk toch een dataverbinding opzetten.

En zonder internetbundel is het technisch gezien nog steeds mogelijk om een internetverbinding kan maken. Echter dan voor het standaard tarief van X euro/Mb, zoals in je contract ook staat, en niet voor een voordeliger prijs via een Internet/data-bundel.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Zijn al zoveel topics over dit onderwerp dus gebruik de zoekfunctie. En ja, als de instellingen op je foon niet goed staan dan maak je toch verbinding met t net. Die kosten zijn voor jou.
Lees ook andere topics daar kun je vinden dat ook al staat datatoegang uit, je foon toch verbinding maakt.

Eigelijk nutteloos om weer een topic over dit onderwerp te openen.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door henk51 »

Inderdaad weer de zoveelste topic.

Download eerst de handleiding van de Iphone en loop alle instelling eens kritisch door.
Je moet bij mobiel netwerk mobiele data uitzetten 3g uitzetten en zet ook roaming uit dan heb je alleen wifi.
Een Iphone is gemaakt om te internetten etc etc bellen kan gelukkig ook nog wel.
Als je 5 euro op je abonnement wil bezuinigen door geen data bundel te nemen kan het in de praktijk wel eens heel duur uitvallen vooral als de technische kennis van laag niveau is en je je vooraf niet goed heb laten informeren/ of ingelezen .Dit moet je doen voordat je het net opgaat en niet als de rekening er is.
Mijn Iphone heeft een data bundel gelukkig want als je de opties niet uitzet gebruikt hij ook3G om de data sneller te kunnen laden staat in de handleiding en bij de instellingen op de Phone zelf zelfs op wifi was er 1 a 2 mb dataverbruik na uitzetten aantal opties voorheen genoemd niet meer.


gr Henk

sutlab
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2013 13:33

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sutlab »

Mijn abonnement stamt uit 2007. In deze contracten werd nog niet over internet bundels gesproken. Het lijkt misleidende informatie die ik in 2007 kreeg. Het klinkt misschien ouderwets, maar ik heb altijd aangenomen dat partijen zich aan een contract moeten houden. Of daar nu 100 jaar mee gewerkt wordt of 1. Als de onderneming na uitgifte van het contract de regels verandert. zou ik toch op z'n minst hierover ingelicht moeten worden.

sutlab
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2013 13:33

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sutlab »

Nadat ik opbelde over het n.m.m. onterecht afgeschreven geld heeft Vodafone de internet verbinding geblokkeerd. Het interessante hiervan is, dat als ze deze mogelijkheid hebben, ze het niet doen bij aanschaf van een abonnement zonder internet bundel, maar wel nadat er al geld van een rekening is afgeschreven!

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door devious »

alle diensten van Vodafone zijn beschikbaar bij een nieuw abonnement. Zo had ik een hele tijd geleden een supersimpel&supergoedkoop abonnement zonder internet. Dat was toen net nieuw op een telefoon. De telefoon zelf probeerde al direct contact te maken met het internet en dat werd door mij ( toen ik dus een vreemd icoontje zag in beeld ) gelijk weggedrukt. Toch 1,28 op de rekening erbij... Is later wel gecompenseerd omdat ik erover klaagde , en toen pas kwam er een internet-blokkade.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sjohie »

vogels schreef:
sutlab schreef:Nadat ik opbelde over het n.m.m. onterecht afgeschreven geld heeft Vodafone de internet verbinding geblokkeerd. Het interessante hiervan is, dat als ze deze mogelijkheid hebben, ze het niet doen bij aanschaf van een abonnement zonder internet bundel, maar wel nadat er al geld van een rekening is afgeschreven!
Het interessante hiervan is dat dit onder je eigen verantwoordelijkheid valt. En waarom iemand een iPhone aanschaft zonder dat hij van internet gebruik wil maken, is mij een compleet raadsel.
Inderdaad, daarvoor is er de iPod Touch lijkt me?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sjohie »

sutlab schreef:Mijn abonnement stamt uit 2007. In deze contracten werd nog niet over internet bundels gesproken. Het lijkt misleidende informatie die ik in 2007 kreeg. Het klinkt misschien ouderwets, maar ik heb altijd aangenomen dat partijen zich aan een contract moeten houden. Of daar nu 100 jaar mee gewerkt wordt of 1. Als de onderneming na uitgifte van het contract de regels verandert. zou ik toch op z'n minst hierover ingelicht moeten worden.
Al in 2004 had Vodafone een 3G netwerk operationeel, en in de oude voorwaarden die te vinden zijn als pdf op hun site, (tot 2004 terug zelfs), en specifiek in die van 2007, staan duidelijk de tarieven voor mobiel internet vermeld zie ik. Wat is daar dan precies misleidend aan?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door Barman »

sutlab schreef:Het interessante hiervan is, dat als ze deze mogelijkheid hebben, ze het niet doen bij aanschaf van een abonnement zonder internet bundel, maar wel nadat er al geld van een rekening is afgeschreven!
Hoezo zou dat interessant moeten zijn? Jij schaft geen internetbundel aan. Is het dan niet jouw verantwoording dat je ook niet van internet gebruik maakt? :roll:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door Har06 »

