LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
manic_miner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2019 20:36

Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door manic_miner »

Ik heb mijn telfort internet/bellen glasvezel abonnement opgezegd i.v.m. een prijsverhoging per 2 juni. Mijn abonnement liep nog maar bij een prijsverhoging mag je altijd kosteloos opzeggen. Toch stond er in mijn eindafrekening een boete van EURO 72.72. Daarnaast stond een totaal aan EURO -8,71 ter compensatie van 2t/m7 juni die ik al heb betaald in de vorige factuur (over 8 mei t/m 7 juni). Via de telefonische helpdesk heb ik dit aangegeven en zij stelde voor om aan het einde van de maand dit te compenseren door EURO 63,55 naar mij over te maken. Volgens mij kom ik dan EURO 8,71 tekort en zouden ze het hele boete bedrag moeten overmaken zodat ik aan het eind EURO 72,26 - 63.55 = 8.71 overhoud. Het gaat niet om een gigantisch bedrag maar het moet gewoon kloppen. Ik begin nu sterk aan mezelf te twijfelen. Hier is de eindfactuur (SLOTNOTA = boete):

Abonnement
Glasvezel Internet Verrekening 02 jun t/m 07 jun -7,26
Glasvezel Internet SLOTNOTA 02 jun t/m 07 jul 72,26
Bellen Verrekening 02 jun t/m 07 jun -0,48
Bellen Onbeperkt Vast Verrekening 02 jun t/m 07 jun -0,97
63,55
Verbruik
Nationaal t/m 31 mei 0,00
0,00
Totaal Telfort incl. btw 63,55


Het kan natuurlijk zijn dat ik het niet snap :)
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jun 2019 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoonnummer verwijderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10
Beste antwoord
Gekozen door manic_miner

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

door berndv » 05 jun 2019 16:40

Ik denk dat het verstandig is om 1 maand verder terug te gaan. Toen heeft u waarschijnlijk een factuur gehad met daarop de periode 08-05 tot en met 07-06. Op 02-06 is uw abonnement gestopt, dus heeft u de periode van 02-06 tot en met 07-06 teveel betaald. Daarvoor staan er een drietal verrekeningen op uw factuur (7,26+0,48+0,97=8,71). Vervolgens brengen ze foutief 72,26 in rekening.

Stel dat we deze transacties uit elkaar gaan halen en er 3 transacties van maken.

* Dan storten zij u 8,71 terug, want dit heeft u teveel betaald. (-8,71)

* Dan heeft u nog de rekening van 72,26 (foutief) welke u aan hen betaalt. (+72,26)

* Omdat deze foutief is, zullen ze die factuur in zijn geheel weer terugstorten, dus 72,26. (-72,26)

Wat Telfort nu doet is dit inkorten, maar niet geheel op de juiste wijze, naar mijn idee. Omdat ze de slotnota van 02-06 tot en met 07-07 rekenen, zit hier een verkeerde periode in. Maar heel eenvoudig gezegd, die beide 72,26 bedragen vallen tegen elkaar weg, dan blijft er alleen nog een credit van 8,71 open. Als ik die eerste 2 met elkaar verreken, wat Telfort dus doet met deze factuur, blijft er inderdaad maar 63,55 over. Maar dat neemt niet weg dat er op deze factuur een bedrag staat van 72,26. Dat bedrag is foutief en dat bedrag dienen ze te crediteren en dan blijft er onder de streep 8,71 voor u over. Dus u heeft volledig gelijk.
Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Feinel »

Klopt wat ze zeggen, je krijgt geen 72,26 terug omdat dat over de periode 2 juni t/m 7 juli gaat, de periode 2 juni t/m 7 juni heb je al terug gehad, dat is die 7,26 (8,71 met extras). Dan blijft nog maar 63,55 over wat je te veel hebt betaald en ze dus willen crediteren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

SLOTNOTA = boete?
Die vertaling begrijp ik niet.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet echt verstandig uw telefoonnummer op het openbare internet te zetten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat nummer is opgezegd, bestaat dus niet meer.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw abonnement vervalt op de 7de van een maand, en u hebt al betaald voor 7-6/7-7, dient u die hele maand terug te krijgen.

Plus daarnaast het teveel betaalde over 2-6/7-6.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

beetje fout dit een boete te noemen. ze hebben gewoon een berekeningsfout gemaakt. niet meer dan dat. Uw fantasie gaat met u op de loop dat dat een boete zou zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik denk dat het verstandig is om 1 maand verder terug te gaan. Toen heeft u waarschijnlijk een factuur gehad met daarop de periode 08-05 tot en met 07-06. Op 02-06 is uw abonnement gestopt, dus heeft u de periode van 02-06 tot en met 07-06 teveel betaald. Daarvoor staan er een drietal verrekeningen op uw factuur (7,26+0,48+0,97=8,71). Vervolgens brengen ze foutief 72,26 in rekening.

Stel dat we deze transacties uit elkaar gaan halen en er 3 transacties van maken.

