Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Onkruid71 schreef:
16 mar 2022 22:09
Helaas komen dit soort situaties te veel voor. U bent niet de enigste. Er wordt hier al jaren over gepraat, "armoede" wordt alleen over gepraat maar verder weinig aan gedaan.
Eigenlijk een van de weinige opties die je nog hebt is een andere baan zoeken die beter betaald. Dat is ook niet altijd makkelijk.
Dat laatste is in deze tijd best wel een serieuze optie. Werkgevers zitten te springen om personeel. En iemand die met 30 uur per week een modaal inkomen heeft kan iets.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

andre_van_rossum schreef:
17 mar 2022 11:41
De meeste reacties getuigen van weinig empatie voor de inzender van de noodkreet. Het probleem is dat werken niet meer loont vanwege een doorgeschoten nivellering. Dit valt niet makkelijk op te lossen. Het beste zou zijn als niemand meer op linkse partijen zou stemmen, want dat zijn de veroorzakers van hoge lasten en lage koopkracht.
We worden al jaren geregeerd door rechtse partijen als CDA en VVD, af en toe aangevuld met een middenpartij. Het meest linkse dat we ooit hebben gehad is het kabinet Den Uil in de jaren 70. Daarna is alles rechtser geweest. Als je het rechtser wil blijft alleen een coalitie FVD en SGP over……

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door sjohie »

andre_van_rossum schreef:
17 mar 2022 11:41
De meeste reacties getuigen van weinig empatie voor de inzender van de noodkreet. Het probleem is dat werken niet meer loont vanwege een doorgeschoten nivellering. Dit valt niet makkelijk op te lossen. Het beste zou zijn als niemand meer op linkse partijen zou stemmen, want dat zijn de veroorzakers van hoge lasten en lage koopkracht.
En het onnodig politiek maken van dit topic, brengt een oplossing voor TS, al helemaal geen centimeter dichterbij.

Die zoekt in het hier en nu, naar tips/oplossingen om haar plaatje wat beter in te kunnen kleuren.

m.schulte
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2018 18:06

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door m.schulte »

Dat is inderdaad aan de krappe kant, even resume van adviezen:
-zoek contact met gemeentelijke budget coach. Die kan je helpen naar het kijken van gedeeltelijk medisch afkeur.
-Wellicht is er iets mogelijk met gemeentebelastingen.
-bel met duo over stufi
-zorgverzekering is volgend jaar wellicht wat op te besparen, maar gezien je medische achtergrond kan ik me voorstellen dat een wat duurdere zvz nodig is.
- een optie is ook zoeken naar een huisgenoot, het delen van de huur en energie zou fors schelen in de maandlasten.
-de gemeente zou wellicht ook kunnen helpen in de zoektocht naar een goedkopere woonruimte
-u doet verder geen gekke dingen, ik zie geen hobby's of verslavingen die honderden euro's opslokken, geen idiote bedragen voor boodschappen of extreme andere lasten.

Annemaadrie
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2022 10:23

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Annemaadrie »

Ik sta dan al 12 jaar onder bewind maar me weekgeld verhogen van de €70 per week is geen pretje. In de supermarkt loop ik met me rekenmachine boodschappen te doen "kan dit of moeten we ff wachten". Er is sindskort redelijk wat te besteden doordat me vriend ook betaald word uit mijn PGB Maar meer weekgeld krijgen we niet we hebben zelden vlees bij het eten plus de oorlog in Oekraïne helpt ook niet mee de boodschappen zijn een stuk duurder geworden waardoor we minder te besteden hebben en met steeds minder thuis komen dat is best frustrerend en ze komen belofte niet na ze zeggen glashard dat er geen geld er is terwijl ik via Onview kan meekijken dat er genoeg geld er is dus rondkomen kunnen we niet helaas

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door WZZ »

Het is in mijn ogen toch wel een beetje triest dat in een welvaartsland als Nederland is er mensen zijn zoals TS die dus ondanks een niet echt laag inkomen toch moeilijk de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Belangrijkste oorzaak de woonlasten/energie. Dan blijft er dus minder dan de helft over, waarbij zorgkosten ook nog eens ca 200 euro opslokken. Ik zie weinig bespaarmogelijkheden, hooguit de kosten voor sport. Als dat een sportschool betreft is het een dure.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

WZZ schreef:
18 mar 2022 16:10
Het is in mijn ogen toch wel een beetje triest dat in een welvaartsland als Nederland is er mensen zijn zoals TS die dus ondanks een niet echt laag inkomen toch moeilijk de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Belangrijkste oorzaak de woonlasten/energie. Dan blijft er dus minder dan de helft over, waarbij zorgkosten ook nog eens ca 200 euro opslokken. Ik zie weinig bespaarmogelijkheden, hooguit de kosten voor sport. Als dat een sportschool betreft is het een dure.
Het is natuurlijk wel zo dat er veel mensen zijn die het maximale geleend hebben bij DUO tijdens hun studiejaren en dat moet op een gegeven moment afgelost worden. Ik zeg niet dat dat bij TS zo is gegaan, maar daar wordt op het moment van lenen soms toch te gemakkelijk over gedaan.
Bovendien, zoals iemand hier al noemde, zit er een maximum per jaar aan de eigen bijdrage voor medicijnen van 250 euro.
Ook werd de vraag gesteld hoe TS zo’n duur huis in het begin dan wel kon bekostigen.
Jammer dat TS hier niet op terug komt.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door honza »