Barman schreef:
sutlab schreef:Het interessante hiervan is, dat als ze deze mogelijkheid hebben, ze het niet doen bij aanschaf van een abonnement zonder internet bundel, maar wel nadat er al geld van een rekening is afgeschreven!
Hoezo zou dat interessant moeten zijn? Jij schaft geen internetbundel aan. Is het dan niet jouw verantwoording dat je ook niet van internet gebruik maakt? :roll:
dit is een open deur constatering, iedereen weet dat je bij geen internet abo het risico loopt om data te verbruiken door het het niet uitzetten van de betreffende instelling :wink:

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door devious »

hmm, maar er waren destijds telefoons op de markt die gewoon verbinding maakte met de server van de fabrikant. Samsung U900 is er zo een. Je zette em aan, en voor de Play-functie moest de telefoon iets activeren or whatever. Ging ongevraagd via 3g-internet omdat het een configuratie betrof. Dus of je dan zomaar kunt stellen dat het allemaal voor je eigen verantwoording is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sjohie »

devious schreef:hmm, maar er waren destijds telefoons op de markt die gewoon verbinding maakte met de server van de fabrikant. Samsung U900 is er zo een. Je zette em aan, en voor de Play-functie moest de telefoon iets activeren or whatever. Ging ongevraagd via 3g-internet omdat het een configuratie betrof. Dus of je dan zomaar kunt stellen dat het allemaal voor je eigen verantwoording is.
Toen waren er ook al toestellen als de Nokia N95, de Sony Ericsson K850i, de HTC (windows mobile) Touch, en eind 2007 de eerste iPhone, waarmee je kon internetten etc, gewoon vrij via de 3G netwerken.

Maar elke smartphone is zo in te richten dat deze nooit op internet gaat. Kwestie van (in het geval van Android) de gegevens bij de toegangspunten verwijderen, en dan kan de telefoon never nooit niet meer spontaan een 3G internetverbinding op zetten. Dat kan onder iOS of WP 7/8 ook gewoon.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door devious »

maar dat wil ik juist aangeven. Er zijn telefoons die voor de config juist internet gebruiken. En heb je dat niet door dan is er al een verbinding. En 2 kb wordt afgerond naar 1 Mb( belachelijk natuurlijk ) en.. hop: de rekening

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door Har06 »

Natuurlijk vind er een afronding plaats naar boven.

Data verbruik is totaal uit te schakelen, niet zelf doen maar met behulp van de servicedienst van je provider, volg niet de tips op die je hier en daar leest :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sjohie »

devious schreef:maar dat wil ik juist aangeven. Er zijn telefoons die voor de config juist internet gebruiken. En heb je dat niet door dan is er al een verbinding. En 2 kb wordt afgerond naar 1 Mb( belachelijk natuurlijk ) en.. hop: de rekening
Internet sessies worden bij mijn weten doorgaans afgerond naar 100Kb, en niet naar hele Mb's. Dat zou dan wel het mobiele abonnement "from hell" moeten zijn. :o

sutlab
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2013 13:33

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sutlab »

Het maakt niet uit wat er allemaal wel en niet mogelijk is met mobiele telefoons en providers. Het zijn twee verschillende zaken. Je koopt een mobiele telefoon, gemaakt door een fabriek en je koopt een abonnement bij een beheerder. Het een is voor het een, het ander is voor het ander. Als ik een losse telefoon koop zonder abonnement of prepay kan ik niet bellen. Waarom zou dan een dienst die niet ingekocht is toch verstrekt worden? Als de bakker zonder dat ik dat wil 5 broden in mijn tas stopt, hoef ik die toch ook niet te betalen?

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door devious »

sjohie schreef:Internet sessies worden bij mijn weten doorgaans afgerond naar 100Kb, en niet naar hele Mb's. Dat zou dan wel het mobiele abonnement "from hell" moeten zijn. :o
ok, 100 kb dan. Blijft raar. Als je bij de AH 2 euri moet betalen wordt dat toch ook niet afgerond naar 100 euri?

En twee cent wordt afgerond naar geen cent. Het meest eerlijke lijkt mij dat de afronding aan het einde van de maand plaatsvindt en niet na elke sessie.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Har06 schreef:Natuurlijk vind er een afronding plaats naar boven.

Data verbruik is totaal uit te schakelen, niet zelf doen maar met behulp van de servicedienst van je provider, volg niet de tips op die je hier en daar leest :wink:
:wink: Is deze tip van jou er ook zo één?
volg niet de tips op die je hier en daar leest

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen internet bundel wel betalen!

Ongelezen bericht door sjohie »

devious schreef:
sjohie schreef:Internet sessies worden bij mijn weten doorgaans afgerond naar 100Kb, en niet naar hele Mb's. Dat zou dan wel het mobiele abonnement "from hell" moeten zijn. :o
ok, 100 kb dan. Blijft raar. Als je bij de AH 2 euri moet betalen wordt dat toch ook niet afgerond naar 100 euri?

En twee cent wordt afgerond naar geen cent. Het meest eerlijke lijkt mij dat de afronding aan het einde van de maand plaatsvindt en niet na elke sessie.
Dat verschilt, bij mijn specifieke T-mobile abonnement is het niet per sessie naar X kb, maar per dag naar 1Mb. Bij Vodafone Red is het dan weer per 10kb/sessie. Wat beter is, hangt van de individuele voorkeur af, mensen die veel updates van facebook en twitter wensen zijn beter af met de 1Mb/dag denk ik, anderen die zeg 1x/dag even iets kleins doen, met een afronding per sessie.

Maar goed, bij de AH ga je geen 1 of 2 jarig contract aan, dus dat is appels met buitenboordmotoren vergelijken.

Gesloten