LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo: gewone e-mail in spambox

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Aby74
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2018 15:59

Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door Aby74 »

We zijn een 2 maand terug al in contact gegaan met Ziggo.

We misten met grote regelmaat mailtjes waarvan bedrijven en personen aangaven toch echt verzonden te hebben.
We halen de mail binnen met Mozilla Thunderbird en met pop3 instellingen omdat we de mail niet op de server willen laten staan.
In eerste instantie dachten we dat het mogelijk aan thunderbird zou liggen. Mail zat echter niet in de thunderbird SPAMbox. Ook ons AVG internet beschermingsprogramma bleek het niet aan te liggen.

Vervolgens hebben we online ingelogd bij de Ziggo mailserver.
We schrokken van de grote hoeveelheid mails in de spam box op hun server. E-mail die dus niet doorgestuurd blijkt te worden naar de spam mailbox van thunderbird.
vervolgens konden we per pagina alles selecteren en markeren als geen SPAM Hierbij stonden ons een flink aantal pagina;s te wachten. Dit gold voor meerdere mailboxen welke we bij Ziggo hebben.

We hebben hierover in december al contact gezocht met Ziggo. Wij wisten op dat moment namelijk niet beter dat ons SPAM filter zo ligt mogelijk stond. Er werd ons verteld dat er inderdaad overgegaan was op een nieuw SPAM systeem. Dit was een zelf lerend filter. Helaas was het niet mogelijk om deze uit te schakelen. Een oplossing voor de vele gewone mails die er ook in kwamen was om ze keer op keer als niet spam aan te wijzen of ze te verplaatsen van de spam box naar de inbox. dan zou het filter ze op een gegeven moment gewoon als normale mail moeten gaan zien. Grappige was dat tussen alle nieuwsbrieven en ontbrekende mails slechts maar een enkel SPAM mailtje was. die SPAM mail werd namelijk gewoon doorgestuurd en kwam bij ons netjes door ons eigen programma in de SPAM box terecht op onze laptop.
Er zou wel een melding doorgezet worden naar een technische afdeling. die kon echter pas wat doen als er meer klachten kwamen. Daarna verder ook niets meer terug gekoppeld gekregen.

helaas lijkt het zelfwerkende filter nog steeds niet te werken. Dagelijks loggen we in op de server bij Ziggo om alle SPAM weer te ontSPammen. Slechts een enkele mail is echte SPAM.
Vandaag dan ook weer contact met Ziggo opgenomen. tot 2 maal toe. De eerste medewerkster was echt meedenkend. luisterde/las wat er geschreven was en kon zich daar een goed beeld van geven en ging echt meedenkend kijken naar de mogelijkheden hoe dit opgelost kon worden. Door een zieke hier moest ik tussendoor naar de arts. Vervolgens kon ik daarna weer melden. ze wist niet of ze zelf beschikbaar was, maar zou het duidelijk voor haar collega's weg zetten zodat zij het zo over konden nemen.
Medewerkster 2 kon helaas voor ons iets minder inlezen. Nam door ons aangegeven dingen niet mee of pakte het anders op dan bedoeld. Wist niet wat medewerkster 1 bedoelde. Maar was verder wel behulpzaam. Echter meer het type: ik probeer af te poeieren en niet het type van aanpakken.

Na zeer lang gechat te hebben met haar is het nu de bedoeling dat wij alle mail adressen die in de mailboxen in de SPAM terecht komen gaan verzamelen en uiteindelijk door gaan geven.
ECHTER! zij gaat dit dan doorgeven aan de technische afdeling, maar kan niet garanderen dat ze het ook oppakken en er ook een oplossing zal gaan komen. We zullen dit netjes doen daar we van het probleem afwillen.
Alle mails die bij hun in de SPAM box terecht komen zetten we ondertussen netjes door als niet SPAM. Helaas als we het dan binnen halen komt het alsnog met SPAM markering bij ons binnen en moeten we dit alsnog uit onze eigen SPAMbox halen. Veel extra werk waar we niet op zitten te wachten.

Er werd in eerste instantie aangegeven dat het probleem nog niet bekend is (in december). Echter als ik op hun eigen forum kijk staan er toch wel heel veel van dezelfde klachten.

