KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Jackjansen1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2023 10:11

KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door Jackjansen1981 »

Kpn verhoogd de tarieven vanwege de inflatie kosten. Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak bij een provider.

Hiervoor heb ik een medewerker gebeld en gevraagd waar staat in mijn contract dat dit zomaar kan?

De medewerker verwees me naar de algemene voorwaarden. Ik heb de medewerker gevraagd schriftelijk op papier te sturen hoe mijn inflatiekosten verbonden zijn aan mijn contract. Ze kon dit helaas niet mailen. Ook zoiets...

In de algemene voorwaarden staat eigenlijk alleen dat kpn tarieven kan verhogen op punt 12.

Is het zomaar ongestraft mogelijk vanwege de inflatie kosten omhoog te drukken?

Zou dit ook lukken wanneer ik mijn baas aangeef dat ik meer moet krijgen vanwege de inflatie😅

Kortom kan KPN haar klanten zomaar een mail sturen en de kosten vanwege inflatie verhogen?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar is punt 12 dan zo onduidelijk dat u het niet snapt? En blijkbaar bent u pas sinds kort klant bij een provider, want een verhoging wegens inflatie is heel gebruikelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat u nu pas een inflatiecorrectie krijgt wil zeggen dat u geluk heeft. Soortgelijke topics komen al meer dan een jaar hier voorbij. En ja, dat mag gewoon. In elk dergelijk contract staat een voorwaarde dat er vanwege inflatie verhoogd mag worden.
Net zo goed dat u in uw arbeidscontract hebt staan dat CAO verhogingen ook mogen. Of wilt u dat ook niet hebben?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:

Kpn verhoogd de tarieven vanwege de inflatie kosten. Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak bij een provider.

Er staan 10 talle topics met dezelfde vraag van diverse aanbieders.
Of het is pas je eerste provider of het is je nooit opgevallen

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Door de hoge inflatie is de prijsstijging enkele euro's, terwijl het normaal enkele centen gaat.

KPN verhoogd de prijs met 6,4%, terwijl de inflatie 10% is.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door rwolters »

Indexering vindt al plaats sinds mensenheugenis. En niet alleen bij telecomprovider. Kranten en tijdschriften bijvoorbeeld doen dit ook al minstens 50 jaar (en wellicht langer maar zo oud ben ik niet dat ik me dat kan herinneren).

Waarschijnlijk heb je alle voorgaande jaren nooit je post op dit gebied gelezen.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door Dagkoers »

KPN is wel duur maar wel goede kwaliteit.
Ik ben dus overgestapt naar Lebara, van 11,50 E naar 6 E per maand voor onbeperkt bellen en sms.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door Cro »

Jackjansen1981 schreef:
24 jun 2023 10:23
Kpn verhoogd de tarieven vanwege de inflatie kosten. Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak bij een provider.
Vreemd, want is bij de meeste providers iets dat jaarlijks terugkomt.
Hiervoor heb ik een medewerker gebeld en gevraagd waar staat in mijn contract dat dit zomaar kan?

De medewerker verwees me naar de algemene voorwaarden. Ik heb de medewerker gevraagd schriftelijk op papier te sturen hoe mijn inflatiekosten verbonden zijn aan mijn contract. Ze kon dit helaas niet mailen. Ook zoiets...

In de algemene voorwaarden staat eigenlijk alleen dat kpn tarieven kan verhogen op punt 12.
Het is dan ook niet artikel 12 maar 9 in de algemene voorwaarden.

Hier de tekst (stuk over mobiele telefonie verwijderd).
We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te
indexeren met ten hoogste de CBS Consumentenprijsindex.
Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de
prijzen stijgen.
De periode waarover en het moment waarop we onze
tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de
soort dienst die u bij ons afneemt.

Als we de tarieven voor andere diensten indexeren doen
we dit per 1 juli. De prijsindex berekenen we over de
afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt
onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en
Digitenne. De indexering geldt alleen voor u als u op het
moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.
Als de CBS Consumentenprijsindex negatief is zullen
de prijzen niet worden aangepast
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jackjansen1981 schreef:
24 jun 2023 10:23

Is het zomaar ongestraft mogelijk vanwege de inflatie kosten omhoog te drukken?
Niet zomaar, er moet een bepaling in de voorwaarden staan die dat mogelijk maakt.
Zou dit ook lukken wanneer ik mijn baas aangeef dat ik meer moet krijgen vanwege de inflatie😅
Dat hangt van je werkgever af, maar vreemd is het niet, kijk eens naar de nieuw afgesloten CAO's de laatste tijd. Verhogingen van richting of zelfs over de 10% komen regelmatig voor.
Kortom kan KPN haar klanten zomaar een mail sturen en de kosten vanwege inflatie verhogen?
Wederom niet zomaar, er moet een bepaling in de voorwaarden staan die dat mogelijk maakt.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Dat hangt van je werkgever af, maar vreemd is het niet, kijk eens naar de nieuw afgesloten CAO's de laatste tijd. Verhogingen van richting of zelfs over de 10% komen regelmatig voor.