Als je boven minimum € 10.000 bruto meer verdient dan betaal je over dat bedrag effectief 95% belasting.
Het tarief van de inkomstenbelasting is weliswaar minder dan 40% maar de politiek heeft op aandringen van links (m.n. de PvdA, GL en D66; weet u nog? : "nivelleren is een feestje"....) via een achterdeur de belasting flink verhoogd voor iedereen die werkt.
Dat gebeurt door o.a. inkomensafhankelijke algemene heffingskorting, inkomensafhankelijke arbeidsskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, inkomensafhankelijk kindgebonden budget, inkomensafhankelijke huurtoeslag, inkomensafhankelijke zorgtoeslag, inkomensafhankelijke vrijstelling gemeentelijke belastingen, inkomensafhankelijke vrijstelling waterschaps- en zuiveringsheffingen, inkomensafhankelijke gemeentelijke douceurtjes....allemaal netto-voordelen voor minima, berekend o.b.v. bruto-inkomen maar netto uitgekeerd.
Waarbij bij het vaststellen van het ene voordeel geen rekening wordt gehouden met alle andere voordelen.
Waarbij nu b.v. minima €600 extra krijgen voor dure energie en u dus niet: u werkt dus dit jaar voor Jan met de korte achternaam...
Is daar wat aan te doen? Nee...
Enige tip is om nooit meer links te stemmen en emails/brieven naar parlementariërs te sturen, net als ingezonden brieven/emails naar kranten.
En hoe cynisch het ook klinkt: mocht u om wat voor reden dan ook uw baan verliezen: u gaat er via de Bijstand eigenlijk alleen maar op vooruit....

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

“En hoe cynisch het ook klinkt: mocht u om wat voor reden dan ook uw baan verliezen: u gaat er via de Bijstand eigenlijk alleen maar op vooruit....”

Wat een onzin, u hebt werkelijk geen idee.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe cynisch het ook klinkt: mocht u om wat voor reden dan ook uw baan verliezen: u gaat er via de Bijstand eigenlijk alleen maar op vooruit..

Wat een onzin.

Als de Ts haar baan verliest krijgt zij WW. Maar daar wordt de huur echt niet lager door.

Overigens stijgt de arbeidskorting tot een bruto inkomen van € 36.650. En de inkomensafhankelijke combinatiekorting daalt pas vanaf € 27.350.

En als je niet werkt, krijg je al geen arbeidskorting of Ink.comb.korting.

Met een minimum loon krijg je geen vrijstelling gemeentelijke belastingen,

Maar als die bijstandtrekkers het dan zo florissant hebben, waarom dan zelf niet met werken zorgen dat je niet meer dan ca. € 20.000 inkomen hebt? Kan je van alle douceurtjes “genieten”

Japke1956
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2016 13:05

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Japke1956 »

Ik ben gescheiden, leef van 1000,00 netto per mnd exl.huur en zorgtoeslag dus bijna 1200 netto, lukt mij prima...heb auto en motor.ben zuinig maar geen vrek...

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet u dus een bescheiden huur hebben.

Martin008
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2021 14:13

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Martin008 »

Bij een huur van 800 euri moet je toch wel haast meer dan 1 slaapkamer hebben.
Is het een idee om er een te verhuren? In Amerika doet men niet anders. Vanwege de marktwerking kunnen veel mensen zich geen eigen appartement veroorloven en zetten dus een advertentie voor een "roommate".
Heb je wel eens naar de serie "Friends" gekeken?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door reggie2 »

Martin008 schreef:
21 mar 2022 15:47
Bij een huur van 800 euri moet je toch wel haast meer dan 1 slaapkamer hebben.
Is het een idee om er een te verhuren?
Verhuren mag niet zomaar , dan word je ook weer gekort. Bij een huur van 800 euro is het goed mogelijk dat er maar 1 slaapkamer is.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Martin008 schreef:
21 mar 2022 15:47
Bij een huur van 800 euri moet je toch wel haast meer dan 1 slaapkamer hebben.
Is het een idee om er een te verhuren? In Amerika doet men niet anders. Vanwege de marktwerking kunnen veel mensen zich geen eigen appartement veroorloven en zetten dus een advertentie voor een "roommate".
Heb je wel eens naar de serie "Friends" gekeken?
Wel eens naar "Worst roommate ever' gekeken? :mrgreen:
Verhuurders geven maar zeer zelden een akkoord voor onderhuurders, die krijgen ze er niet makkelijk uit. (Ook te zien in 'worst roommate ever'.)

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
21 mar 2022 16:01
Martin008 schreef:
21 mar 2022 15:47
Bij een huur van 800 euri moet je toch wel haast meer dan 1 slaapkamer hebben.
Is het een idee om er een te verhuren?
Verhuren mag niet zomaar , dan word je ook weer gekort. Bij een huur van 800 euro is het goed mogelijk dat er maar 1 slaapkamer is.
Waar word je dan op gekort?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door reggie2 »

Foutje, dacht dat ze een uitkering had.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
21 mar 2022 18:12
Foutje, dacht dat ze een uitkering had.
Zo’n hoge uitkering zou dan alleen WW kunnen zijn, en ook dan word je niet gekort.

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kop boven een bericht vandaag bij de NOS: FNV verwacht acties winkelpersoneel: 'Ik werk 40 uur en kan niet rondkomen'

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door marnix »

Erthanax schreef:
22 mar 2022 12:27
Kop boven een bericht vandaag bij de NOS: FNV verwacht acties winkelpersoneel: 'Ik werk 40 uur en kan niet rondkomen'
Oeps, 1700 euro bruto bij fulltime dienstverband,
Ik weet niet hoeveel uur dat is maar wat ik wel weet, is dat het erg weinig geld is.

Gesloten