Iemand een idee wat we hier nog meer mee kunnen? Zijn er hier nog meer die hetzelfde probleem hebben? Als je weinig mails ontvangt zal het mogelijk nog niet eens opgevallen zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Aby74 schreef: Iemand een idee wat we hier nog meer mee kunnen?
Je e-mail lezen via IMAP dan haal je de spamfolder ook gewoon binnen in je mailprogramma en hoef je niet via je webmail dit te bekijken.
Aby74 schreef: Zijn er hier nog meer die hetzelfde probleem hebben?
Spam blijft altijd moeilijk te weren, wat u als gewenst ervaart (nieuwsbrieven e.d.) worden door andere gemarkeerd als spam. Eerder waren hier al topics waarom (volgens mij Ziggo) bepaalde "spam" berichten wel doorlaat. Een "slim" spamfilter scant op basis van kenmerken of een e-mail spam is, ook spelen andere gebruikers hierbij een grote rol, stel meerdere klanten kenmerken een bepaalde nieuwsbrief als spam dan wordt het automatische spam. Hier is weinig aan te doen, behalve de berichten via IMAP naar je inbox te verplaatsen, daarmee leert het filter.

De traditionele manier van spam weren die Ziggo voorheen gebruikte is niet meer effectief en een slim filter is de enige oplossing. Waarbij Ziggo pas onlangs is overgestapt gebruikt XS4ALL al jaren een slim filter en hier heb je weinig "false-positief" berichten, echter hierbij wel gezegd dat een groot deel van de XS4ALL klanten snappen dat je een legitieme nieuwsbrief die ongewenst is gewoon moet afmelden via de link hierin en niet door deze naar spam te verplaatsen. Ook kun je hier het spamfilter uitschakelen/tweaken, helaas heeft Ziggo dit soort mogelijkheden niet.
Aby74 schreef: Als je weinig mails ontvangt zal het mogelijk nog niet eens opgevallen zijn.
De vraag is hoeveel mensen nog POP gebruiken om hun mailbox te legen, deze techniek van mail binnen halen is redelijk verouderd en op telefoons compleet onbruikbaar.

Aby74
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2018 15:59

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door Aby74 »

via Imap blijft de mail op de server staan. iets wat we niet willen. We willen 1 punt alle mail binnen halen. pop prima werkend voor ons en met ons gelukkig nog vele anderen. We willen graag zelf kunnen bepalen op welke manier we de mail binnen halen (POP/Imap) en niet geforceerd worden om over te stappen op Imap. Lezen vanaf mobiel zou idd 1 vd redenen zijn. Helaas zien we daarin ook de valkuilen (mail die over het hoofd gezien wordt, mail die te snel beantwoord wordt etc etc) Wij zijn geen voorstander van verwerken van mail op je mobiel, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Helaas werkt het zelflerende filter dus niet. we blijven continue dezelfde mail als veilig aanduiden! Ziggo heeft hier nog geen oplossing voor geven ze aan. We kunnen nu alle adressen die erin komen verzamelen en doorgeven. In de hoop dat ze er mogelijk iets mee kunnen doen. Ze gaven aan dat het probleem nog niet bekend was. echter op hun eigen fora is anders te lezen.

tot niet zolang geleden kon je gewoon kiezen hoe je het spam filter ingesteld wou hebben (zeer mild, gemiddeld, streng etc) een prima keuze. En houdt mensen ook bewust dat ze gewoon voor een goede bescherming op telefoon, PC etc dienen te zorgen. Een goed beschermingsprogramma vangt de SPAM prima op in een SPAM map waarbij je alsnog veilig alles kan verwijderen.

XS4All is dus een stuk klantvriendelijker! wat ik van je begrijp. Het zelf kunnen bepalen of je het aan/uit zet etc. die fuctie was bij Ziggo tot eind vorig jaar dus ook. Helaas is dat stukje service plots verdwenen.

Inderdaad gewoon afmelden als hij legitiem is. Maar hier verdwijnen nagenoeg alle gewenste nieuwsbrieven in de SPAM map. En de gewone spam ook. Maar mails van een valse site bv markttplaatss.me gaan wel weer gewoon door.
werkte het zelflerende filter maar. We hebben nu in 1 dag tijd alweer 12 mails in de spambox die wel gewenst zijn en slechts 1 ongewenste in de spam box

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Ook spammails komen via pop gewoon binnen dus das gewoon een fabeltje dat het met imap alleen kan.
pop wil niks meer zeggen als binnenhalen en je kan in thunderbird aangeven copy op de server achterlaten of niet als je die uitvinkt haalt ie alle mail binnen ook de spam en kan je thunderbird het zelf leren.
Nadeel van pop is dat het weg is van de server dus als je geen copy hebt aanstaan en je haalt op een andere pc je mail binnen dan is je box leeg bij ziggo.
Imap daarin tegen synchroniseert als het ware al je mappen en werkt met name met mobiel beter maar qua spam heeft dat 0,0 met elkaar te maken ik zou eerder aanraden om iemand in te huren die alles goed voor u instelt want daar zit het grote probleem en niet bij Ziggo