Ik heb ambtenaarCAO en ik heb bijna 10% erbij gekregen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door de auditu »

Vorige maand stegen de abonnementskosten van € 17,43 in april, naar € 24,10 in mei. Voor mij reden om ogenblikkelijk naar een andere provider te gaan.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door 150747 »

Dagkoers schreef:
25 jun 2023 23:52
KPN is wel duur maar wel goede kwaliteit.
Ik ben dus overgestapt naar Lebara, van 11,50 E naar 6 E per maand voor onbeperkt bellen en sms.
Over die kwaliteit zijn de meningen verdeeld, vandaar mijn opstap bij KPN.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door rwolters »

150747 schreef:
26 jun 2023 10:13
Dagkoers schreef:
25 jun 2023 23:52
KPN is wel duur maar wel goede kwaliteit.
Ik ben dus overgestapt naar Lebara, van 11,50 E naar 6 E per maand voor onbeperkt bellen en sms.
Over die kwaliteit zijn de meningen verdeeld, vandaar mijn opstap bij KPN.
Dan ben ik wel benieuwd waar je dan naartoe gaat. Zoek op klachten van een willekeurige provider en je vindt ze allemaal. Het probleem met dit soort klachten is dat de meeste mensen een slecht cijfermatig inzicht hebben en niet goed kunnen interpreteren. Een paar duizend klachten lijkt heel veel (en er worden hele bladzijden google search results mee gevuld), Maar als een bedrijf 10 miljoen klanten heeft is het helemaal niets natuurlijk. Een groot bedrijf waar je geen klachten over vindt is pas echt verdacht.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

de auditu schreef:
26 jun 2023 10:08
Vorige maand stegen de abonnementskosten van € 17,43 in april, naar € 24,10 in mei. Voor mij reden om ogenblikkelijk naar een andere provider te gaan.
Abonnementskosten van wat?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door de auditu »

Bij mij gaat het om mobiele telefoon.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

de auditu schreef:
26 jun 2023 10:21
Bij mij gaat het om mobiele telefoon.
Lijkt mij niets met een inflatiecorrectie te maken te hebben, maar met de afloop van je contract waarbij je een korting kreeg.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door de auditu »

Het was een contract zonder kortingen of combivoordelen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een inflatiecorrectie van zo'n 40% kan niet.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door de auditu »

Dat dacht ik ook. Ik heb niet de moeite genomen er vragen over te stellen bij kpn. Nu heb ik elders voor 12 euro een bundel van 7 Gb, terwijl dat bij kpn slechts 1 Gb was.

Jerpauw
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door Jerpauw »

er is echter wel een verschil tussen inflatie (want het advies wordt door CBS bepaald.) of een jaarlijkse verhoging van 2 euro.

een inflatiecorrectie is meestal hoger dan een jaarlijkse normale verhoging.

bij de inflatie is het officieel niet mogelijk om van een contract af te zien. bij een jaarlijkse verandering door de provider echter wel. (dot geldt als u nog in Binding bent.)

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: KPN verhoogd tarief vanwege inflatie kosten

Ongelezen bericht door rwolters »

Jerpauw schreef:
26 jun 2023 12:16
er is echter wel een verschil tussen inflatie (want het advies wordt door CBS bepaald.) of een jaarlijkse verhoging van 2 euro.

een inflatiecorrectie is meestal hoger dan een jaarlijkse normale verhoging.

bij de inflatie is het officieel niet mogelijk om van een contract af te zien. bij een jaarlijkse verandering door de provider echter wel. (dot geldt als u nog in Binding bent.)
Binnen bestaande abonnementen zijn er geen vaste jaarlijkse verhogingen. Alleen als het abonnement wordt aangepast (bijvoorbeeld hogere snelheden) wordt soms, maar bij mobiel zeker niet altijd!, de prijs aangepast. Vaak wordt het aanbod veranderd zonder de prijs te verhogen vanuit concurrentie.

Plaats reactie