* Dan storten zij u 8,71 terug, want dit heeft u teveel betaald. (-8,71)

* Dan heeft u nog de rekening van 72,26 (foutief) welke u aan hen betaalt. (+72,26)

* Omdat deze foutief is, zullen ze die factuur in zijn geheel weer terugstorten, dus 72,26. (-72,26)

Wat Telfort nu doet is dit inkorten, maar niet geheel op de juiste wijze, naar mijn idee. Omdat ze de slotnota van 02-06 tot en met 07-07 rekenen, zit hier een verkeerde periode in. Maar heel eenvoudig gezegd, die beide 72,26 bedragen vallen tegen elkaar weg, dan blijft er alleen nog een credit van 8,71 open. Als ik die eerste 2 met elkaar verreken, wat Telfort dus doet met deze factuur, blijft er inderdaad maar 63,55 over. Maar dat neemt niet weg dat er op deze factuur een bedrag staat van 72,26. Dat bedrag is foutief en dat bedrag dienen ze te crediteren en dan blijft er onder de streep 8,71 voor u over. Dus u heeft volledig gelijk.

manic_miner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2019 20:36

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door manic_miner »

Bedankt voor de reacties!

@feinel

Die EURO 8,71 krijg ik niet hoor, in Juni kom ik op 0 uit onderaan de streep. Voor mei heb ik de hele maand (t/m 7 juni) betaald dus daar is dat ook niet verrekend.

@criticus2

Het is een opzegboete die die wordt berekend omdat ik voor einde abonnement opzeg. Maar die mogen ze dus niet in rekening brengen omdat ik vanwege prijsverhoging opzeg. Het bedrag van 72,26 is dus wel degelijk een opzegboete. Of is hier een betere benaming voor?

@berndv

Inderdaad, zo heb ik ook gerekend. Telfort helaas niet. Klantenservice medewerker bleef overigens heel vriendelijk terwijl ik maar bleef herhalen dat het niet klopte, hij had het zelfs bij twee medewerkers gechecked :)

Nu ben ik behoorlijk klaar met de helpdesk van telfort dus ik ga voor die EURO 8,71 niet nog een keer bellen of verder actie ondernemen maar ik ben blij te horen dat ik niet helemaal gek ben :)

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar had/hebt u dan die € 72,26 betaald?

Was dat uw normale maandbedrag?

manic_miner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2019 20:36

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door manic_miner »

Nee, die 72,26 is de opzegboete die ze dus terug moeten draaien.

Ik heb nu nog niets betaald, alleen nog maar facturen gezien.

Telfort heeft nu twee facturen voor mij voor de maand juni, een van +63,55 en een van -63,55. Ik kom dus op 0 uit voor de maand juni maar ik zou op -8,71 uit moeten komen.

(negatieve bedragen zijn zij mij verschuldigd :))

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar normaal gesproken betaal je dergelijke rekeningen vóóruit. Dus zou u eind mei/begin juni voor de periode 7-6/7-7 betaalt moeten hebben.

Blijkbaar wordt per 7 juni het maandtarief verhoogd en hebt u dat op 2 juni geconstateerd en hebt u uw abonnement opgezegd.

Maar dat kan uiteraard niet met terugwerkende kracht, want toen kon de verhoging nog niet gelden. En de verhoging zal niet ingegaan zijn terwijl uw vervaldatum de 7de is. En dan is het logisch dat u die € 8,71 niet krijgt.

manic_miner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2019 20:36

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door manic_miner »

Waar leidt u uit af dat ik dat op 7 juni heb geconstateerd.

De prijsverhoging ging per 1 juni overigens :)

Ik heb dat op het moment dat de verhoging aangekondigd werd geconstateerd en toen per 2 juni opgezegd. Dus niet met terugwerkende kracht maar keurig op tijd binnen de daarvoor gestelde wettelijke termijn.

Die 2 t/m 7 juni hebben ze in de eerste factuur ook keurig gecompenseerd maar op diezelfde factuur introduceren ze ook een boetebedrag. Dat boetebedrag wordt niet volledig gecompenseerd, daar gaat het mis.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik schreef 2 juni, niet 7. Bij het abonnement, wat ik heb lopen, gaat een verhoging pas in bij een periode die ik heb. Dus loopt een periode van 7 tot 7 van een maand, gaat de verhoging in op 7.

Maar dan is dat “boetebedrag”dus grote onzin en hebt u ook recht op dat andere verschil.

manic_miner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2019 20:36

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door manic_miner »

Excuses, dat heb ik verkeerd gelezen. Ik heb de verhoging ruim een maand voor 2 juni geconstateerd en opgezegd. Bij mij loopt het inderdaad van 8 t/m 7 maar de verhoging zou al ingaan op de 1e juni, ik heb in ieder geval niets gelezen in de communicatie van telfort wat anders suggereert.

Ik kan me voorstellen dat verschillende providers verschillend omgaan met verhogingen en dat sommige de verhoging pas in laten gaan op de nieuwe factuurdatum (wel zo duidelijk) en andere het verrekenen in de "huidige" factuurdatum.

Bedankt voor het meedenken!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik niet rekenen of kan telfort niet rekenen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou ze nog maar eens een pissige mail sturen.

Gesloten