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door grun »

Aby74 schreef:via Imap blijft de mail op de server staan. iets wat we niet willen.
Mag ik vragen waarom niet? Het lijkt me juist reuze praktisch en rustgevend als je de zekerheid hebt dat er altijd nog een copie is, mocht er iets met je pc gebeuren. Bijvoorbeeld in geval van een harddisk crash, diefstal, virus/malware.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door taxikemperman »

sylvesterb schreef:
De vraag is hoeveel mensen nog POP gebruiken om hun mailbox te legen, deze techniek van mail binnen halen is redelijk verouderd en op telefoons compleet onbruikbaar.
Op al mijn iPhones heb ik al mijn e-mailaccounts expres op POP staan.
Als ik hem dan verwijder van mijn telefoon, dan komt hij nog steeds binnen op mijn desktop zodat ik altijd nig terug kan kijken.
Mijn vuilnisbak op de desktop maak ik een keer per jaar schoon en dan verwijder ik de berichten die ouder zijn dan twee jaar. Ik heb 2016 en 2017 dus nig staan. Heeft me al veel voordeel opgeleverd in discussies met bedrijven.
Met IMAP ben je de verwijderde berichten op je telefoon kwijt. Vooral als er iets met je telefoon gebeurt

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Met pop ben je het ook niet kwijt hangt compleet van je instellingen af.
Als jij geen copy achterlaat ben je alles kwijt, laat je op elke device een copy achterlaten aan dan blijft het bestaan.
Met Imap is het voordeel dat alles gewoon synchroniseert dus op al je devices hetzelfde, gooi je op apparaat 1 wat weg is het op apparaat 2 ook weg het is net waar je voor kiest.

Je kan er ook gewoon voor kiezen je belangrijke mails in een aparte map te gooien en wat je zeker kwijt wilt wis je gewoon het is net wat je fijn vind.
Maar nadeel bij POP is 1 apparaat vergeten om copy server aan te zetten en je box is ook leeg

Ziggowebteam
verified
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 jun 2012 12:56
Contacteer:

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door Ziggowebteam »

Goedemorgen,

Het spamfilter zou inderdaad moeten leren om de mail niet meer in de Spam folder te laten komen. Wanneer dit toch niet helemaal goed gaat, raad ik aan om in de instellingen van de webmail 'Mailfilter regels' aan te maken. Je kan daar een nieuwe regel aanmaken met als voorwaarde de afzender, en als actie 'Verplaats naar Inbox'.

Groet,
Ben van Ziggo

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door olaf79 »

SPAM voorkomen en herkennen blijft een lastig verhaal. Wat een filter doet is eigenlijk het volgende
- komt een afzender voor op een lijst met bekende spammers. Soms wordt een heel domein of subdomein geblokkeerd.
- komen bepaalde woorden voor in de mail die verdacht zijn.
- wordt er anoniem verstuurd
- probeert de afzender zijn email te verbergen.

Al deze zaken krijgen punten en als je dan boven x aantal punten komt dan wordt het als spam gezien. Je kunt dus niet de mail van een bepaalde afzender op de witte lijst zetten en verwachten dat het nooit meer als spam gezien wordt. Die afzender zou gehackt kunnen zijn en als nog spam kunnen versturen. Zo'n automatische witte lijst is dus zeer onwenselijk.

Verder raad ik iedereen altijd aan de mail van de provider niet te gebruiken. Maak gratis een gmail of outlook.com adres aan, dan heb je en meer mogelijkheden en je zit niet vast aan een bepaalde provider (als je gaat verhuizen of gewoon niet meer tevreden bent)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ziggo: gewone e-mail in spambox

Ongelezen bericht door renewouters »

Aby74 schreef:via Imap blijft de mail op de server staan. iets wat we niet willen. We willen 1 punt alle mail binnen halen. pop prima werkend voor ons en met ons gelukkig nog vele anderen.
Waarvoor zou je dat niet willen? Als nu de PC (of ander device waar de email op staat) crasht, ben de mail kwijt. Als het op een IMAP server staat kan je er zonder problemen nog steeds bij. Met ieder apparaat.

Gesloten